H ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ ενημέρωσε την Περιφέρεια για το θανατηφόρο οδικό δίκτυο του νησιού

Στις 11 Μαρτίου 2015, ημέρα Δευτέρα, η  ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, είχε συνάντηση με τον Περιφερειάρχη σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου καταθέτοντας  το υπόμνημα στο οποίο καταγράφεται η κατάσταση του οδικού δικτύου. Επίσης συμπεριλαμβάνει και προτάσεις της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ. Το ΥΠΟΜΝΗΜΑ συμπεριλαμβάνει και τον Δήμαρχο Ρόδου με γνώμονα την συνεργασία Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και Δήμου Ρόδου για την αξιολόγηση και ιεράρχηση των έργων που πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν με γνώμονα την ασφάλεια των χρηστών του οδικού δικτύου.

Στην συνάντηση με τον Περιφερειάρχη παρόντες ήταν τα μέλη της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, Καρύδη Ελένη, Μάνθα Ζιώγου, Καφρίτσα Δήμητρα, Κακκιού Καθολική, Βαρέλης Αντώνης και οι συντάκτες του ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΟΣ, μέλη της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ οι Αδαμάκης Δημήτρης, Παπακωνσταντίνου Κλεόβουλος, Στεφανίδου Βαρβάρα, Βενέρης Πάνος, Λυμπέρης Νίκος, Σταυλάς Γιάννης και Ξάνθης Αγαπητός.

 

Τις τελευταίες δεκαετίες, η οδική ασφάλεια αποτελεί για τη χώρα μας ένα θέμα μείζονος σημασίας με ιδιαίτερες επιπτώσεις τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική ζωή του τόπου και συνοδεύεται δυστυχώς από βαρύτατες κοινωνικές συνέπειες οι οποίες εκφράζονται με την απώλεια πολλών συνανθρώπων μας και το βαρύτατο τραυματισμό- αναπηριών.
Τα θανατηφόρα δυστυχήματα στην περιοχή μας, τη χρονιά που διανύουμε έχουν φτάσει τα 21.το 2015 μέχρι σήμερα 4, άνθρωποι δικοί μας και όχι αριθμοί. Οι σοβαροί τραυματισμοί, τα πολλά ατυχήματα με υλικές ζημιές, που από τύχη δεν καταλήγουν σε θανατηφόρα, επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά, ότι κυρίαρχη πολιτική είναι η μη πολιτική βούληση για την μείωση των τροχαίων. Απόδειξη ότι η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η υποτιθέμενη πολιτική της οδικής ασφάλειας, η οποία εξαγγέλλεται κατά καιρούς με βαρυσήμαντες δηλώσεις από τις κυβερνήσεις και την Ε.Ε. έρχεται κάτω από τις σοβαρές πιέσεις της αγανάκτησης του κόσμου και στοχεύει στο να κρύψει την ουσία της εξυπηρέτησης συμφερόντων. Ελάχιστα έχει να κάνει με πραγματικά μέτρα ή υλοποίηση εξαγγελιών για την οδική ασφάλεια.
Ένας από τους πολλούς και βασικούς παράγοντες που υπεισέρχονται στην οδική ασφάλεια είναι αυτός των υποδομών των οδικών δικτύων. Είναι η ορθότητα των γεωμετρικών στοιχείων, των μέτρων ασφαλείας, των ρυθμιστικών σημάνσεων, των πληροφοριακών στοιχείων κλπ.
Η πάγια αναφορά μετά από κάθε δυστύχημα για την ευθύνη του χρήστη της οδού ή του οχήματος, καλύπτει, εν μέρει, τις στοχευμένες με βάση τα οικονομικά συμφέροντα επιλογές στην κατασκευή, τις σοβαρότατες κακοτεχνίες, τις αστοχίες, τις αντοχές, ή παραλείψεις στα γεωμετρικά στοιχεία των οδών, τόσο του Εθνικού όσο και του Επαρχιακού δικτύου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ καταγγέλλει δημόσια ότι:
1. Η Εθνική Οδός Ρόδου-Λίνδου, από το 4οχλμ έως το 20ο χλμ συμπεριλαμβάνεται στους πιο επικίνδυνους οδικούς άξονες της Ελλάδας το 2012.
