13χρονος Έλληνας κατασκέυσε ρομπότ-αυτοκίνητο με 50 ευρώ

Μάθημα ρομποτικής στο σχολείο; Ίσως να φαντάζει σενάριο από το μακρινό μέλλον, όμως στην πραγματικότητα δεν προϋποθέτει παρά λίγη αγάπη για τη φυσική, τα μαθηματικά, την πληροφορική, την τεχνολογία και την έρευνα και πολύ περιέργεια.
Το απέδειξαν 16 μαθητές γυμνασίων και λυκείων της Θεσσαλονίκης -ανάμεσά τους και ένας 13χρονος!- οι οποίοι κατάφεραν σε διάστημα μόλις δύο ημερών και 12 εργαστηριακών ωρών να κατασκευάσουν ο καθένας το δικό του ρομπότ, ένα αυτοκινητάκι διαστάσεων 20x20x20 εκ., που μπορεί να κινείται ελεύθερα στον χώρο, εντοπίζοντας και αποφεύγοντας τα εμπόδια, με τη χρήση αισθητήρων.
Οι μαθητές “περιηγήθηκαν” στον θαυμαστό κόσμο της ρομποτικής τεχνολογίας στο πλαίσιο σεμιναρίου Ρομποτικής, που διοργάνωσε η Γερμανική Σχολή Θεσσαλονίκης. Τα ρομπότ παρουσιάστηκαν στο κοινό σε πρόσφατη ειδική εκδήλωση.
“Φτιάξτο μόνος σου: Robo-cars, συναγερμός ή μετεωρολογικός σταθμός από 50 ευρώ”
Για να κατασκευάσουν τα ρομπότ, οι μαθητές διδάχθηκαν τη χρήση του μικροελεγκτή arduino. Πρόκειται για την πιο διαδεδομένη ελεύθερη πλατφόρμα ανάπτυξης ηλεκτρονικών, ανοιχτού κώδικα.
“Το σκεπτικό ήταν να βρούμε παιδιά που να μπορούν να αντεπεξέλθουν σε υψηλότερες επιδόσεις από αυτές που προϋποθέτει ένα έτοιμο ρομποτικό κιτ, από αυτά που διατίθενται στο εμπόριο” εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο καθηγητής Φυσικής της Γερμανικής Σχολής Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος του σεμιναρίου ρομποτικής Μιχάλης Σεβδυνίδης.
Όπως διευκρινίζει, πλεονέκτημα της υπολογιστικής πλατφόρμας arduino είναι ότι κάποιος μπορεί να κατασκευάσει ένα ρομπότ και να το πουλήσει, ενώ το κόστος της κατασκευής είναι κατά πολλές φορές χαμηλότερο, σε σχέση με τα συναρμολογούμενα ρομποτικά κιτ της αγοράς.
“Κάθε ένα από τα αυτοκινητάκια κόστισε περίπου 50 ευρώ, ενώ με μία μετατροπή και ένα επιπλέον μικρό ποσό της τάξης των 5 ευρώ, οι μαθητές θα μπορούσαν να κατασκευάσουν έναν μετεωρολογικό σταθμό ή έναν συναγερμό” εξηγεί.
Για να φτιάξει κάποιος ένα ρομπότ με το arduino δεν χρειάζεται εξειδικευμένες γνώσεις ηλεκτρονικής, ωστόσο σύμφωνα με τον καθηγητή, είναι δύσκολο στη χρήση και απαιτεί και γνώσεις προγραμματισμού, “γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό, ότι παιδιά που δεν είχαν καμία σχέση με αντικείμενο, εντελώς αρχάριοι στη ρομποτική, κατάφεραν μέσα σε λίγες ώρες να φτιάξουν ένα αυτόνομο ρομπότ αυτοκίνητο”.
Επιδίωξη συνεργασιών με Πανεπιστήμια- εταιρείες
“Τα καταφέραμε”, λέει με χαρά ο κ.Σεβδυνίδης, ο οποίος εκτιμά ότι το σεμινάριο ρομποτικής σε μαθητές μπορεί να καθιερωθεί ως θεσμός. Μάλιστα, για την επιστημονική υποστήριξη της προσπάθειας έχει γίνει επαφή με Πολυτεχνείο της Γερμανίας, ενώ επιδιώκονται και εξετάζονται συνεργασίες και με ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα, αλλά και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ρομποτικής.
“Με τους μαθητές που συμμετείχαν στο σεμινάριο θα χαρούμε να έχουμε μία συνέχεια της επαφής και επικοινωνίας σε προσωπικό επίπεδο, οι καθηγητές που συμμετείχαμε στο πρόγραμμα είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε σε ό,τι θα μπορούσε να προάγει τους μαθητές, να στηρίξει το όνειρό τους να κάνουν στο μέλλον μία δική τους εταιρεία” επισημαίνει ο καθηγητής.

Pin It on Pinterest