H «αερομαχία» Aegean-Ryanair έφερε μεγάλη αύξηση και της επιβατικής κίνησης

Πως ξαναμοιράζεται η «τράπουλα» στις γραμμές-φιλέτα. Τα πέντε καυτά μέτωπα της αερομαχίας και τα μερίδια αγοράς. Η στρατηγική των δύο μονομάχων και που θα κριθεί το αποτέλεσμα. Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην ελληνική αγορά….

Σκληρή «αερομαχία» της ελληνικής Aegean Airlines με την ιρλανδική Ryanair από τον πρώτο κιόλας μήνα του ανταγωνισμού τους στην ελληνική αγορά δείχνουν τα στοιχεία αεροπορικής κίνησης Απριλίου του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.

Από τον ανταγωνισμό των δύο εταιριών προκύπτει «καρέ» ωφελημένων περιοχών. Πρόκειται για την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τα Χανιά και τη Ρόδο που είδαν να αυξάνονται σημαντικά οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις προς τα αεροδρόμιά τους, γεγονός που μεταφράστηκε σε μεγάλη αύξηση και της επιβατικής κίνησης.

Η «αερομαχία» μόλις τώρα άρχισε και, όπως όλα δείχνουν, η έκβασή της θα εξαρτηθεί από την αντοχή των δύο εταιριών, την ευελιξία τους και, πάνω απ’ όλα, από τα έσοδα.

Η Aegean και η Ryanair, άλλωστε, έχουν διαφορετική φιλοσοφία και κόστη λειτουργίας με αποτέλεσμα να θέτουν σε διαφορετικό ύψος η κάθε μια τον πήχη εσόδων που τους είναι απαραίτητα για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα των γραμμών του δικτύου τους. Απομένει να διαπιστωθεί στους επόμενους μήνες με ποιο τρόπο θα αποτυπωθεί ο ανταγωνισμός στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, θέμα που πρωτίστως ενδιαφέρει τους επιβάτες-καταναλωτές.

Η είσοδος δεύτερης ισχυρής αεροπορικής εταιρίας στο δίκτυο δρομολογίων εσωτερικού δημιουργεί νέα δεδομένα σε τρεις κύριες γραμμές «φιλέτα» που συνδέουν την πρωτεύουσα με τη Θεσσαλονίκη, τα Χανιά και τη Ρόδο.

Ο ανταγωνισμός της Aegean με τη Ryanair φαίνεται πως «ευθύνεται» σε μεγάλο βαθμό για το γεγονός πως το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατέγραψε τον Απρίλιο εντυπωσιακή άνοδο 28,9% της επιβατικής κίνησης εσωτερικού. Επίδοση που αντιστοιχεί σε 96.000 περισσότερους επιβάτες στα δρομολόγια εσωτερικού σε σύγκριση με τον περυσινό Απρίλιο.

Ο ανταγωνισμός έφερε μεγαλύτερα αεροπλάνα στις τρεις γραμμές σε μια προσπάθεια των εταιριών να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη. Έτσι, παρά τον ανταγωνισμό, ο αριθμός των πτήσεων μειώθηκε 4,95% στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη και 9,62% στο δρομολόγιο Αθήνα-Ρόδος. Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν ελαφρά οι διαθέσιμες θέσεις στη γραμμή της Ρόδου (-1,56%), αλλά να αυξηθούν σημαντικά στις γραμμές της Θεσσαλονίκης (+22,77%) και των Χανίων (+30,43%).

Τα μεγαλύτερα αεροπλάνα, οι προσφορές που έκαναν οι δύο εταιρίες αλλά και η μερική επάνοδος των Ελλήνων ταξιδιωτών (+16% στο αεροδρόμιο της Αθήνας) οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των επιβατώνστη γραμμή της Θεσσαλονίκης (+38,74%), των Χανίων (+67,43%) και της Ρόδου (+22,55%).

Ταυτόχρονα μειώθηκαν τα άδεια καθίσματα αφού στα δρομολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη η πληρότητα των πτήσεων αυξήθηκε 10% και ήταν ακόμα μεγαλύτερη στις πτήσεις προς Ρόδο (+15%) και Χανιά (+17%).
Αερομαχία σε πέντε μέτωπα

Με «ορμητήριο» το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας η Aegean και η Ryanair ανταγωνίζονται σε πέντε προορισμούς: τρεις στο εσωτερικό (Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ρόδο) και δύο στο εξωτερικό (Λονδίνο, Μιλάνο).