2. Η Εθνική Οδός Ρόδου – Λίνδου παραμένει πάνω από 10ετία εργοτάξιο, στην περιοχή Αφάντου. Δαπανήθηκαν τεράστια ποσά με σκοπό την βελτίωσή της, ήρθαν και έφυγαν οι μεγάλες εταιρείες, αλλά το εργοτάξιο παραμένει. Δόθηκαν υποσχέσεις επί υποσχέσεων χωρίς αποτέλεσμα. Αμέτρητα είναι τα ατυχήματα ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, τα οποία συμβαίνουν καθημερινά στην συγκεκριμένη περιοχή και τα οποία δεν βλέπουν το φώς της δημοσιότητας.
3. Το «εργοτάξιο» της Εθνικής Οδού σταμάτησε για μια ακόμα φορά να λειτουργεί, γιατί ο εργολάβος εδώ και καιρό παραμένει απλήρωτος. Ο κίνδυνος για τις ανθρώπινες ζωές εξακολουθεί να μην υπολογίζεται.
4. Δεν εφαρμόζονται οι Τεχνικές προδιαγραφές Σήμανσης Εκτελούμενων Οδικών έργων εντός και εκτός κατοικημένων περιοχών (ΦΕΚ, 946/9-07-2003).
5. Η εθνική οδός Ρόδου – Λίνδου από το Ροδίνι μέχρι και το Φαληράκι δηλ. σε μήκος 12Κμ διακόπτεται από 12 (!) φωτεινούς σηματοδότες, ενώ άλλοι 8 έχουν ήδη τοποθετηθεί στην πρόσφατη διαπλάτυνσή της από το Φαληράκι μέχρι τα Κολύμπια (απόσταση 10 χλμ) και ποιος ξέρει πόσοι ακόμη θα τοποθετηθούν μελλοντικά, καθιστώντας στην ουσία το κύριο εθνικό δίκτυο του νησιού, αστική περιοχή. Παγκόσμια ίσως πρωτιά! Για τη Ρόδο φαίνεται ότι είναι πολυτέλεια οι ανισόπεδοι ή κυκλικοί κόμβοι και εντός της πόλης. Είναι επίσης πολυτέλεια η δημιουργία παρόδιων οδών εξυπηρέτησης καθώς επίσης βοηθητικών παράπλευρων οδών όπως εξ’ άλλου ορίζουν οι προδιαγραφές.
6. Ακόμα και οι κυκλικοί κόμβοι που κατασκευάστηκαν μετά από τις έντονες διαμαρτυρίες μας και την εκφρασμένη αγανάκτηση του κόσμου, παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα σημάνσεων και ασφάλειας των χρηστών. Εξακολουθεί να παραμένει ζητούμενο η εφαρμογή των κυκλικών κόμβων με σωστές προδιαγραφές, προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις της κάθε θέσης.
7. Σε όλο το μήκος του Εθνικού και Επαρχιακού οδικού δικτύου, οι κόμβοι εισόδου – εξόδου από τα κτίρια καταστημάτων και παρεμφερών χρήσεων, που πληρούν τις προδιαγραφές και τους κανόνες ασφαλείας είναι ελάχιστοι. Ο κίνδυνος “παράνομων” παρεισφρήσεων στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο επιβαρύνεται όχι μόνο από την έλλειψη διασταυρώσεων στα σημεία συναντήσεως του με παράπλευρες οδούς, αλλά και από την καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων που δεν πληρούν τις προδιαγραφές όσον αφορά στη κυκλοφοριακή σύνδεση της επιχείρησής τους με το οδικό δίκτυο.
8. Εντός του τμήματος αυτού (Ροδίνι- Φαληράκι) εισέρχονται τροχοφόρα από δεκάδες παράπλευρες χρήσεις από αγροτικούς ή δημοτικούς δρόμους, με ελάχιστες κυκλοφοριακές συνδέσεις εντός προδιαγραφών. Το ίδιο και στο επόμενο τμήμα Φαληράκι – Κολύμπια που υποτίθεται ότι γίνεται με σύγχρονες προδιαγραφές.
9. Οι οριζόντιες κυκλοφοριακές σημάνσεις (διαγραμμίσεις) στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι σβησμένες. Η έλλειψη ορατών σημάνσεων στις διαβάσεις των πεζών καθιστά την διέλευση εγκληματικά επικίνδυνη.
10. Οι κάθετες πινακίδες σήμανσης οδών (ρυθμιστικές), όπου υπάρχουν έχουν παραμείνει από την αρχική κατασκευή των οδών.
