Στην άβυσσο του υψηλού κόστους των διακοπών, τη συρρίκνωση του αριθμού των διανυκτερεύσεων, τον περιορισμό του διαθέσιμου ευρωπαϊκού -κυρίως-οικογενειακού εισοδήματος, της πτώσης των Γερμανών και της απουσίας των Ρώσων, τοποθετείται η πραγμάτωση ή μη ενός νέου ιστορικού ρεκόρ φέτος στην λήθη του 2019.
Αναντίρρητα το 2023 αποτελεί χρονιά υψηλού ανταγωνισμού και ισχυρών προκλήσεων για τον ελληνικό τουρισμό. Ο τομέας προσιδιάζει σε ορισμένους τομείς με κουρασμένη ρέπλικα, καλούμενος να εισέλθει φέτος σε τροχιά ολικής επαναφοράς στα προ πανδημίας επίπεδα, έχοντας να αντιμετωπίσει, παράλληλα, τα «αγκάθια» της φετινής σεζόν.
Την ίδια ώρα οι επιχειρηματίες του κλάδου, σε μία προσπάθεια να τονώσουν έτι περαιτέρω τη ζήτηση και να προσελκύσουν ταξιδιώτες, προχωρούν σε προσφορές της τελευταίας στιγμής που αποτελούν θέλγητρο για τους εν δυνάμει τουρίστες.
Οι τιμές
Η σχέση ποιότητας – τιμής και εν γένει το κόστος ενός ταξιδιού, σε μία περίοδο υψηλού πληθωρισμού και ακρίβειας, αποτελούν άρρητα τις δύο κύριες παραμέτρους που είναι βαρόμετρο για την επιλογή προορισμού από τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι φέτος, το 17% των Ευρωπαίων στοχεύει να ταξιδέψει εκτός της περιόδου υψηλής ζήτησης για να κάνει πιο οικονομικές διακοπές και το 14% σχεδιάζει να κάνει διακοπές σε προορισμούς που θεωρεί πιο προσιτούς οικονομικά, σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών.
Εισόδημα
Στην κατεύθυνση περιορισμού του συνολικού κόστους διακοπών, δεδομένου του περιορισμού του οικογενειακού εισοδήματος, φέτος η πλειονότητα των ταξιδιωτών επιλέγει να συρρικνώσει τον αριθμό των διανυκτερεύσεων, με τις πολυήμερες εξορμήσεις να αποτελούν πλέον παρελθόν. Έτσι, σε ό,τι αφορά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι (36%) επιλέγουν να περάσουν λιγότερο από μία εβδομάδα (4-6 διανυκτερεύσεις) στον προορισμό τους, ενώ το 27% στοχεύει να μείνει 7-9 νύχτες.
Στην ίδια λογική, σε μια προσπάθεια περιορισμού των δαπανών στον προορισμό που επιλέγει τελικά, το 17% των ταξιδιωτών μειώνει τα έξοδα για ψώνια, το 15% αναζητά φθηνότερα εστιατόρια και το 15% επιλέγει φθηνότερα καταλύματα. Γι’ αυτό, άλλωστε, και τα πακέτα all inclusive έχουν ιδιαίτερη δυναμική και τη φετινή σεζόν, αφού με τον τρόπο αυτό οι ταξιδιώτες γνωρίζουν εκ των προτέρων το συνολικό κόστος των διακοπών τους.
Στο πλαίσιο μείωσης του κόστους των διακοπών, μάλιστα, με «αγκάθι» την υψηλή δαπάνη των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, οι ακτοπλοϊκές, έπειτα από επαφές με την ελληνική κυβέρνηση, ανακοινώνουν σειρά εκπτώσεων και προσφορών στα εισιτήρια βασικών ακτοπλοϊκών γραμμών, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα προβλέπονται εκπτώσεις μέσω κάποιων οικογενειακών πακέτων και βελτίωση των επιδοτήσεων στα εισιτήρια στο πλαίσιο του προγράμματος Κοινωνικού Τουρισμού.
Ένα ακόμη «αγκάθι» της φετινής σεζόν είναι η μειωμένη κίνηση από τη γερμανική αγορά, το σηματωρο της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας.
Συγκεκριμένα, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία του Air Data Tracker, του ψηφιακού κόμβου του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETΕ), φέτος σε ό,τι αφορά την προσφορά διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων, καταγράφεται πτώση 6,3% από τη Γερμανία για το διάστημα Μαρτίου – Οκτωβρίου, με την Τουρκία να κερδίζει σταθερά έδαφος. Πάντως, οι επιχειρηματίες του κλάδου εκτιμούν ότι το «κενό» που αφήνουν φέτος οι Γερμανοί ταξιδιώτες μπορεί να καλυφθεί από άλλες δυναμικές αγορές, όπως η βρετανική και η ισραηλινή.
Στα «πλην» της σεζόν παραμένει και φέτος η απουσία των Ρώσων, κατά βάση, τουριστών λόγω των κυρώσεων και της απαγόρευσης των απευθείας πτήσεων μεταξύ της Ρωσίας και του μεγαλύτερου μέρους της Ε.Ε. που επέφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η απουσία των Ρώσων τα τελευταία δύο χρόνια είναι «ηχηρή» δεδομένου ότι πρόκειται για υψηλού εισοδηματικού επιπέδου ταξιδιώτες που δαπανούσαν μεγάλα χρηματικά ποσά στην Ελλάδα, ενισχύοντας τα συνολικά τουριστικά έσοδα.
Κοινός τόπος είναι ότι η έλλειψη εργαζομένων στον κλάδο αποτελεί ένα επιπλέον «αγκάθι» και για τη φετινή σεζόν, καθώς στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα στον κλάδο τουρισμού – επισιτισμού έχουν καταγραφεί πάνω από 70.000 κενές θέσεις εργασίας, πρόβλημα που διατηρείται με οριακή αύξηση και κατά την τρέχουσα τουριστική σεζόν, με κίνδυνο τούτο να επηρεάσει την παροχή των προσφερόμενων στους ταξιδιώτες υπηρεσιών.
Πηγή tourismtoday.gr