Όπως προκύπτει, από τα στοιχεία. η ιρλανδική Ryanair φαίνεται πως επέλεξε για το φετινό πρόγραμμα θερινών δρομολογίων της να δώσει τη μάχη με την Aegean κυρίως σε δύο γραμμές εσωτερικού (Θεσσαλονίκη, Χανιά) και μια εξωτερικού (Μιλάνο).

Σ’ αυτές έριξε το βάρος της κι εκεί πέτυχε να αποσπάσει τα υψηλότερα μερίδια αγοράς. Η Aegean, ωστόσο, διατηρεί την πρωτοβουλία των κινήσεων και αποσπά τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.

Στην κυριότερη γραμμή-«φιλέτο» του εσωτερικού δικτύου που ενώνει τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) η Aegean και η Ryanair βρέθηκαν σχεδόν ισοϋψείς από άποψη αριθμού πτήσεων τον Απρίλιο, με την ελληνική εταιρία να πραγματοποιεί 383 δρομολόγια και την ιρλανδική να «απαντά» με 308. Η Aegean κατάφερε να επικρατήσει μεταφέροντας συνολικά 52.995 επιβάτες έναντι 41.491 της ανταγωνίστριάς της.

Το γεγονός είναι πως η Ryanair κατάφερε «με το καλημέρα» να αποσπάσει το διόλου ευκαταφρόνητο μερίδιο 43,91%, παρά την πρωτιά της Aegean με μερίδιο 56,09%. Η ελληνική εταιρία, ωστόσο, πέτυχε συντελεστή πληρότητας των πτήσεών της 82,21% έναντι 71,36% της «νεοσύλλεκτης» στην εγχώρια αγορά Ryanair.

Εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, κι εφόσον παγιωθεί η συγκεκριμένη εικόνα, διαπιστώνεται πως οι δύο ανταγωνιστές μοιράστηκαν (με ελαφρά υπεροχή της Aegean) το μεγαλύτερο φιλέτο του εσωτερικού δικτύου της Ελλάδας.

Στη γραμμή Αθήνα-Χανιά η Aegean απέσπασε υψηλότερο μερίδιο 58,55% έναντι 41,45% της Ryanair. Για να το καταφέρει, ωστόσο, η ελληνική εταιρία χρειάστηκε να πραγματοποιήσει σχεδόν διπλάσια δρομολόγια από την ανταγωνίστριά της (200 η Aegean, 112 η Ryanair) με τον ελληνικό αερομεταφορέα να καταγράφει συντελεστή πληρότητας 79,9% έναντι 75,86% της ιρλανδικής εταιρίας.

Στη γραμμή Αθήνα-Ρόδος η Ryanair αποφάσισε να μην συγκρουστεί με την Aegean αφού πραγματοποίησε μόλις 60 πτήσεις έναντι υπερπενταπλάσιων της Aegean. Έτσι, η ελληνική εταιρία κυριάρχησε αποσπώντας μερίδιο αγοράς 79,89%

Στις δύο γραμμές εξωτερικού που κοντράρονται η Aegean και η Ryanair από την Αθήνα προς Λονδίνο και Μιλάνο, η ιρλανδική εταιρία κατάφερε να αποσπάσει υψηλότερο μερίδιο στη γραμμή του Μιλάνου. Σ’ αυτήν η Aegean πραγματοποίησε τον Απρίλιο 86 δρομολόγια έναντι 59 της Ryanair, αποσπώντας ταυτόχρονα μερίδιο αγοράς 37,11% έναντι 28,33% της ιρλανδικής εταιρίας. Οι δυο μονομάχοι, μάλιστα, κατάφεραν να γεμίσουν εξίσου τα αεροπλάνα τους επιτυγχάνοντας συντελεστή πληρότητας 77,58% η Aegean και 77,09% η Ryanair.

Στη γραμμή Αθήνα-Λονδίνο τα πράγματα ήταν πιο απλά. Με σχεδόν τριπλάσιες πτήσεις από τη Ryanair (170 έναντι 60) η Aegean απέσπασε τριπλάσιο μερίδιο αγοράς από την αντίπαλό της (36,66% η Aegean έναντι 12,7% της Ryanair). Η ιρλανδική εταιρία, ωστόσο, αποδείχθηκε πως ξέρει καλά τα κατατόπια στη συγκεκριμένη αγορά καθώς πέτυχε υψηλότερο συντελεστή πληρότητας των δρομολογίων της (85,95% η Ryanair έναντι 83,74% η Aegean).

Πηγή : Euro2day

Pin It on Pinterest