23°C84%

Τελευταίες δοκιμές πριν οπλιστεί σαν “αστακός” η φρεγάτα «Κίμων» και έρθει στην Ελλάδα !

Η παράδοση της πρώτης ελληνικής φρεγάτας Belharra βρίσκεται προ των πυλών. Ο «Κίμων», όπως βαφτίστηκε το πλοίο, μόλις ολοκλήρωσε τη φάση dry-dock στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν και περνά στο κρισιμότερο στάδιο πριν την ένταξή του στον Στόλο: τις τελικές θαλάσσιες δοκιμές. Εκεί θα φανεί στην πράξη η επιχειρησιακή του ετοιμότητα και η αξιοπιστία κάθε συστήματος.

Σε λίγες ημέρες θα ξεκινήσει η «πρόβα τζενεράλε». Οι έλεγχοι θα είναι αυστηροί και εξαντλητικοί: μηχανές, ηλεκτρονικά, ραντάρ, σόναρ, οπλικά συστήματα και αντι-drone τεχνολογίες θα μπουν σε δοκιμασία. Η Naval Group μιλά για «ακραίες» δοκιμές, που περιλαμβάνουν υψηλές ταχύτητες, απότομους ελιγμούς, σενάρια αεροναυτικών απειλών, ηλεκτρονικό πόλεμο, ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις και πλοήγηση σε κακοκαιρία. Στόχος: να αποδειχθεί ότι κάθε υποσύστημα ανταποκρίνεται σε πραγματικές συνθήκες μάχης.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ραντάρ Sea Fire 500, το οποίο πρέπει να επιβεβαιώσει την ικανότητά του να εντοπίζει πολλαπλούς στόχους ταυτόχρονα, καθώς και στο σύστημα μάχης SETIS, που θα κριθεί για την ταχύτητα και ακρίβεια στη λήψη αποφάσεων. Τα σόναρ κύτους και μεταβλητού βάθους θα δοκιμαστούν σε σενάρια εντοπισμού υποβρυχίων.

Ήδη στη Λοριάν εκπαιδεύονται 48 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού επάνω στον «Κίμωνα», με το υπόλοιπο πλήρωμα να αναμένεται σταδιακά. Η εκπαίδευση είναι απαιτητική, καθώς η νέα φρεγάτα καμία σχέση δεν έχει με τις παλαιότερες S ή MEKO: πρόκειται για πλοίο 5ης γενιάς, πλήρως δικτυοκεντρικό, που διασυνδέεται σε πραγματικό χρόνο με την Πολεμική Αεροπορία – και ειδικά με τα Rafale – αλλά και με το εθνικό σύστημα αεράμυνας.

Η ελληνική έκδοση Belharra διαφέρει ουσιαστικά από την αρχική. Ενισχύθηκε με RAM για σημειακή άμυνα, εκτοξευτές ηλεκτρονικών αντιμέτρων, σταθμό ελέγχου πυρός STIR, ηλεκτροπτικό PASEO XLR, ενώ φέρει πυραύλους Aster 30 με βεληνεκές άνω των 120 χλμ και πλήρη ανθυποβρυχιακή σουίτα, με δυνατότητα επιχειρήσεων MH-60R.

Τα διδάγματα από τον «Κίμωνα» θα καθορίσουν και την πορεία των δύο επόμενων πλοίων, «Νέαρχου» και «Φορμίωνα», που βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή. Οτιδήποτε βελτιωθεί τώρα, θα ενσωματωθεί στις επόμενες μονάδες.

Σε πολιτικό επίπεδο, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας εξήγησε γιατί η χώρα δεν προχώρησε σε τέταρτη φρεγάτα στη βασική έκδοση, αλλά ενέκρινε πρόσφατα μέσω Βουλής την αναβαθμισμένη Standard 2++, με αυξημένη συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας στο 25%.

Η ένταξη του «Κίμωνα» αποτελεί το πρώτο βήμα ενός ευρύτερου σχεδίου ανανέωσης: αναβάθμιση MEKO, ενίσχυση πυραυλακάτων και υποβρυχίων, δημιουργία ενοποιημένου αμυντικού πλέγματος με την Αεροπορία. Με τις νέες φρεγάτες, το Ναυτικό θα μπορεί να αντιμετωπίζει πολλαπλές και ταυτόχρονες απειλές, από αεροπορικές επιθέσεις και drones έως υποβρύχια και κατευθυνόμενα όπλα, αλλάζοντας τα δεδομένα ασφαλείας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, έως το τέλος Δεκεμβρίου 2025 θα υψωθεί η ελληνική σημαία στον «Κίμωνα». Μετά τις δοκιμές στη Λοριάν, θα ακολουθήσει η Βρέστη για πλήρη εξοπλισμό και έπειτα ο Ναύσταθμος Σαλαμίνας, όπου θα πραγματοποιηθεί η επίσημη τελετή ένταξης.

Pin It on Pinterest