Η παράταξη ΡΟΔΟΣ ΑΞΙΩΝ, δεν εγκρίνει την αναμόρφωση ενός προϋπολογισμού χωρίς όραμα, χωρίς έργα ανάπτυξης και  υποδομής  και με περικοπές

 Η παράταξη ΡΟΔΟΣ ΑΞΙΩΝ, δεν εγκρίνει την αναμόρφωση ενός προϋπολογισμού χωρίς όραμα, χωρίς έργα ανάπτυξης και  υποδομής  και με περικοπές σε σημαντικές δαπάνες που αφορούν εκτέλεση έργων αναγκαιότητας  για την αναβάθμιση του νησιού στην πόλη και τα χωριά, όπως επίσης περικοπές σε δαπάνες  κοινωνικού ανθρωπιστικού χαρακτήρα.

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης και πριν τη συζήτηση επί θεμάτων ημερήσιας  διάταξης, ο Κος Κρητικός αναφέρθηκε στα παρακάτω σημαντικά θέματα επικαιρότητας: 

1.Πόλεμος στην Ουκρανία

Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος και βαθύτατα προβληματισμένος με τις εξελίξεις  στην Ουκρανία. Και δικαιολογώ το συγκινημένος, γιατί επισκεπτόμενος στο  παρελθόν την Οδησσό, αντίκρυσα και ένοιωσα μια δεύτερη Ελλάδα, έδρα της Φιλικής εταιρείας.Ας θυμηθούμε  τον Γρηγόριο Μαρασλή Έλληνα έμπορο και πολιτικό  ο οποίος  διετέλεσε πολίτης της Οδησσού και από το 1878 Δήμαρχος της πόλης,  επανεκλεγόμενος τέσσερεις φορές έως το 1894 και όπου κατά τη διάρκεια της  θητείας του, μετέτρεψε την Οδησσό σε σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.  

Η παρελθούσα Πέμπτη ήταν από τις μελανότερες σελίδες της μεταπολεμικής  σύγχρονης Ευρώπης. Η μέρα που ξημέρωσε είναι για την Ευρώπη η εισαγωγή σε έναν  διαφορετικό κόσμο. Η προσαρμογή της στα νέα δεδομένα θα κρίνει αν θα κρατήσει  την διακριτή θέση της στον κόσμο. Πρόκειται για έναν πόλεμο σχεδιασμένο, όπως  όλα δείχνουν, στρατηγικού χαρακτήρα, από αυτούς που η Δύση είχε ξεχάσει ότι  υπήρχαν. Ο μεγάλος χαμένος είναι η Ευρώπη, από πολλές απόψεις.  

Η επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία αποτελεί μια ξεκάθαρη παραβίαση του  Διεθνούς Δικαίου, του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και θεμελιωδών αρχών, όπως η  προστασία της εδαφικής ακεραιότητας, της κυριαρχίας και της ανεξαρτησίας όλων  των κρατών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ελπίζω να μην φανεί κατώτερη των περιστάσεων  εμπράκτως, και ο δυτικός κόσμος να επιδείξει μια συμπαγή στάση απέναντι σε  επιθετικές ενέργειες και εκφράσεις αναθεωρητισμού.  

Οι οικονομικές επιπτώσεις πολύ μεγάλες και μην λησμονούμε ότι ζούμε σε ένα  ακριτικό νησί, με την Τουρκία μια ανάσα κοντά μας και με ένα τουριστικό προϊόν  στο οποίο συνεισφέρει η ρωσική αγορά. Απαιτείται λοιπόν εγρήγορση και  

ετοιμότητα, αλληλεγγύη και ανθρωπιστική ευαισθησία, την οποία πάντα  επιδεικνύει η Ελλάδα και εκτιμώ ότι η Ελληνική Κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει το  μείζον ζήτημα με νηφαλιότητα και πλήρη σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο, το Δίκαιο  της Θάλασσας και τις Διεθνείς Συνθήκες, περιφρουρώντας και προστατεύοντας τα  σύνορα της πατρίδας μας και της ΕΕ. 

2.Λειτουργία Νοσοκομείου Ρόδου.

Εκτιμώ όλοι έχουμε επισκεφτεί το Γεν. Νοσοκομείο Ρόδου. Το πρόβλημα τεράστιο και χειροτερεύει συνεχώς. Ούτε κυλικείο δεν λειτουργεί με αποτέλεσμα εργαζόμενοι και επισκέπτες να μην μπορούν να προμηθευτούν ούτε μια φιάλη νερό! Είναι εμφανής η υπερπροσπάθεια που γίνεται από το σύνολο του προσωπικού  (ιατρικό, υγειονομικό ) να προσφέρονται ποιοτικές  υπηρεσίες υγείας. 

