Οι θέσεις του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων για το σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης

Ø  Η επιλογή της τέως βιομηχανικής περιοχής της Ρόδου- περιοχή ΚΟΒΑ- ως περιοχής υποβαθμισμένης και εγκαταλελειμμένης που χρήζει συνολικά παρέμβασης –αναβάθμισης – ένταξης νέων χρήσεων ώστε να γίνει ένας νέος αναπτυξιακός πόλος, είναι στη σωστή κατεύθυνση  (βλ. Α φάση ΓΠΣ Ρόδου 2005).

Ø  Οι στρατηγικοί στόχοι της μελέτης για αναβάθμιση περιβάλλοντος, καινοτόμες δράσεις, προσέλκυση επενδύσεων, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και νέου ελκυστικού αστικού περιβάλλοντος μας βρίσκουν σύμφωνους.

Ø  Η ένταξη στο σχεδιασμό της πιο πάνω περιοχής και παρεμβάσεων σε μη γειτνιάζουσες και απομακρυσμένες περιοχές π.χ. Κρητικά, Ροδιακή Έπαυλη, παλιό Νοσοκομείο (που και αυτές απαιτούν παρεμβάσεις αναβάθμισης), θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσω άλλων προγραμμάτων. Ωστόσο συμφωνούμε με την ένταξή τους στο παρόν πρόγραμμα ΣΒΑΑ, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αποκατάστασής τους.

Ø  Η εξειδίκευση των προτάσεων για την επίτευξη των στόχων 1 και 2 δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη. Ορισμένες προτάσεις δεν συμβαδίζουν με τους στόχους αναβάθμισης, άλλες είναι αποσπασματικές, ενώ παραμένουν εκτός προγράμματος περιοχές και δράσεις που το απαιτούν.

Ø  Μια παρέμβαση τέτοιας μεγάλης κλίμακας για την πόλη απαιτεί την στήριξη σε ένα ολοκληρωμένο πολεοδομικό σχεδιασμό. Ελλείψει τέτοιου πρέπει να ληφθούν υπόψη η Α φάση του ΓΠΣ Ρόδου (2005) που εγκρίθηκε ομόφωνα από το ΔΣ Ρόδου και τους τοπικούς φορείς καθώς και άλλες σχετικές μελέτες, όπως η μελέτη Ανάπλασης Ανατολικών  Ακτών της  Ρόδου (της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου, έτους 2006), η οποία επικαιροποιήθηκε και συμπληρώθηκε από το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Δωδεκανήσου το 2012.

Ø  Παράλληλα, μια τέτοιας έκτασης μελέτη απαιτεί και πρέπει να συνδυαστεί με μια κuκλοφοριακή μελέτη, η οποία δεν υφίσταται πέραν των κατά καιρούς προτάσεων κuκλοφοριακών ρυθμίσεων των υπηρεσιών του Δήμου (ΔΤΥ και Δ/νση Πολεοδομίας).

Ø  Ανατρέχοντας στις εξειδικευμένες προτάσεις της μελέτης, με τη διευκρίνιση ότι οι επισημάνσεις που ακολουθούν δεν αποτελούν δεσμευτικές αντιπροτάσεις αλλά εναλλακτικές σκέψεις που τίθενται σε διάλογο, έχουμε τις εξής παρατηρήσεις (ξεκινώντας από τα έργα άμεσης προτεραιότητας):

o   Για τις πεζογέφυρες – κόμβους : τις απορρίπτουμε διότι δεν συνάπτουν με την τοπική νησιωτική πραγματικότητα. Δεν υφίσταται πολύ μεγάλη κίνηση οχημάτων, ούτε πεζών, ενώ θα υποβαθμίσουν περιβαλλοντικά το παράκτιο μέτωπο.

o   Για τις πεζοδρομήσεις : δεν είναι οι ενδεδειγμένες στις περισσότερες των περιπτώσεων ούτε αιτιολογούνται πχ. Κολοκοτρώνη – Μακρυγιάννη- Ι. Αποστόλου (Α’ φάση) και Κομνηνών, Κλ.Πέππερ και Κωνσταντινίδη (Β΄ φάση). Σε κάθε περίπτωση πρέπει απαραίτητα να συσχετιστούν με κυκλοφοριακή μελέτη και τις παρόδιες χρήσεις των κτηρίων.

o   Οι άξονες ροής πεζών που απαιτεί η Ρόδος είναι άλλοι π.χ. Τουριστική Ζώνη με Κέντρο και Μεσαιωνική πόλη, Κέντρο – ΜΠ με Ακρόπολη και Ροδίνι, ο παράκτιος πεζόδρομος από Κρητικά – Ενυδρείο μέχρι το Καρνάγιο, γύρω από τη Μεσαιωνική Πόλη και άλλες διασυνδέσεις μικρότερης εμβέλειας στις γειτονιές αξιοποιώντας τις διελεύσεις μέσα από τα Μαράσια.

o   Για τους ποδηλατόδρομους : συμφωνούμε με το παράκτιο δίκτυο. Υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη του Δήμου για το σύνολο της πόλης.

o   Για τους χώρους στάθμευσης :

