Η Εστίαση σε τροχιά κρίσης….

unnamed

Με την ψήφιση του Ν.4389/2016 ολοκληρώθηκε μια δεύτερη φάση συμπίεσης της μικρής επιχειρηματικότητας και ιδιαίτερα εκείνων των Κλάδων οι οποίοι συνεισφέρουν θετικά και πολλαπλασιαστικά στην αλυσίδα της εγχώριας παραγωγής και απασχόλησης.
Ο Κλάδος της Εστίασης, ο οποίος παρά τις αντοχές που επέδειξε, σημείωσε την περίοδο της κρίσης σημαντική κάμψη της τάξεως 35%, ήρθε αντιμέτωπος με μια σειρά από νέες επιβαρύνσεις και ρυθμίσεις. Αυτές οι νέες ρυθμίσεις κατέστησαν τις επιχειρήσεις λιγότερο ανταγωνιστικές και ευάλωτες στην επιχειρούμενη ολιγοπώληση από αλυσίδες καταστημάτων και άλλες μορφές άτυπης οικονομίας.
Συγκεκριμένα, από το 2010 και μετά ο Κλάδος της εστίασης έχει υποστεί:
– Αυξήσεις στο ΦΠΑ από το 9% στο 23%, με ενδιάμεση μείωση το 2013 στο 13%, ενώ από το 2015 επανήλθε στο 23% και το 2016 αυξήθηκε στο 24%.


ΣΣ: Η μείωση του ΦΠΑ στο 13% τον Σεπτέμβριο του 2013 δημιούργησε ένα θετικό κλίμα στον Κλάδο που αποτυπώθηκε τόσο στα έσοδα του δημοσίου όσο και στην απασχόληση και στις τιμές. Δυστυχώς, η φοροεισπρακτική λογική που επικράτησε οδήγησε στην αύξηση του ΦΠΑ στο 23% τροφοδότησε εκ νέου την ανασφάλεια και τις απαισιόδοξες προβλέψεις. Πλέον ο ΦΠΑ έχει ανέλθει στο 24% κατατάσσοντας την Ελλάδα ανάμεσα στις 4 χώρες της ΕΕ με τον υψηλότερο συντελεστή.

– Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις νησιωτικές περιοχές υπέστησαν πολλαπλάσια επιβάρυνση καθώς το 2015 αποφασίσθηκε η άρση της υπαγωγής τους στο χαμηλό γεωγραφικά φορολογικό συντελεστή, ο οποίος όμως ισχύει σε άλλες περιοχές της ΕΕ (Κορσική, κρατίδια της Γερμανίας).

– Οι αυξήσεις τιμολογίων της ΔΕΗ για την εμπορική χρήση ανήλθαν έως και 42,5% στον Κλάδο. Αποτέλεσμα αυτών των αυξήσεων είναι περίπου μισό εκατομμύριο επαγγελματίες στο σύνολο της οικονομίας να έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.

– Αυξήσεις δημοτικών τελών και τελών τραπεζοκαθισμάτων, καθώς οι δήμοι μετακύλισαν το κόστος της υποχρέωσης παρουσίασης πλεονασμάτων στις επιχειρήσεις. Ορισμένοι Δήμοι έχουν υπερδιπλασιάσει τα τέλη αυτά.

– Αυξήσεις στους συντελεστές φορολόγησης της επιχείρησης στο 26%, χωρίς αφορολόγητο και δυνατότητα συλλογής αποδείξεων για τους επαγγελματίες, των οποίων οι επιχειρήσεις είναι ως επί το πλείστον οικογενειακές.

– Πρόσφατα εισήχθησαν αυξήσεις τόσο στο φόρο των αλκοολούχων (μπύρα, κρασί), όσο και στην εισαγωγή καφέ (επιβάρυνση για τα καφεστιατόρια), οι οποίες αύξησαν εκ νέου το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων αυτών.

– Παρά την ύφεση και την πτώση της οικονομικής δραστηριότητας, τα τέλη ΑΕΠΙ (που αφορούν τη χρήση δικαιωμάτων μουσικής και πνευματικής ιδιοκτησίας εν γένει) παρέμειναν υψηλά.

– Τα κόκκινα δάνεια και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των μικρών επιχειρήσεων έχουν γιγαντωθεί, παρά τις οριακές παρεμβάσεις του Νόμου Κατσέλη και των δυο διαδοχικών ρυθμίσεων 72-100 δόσεων των αντίστοιχων κυβερνήσεων (2014, 2015). Η Πολιτεία δεν έχει λάβει καμιά μέριμνα για τη μερική προστασία περιουσιακών στοιχείων της μικρής επιχείρησης, ενώ έχει απελευθερωθεί η πώληση των δανείων αυτών σε ξένα funds.

Στα παραπάνω, θα πρέπει να αναφέρουμε τα υπέρογκα πρόστιμα που επιβάλλονται αδιακρίτως στις επιχειρήσεις για αδήλωτη εργασία, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες και οι τεχνικές δυσκολίες ανάρτησης και ανανέωσης του πίνακα προσωπικού, ειδικά σε ημέρες και ώρες με περισσότερο φόρτο εργασίας (Σαββατοκύριακα, αργίες, εορτές). Παρά τις προτάσεις της Ομοσπονδίας μας για μια συντεταγμένη εφαρμογή του εργόσημου, με οφέλη για τα ασφαλιστικά ταμεία και την απασχόληση, το ζήτημα παραπέμπεται στις καλένδες. Επιπρόσθετα, η νεοψηφισθείσα νομοθεσία (ν.4387/2016) για το ασφαλιστικό επιβάλλει νέες χρεώσεις στους ασφαλισμένους επαγγελματίες και τα μέλη της οικογένειας, ουσιαστικά οδηγώντας σε κλείσιμο και άτυπη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Εκτός από τα δυσβάσταχτα οικονομικά μέτρα, υπήρξαν και ρυθμιστικές διατάξεις που επιβάρυναν τις μικρές επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής είναι η ρύθμιση απελευθέρωσης της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, που ευνοεί τις αλυσίδες που δραστηριοποιούνται σε υπεραγορές και σε μεγάλα εμπορικά κέντρα και οδηγεί τους καταναλωτές με μειωμένο εισόδημα σε υποκατάσταση τυποποιημένων «πλαστικών» τροφίμων.
Η κλιμακούμενη επίθεση στις μικρές μονάδες εστιατορίων έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στην αγορά, με υγιείς επιχειρήσεις να μην αντέχουν τον ανταγωνισμό χαμηλής ποιότητας και παροχής υπηρεσιών και αγαθών αγνώστου προέλευσης. Το α’ τρίμηνο του 2016 κατέδειξε μείωση στον κύκλο εργασιών του κλάδου κατά 11,7%.


Η ΠΟΕΣΕ παράλληλα με την ενίσχυση του Κινήματος Πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε – ντύνομαι, τρώω κάνω Τουρισμό Ελληνικά», καλεί τους επαγγελματίες του Κλάδου να διατηρήσουν την αγωνιστική διάθεση και τον αυστηρό επαγγελματισμό τους, και να συμμετέχουν ενεργά στις δράσεις της Ομοσπονδίας για την προάσπιση των συμφερόντων του Κλάδου και της εγχώριας παραγωγής