Χρονιά ρεκόρ στον τουρισμό με 21 εκατ. ξένους επισκέπτες

Στα €13 δισ. οι εισπράξεις, που υπολείπονται των αυξημένων αφίξεων…

Η μεγάλη αύξηση των ξένων τουριστών ανέδειξε αδυναμίες, καθώς σε ορισμένους προορισμούς οι υποδομές δείχνουν αδυναμία να αντεπεξέλθουν στο πλήθος των επισκεπτών

«Πρόσεξε τι εύχεσαι» λένε. Η ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος και ο στόχος για πάνω από 19 εκατ. ξένους τουρίστες εφέτος ευοδώνονται με το παραπάνω, καθώς οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 21 εκατ. ξένους επισκέπτες και μια χρονιά ρεκόρ στον τουρισμό. Σε θετική τροχιά κινούνται και τα έσοδα, με προσδοκίες για 13 δισ. ευρώ τουριστικές εισπράξεις.

Ωστόσο ο ρυθμός αύξησης των εσόδων υπολείπεται αυτού των αφίξεων, φαινόμενο που παρατηρείται καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, λόγω και της πολιτικής εκπτώσεων για την προσέλκυση πελατείας.

Η μεγάλη αύξηση των ξένων τουριστών, πέρα από το κλίμα ευφορίας, ανέδειξε αδυναμίες καθώς ορισμένοι προορισμοί δοκιμάζουν ή έχουν ξεπεράσει τα όριά τους με το «αδιαχώρητο». Τα βλέμματα στρέφονται στις υποδομές, αεροδρόμια, λιμάνια, οδικό δίκτυο, σε πρωτοβάθμια υγεία, καθαριότητα, αποχέτευση, που δείχνουν αδυναμία να αντεπεξέλθουν στο πλήθος των επισκεπτών, πολλαπλάσιο του μόνιμου πληθυσμού για τον οποίο έχουν σχεδιαστεί, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η τουριστική διάσταση του καλοκαιριού.

«Εχουμε πιάσει ταβάνι» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης. «Η σεζόν είναι πολύ καλή», παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από τη Ρωσία, όμως «θα υπάρξουν επιπτώσεις στους τζίρους», καθώς τα συμβόλαια των Ρώσων ήταν ακριβότερα. «Θα έχουμε μεγάλη αύξηση σε διανυκτερεύσεις, μικρή αύξηση σε τζίρο»εκτιμά. «Ηταν πάρα πολλές οι προκρατήσεις και μεγάλες οι εκπτώσεις που έγιναν» και η κάμψη της ρωσικής αγοράς οδήγησε σε εκπτώσεις. Για το 2015 τα συμβόλαια υπογράφηκαν με αυξήσεις 2%-3%.

Τον Ιούλιο το αεροδρόμιο του Ηρακλείου κατέγραψε αύξηση μόλις 2,7% σε σχέση με πέρυσι, με 536.950 επισκέπτες, έχοντας πλέον φθάσει τα όρια της φέρουσας ικανότητάς του. Ο ίδιος εστιάζει στο πρόβλημα του αεροδρομίου και στην ανάγκη βελτιώσεων εν αναμονή της δημοπράτησης της κατασκευής του νέου στο Καστέλι. Βελτιώσεις χρειάζεται και το οδικό δίκτυο, ενώ υπαρκτή είναι η ανάγκη για «μαρίνες και νέες μονάδες».

Αντεξε η Ρόδος

«Η Ρόδος έχει αγγίξει τα όριά της αλλά άντεξε» λέει το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Marketing Greece κ. Αρης Σουλούνιας. Ομως «μεγάλο πρόβλημα είναι το αεροδρόμιο της Ρόδου το οποίο δεν αντέχει σε τόσο μεγάλα νούμερα, προκαλώντας παράπονα από τους επισκέπτες». Επιβαρημένο είναι και το οδικό δίκτυο, ιδιαίτερα στη διαδρομή Λίνδου – Ρόδου, με αποτέλεσμα να προκαλούνται πολλά ατυχήματα. Εξίσου επιβαρημένο είναι και το νοσοκομείο του νησιού, καθώς το προσωπικό δεν επαρκεί για να καλύψει τις απαιτήσεις τους θερινούς μήνες.

Από την άλλη, τα τουριστικά έσοδα θα είναι πιο συγκρατημένα από τις αφίξεις. «Εγιναν πολλές προκρατήσεις με μειωμένες τιμές», της τάξεως του 20%, σημειώνει. «Η αγορά δεν ωφελείται από το εισερχόμενο ρεύμα. Ο κόσμος είναι πάρα πολύς, αλλά δεν ανταποκρίνεται στις εισπράξεις μας» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου κ.Νικόλαος Κουκούλης.

Ο ίδιος αποδίδει το φαινόμενο σε πολλούς λόγους, πέρα από το ιδιαίτερα διαδεδομένο all inclusive των ξενοδοχείων, την υποτίμηση του ρουβλίου και τη χαμηλή ισοτιμία του δολαρίου έναντι του ευρώ, που επηρεάζουν Ρώσους και Ισραηλινούς αντίστοιχα.«Υπάρχει κόσμος αλλά δεν έχει τη δύναμη να ξοδέψει. Αγοραστική δύναμη έχουν οι Τούρκοι, οι οποίοι επισκέπτονται το νησί για ενάμιση μήνα, ενώ οι Ρώσοι είναι λιγότεροι και με ασθενέστερη δυνατότητα» εξηγεί ο κ. Σουλούνιας.