Ωστόσο η υποστελέχωση του είναι εμφανώς τραγική, παρά τις κάποιες προσλήψεις  που έχουν γίνει. Θα πρέπει το ζήτημα να αναδειχθεί λαμβάνοντας υπόψη και το  άνοιγμα της τουριστικής περιόδου, όπου ένα από τα κριτήρια επιλογής τουριστικού  προορισμού είναι και η ασφάλεια που γεννά ένας τόπος, από πλευράς  πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Ο πληθυσμός  του νησιού σε περιόδους αιχμής θα υπερβαίνει τις 300.000. Ως εκ τούτου θα πρέπει  όλες οι δυνάμεις βουλευτές, Περιφέρεια, Δήμος και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς να  πιέσουμε στην κατεύθυνση της ενδυνάμωσης/ενίσχυσης με προσωπικό των  δομών υγείας του νησιού μας. 

3.Διάβρωση των ακτών.

Με βρίσκει αντίθετο να προχωρήσει μόνο η μελέτη της αντιμετώπισης της  διάβρωσης της Κρεμαστής όπως ανακοίνωσε οπρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού  Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου κ. Βασίλης Παπαοικονόμου και συμφώνησε ο κ.  Δήμαρχος να προχωρήσει στην οριστική μελέτη του έργου. Επειδή πρόκειται για  σοβαρότατο ζήτημα που αγκαλιάζει όλη την βορειοδυτική πλευρά του νησιού θα πρέπει να αντιμετωπιστεί στην  ολότητά του δηλαδή από  την Κάμειρο Σκάλα έως την Ιαλυσό. 

Αξίζει να θυμίσω για ιστορικούς λόγους ότι την περίοδο της Δημαρχίας μου στο  Δήμο Καμείρου   το 2007-2010, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου  Καμείρου, εντοπίζοντας το πρόβλημα, έλαβε ομόφωνη απόφαση και ανέθεσε μετά  από συγκεκριμένες διαδικασίες την εκπόνηση γενικής μελέτης – πρότασηςστον  καθηγητή κ. Καραμπά. Η μελέτη αφορούσε τη διερεύνηση των διαβρωτικών  φαινομένων που αντιμετώπιζαν οι ακτές (στο σύνολό τους, από Σορωνή ως Αρχαία  Κάμειρο) του τότε Δήμου Καμείρου και προτάσεις για την επίλυση του προβλήματος συμπεριλαμβανομένου και του προβλήματος που αντιμετωπίζει το λιμανάκι των Φανών.  Η μελέτη αυτή παραδόθηκε στον ενιαίο πλέον Δήμο Ρόδου στο τέλος του 2011, αλλά μέχρι σήμερα δυστυχώς δεν έγινε τίποτα.      

Απευθύνομαι λοιπόν στους χωρικούς αντιδημάρχους κκ Φλοσκάκη , Χριστοδούλου και Στάμου  καθώς και στους προέδρους κοινοτήτων των αντίστοιχων πρώην Δήμων να συνεργαστούν και να απαιτήσουν την ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος με την επανεξέταση της μελέτης οι οποία θα καλύπτει όλο το παράκτιο όριο από Κάμειρο Σκάλα έως Ιαλυσό.

‘ 

4.Επί του θέματος της ημερήσιας διάταξης «έγκριση της 1ης υποχρεωτικής αναμόρφωσης προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022 ανέφερα:

Την παρούσα χρονική στιγμή έχουμε την 1η υποχρεωτική αναμόρφωση  προσαρμογής των απολογιστικών στοιχείων της 31.12.2021. Το κύριο  χαρακτηριστικό αυτής της αναμόρφωσης είναι η τακτοποίηση του Χρηματικού  Υπολοίπου.  

Συγκεκριμένα, στον αρχικό προϋπολογισμό του 2022 το συνολικό ποσό του Χρηματικού Υπολοίπου  που εγγράφηκε είναι 50.785.050,63€ ενώ το τελικό διαμορφωμένο στις 31.12.2021  που μεταφέρθηκε στην χρήση 2022 είναι 31.182.881,97€, βάσει του υπ ́αριθμ 1/03- 01-2022 Τριπλότυπου βεβαίωσης της Ταμειακής Υπηρεσίας του Δήμου, μειωμένο  δηλ. κατά 19.602.198,66€!!!

 Η σημαντική αυτή διαφορά, η οποία προέκυψε από μη ορθή πρόβλεψη, ανατρέπει  σημαντικά τα τελικά οικονομικά δεδομένα του προϋπολογισμού και δημιουργεί πρόβλημα  ισοσκελισμού. 