  • Συμφωνούμε με τη δημιουργία μεγάλου χώρου στάθμευσης στο λιμάνι της Ακαντιάς όχι όμως διώροφο και 700 θέσεων, αλλά να αναπτύσσεται σταδιακά  στο βαθμό που υφίσταται η ανάλογη ζήτηση. Η λύση αυτή απαιτεί και mini –bus (ηλεκτρικά) προς και από το κέντρο  (για την εξυπηρέτηση και του νέου υπεραστικού σταθμού), η αγορά των οποίων  μπορεί να προβλευθεί στην παρούσα μελέτη.

o   Για τους δημόσιους χώρους :

  • Πλ. Αγ. Νικολάου- Πλ. Ταξιάρχη- Αγ. Δημητρίου. Συμφωνούμε με την αναγκαιότητα την αναβάθμισής τους (χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται το ακριβές αντικείμενο των παρεμβάσεων).
  • Κλ. Πέππερ. Μπροστά από τα καταστήματα απαιτείται αναβάθμιση, αλλά κυρίως στο κτιριακό συγκρότημα που τα στεγάζει.

o   Για τα δημόσια κτίρια :

  • Σφαγεία: συμφωνούμε για μουσείο ναυτοσύνης, διαφορετικά να εξεταστεί η χρησιμοποίηση του για την εξυπηρέτηση του Λιμανιού, για αναψυχή και τμήμα του για τον υπεραστικό σταθμό (όπως προτείνεται στη συνέχεια).
  • Ζέφυρος : Εναλλακτικά της πρότασης για αθλητισμό –εκπαίδευση- πολιτισμό,  να διατεθεί για αναψυχή και λουτρικές εγκαταστάσεις (βλέπε προτάσεις  Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Δωδεκανήσου).
  • Κτίριο απέναντι από τα σφαγεία, συμφωνούμε για μουσείο Καραβομαραγκών.

o   Για τα ιδιωτικά κτίρια :

  • EMERY: Συμφωνούμε για κέντρο καινοτόμων επιχειρήσεων.
  • Τ. αλευρόμυλοι: Συμφωνούμε για ξενοδοχείο, με την παροχή αντίστοιχων κινήτρων.
  • ΚΑΙΡ: Συμφωνούμε με εμπόριο, έκθεση παραδοσιακών προϊόντων αλλά και με πρόσθετες δραστηριότητες όπως αγορά παραδοσιακών προϊόντων, αναψυχή  κλπ.
  • ΟΤ. 188 (οδός Καναδά) : Άστοχη η ενοικίαση ιδιωτικού χώρου για μια μόνιμη λειτουργία όπως είναι ο υπεραστικός σταθμός λεωφορείων (ΡΟΔΑ και ΚΤΕΛ). Να αξιοποιηθεί ο χώρος δίπλα στα τ. Σφαγεία με την αξιοποίηση  τμήματος του κτιρίου  και στάθμευση των λεωφορείων στον Κοινόχρηστο Χώρο (όπως προβλέπει το σχέδιο πόλης) με τέντες και πέργκολες. Σε κάθε περίπτωση η επιλογή του υπεραστικού σταθμού στην περιοχή απαιτεί και συγκοινωνιακή – κυκλοφορική μελέτη για τα δρομολόγια εντός πόλης και τη σύνδεση με το κέντρο  με mini –bus (ηλεκτρικά).
  • Νηρέας:  Με τα σημερινά δεδομένα είναι ανεπίκαιρο το εμπορικό κέντρο καθώς και ο υπέργειος χώρος στάθμευσης. Να διατεθούν οι χώροι με συνολική ανάπλαση για την επέκταση του Δημοτικού Σχολείου, για κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, για στέγαση υπηρεσιών και δημιουργία χώρου πρασίνου στον ακάλυπτο χώρο σε συνδυασμό με  στάθμευση. Παράλληλα, να προχωρήσει η εκτροπή της οδού Ν. Βολονάκη προς την οδό Αγ. Ιωάννου.
  • Υφίστανται και άλλα ακίνητα του Δημοσίου που απαιτούν παρεμβάσεις όπως το κτίριο των δημοτικών αποθηκών, το κτίριο που στεγάζεται η υπηρεσία Εγγείων Βελτιώσεων (και τα δυο στην οδό Καποδιστρίου), το κτίριο της Περιφέρειας (εφορίας) που απαιτεί εξωτερική τουλάχιστον αναβάθμιση  με την ένταξη βιοκλιματικών λύσεων και οργάνωση των υπαιθρίων χώρων, (βλέπε  προτάσεις  Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Δωδεκανήσου).

o      Η αναφορά για μονοδρόμηση της ακτής Σαχτούρη δεν τεκμηριώνεται κυκλοφοριακά. Για το θέμα αυτό πρέπει να αξιοποιηθεί η εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη της Μεσαιωνικής  Πόλης και η πολεοδομική μελέτη της Μεσαιωνικής Πόλης.

 

Ø  Έχοντας  υπόψη τις προτάσεις της μελέτης και τις αναφερόμενες καταρχήν παρατηρήσεις, επιβεβαιώνεται η αναγκαιότητα ενός συνολικότερου σχεδιασμού σε συνδυασμό με συστηματική διαβούλευση.

Pin It on Pinterest