Το σκεπτικό του ΣτΕ βάσει του οποίου τέθηκε σε αργία ο αντ/ρχος Αθ. Κων/τίνου

Aποκαλυπτική των λόγων που οδήγησαν στην επιβολή της πειθαρχικής ποινής της δίμηνης αργίας στον αντιδήμαρχο Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων κ. Αθηνόδωρο Κωνσταντίνου, είναι η υπ’ αρίθμ. 1644/2016 απόφαση του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, που απέρριψε την ανακοπή του κατά της οικείας απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας με την απόφασή του έκρινε ότι η επιβληθείσα στον κ. Κωνσταντίνου πειθαρχική ποινή της αργίας δύο μηνών δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο σε σχέση με τη βαρύτητα του παραπτώματος.
Με την προσφυγή του ο αντιδήμαρχος ζήτησε την εξαφάνιση της ΕΜΠ 15/1.9.2014 απόφασης του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, με την οποία του επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή της αργίας δύο μηνών για αποδοθέν σ΄αυτόν πειθαρχικό παράπτωμα της σοβαρής παράβασης καθήκοντος από βαρεία αμέλεια και της 1/27.6.2014 γνωμοδότησης του Πειθαρχικού Συμβουλίου του άρθρου 234 παρ. 2 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87).
Το ιστορικό της υπόθεσης σύμφωνα με την απόφαση, έχει ως εξής:
«Ο προσφεύγων, δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Ρόδου είχε ορισθεί, κατ΄επίκληση του άρθρου 59 του ν.3852/2010, Αντιδήμαρχος της Δημοτικής Ενότητας Καλλιθέας αρχικώς με την 5/3.1.2011 και στη συνέχεια, με τις 889/3.9.2012 και 68/8.1.2013 αποφάσεις του Δημάρχου Ρόδου, μεταβιβάσθηκε δε σ΄αυτόν, μεταξύ άλλων, η αρμοδιότητα, ελέγχου των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και, ειδικότερα  υπογραφής των αποφάσεων εκτέλεσης διοικητικών ποινών (σφράγιση) των ως άνω καταστημάτων για υποθέσεις λειτουργίας άνευ αδείας.
Με το ΓΕΔΔ Φ. 578.09/ 15936/30.7.2013 έγγραφό του προς το Δήμο Ροδίων ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, ζήτησε να πληροφορηθεί, μεταξύ άλλων, σχετικά με το εάν κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος (αναψυκτήριο-εστιατόριο), ιδιοκτησίας Κων/νου Κωνσταντίνου, αδελφού του προσφεύγοντος, στη θέση Καθαρά Φαληρακίου της Δημοτικής Ενότητας Καλλιθέας του Δήμου Ρόδου, το οποίο, σύμφωνα με το 8651/16.7.2009 έγγραφο του Δήμου Ρόδου, είχε σφραγιστεί από τις 23.10.2008, είναι ακόμη σφραγισμένο, σε αποφατική περίπτωση για ποιους λόγους έγινε η αποσφράγισή του και σε καταφατική περίπτωση εάν έχει ενημερωθεί η αρμόδια αστυνομική αρχή για την αστυνόμευση της εφαρμογής της απόφασης σφράγισης. Στο ίδιο έγγραφο επισημάνθηκε ότι το εν λόγω κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στεγάζεται σε αυθαίρετο κτίσμα εντός αιγιαλού, ότι για τις διαδικασίες της νομιμοποίησής του ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης έχει διαπιστώσει σειρά έκνομων ενεργειών και ευθύνες των εμπλεκόμενων υπηρεσιακών παραγόντων και, περαιτέρω, ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, το ως άνω κατάστημα εξακολουθεί να λειτουργεί και μάλιστα προχωρά σε προσθήκες στο υπάρχον κτίσμα.
Ο προσφεύγων, με το 7/99738/2727/ 19.8.2013 έγγραφό του, ενημέρωσε το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ότι το αναφερόμενο στην επιστολή του τελευταίου ως κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος έχει σφραγιστεί από το Δήμο από τις 23.10.2008 λόγω λειτουργίας του χωρίς την απαιτούμενη από το νόμο άδεια, όπως προκύπτει από την 13157/6.10.2008 απόφαση σφράγισης καντίνας άνευ άδειας του Δήμου Καλλιθέας και την από 23.10.2008 έκθεση σφράγισης καντίνας των υπαλλήλων του Δήμου, ότι η ανωτέρω απόφαση δεν ανακλήθηκε ούτε υπήρξε απόφαση αποσφράγισής του και περαιτέρω, ότι η αστυνομική αρχή ενημερώθηκε άμεσα για την σφράγιση του καταστήματος.