11. Ούτε λόγος να γίνεται για τις πληροφοριακές πινακίδες.
12. Μεγάλα τμήματα των στηθαίων, αλλά και σημάνσεων, είναι καλυμμένα από την παρόδια βλάστηση με αποτέλεσμα να μην είναι ορατά από τους χρήστες της οδού.
13. Οι φθορές των στηθαίων ασφαλείας μετά από δυστυχήματα παραμένουν υπενθυμίζοντας στον οδηγό το ατύχημα η το δυστύχημα.
14. Η φύτευση στην διαχωριστική νησίδα, απαραίτητη για την προστασία των οδηγών της αντίθετης κίνησης από τους προβολείς των οχημάτων είναι σε πολλά σημεία ή ανύπαρκτη είτε αφημένη στην φυσική της εξέλιξη και χωρίς ανακλαστικά σε μεγάλο μήκος.
15. Ένα από τα βασικότερα στοιχεία οδικής ασφάλειας κατά τις νυκτερινές ώρες, ο φωτισμός του οδικού δικτύου, σε αρκετές περιπτώσεις είναι εκτός προδιαγραφών τόσο στην επάρκεια, όσο και στην τοποθέτησή του. Οι κολώνες φωτισμού σε πολλές περιπτώσεις, λόγω θέσης, αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών δυστυχημάτων.
16. Εξακολουθούν να παραμένουν παρά τις συνεχείς προσπάθειες και παρεμβάσεις, οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, οι οποίες αποτελούν εστίες πολλών δυστυχημάτων, αλλοιώνοντας ακόμη και την αισθητική εικόνα της οδού. Το ΣτΕ έχει αποφανθεί με την απ αριθ. απόφαση 909-910/2007 ότι απαγορεύονται οι διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους, ποτέ δεν εφαρμόστηκε παρότι έχει συγκροτηθεί συνεργείο απομάκρυνσης (4 φορές) από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου..
17. Η εισροή μεγάλων ποσοτήτων όμβριων υδάτων και πολλές φορές φερτών υλικών από παράπλευρους δρόμους ή ρέματα στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, είναι ένα σοβαρός επιπρόσθετος κίνδυνος τη χειμερινή περίοδο, όπως συμβαίνει σε κάθε έντονη βροχόπτωση .
18. Τα πρώτα 15 χιλιόμετρα του δυτικού επαρχιακού δικτύου (Ρόδου – Καμείρου) διέρχονται μέσα από αστικές περιοχές με διασταυρώσεις, και χρήσεις που δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο με καταγραφή στο ιστορικό σοβαρών δυστυχημάτων. Η οριστική μελέτη με τίτλο « Λειτουργική βελτίωση επαρχιακής οδού Ρόδου- Αεροδρομίου» δυστυχώς έμεινε στα συρτάρια.
19. Πολυσύχναστοι δρόμοι όπως αυτός του Ρόδου Καλλιθέας και μάλιστα σε περιοχές με πολλές εμπορικές επιχειρήσεις και μεγάλες τουριστικές ξενοδοχειακές μονάδες έχουν παντελή έλλειψη πεζοδρομίων και διαβάσεων πεζών.
20. Πεζοδρόμια με μικρές διαστάσεις πλάτους αλλά με μεγάλο ύψος, που καταλαμβάνονται συνήθως από δένδρα, κολώνες φωτισμού, διαφημιστικές πινακίδες ή στάσεις λεωφορείων είναι ακατάλληλα για τους χρήστες και αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών δυστυχημάτων. Σε ορισμένα σημεία της πόλης και στους περισσότερους οικισμούς τα πεζοδρόμια είναι ανύπαρκτα, η τα πρόσφατα που κατασκευάστηκαν στην είσοδο του Αφάντου κατεστραμμένα, επικίνδυνα και χωρίς σήμανση για την επικινδυνότητα.
21. Ένας επί πλέον επιβαρυντικός παράγοντας στην ασφάλεια των χρηστών των οδών και ο οποίος τυγχάνει της πλήρους αδιαφορίας των αρχών είναι αυτός της ολισθηρότητας των οδοστρωμάτων, τα οποία παραμένουν για χρόνια χωρίς συντήρηση.
