Τα τελευταία χρόνια το ποδήλατο αποκτά όλο και περισσότερους φανατικούς φίλους. Πολλές εταιρείες κατασκευάζουν και εμπορεύονται ποδήλατα, ωστόσο λίγες μόνο είναι αυτές που δημιουργούν ποδήλατα σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε αναβάτη.
Μία από τις εταιρείες αυτές είναι και η Fidusa, η οποία εδρεύει στο νησί της Ρόδου. Εκεί βρήκαμε τον Γιώργο Βογιατζή, ιδιοκτήτη της επιχείρησης και μας μίλησε για το πως ξεκίνησε να ασχολείται με την κατασκευή χειροποίητων ποδηλάτων, για τα υλικά κατασκευής, τη συνταγή επιτυχίας, τον σκληρό ανταγωνισμό από τις πολυεθνικές και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.
Πώς όμως προέκυψε η ιδέα του Γιώργου να ξεκινήσει, να κατασκευάζει χειροποίητα ποδήλατα; “Έκανα πρωταθλητισμό για πολλά χρόνια και όπως αντιλαμβάνεστε έτρεφα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον γενικά για το ποδήλατο. Όταν έπαψα να ασχολούμαι με τον πρωταθλητισμό έπρεπε να ασχοληθώ με το ποδήλατο είτε ως παράγοντας είτε ως προπονητής. Ωστόσο, εγώ επέλεξα κάτι διαφορετικό το οποίο συγκέντρωνε και άλλα ενδιαφέροντα που είχα όπως ήταν η ζωγραφική, το σχέδιο, τα μαθηματικά και όλα αυτά μαζί τα ένωσα για την κατασκευή των πρώτων σκελετών ποδηλάτων”.
Bέβαια, ο Γιώργος δεν ξύπνησε ένα πρωί και ξεκίνησε να φτιάχνει ποδήλατα, όπως μας είπε χαρακτηριστικά. “Όταν πήρα την απόφαση ότι θέλω να μάθω να φτιάχνω ποδήλατα, ξεκίνησα να επισκέπτομαι για μεγάλα χρονικά διαστήματα μία οικογενειακή επιχείρηση χειροποίητων ποδηλάτων στην Πάδοβα της Ιταλίας. Εκεί, πήρα και τα πρώτα μου μαθήματα για το πως γίνεται η κατασκευή ενός ποδηλάτου από το μηδέν. Εγώ με τη σειρά μου τους έδινα πληροφορίες και στοιχεία σχετικά με το ποδήλατα, τα οποία τα είχα αποκτήσει από τους αγώνες και έτσι ενώσαμε κατά κάποιο τρόπο τις γνώσεις μας. Μετά από λίγο καιρό άρχισα να παίρνω παλιούς σκελετούς, οι οποίοι ήταν για πέταμα και ξεκίνησα να φτιάχνω τους σωλήνες”. Η αγωνία για τον Γιώργο στην αρχή ήταν μεγάλη, καθώς δεν γνώριζε εάν αυτό που έφτιαχνε θα είχε την αντοχή που απαιτούνταν, όπως μας δήλωσε.
Όταν ο Γιώργος απέκτησε τις εξειδικευμένες γνώσεις που απαιτούνταν, τότε πήρε την απόφαση και ξεκίνησε την εταιρεία κατασκευής χειροποίητων αγωνιστικών ποδηλάτων Fidusa, η οποία μετράει αισίως 30 χρόνια λειτουργίας.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει τα ποδήλατα Fidusa τόσο ιδιαίτερα; “Εμείς σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε από την αρχή ένα σκελετό ποδηλάτου σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ανάγκες που έχει ο καθένας. Δηλαδή, μετράμε τα μέρη του σώματος του αναβάτη, το ύψος του και το βάρος του και σύμφωνα με τις σωματικές του ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες τού, του φτιάχνουμε ένα ποδήλατο στα μέτρα του. Για τον λόγο αυτό και το κάθε μας ποδήλατο είναι μοναδικό”, μας επισήμανε ο Γιώργος.
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τα χειροποίητα ποδήλατα του Γιώργου είναι ατσάλι, αλουμίνιο και ανθρακονήματα. Ο χρόνος κατασκευής τους εξαρτάται από το ποδήλατο. “Για ένα ποδήλατο μπορεί να χρειαστούμε από 3 μέρες μέχρι και 1 μήνα, αναλόγως τις δυσκολίες. Ετησίως, κατασκευάζουμε περίπου γύρω στα 300 ποδήλατα. Στόχος της επιχείρησής μας δεν είναι η ποσότητα, αλλά η ποιότητα”. Στην επιχείρηση Fidusa εργάζονται 5 άτομα. Ωστόσο, μόνο δύο ασχολούνται με την κατασκευή των ποδηλάτων, όπως μας ενημέρωσε ο Γιώργος.
Η κατασκευή χειροποίητων ποδηλάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση. “Για να φτιάξει κάποιος ένα ποδήλατο πρέπει να γνωρίζει τον σωματότυπο και τις επιδόσεις του αθλητή. Διαφορετικές γνώσεις απαιτούνται για τα ποδήλατα πίστας και διαφορετικές για τα ποδήλατα δρόμου. Επίσης, είναι απαραίτητο να διαθέτει γνώσεις φυσικής, και φυσικά να έχει επιμονή και υπομονή” τόνισε ο Γιώργος. Και συνέχισε λέγοντας “Δυστυχώς όμως, τον περισσότερο κόσμο δεν τον ενδιαφέρει όλη αυτή η γνώση. Δίνει μόνο σημασία στη μάρκα, την εμφάνιση, το υλικό και για το τι ποδήλατο θα πει ότι έχει στους φίλους τους. Φαινόμενα τα οποία δημιουργεί δυστυχώς το marketing”.