Κατόπιν τούτου ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, με το ΓΕΔΔ Φ. 578.09/17728/29.8.2013 έγγραφό του προς το Αστυνομικό Τμήμα Αφάντου, ζήτησε α. να του επιβεβαιώσουν την ενημέρωσή τους για την εν λόγω απόφαση σφράγισης, β. να τον ενημερώσουν για τις ενέργειές τους, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, για την αστυνόμευση της εφαρμογής της εν λόγω απόφασης, από το έτος 2008 και γ. σε περίπτωση που το εν λόγω κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος λειτουργεί, να προβούν άμεσα στην εκτέλεση της απόφασης σφράγισής του.
Ο Αστυνομικός Σταθμός Αφάντου με το 1020/567/7-Α΄/5.9.2013 έγγραφό του ενημέρωσε το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ότι, όπως προκύπτει από το αρχείο της υπηρεσίας, δεν υπάρχει ως εισερχόμενη αλληλογραφία η 13157/6.10.2008 απόφαση σφράγισης καντίνας άνευ αδείας του Δήμου Καλλιθέας ούτε η από 23.10.2008 έκθεση σφράγισης της ως άνω καντίνας και, επομένως, δεν έχει ενημερωθεί η αστυνομική αρχή για τη σφράγιση αυτή. Περαιτέρω, σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, ο Αστυνομικός Σταθμός Αφάντου από τις 26.8.2013, οπότε ενημερώθηκε από τον Ειδικό Επιθεωρητή Ν. Μπουρτζινό για τη σφράγιση του εν λόγω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, προέβη στην αυτόφωρη διαδικασία, όπως προκύπτει από τα 1020/567/5-Α΄/28.8.2013 και 1020/567/6-Α΄/28.8.2013 έγγραφα προς τον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου, ενώ, όσον αφορά την εκτέλεση της σφράγισης του εν λόγω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, απέστειλε στη Δημοτική Ενότητα Καλλιθέας τα 1020/567/5-Β΄/28.8.2013, 1020/567/5-Γ΄/28.8.2013 και 1020/567/6-Β΄/28.8.2013 έγγραφα, χωρίς να λάβει σχετική ενημέρωση.

Περαιτέρω, ο ίδιος Αστυνομικός Σταθμός, με τα 1020/567/9-Ε΄/7.9.2013 και 1020/567/11/14.9.2013 έγγραφά του προς το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ενημέρωσε τον τελευταίο ότι σε αστυνομικούς ελέγχους, που διενεργήθηκαν στις 6.9 και 10.9.2013 στο επίδικο κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, συνελήφθησαν ο ιδιοκτήτης του καταστήματος Κ. Κωνσταντίνου και ο Ε. Πασάλης να λειτουργούν αυτό χωρίς την προβλεπόμενη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας και να έχουν παραβιάσει την σφράγιση του καταστήματος και β. δεν έχει ληφθεί απάντηση από τη Δημοτική Ενότητα Καλλιθέας ή το Δήμο Ρόδου σχετικά με την επανασφράγιση του καταστήματος, κατόπιν των 1020/567/5-Β΄/28.8.2013, 1020/567/5-Γ΄/28.8.2013, 1020/567/6-Β΄/ 28.8.2013, 1020/567/8-Β΄/6.9.2013, 1020/567/8-Γ΄/6.9.2013, 1020/567/9- Β΄/6.9.2013 και 1020/567/9-Γ΄/6.9.2013 εγγράφων του ως άνω Αστυνομικού Σταθμού.
Σύμφωνα δε με το 2/115767/19.9.2013 έγγραφο της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου Ρόδου προς τον προσφεύγοντα, το αρμόδιο Τμήμα Ανατολικής Ρόδου της εν λόγω Διεύθυνσης δεν είχε λάβει έως τις 18.9.2013 καμία σχετική εντολή εκτέλεσης της απόφασης σφράγισης του επίδικου καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Περαιτέρω, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, με το ΓΕΔΔ Φ. 578.09/20304/2.10.2013 έγγραφό του, ζήτησε: α. από τη Δημοτική Ενότητα Καλλιθέας του Δήμου Ρόδου τη διαβίβαση προς αυτόν ακριβούς αντιγράφου του εγγράφου, με το οποίο διαβιβάστηκε στην αρμόδια αστυνομική αρχή η 13157/6.10.2008 απόφαση σφράγισης και η από 23.10.2013 έκθεση σφράγισης, καθώς και ακριβή αντίγραφα των εν λόγω δύο εγγράφων, συνοδευόμενα από οποιοδήποτε στοιχείο, που να πιστοποιεί την ταχυδρόμησή τους στις αστυνομικές αρχές το έτος 2008, και β. από το Δήμαρχο Ρόδου, προς τον οποίο κοινοποίησε το ίδιο έγγραφο, να ενεργήσει άμεσα, σε συνεργασία με τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές, για την επανασφράγιση του εν λόγω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, χαρακτηρίζοντας ως ιδιαίτερα σοβαρό θέμα, τουλάχιστον κακοδιοίκησης, την επί σειρά ετών λειτουργία του εν λόγω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, μετά την παραβίαση της σφράγισής του, λαμβανομένης υπόψη και της στενής συγγενικής σχέσης του ιδιοκτήτη του με τον αντιδήμαρχο της Δ.Ε. Καλλιθέας του Δήμου Ρόδου.