22. Συχνό φαινόμενο κατά τη διαδρομή Ρόδος – Κατταβιά, είναι οι κατολισθήσεις. Ενώ έχουν δαπανηθεί τεράστια ποσά για ογκοδέστατους και άκομψους τοίχους αντιστήριξης (περιοχή Κολυμπίων, Αφάντου), τα σημεία όπου ανέκαθεν υπήρξε και υπάρχει πρόβλημα (στροφή Πυλώνα, περιοχή Χαράκι) δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα αφήνοντας τους οδηγούς στην τύχη τους. Μετά από έντονη βροχόπτωση τα κατολισθητικά φαινόμενα, ειδικά στην Πυλώνα, είναι έντονα και πολύ επικίνδυνα. Στο Χαράκι, θα μπορούσε με τη χρήση ενός συστήματος μεταλλικών πλεγμάτων το οποίο συγκριτικά με άλλα μέσα αντιστήριξης είναι οικονομικότερο, να λυθεί το πρόβλημα των κατακρημνίσεων μικρών αλλά και μεγάλων βράχων. Κατολισθήσεις στο Μήδεια στον επαρχιακό Τσαίρι –Αεροδρόμιο και στην πόλη της Ρόδου.
23. Η διέλευση μέσα από μεγάλα ρέματα του επαρχιακού οδικού δικτύου όπως αυτό της Κρεμαστής χωρίς σημάνσεις και μηχανισμούς ασφαλείας, χωρίς εξασφάλιση συγχρόνων γεφυρών και αντιπλημμυρικών έργων οδηγεί σε τραγωδίες όπως αυτή των πλημμυρών του 2013.
24. Δυστυχώς, όποιος φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, αποφασίζει να κατασκευάσει το δίκτυό του (ρεύμα, τηλεφωνία, ύδρευση) θα επέμβει στο οδόστρωμα (εκσκαφή, τοποθέτηση) χωρίς να λαμβάνει ειδική μέριμνα κατά την αποκατάσταση του, με αποτέλεσμα ο οδηγός να κινδυνεύει λόγω της τοπικής ανωμαλίας που παρουσιάζει το οδόστρωμα. Η επίβλεψη, δυστυχώς, της Πολιτείας είναι απούσα και ο οδηγός βρίσκεται έρμαιο απέναντι στην ασυδοσία των συμφερόντων και την αδιαφορία του Κράτους.
25. Τόσο το εθνικό όσο και το κύριο επαρχιακό δίκτυο του νησιού έχουν μετατραπεί σε οικιστικούς υποδοχείς με σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα και κυρίως στην οδική ασφάλεια. Στο γεγονός αυτό συντείνουν η καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου για τις παρεκκλίσεις αρτιότητας, οι αλλαγές χρήσεων με υπερεκμετάλλευση του Σ.Δ. και το συνονθύλευμα των παρόδιων χρήσεων. Οι παρόδιες χρήσεις της εθνικής οδού είναι εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο και πρέπει να αντιμετωπισθούν κάτω από ενιαίο πρίσμα.
26. Οι πρόσφατες μελέτες για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος επιβάλλονται χωρίς τη συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της πόλης.
27. Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται είναι αποσπασματικές και μετά από συνεχείς πιέσεις.
28. Ερωτηματικά επίσης προκαλεί η ευκολία με την οποίαν Στρατηγικές Περιβαλλοντικές Μελέτες, οι οποίες υιοθετούνται από τους αρμόδιους φορείς, εκτιμούν με περισσή ευκολία την επάρκεια του σημερινού οδικού δικτύου και την αξιοπιστία του, όταν η επί πλέον επιβάρυνσή του με την «επένδυση» θα αυξήσει σε υπέρμετρο βαθμό τον κυκλοφοριακό φόρτο. Και αναφερόμαστε σε οδικό δίκτυο το οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόμα και στις σημερινές ανάγκες.
29. Ο επανασχεδιασμός της κυκλοφορίας στις πόλεις με βάση τις ανάγκες πρωταρχικά των πεζών καθώς και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων.
30. Ανύπαρκτα περιμετρικά της πόλης παρκινγκ, το κέντρο της πόλης έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο παρκινγκ. Ενίσχυση των Μ.Μ.Μ, επανασχεδιασμός κυκλοφοριακής μελέτης, συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της πόλης.