Oι τιμές των χειροποίητων ποδηλάτων Fidusa ξεκινούν από τα 600 ευρώ. Τα ποδήλατα αυτής της κατηγορίας είναι κατασκευασμένα σε συγκεκριμένα μεγέθη και απευθύνονται σε μια μεγαλύτερη μάζα ανθρώπων. Τα ποδήλατα που κατασκευάζονται με βάση τον αναβάτη ξεκινούν από 1000 ευρώ και μπορεί να αγγίξουν και τις 5000 ευρώ.
Τα ποδήλατα Fidusa όλα αυτά τα χρόνια έχουν γράψει και συνεχίζουν να γράφουν τη δική τους ιστορία στο χώρο της ποδηλασίας. “Από τη μέρα που ξεκίνησα τη δραστηριότητα αυτή μέχρι και σήμερα αθλητές- ποδηλάτες έχουν κερδίσει περισσότερα από 280 πανελλήνια πρωταθλήματα δρόμου και πίστας, με τα ποδήλατά μας. Επιπλέον, έχουν κερδίσει σε βαλκανικά πρωταθλήματα και έχουν λάβει μέρος και σε ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους αγώνες”, μας δήλωσε ο Γιώργος.
Η συνταγή επιτυχίας για τον Γιώργο είναι οι ατέλειωτες ώρες δουλειάς, όπως μας τόνισε. “Οι ώρες που εργαζόμαστε είναι πραγματικά ατέλειωτες. Δεν γίνεται να υπολογίσουμε στο κόστος τις ώρες εργασίας μας, γιατί αυτό που κάνουμε δεν πληρώνεται”.
Tα ποδήλατα Fidusa κυκλοφορούν παντού εντός και εκτός Ελλάδας. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι και οι διάσημοι που προτιμούν τα ποδήλατα Fidusa. “Από εμάς έχει πάρει ποδήλατο και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος. Επίσης, όλοι οι μεγάλοι ποδηλάτες, όπως είναι ο Κανέλλος Κανελλόπουλος, ο Γιώργος Χειμωνέτος, ο Δημήτρης Γεωργαλής, η Ελισσάβετ Χατζή και πολλοί άλλοι γνωστοί αθλητές και αθλήτριες. Όμως είναι δύσκολο για εμάς να έχουμε ένα οργανωμένο δίκτυο καταστημάτων που να τα προμηθεύουμε. Τα καταστήματα είναι δύσκολο να μας προτιμήσουν. Προτιμούν βλέπετε, μόνο γνωστές φίρμες”.
Ο Γιώργος δεν παρέλειψε να μας εκφράσει και το παράπονό του για μία πιο ουσιαστική συνεργασία με τις εθνικές ομάδες ποδηλασίας και με την ομοσπονδία.”Θα έπρεπε να είχαμε μία συνεργασία με τις εθνικές ομάδες και με την ομοσπονδία σε ένα πιο οργανωμένο επίπεδο, γιατί η έρευνα αυτή θα συνέβαλε να κατασκευάζουμε τα δικά μας ποδήλατα με γνώμονα τους δικούς μας αθλητές και τις ανάγκες τους και όχι να παίρνουν τα ποδήλατα που προσφέρουν οι ξένες εταιρείες σε small, medium και large, όπως τα μπλουζάκια”.
Ωστόσο, οι δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει ο Γιώργος είναι πολλές. “Και μόνο το ότι διατηρούμε την επιχείρηση στη Ρόδο αρκεί, γιατί είμαστε σε ακριτικό μέρος.
Το να μετακινείσαι με αεροπλάνο ή με καράβι είτε για να πας σε μία έκθεση είτε για να μεταφέρεις πράγματα σε μια έκθεση το κόστος είναι τεράστιο. Θεωρώ όμως ότι αυτή είναι επιλογή μας και τη στηρίζουμε”.
“Επιπρόσθετα, υπάρχει ευρωπαϊκός νόμος που λέει ότι μπορείς να εισάγεις ποδήλατα από την Κίνα, αλλά δεν θα πρέπει να είναι συναρμολογημένα. Αυτό το σκέφτηκαν για να δώσουν δουλειά σε ευρωπαίους εργάτες. Στον ίδιο όμως νόμο αναφέρεται, ότι για να το κάνεις αυτό δεν θα πρέπει να εισάγεις περισσότερα από 300 τεμάχια τον μήνα. Αν εισάγεις 301 τεμάχια θα έχεις δασμό 40% στο κινέζικο προιόν. Από τον εν λόγω νόμο εξαιρούνται οι εταιρείες, οι οποίες πήραν ένα χαρτί από την Ε.Ε. ότι είναι εργοστάσια παραγωγής και μπορούν να εισάγουν τα προϊόντα αυτά σε απεριόριστες ποσότητες. Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό με τον τρόπο αυτό ευνοούν τις πολυεθνικές και δεν αφήνουν τις μικρές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν”.
Τέλος, ο Γιώργος μας μίλησε και για τα μελλοντικά επιχειρηματικά του σχέδια “Με τα νέα μέτρα σκέφτομαι ότι πρέπει να περιορίσω την επιχείρηση. Το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα δεν ευνοεί. Όταν ακούω όλα αυτά περί επενδύσεων και περί ανάπτυξης δε νομίζω ότι ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αυτά θεωρώ ότι είναι μεγάλα λόγια για να περνάει η ώρα”.
Μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της Fidusa εδώ για περισσότερες πληροφοριές.