Προκειμένου συνεπώς να προσαρμοστούν τα τελικά στοιχεία πάνω στον αρχικό προϋπολογισμό, δυστυχώς κάποιες δαπάνες, οι οποίες κρίνονται αναγκαίες για την εύρυθμη  λειτουργία και εξυπηρέτηση των σκοπών του Δήμου, έπρεπε να μειωθούν. Το  ζήτημα γεννάται όταν συνετάχθη ο προϋπολογισμός 2022 με στοιχεία του 8 /2021  και προβολή στοιχείων στις 31/12 να γινόταν πραγματική εκτίμηση και οι υπηρεσίες του Δήμου να  μεριμνούσαν για την είσπραξη των προϋπολογισθέντων εσόδων. Η περίοδος της  πανδημίας  ήταν γνωστή δεν προέκυψε εκτάκτως και δεν αποτελεί δικαιολογία. 

Κατά την ψήφιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022 διαφαίνετο ότι οι  αμοιβές αποτελούν το 39% των εξόδων,oι επιχορηγήσεις ανέρχονται στο 61,56% των  εσόδων και οι φόροι και λοιπά έσοδα στο 35%,τα δάνεια αγγίζουν τα 27 εκατ, οι  ανείσπρακτες τα 62.624 εκατ και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις,  συμπεριλαμβανομένων των υποχρεώσεων δανειοδότησης τα 15.811 εκατ. και  ανέφερα τότε  ωστόσο ότι απαιτούνται βελτιωτικά μέτρα. Αιτήθηκα επιπροσθέτως, κατά  την εκτέλεση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022, να ληφθούν υπόψη οι  βασικές βελτιωτικές παράμετροι, ήτοι η μείωση λειτουργικού κόστους, η οικονομική  ισορροπία και η αναπτυξιακή ώθηση του Δήμου μας. Εστίασα δε στη μείωση  λειτουργικού κόστους και την ισορροπία εσόδων, προτείνοντας 

εξορθολογισμό των λειτουργικών δαπανών, περιστολή αυτών, μείωση των χρεών και κάλυψη  τυχόν ελλειμάτων καθώς και μέτρα βελτίωσης/αύξησης των εσόδων, προς  αποτροπή αναπαραγωγής χρεών και βελτίωση της οικονομικής ισορροπίας. Και αυτό γιατί ένας από τους δημοσιονομικούς κινδύνους  που μπορεί να επηρεάσουν την οικονομική διαχείριση του Δήμου είναι η  μείωση των εσόδων.  

Στην παρούσα νομοτελειακά υποχρεωτική 1η αναμόρφωση παρατηρούμε ότι  περικόπτονται σημαντικές δαπάνες που αφορούν εκτέλεση έργων αναγκαιότητας  για την αναβάθμιση του νησιού στην πόλη και τα χωριά αλλά και δαπάνες  κοινωνικού ανθρωπιστικού χαρακτήρα προκειμένου να ενισχυθούν κωδικοί  συναφείς με την καθαριότητα, αποψίλωση, αποκατάσταση κλπ και μισθώσεις  απορριμματοφόρων (πως έγιναν οι διαγωνισμοί χωρίς πρόβλεψη?) αλλά και άλλες  δράσεις ήσσονος σημασίας όπως αμοιβές αιρετών αρχόντων κ.αλ. Διερωτάται  κάποιος και ενδεικτικά αναφέρω πως δεν είχαν εγγραφεί πιστώσεις για δαπάνες  ειδών υγιεινής και καθαριότητας , πως μειώνονται πιστώσεις για κατασκευή ραμπών  ΑΜΕΑ (σε μια πόλη μη φιλική από πλευράς προσβασιμότητας);

Μειώνονται τα τρόφιμα των Παιδικών  Σταθμών και οι δαπάνες σίτισης ΚΑΠΗ, μειώνεται η δαπάνη για την παιδική χαρά  ΑΜΕΑ , μειώνονται οι δαπάνες για εκπόνηση μελετών πυροπροστασίας στις σχολικές μονάδες όλων των πρώην Δήμων!, οι δαπάνες για αποκατάσταση οδών σε όλο το νησί, αστικό και αγροτικό  δίκτυο, μειώνονται οι δαπάνες από αναπλάσεις στη μεσαιωνική πόλη και τη  συντήρηση σχολείων και σχεδόν μηδενίζονται έργα (με υπόλοιπα 200 ευρώ!) που  αφορούν μελέτες αποκατάστασης Παλαιών Σφαγείων και σταδίου Διαγόρας κ. αλ. 

Και ούτε λέξη για ανάπτυξη και όραμα! 

Για όλα τα παραπάνω η παράταξη Ρόδος  Αξιών δεν εγκρίνει την 1η Υποχρεωτική αναμόρφωση του προϋπολογισμού -τροποποίηση τεχνικού προγράμματος του Δήμου Ρόδου.

Δημήτρης Γ. Κρητικός  

ιατρός πνευμονολόγος 

Επικεφαλής παράταξης «Ρόδος Αξιών» 

Τέως Δήμαρχος Καμείρου Ρόδου

Pin It on Pinterest

Share This