«Ομιλία Γάκη στην ολομέλεια της Βουλής: διαφάνεια, άμεση δημοκρατία στις δημοτικές και τοπικές κοινότητες, θεσμική αναβάθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης»
Την τροπολογία που κατέθεσε για την ουσιαστική αναβάθμιση του ρόλου των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, στήριξε και τεκμηρίωσε χθες (09.04.14) στην ολομέλεια της Βουλης ο Δημήτρης Γάκης. Ο βουλευτής Δωδεκανήσου, τοποθετήθηκε στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για την εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για τον αναλογικό τρόπο εκλογής των Συμβουλίων των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, χρησιμοποιώντας σαν παράδειγμα τις μικρές κοινότητες στο νησί της Ρόδου.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αρχικά, σχολίασε τη διαδικασία στο προχθεσινό (08.04.14) νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών τονίζοντας, ότι η παρέμβασή του δεν είχε σκοπό να μετατραπεί το Βήμα της Βουλής σε μια ενδοδωδεκανησιακή αντιπαράθεση. Όμως, όπως είπε ο βουλευτής, απαντώντας στις εστιάσεις του κ. Υψηλάντη, «…αν το Κόμμα μας (ο ΣΥΡΙΖΑ) δεν επέμενε στη στάση για τη ρύθμιση της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ, δεν θα ερχόταν η νομοτεχνική βελτίωση στην οποία προβλέπεται ότι αυτές οι δομές πρέπει να αναπτύσσονται μόνο στις νησιωτικές περιοχές και θα αφήναμε όλον τον πολιτικό σχεδιασμό και όλη την πολιτική προστασία όλης της χώρας έρμαιο σε μη κυβερνητικές οργανώσεις».
Στην τοποθέτησή του ο βουλευτής Δωδεκανήσου έθεσε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη θεσμική στήριξη σε μια ουσιαστική τοπική αυτοδιοίκηση, για διαφάνεια στις διαδικασίες, με σεβασμό στη δημοκρατία σε όλα τα επίπεδα τοπικής αυτοδιοίκησης, για την εκλογή των συμβουλίων των δημοτικών κοινοτήτων στη βάση της πραγματικής λαϊκής έκφρασης. Με την τροπολογία «γίνεται επικαιροποίηση και μερικός εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας με σεβασμό στη δημοκρατική βούληση των πολιτών, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μικρών κοινοτήτων», είπε.
Παρά τις επίμονες προσπάθειες του βουλευτή να υπάρξει απάντηση από τον υπουργό για τη θέση της κυβέρνησης σχετικά με την τροπολογιά, το μόνο που εισέπραξε ήταν μια εκκωφαντική σιωπή. Μια σιωπή απαξίωσης της δημοκρατίας.
Ακολουθεί η τοποθέτηση του Δημήτρη Γάκη στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών: «Εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και άλλες διατάξεις», την Τρίτη 09.04.14.
***
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΚΗΣ
«Κύριε υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, στο σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, θα ήθελα να αναφερθώ στην τροπολογία που καταθέσαμε εμπρόθεσμα με γενικό αριθμό 1347, ειδικό 73 και αφορά στον αναλογικό τρόπο εκλογής των συμβουλίων των δημοτικών κοινοτήτων. Ζητάμε από την Κυβέρνηση να την κάνει δεκτή ή να μας αιτιολογήσετε γιατί δεν την κάνατε δεκτή.
Στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου που συζητάμε σήμερα αναφέρεται επί λέξει: «Με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις επιδιώκεται να αποτυπωθεί πληρέστερα η λαϊκή βούληση ανάδειξης των Ελλήνων μελών στο Ευρωκοινοβούλιο, ο εξορθολογισμός των θεσμικών μέτρων της εκλογικής διαδικασίας κ.λπ..».
Σήμερα από το Βήμα της Βουλής, χύθηκαν «μαύρα» δάκρυα ως προς το γιατί η αντιπολίτευση δεν επιθυμεί την ικανοποίηση της λαϊκής βούλησης με τον σταυρό προτίμησης. Αυτή η υποκρισία των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης, εκδηλώνεται με τη στάση τους απέναντι στην τροπολογία που φέρνουμε.
Τι λέμε εμείς; Με αυτήν τη λογική που προβλέπει η εισηγητική έκθεση, έρχεται η πρότασή μας για βελτίωση στις ρυθμίσεις του «Καλλικράτη». Το νομοθετικό πλαίσιο της αυτοδιοίκησης, δηλαδή ο ν. 3852/2010, χρειάζεται ριζική επαναθεμελίωση. Απέτυχε. Θα αποφύγουμε, όμως, την πρόκληση να αναφερθούμε γενικότερα στο νόμο. Με την τροπολογία που καταθέσαμε, γίνεται επικαιροποίηση και μερικός εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας με σεβασμό στη δημοκρατική βούληση των πολιτών, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μικρών κοινοτήτων.