31. Μπορεί οι αρμοδιότητες για το Εθνικό και Επαρχιακό δίκτυο να πηγαινοέρχονται από τις υπηρεσίες, τα προβλήματα όμως παραμένουν και οξύνονται. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στη τύχη του μαζί με τους χρήστες του, οι οποίοι, όμως καλούνται να πληρώνουν συνεχώς περισσότερα, πολλές φορές με τίμημα την ίδια τη ΖΩΗ τους. Πρέπει επιτέλους να σταματήσει η υποκριτική στάση όλων- όσων έχουν την ευθύνη του οδικού δικτύου της Ρόδου.
32. Πρέπει επί τέλους (έστω και μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων) να τεθούν σε διαδικασία υλοποίησης σε δυο σοβαρά έργα που τα «μελετάμε» δεκαετίες και που ουδέποτε υλοποιούνται και τα οποία θα επιλύσουν πολλά προβλήματα. Αυτά είναι ο περιμετρικός δακτύλιος της πόλης της Ρόδου σε συνδυασμό με τη νέα είσοδο πόλης Ρόδου (αρτηρία αεροδρόμιο – Ρόδος που θα «κουμπώσει» στον περιμετρικό δακτύλιο). Αυτή τη στιγμή ο μεν περιμετρικός παρότι είχε ώριμη μελέτη εγκαταλείφθηκε στην τύχη του, η δε νέα είσοδος πόλης Ρόδου, ξαναμελετάται. Πολύ φοβούμαστε ότι έτσι όπως προχωρούν τα πράγματα είμαστε ακόμη (δυστυχώς μετά την πάροδο πολλών ετών) στην αρχή.
33. Παράλληλα πρέπει να μελετηθεί η διασύνδεση του τμήματος της περιμετρικής οδού που έχει κατασκευασθεί στην περιοχή «Ζέφυρος» με το λιμάνι της Ακαντιάς και να συνδυασθεί με το αντίστοιχο master plan των χερσαίων εγκαταστάσεων. Άλλως το έργο είναι ημιτελές.
34. Είναι σε διαδικασία μελέτης η διαπλάτυνση της εθνικής οδού Ρόδου – Λίνδου από τα Κολύμπια μέχρι τη Λίνδο. Και το έργο αυτό είναι καθοριστικής σημασίας για το νησί και πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Στη μελέτη αυτή πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις για παράκαμψη οικιστικών περιοχών (π.χ. Κάλαθος) και βελτίωση χαράξεων που είναι προβληματικές λόγω γεωλογικών φαινομένων (π.χ. περιοχή Τσαμπίκας). Επίσης τονίζουμε ότι δεν πρέπει να επαναληφθούν τα σφάλματα που διαπιστώνουμε στο τμήμα Ρόδος – Κολύμπια. Όχι πια φωτεινοί σηματοδότες, να προβλεφθούν κυκλικοί ή ανισόπεδοι κόμβοι, παράπλευρες εξυπηρετήσεις κλπ.

Μπορεί σε συζητήσεις με αρμόδιους να προβάλλονται τα ποσά που διαθέτουν στους προϋπολογισμούς τους, για το οδικό δίκτυο, κανένας όμως δεν είναι σε θέση να απαντήσει, τι ποσό χρημάτων είναι αναγκαίο κάθε χρόνο για την συντήρηση του οδικού δικτύου και εάν αυτό εξασφαλίζεται.
Η οδική ασφάλεια σε περίοδο βαθειάς οικονομικής κρίσης και ο αγώνας για την εξασφάλισή της φαντάζει πολλές φορές περιττή πολυτέλεια. Μια πιο βαθειά ματιά για τις αιτίες, θα μας οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι οι αιτίες είναι κοινές.
Είναι υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την πληρότητα του οδικού δικτύου, χωρίς επί πλέον οικονομικές επιβαρύνσεις στους πολίτες, μέσα από τους δημόσιους φορείς, ώστε αυτό να είναι ασφαλές στον χρήστη, αναλογίζοντας το τεράστιο οικονομικό κόστος και το κοινωνικό κόστος των τροχαίων δυστυχημάτων και των αναπηριών.
Είναι ιδιαίτερο σημαντικό για τη χώρα μας το γεγονός ότι ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι δείκτες της οδικής ασφάλειας τα τελευταία είκοσι χρόνια μειώνονται, στη χώρα μας παρατηρείται στασιμότητα, παρ’ όλα τα κατά περιόδους μέτρα που οι αρμόδιες υπηρεσίες λαμβάνουν.