Και προσθέτει ότι «ένας προορισμός που προσελκύει χαμηλής αγοραστικής δύναμης επισκέπτες θέλει στρατηγική και προσπάθεια για να αλλάξει το ίδιο το προϊόν»,εκφράζοντας ανησυχία για τη μείωση της δαπάνης κάθε χρόνο.

ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

Αύξηση από την Κεντροδυτική Ευρώπη, μείωση από Ρωσία – Ουκρανία

Απώλειες από την Ουκρανία και τη Ρωσία αλλά αύξηση από την Ευρώπη καταγράφει εφέτος η Χαλκιδική, με την κίνηση να διαμορφώνεται θετικά σε ποσοστό 5%. Η ρωσική αγορά ισορρόπησε με πτώση 5%, η Κεντροδυτική Ευρώπη όμως επανήλθε με 2.500 αφίξεις από Ολλανδία και αναμένεται ενίσχυση του ρεύματος από τις Κάτω Χώρες, με συμβόλαια που υπογράφηκαν για το 2015, σε συνεργασία με πτήσεις της Aegean και στόχο 10.000 τουρίστες τα επόμενα χρόνια, σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ.Γρηγόρης Τάσιος.

Την ίδια ώρα τα έσοδα θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, χρονιά που είχε σημειωθεί άνοδος 5% σε σχέση με το 2013. Ο ίδιος ωστόσο επισημαίνει βασικές ελλείψεις του προορισμού, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που ο πληθυσμός του είναι πολλαπλάσιος, και την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών. Σε όσα απαριθμεί περιλαμβάνονται ανεπαρκής αστυνόμευση, απουσία παραρτήματος του ΕΚΑΒ και πρωτοβάθμιας υγείας, έλλειψη συντήρησης του οδικού δικτύου, ελλιπής καθαριότητα και αστική συγκοινωνία.

«Ολα αυτά είναι απαραίτητα γιατί δημιουργούν προϋποθέσεις για επαναληψιμότητα στον πελάτη» τονίζει, επισημαίνοντας την κακή εικόνα που δίνεται ήδη από την είσοδο στη χώρα και τις υποδομές των συνόρων σε Προμαχώνα, Κήπους κ.α.

ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ

Εφθασαν στα όριά τους οι υποδομές

«Τα ξενοδοχεία έχουν αγγίξει πληρότητα 100% και οι υποδομές έχουν φθάσει στα όριά τους» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης κ. Μανώλης Καραμολέγκος.

Η σεζόν είναι ενισχυμένη και στα άκρα της, με τον Σεπτέμβριο να εξελίσσεται πολύ καλά, όπως και ο Οκτώβριος, ενώ πολλά ξενοδοχεία θα είναι ανοιχτά τον Νοέμβριο. Από την πλευρά των εσόδων η εικόνα είναι πιο συγκρατημένη.

«Εγιναν πολλές κρατήσεις με προσφορές στο πλαίσιο των προκρατήσεων και η αύξηση των εσόδων δεν θα ακολουθήσει τις αφίξεις» εξηγεί, εκτιμώντας ότι «θα κυμανθεί μεταξύ 10% και 15%». Θετικά με αυξήσεις από 3% έως 5% είναι και τα συμβόλαια για το 2015, ενώ «κλειδί» για τον προορισμό την ερχόμενη χρονιά θα είναι οι αεροπορικές συνδέσεις.

Το αεροδρόμιο

Προτεραιότητα όμως για το άμεσο μέλλον αποτελεί το αεροδρόμιο, το οποίο είναι «τροφοδότης σχεδόν των μισών Κυκλάδων» (Πάρος, Νάξος, Μήλος, Σίκινος, Ιος, Ανάφη) και για το οποίο υπάρχει ήδη μελέτη. Ανάγκη βελτίωσης έχουν επίσης το λιμάνι και το οδικό δίκτυο καθώς το καλοκαίρι «μόνο τα ενοικιαζόμενα που κυκλοφορούν είναι 15.000 αυτοκίνητα». Αντίστοιχα η αποχέτευση, η καθαριότητα, το κέντρο υγείας, «όλα λειτουργούν οριακά», την ώρα που «το νοσοκομείο του νησιού είναι ακόμη κλειστό».

Η κεντρική διοίκηση «θα πρέπει να μας δει όχι ως νησί 20.000 κατοίκων αλλά 100.000»τονίζει, εξηγώντας ότι η Σαντορίνη μπορεί να έχει για έξι μήνες τέτοιον πληθυσμό. Και «η κρουαζιέρα φέρνει κόσμο στο νησί για μια μέρα, πρέπει όμως να υπάρχει ισορροπία». Στις ελλείψεις των υποδομών εντάσσονται και «οι πολύ χαμηλές ταχύτητες στο Ιnternet»,υπηρεσία εκ των ων ουκ άνευ για τους πελάτες πλέον. «Αυτά βοηθούν σήμερα τον προορισμό να αναπτυχθεί» τονίζει.

Την ίδια ώρα η αγορά των γάμων και των ταξιδιών του μέλιτος «ανθεί» στο νησί, το οποίο έχει λάβει σειρά διακρίσεων. «Η Πολιτεία να κάνει τον προορισμό “πιλότο” με στόχο την αειφόρο ανάπτυξή του» υπογραμμίζει. «Η πρώτη θέση πρέπει να διαφυλαχθεί. Κινδυνεύουμε από τις υποδομές της Πολιτείας να χάσουμε αυτό που δημιούργησαν οι επιχειρηματίες» υποστηρίζει.

 

Πηγή : tovima.gr