Εξάλλου, ο Αστυνομικός Σταθμός Αφάντου με το 1020/567/18-Α΄/21.10.2013 έγγραφό του ενημέρωσε και την Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου για την παράνομη λειτουργία του επίδικου καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, που διαπίστωσε κατά τους ελέγχους, που διενήργησε, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα προμνησθέντα 1020/567/7-Α΄/5.9.2013, 1020/567/9-Ε΄/7.9.2013 και 1020/567/11/14.9.2013 έγγραφά του προς το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις έχει αποστείλει με τακτική αλληλογραφία έγγραφα σχετικά με την παράνομη λειτουργία του εν λόγω καταστήματος προς τη Δημοτική Ενότητα Καλλιθέας, την οποία έχει καλέσει να προβεί σε λες τις απαιτούμενες ενέργειες προς αποκατάσταση της νομιμότητας.
Ακολούθως, με το 1020/567/19-Α΄/25.10.2013 έγγραφό του προς τη  Δημοτική Ενότητα Καλλιθέας, ο Αστυνομικός Σταθμός Αφάντου ζήτησε την αποστολή της απόφασης σφράγισης του εν λόγω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, επισημαίνοντας ότι δεν είχε ακόμη λάβει απάντηση στα προηγούμενα έγγραφά του. Παράλληλα, η Α΄ Αστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου, στο 1016/85/6-β΄/21.10.2013 έγγραφό της προς το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ανέφερε ότι α. στο αρχείο των αρμόδιων υφιστάμενων υπηρεσιών της δεν υπάρχει εισερχόμενο έγγραφο από τη Δημοτική Ενότητα Καλλιθέας σχετικά με την ενημέρωση της αστυνομικής αρχής ή την απόφαση σφράγισης του ως άνω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, β. ο Αστυνομικός Σταθμός Αφάντου από το έτος 2008 έως σήμερα έχει διενεργήσει ελέγχους στο εν λόγω κατάστημα και έχει προβεί σε όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες, ήτοι το σχηματισμό δικογραφίας και, στις περισσότερες περιπτώσεις, τη σύλληψη του ιδιοκτήτη, με ταυτόχρονη ενημέρωση των αρμόδιων εμπλεκόμενων υπηρεσιών και γ. μέρος των ανωτέρω δικογραφιών έχουν σχηματιστεί κατά τα έτη 2009 και 2010, δηλαδή σε χρόνο μεταγενέστερο της σφράγισης του καταστήματος, ενώ ο Αστυνομικός Σταθμός Αφάντου εξακολουθούσε να μην γνωρίζει για την εν λόγω απόφαση σφράγισης.
Κατόπιν τούτων, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης με το ΓΕΔΔ Φ. 578.09/22651/24.10.2013 έγγραφό του, απέστειλε τα προαναφερόμενα έγγραφά του καθώς και τα ως άνω έγγραφα της Αστυνομικής Αρχής προς τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Λειτουργίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου επισημαίνοντας ότι μέχρι το χρόνο σύνταξης του εγγράφου αυτού διαπιστώνεται έλλειψη πνεύματος συνεργασίας της δημοτικής αρχής για τη σφράγιση του εν λόγω καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, το οποίο λειτουργεί επί πέντε και πλέον έτη παράνομα, παρόλο που υπάρχει απόφαση σφράγισης από το έτος 2008 και ότι απαιτείται η λήψη πειθαρχικών μέτρων. Ακολούθησε η έκδοση της 15/134221/3998/31.10.2013 απόφασης του προσφεύγοντος για τη σφράγιση του επίδικου καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, με την αιτιολογία ότι στις 12.6.2013 ο ιδιοκτήτης του κατελήφθη να το λειτουργεί, χωρίς την απαιτούμενη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, αναφέρεται δε σχετικώς στο προοίμιο το με αριθ. πρωτ. 2/82030/12.7.2013 έγγραφο της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας».

Pin It on Pinterest