Οι δρόμοι φτιάχτηκαν για να ενώνουν τους ανθρώπους και όχι οι ίδιοι δρόμοι να τιμωρούν με θάνατο το χρήστη σε μια λάθος συμπεριφορά του σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ρωτά ποια πολιτική βούληση, ποια κοινωνική ευαισθησία, διαφαίνεται στον ορίζοντα, στην πόλη μας στο νησί της Ρόδου….. στην κοιτίδα του πολιτισμού, του τουρισμού… η μήπως πλήρης απαξίωση… στη Ρόδο… στην ναυαρχίδα του τουρισμού, στον εθνικό και επαρχιακό οδικό άξονα, στις δημοτικές ενότητες του Καλλικρατικού Δήμου, πολλά και αναπάντητα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο. Αρνούμαστε τον υπολογισμό της αξίας της ανθρώπινης ζωής, όπως τα κόστη των υλικών κατασκευής και ασφάλειας των οδών, όπως γενικά τα εμπορεύματα.
Στόχος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ είναι: η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, εφόσον υπάρχει πολιτική βούληση και ευαισθησία για να κατανοήσουν την σοβαρότητα του προβλήματος της οδικής ασφάλειας….. και της ασφάλειας των χρηστών του.
Η καταγραφή των προβλημάτων έρχεται για μια άλλη φορά να επισημάνει ότι τα θανατηφόρα δυστυχήματα στην περιοχή μας, τη χρονιά που διανύουμε έχουν φτάσει τα 21 και την χρονιά που διανύουμε 4. Οι δρόμοι, μας τιμωρούν για την απροσεξία, την ταχύτητα, και την κακοτεχνία. Είναι καιρός να γείρουμε με στοργή στο πρόβλημα, όλων μας (…οι καιροί ου μενετοί).
Υιοθετώντας όλα τα ανωτέρω (του κειμένου) μπορούμε να υποστηρίξουμε μερικές προτάσεις:
1.Οι υπάρχoυσες καταγραφές – επιθεωρήσεις του οδικού δικτύου να πραγματοποιηθούν από ομάδα έμπειρων ελεγκτών οδικής ασφάλειας, σε συνεργασία με τους μηχανικούς της Περιφερείας και του Δήμου, να επικαιρωποιηθούν για να έχουμε ορθές βάσεις δεδομένων.
2.Να θεσμοθετηθεί η συνεργασία μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Πανεπιστήμιου Αιγαίου, Δήμου Ρόδου και ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, στο πλαίσιο παιδαγωγικών μαθημάτων στις Σχολές Ρόδου καθηγητές των άλλων εξειδικευμένων Σχολών, με θέμα: Οδική Ασφάλεια και Εκπαίδευση.
3.Nα δημιουργηθεί Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και του Δήμου Ρόδου, με επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό με δικό της προϋπολογισμό για να δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο θέμα και την ανάληψη καθοριστικών επεμβάσεων για την οδική ασφάλεια στο δίκτυο αρμοδιότητας και την σχετική παρακολούθηση των μεγάλων έργων (για τα μεγάλα υπάρχει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, από εθνικούς πόρους, κ.α).

4.Αξιολόγηση και ιεράρχηση των έργων των παραβάσεων με γνώμονα την οδική ασφάλεια και αποτελεσματικότητα της εφαρμογής
5.Συνεργασία Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και Δήμου Ρόδου για την αξιολόγηση και ιεράρχηση των έργων που πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν με γνώμονα την ασφάλεια των χρηστών του οδικού δικτύου
6. Αιτούμαστε, άδεια για να διενεργήσουμε, με την Εταιρία Ε.Κοκκινάκης ΕΠΕ, τη μέθοδο της αδροποίησης μέσω σφαιριδιοβολής {Shotblast – Retexturing), σε σημεία του οδικού δικτύου αρμοδιότητας σας, μετρήσεις από διαπιστευμένο εργαστήριο, καταγραφή και κατηγοριοποίηση των βαθμών
Συγκεκριμένα, θα θέλαμε να κάνουμε μετρήσεις σε θέσεις – σημεία:
της Επαρχιακής Οδού Ρόδου – Καμείρου από το 4ο έως 12ο χλμ.
της Νέας Εθνικής Οδού από το 1ο έως 7ο χλμ.