Οι κοινότητες αποτελούν το κύτταρο της αυτοδιοίκησης, της συμμετοχής, αλλά και της δημοκρατίας. Θέλουν ενίσχυση με πόρους και αρμοδιότητες. Σήμερα προτείνουμε ένα μικρό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Με την πρότασή μας αποσυνδέεται και αποσυσχετίζεται η εκλογή των συμβουλίων των δημοτικών κοινοτήτων από το ψηφοδέλτιο του δημοτικού συμβουλίου, χωρίς να επηρεάζεται η εκλογή των μελών του δημοτικού συμβουλίου σε επίπεδο δημοτικών κοινοτήτων.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση διορθώνονται στρεβλώσεις που δημιούργησε η εφαρμογή του «Καλλικράτη», ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές, όπου δημοτικές κοινότητες αποτελούν οικισμοί με πληθυσμό μεγαλύτερο από τους χίλιους κατοίκους και αποκαθίσταται η αληθινή βούληση του νομοθέτη για ισονομία όλων των πολιτών, είτε κατοικούν σε μικρό είτε σε μεγαλύτερο πληθυσμιακά οικισμό. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η παρούσα αδικία.
Θα σας πω ένα παράδειγμα, για να κάνουμε κατανοητό τι λέμε και τι ζητάμε: Ο Δήμος της Ρόδου, προήλθε από συνένωση δέκα καποδιστριακών δήμων. Αυτοί οι δέκα καποδιστριακοί δήμοι αποτελούν τις δημοτικές ενότητες μέσα από τις οποίες εκλέγονται τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, με τον τρόπο που εκλέγονται. Εκτός από αυτές τις δημοτικές ενότητες, έχουν δημιουργηθεί οι δημοτικές κοινότητες, όπως σας προανέφερα, με πληθυσμό πάνω από χίλιους κατοίκους για τις νησιωτικές περιοχές και οι τοπικές κοινότητες με πληθυσμό κάτω από χίλιους κατοίκους. Στις τοπικές κοινότητες τα συμβούλιά τους εκλέγονται από τον πρώτο γύρο με την απλή αναλογική. Στις δημοτικές κοινότητες η εκλογή των συμβουλίων τους αφήνεται στη διαχείριση του πλειοψηφούντος συνδυασμού. Αποτελεί οξύμωρο – κι εδώ είναι η υποκρισία που έλεγα πριν – το εξής: Εάν ένας συνδυασμός πάρει 48%-49% στον πρώτο γύρο των δημοτικών εκλογών και ένας άλλος συνδυασμός πάρει 20%-25% πάλι στον πρώτο γύρο και στο δεύτερο γύρο τα αποτελέσματα αναστραφούν και ο δεύτερος γίνει πρώτος, γιατί έχει καλύτερο δήμαρχο προφανώς, τότε θα πάρει όλα τα δημοτικά συμβούλια των δημοτικών κοινοτήτων. Δηλαδή, στην περίπτωση της Ρόδου με αυτήν τη στρέβλωση θα επιβάλει τη θέληση στο 96% του πληθυσμού της Ρόδου. Μόνο το 4% των τοπικών κοινοτήτων αποφασίζει τελικά τι συμβούλιο θα έχει. Το 96% δεν ψηφίζει ουσιαστικά. Ψηφίζουν τα δέντρα, ψηφίζει ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, ψηφίζει ο Ραγκούσης! Μην θέλετε να συνεχίσετε να ψηφίζετε κι εσείς;
Ζητάμε, λοιπόν, με το σχέδιο νόμου, να καταργηθούν οι διατάξεις του άρθρου 36. Και στο άρθρο 37, εκεί που προβλέπεται δηλαδή η εκλογή των συμβουλίων των τοπικών κοινοτήτων, να ενταχθεί και η εκλογή των συμβουλίων των δημοτικών κοινοτήτων. Μέχρι τώρα η επιλογή των πολιτών ακυρωνόταν, όπως σας είπα, από το νομοθετικό πλαίσιο.
Κύριοι συνάδελφοι, η ουσιαστική τοπική αυτοδιοίκηση θα πρέπει να βασίζεται στην κατοχύρωση της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας των ΟΤΑ, να λαμβάνει ειδικές μέριμνες για τη λειτουργία τους, σε μία πολιτική που να σέβεται τα ιδιαίτερα τοπικά δεδομένα, την ευρωπαϊκή και εθνική συνταγματική επιταγή της νησιωτικότητας, με στόχο την υλοποίηση προγραμμάτων που να συναρτώνται με τις γεωοικονομικές, κοινωνικές, συγκοινωνιακές συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Ένα νέο μοντέλο αυτοδιοίκησης, που εμείς θέλουμε να εφαρμόσουμε, θα προβάλλει αυτά τα αναπτυξιακά συγκριτικά πλεονεκτήματα του κάθε τόπου και θα στηρίζεται στη συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές κοινότητες και στις πόλεις και στα χωριά και στους μικρούς οικισμούς. Η νέα αρχιτεκτονική του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ θέλει διαφάνεια στις διαδικασίες, πλήρη ενημέρωση των πολιτών για τυχόν αλλαγές, σεβασμό στην τοπική γεωγραφική ιδιαιτερότητα και συλλογικότητα, στη διαχείριση των δημοτικών κοινοτήτων με αποφασιστικό ρόλο των τοπικών κοινοτήτων και των τοπικών συμβουλίων.
Η πολιτική βούληση, κύριε υπουργέ, είναι γράμμα κενό αν δεν παράγει πολιτικό αποτέλεσμα. Και για να παράγει πολιτικό αποτέλεσμα η πολιτική βούληση, θα πρέπει να συνοδεύεται από πολιτικό θάρρος. Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα. Τέλος, περιμένω να μας απαντήσετε γιατί αυτή η τροπολογία δεν γίνεται δεκτή. Επειδή κατατίθεται από την Αντιπολίτευση;