της Επαρχιακής οδού Κρεμαστής- Μαριτσών
7. Κοινή θέση αποτελεί το γεγονός πώς η οδική ασφάλεια και η βιώσιμη κινητικότητα είναι ζητήματα που θα πρέπει να τα αναλάβουν και να τα προωθήσουν συστηματικά με μακροπρόθεσμες πολιτικές ο δημόσιος τομέας στο σύνολο του (Περιφέρεια , Δήμος)
8.Nα δοθεί προτεραιότητα στα ζητήματα του περιορισμού των ορίων ταχύτητας ιδίως γύρω από σχολεία, πάρκα και τόπους μαζικής συνεύρεσης ανθρώπων στα 30 km/h, (ΦΕΚ, 2302/16-09-2013, Κυκλοφοριακές παρεμβάσεις σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας), καθώς επίσης και ο περιορισμός των ορίων στο Επαρχιακό και Εθνικό δίκτυο με δεδομένο ότι διέρχονται μέσα από αστικές περιοχές.
9. Απομάκρυνση κάθε εμπόδιου από τα πεζοδρόμια, ιδιαίτερα γύρω από σχολεία, παιδικούς σταθμούς και αθλητικές εγκαταστάσεις, που θα επιτρέπουν και θα ενθαρρύνουν την μετακίνηση των παιδιών με τα πόδια, με το ποδήλατο προς αυτά.
10. Εκτεταμένες ζώνες ήπιας κυκλοφορίας με όριο ταχύτητος τα 30 km/h, όριο που ελαχιστοποιεί την πιθανότητα θανατηφόρων τροχαίων και που εφαρμόζεται σε ολοένα και περισσότερες πόλεις σήμερα στην Ευρώπη
11.Ενίσχυση της τροχαίας με ικανό προσωπικό, καθώς και συστηματικούς ελέγχους και αυστηρές ποινές για όλες τις παραβάσεις που απειλούν την ζωή των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.
12.Ζητάμε να προσαρμοστεί η κυκλοφορία στις ανάγκες των ανθρώπων για τους οποίους δημιουργήθηκε, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται τόσο τα παιδιά, όσο και άλλοι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου και κάθε οδηγού.
13. Καλούμε, τόσο τις Περιφερειαριακές όσο και τις Δημοτικές αρχές να εγκύψουν στο πρόβλημα να δημιουργήσουν ανοιχτές επιτροπές οδικής ασφάλειας και βιώσιμης κινητικότητας σε κάθε Δήμο και κάθε περιφερειακή ενότητα, που θα αναδεικνύουν και θα επιλύουν προβλήματα.
14. Εκπαίδευση οδικής ασφάλειας και εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια.
15. Ένταξη της κυκλοφοριακής Αγωγής, με αίτημα σας στο Υπουργείο Παιδείας με την υποστήριξη όλων των φορέων, ως μάθημα υποχρεωτικό σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, τουλάχιστον 20 ώρες κάθε σχολικού έτους.
Σας καλούμε εάν ενδιαφέρεστε πραγματικά για το θέμα της Οδικής Ασφάλειας, σε μια συντονισμένη μόνιμη κοινή δράση που θα κορυφωθεί την εβδομάδα 4-10 Μαΐου: Παγκόσμια Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας αφιερωμένη στα Παιδιά η οποία θα συνεχιστεί όλη την χρονιά και θα βάλει τις βάσεις για την ανατροπή της σημερινής, απαράδεκτης από κάθε άποψη, κατάστασης.
Μετά από όσα προαναφέρθηκαν και στο πλαίσιο των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων καθίσταται επιτακτική ανάγκη να ληφθούν όλα τα μέτρα από τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφαλής χρήση του οδικού δικτύου με γνώμονα πάντοτε ότι ο χρήστης τηρεί τον Κ.Ο.Κ απρόσκοπτα και με σεβασμό.
Δεν μπορούμε να καταθέσουμε τα όπλα, να σωπάσουμε. Έχουμε δικαίωμα να είμαστε ασφαλείς κατά την χρήση του οδικού δικτύου, είτε έχει χαρακτηριστεί Εθνική οδός ή επαρχιακή οδός ή δημοτική οδός, είτε ως πεζοί είτε ως οδηγοί, είτε ως παιδιά, ως ενήλικες και ως υπερήλικες.