Τροχαία: Σταθερά στις πρώτες θέσεις σε θανάτους και τραυματισμούς στην Ε.Ε

Ο απολογισμός των θανάτων και τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για το 2021 από το ETSC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών) στις 15 Ιουνίου δεν απασχόλησε ιδιαίτερα τους «αρμοδίους» στη χώρα μας. Η εξοικείωση με ένα τρομερά υψηλό αριθμό θανάτων και σοβαρών τραυματισμών επί δεκαετίες είναι ο κυρίαρχος λόγος.

Η Πολιτεία το θεωρεί αναπόφευκτο και φυσιολογικό.

Κοιτάζοντας λοιπόν τις ανακοινώσεις του ETSC για το 2021 βλέπουμε πως:

-Η Ελλάδα έχοντας δηλώσει 608 νεκρούς από τροχαία καταλαμβάνει την 22η χειρότερη θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θανάτους αναλογικά με τον πληθυσμό. Χειρότερες επιδόσεις από αυτήν έχουν η Πολωνία, η Κροατία, η Λετονία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία.

-Με 56,9 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων βρίσκεται πολύ πάνω από το μέσο όρο των 27 χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαμορφώθηκε στους 44,6. Η χώρα μας με τις επιδόσεις της είναι από αυτές που συμβάλουν σταθερά ώστε αυτός ο Μέσος Όρος να είναι υψηλός.

-Η Νορβηγία με 14.8 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων αποτελεί την χώρα με τον μικρότερο αριθμό απωλειών από τροχαίες συγκρούσεις στην Ευρώπη.

-Για να μιλήσουμε διαφορετικά τα στοιχεία δείχνουν πως αν κυκλοφορείςστο ελληνικό οδικό δίκτυο έχεις τετραπλάσια πιθανότητα να σκοτωθείς σε τροχαίο από όσους κυκλοφορούν στη Νορβηγία, τριπλάσια απ όσους κυκλοφορούν στη Μάλτα (17.4) και στην Σουηδία (18.5), υπερδιπλάσια από όσους κυκλοφορούν στην Ελβετία (23.1), τη Δανία (23.1) και το Ηνωμένο Βασίλειο (23.9).

-Ας μη μιλήσουμε βέβαια για την Δικαστική αντιμετώπιση των τροχαίων εγκλημάτων στην Ελλάδα.

Δεν χρειάζεται να ανακαλύψει κανείς την πυρίτιδα αν θέλει πράγματι να περιοριστούν δραστικά τα τροχαία. Οι χώρες που τα περιόρισαν δείχνουν τον δρόμο.

Παράλληλα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το ETSC(Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών) για το 2021 δεν μπορούμε να μην σταθούμε στα (προσωρινά) στοιχεία που ανακοίνωσε στις 30 Ιουνίου η ΕΛΣΤΑΤ για τον Απρίλιο του 2022 που καταγράφουν μεγάλη αύξηση θανάτων και τραυματισμών στη χώρα μας σε σχέση με τον Απρίλη του προηγούμενου έτους:

Απρίλης 2021: 36 νεκροί, 35 βαριά, 790 ελαφρά τραυματίες.

Απρίλης 2022: 57 νεκροί, 52 βαριά, 1.111 ελαφρά τραυματίες.

➜ Αύξηση 58,3% σε νεκρούς, 48,6% σε βαριά και 40,6% σε ελαφρά τραυματίες!

Και για να δούμε πιο καθαρά τι συμβαίνει δυστυχώς ούτε η σύγκριση με τον Απρίλη 2019 (προ πανδημίας περίοδος) είναι θετική: 50 νεκροί και 44 βαριά τραυματίες τότε. Αύξηση γύρω στο 15% συγκριτικά.

Τα ανακοινωθέντα ETSC και ΕΛΣΤΑΤ για μια ακόμα φορά χτυπούν την καμπάνα. Αλλά δυστυχώς αντί για κίνδυνο κάποιοι νομίζουν πως χτυπούν για διάλειμμα…

Στα τροχαία δεν υπάρχει άλλοθι. Φταίνε όλοι. Φταίμε εμείς οι ίδιοι, είτε ως χρήστες των οδών (οδηγοί, συνεπιβάτες, πεζοί), είτε ως κοινωνία, είτε ως αρμόδιες υπηρεσίες, είτε ως συντεταγμένη πολιτεία, αδιαφορούμε για τον κίνδυνο, παίζουμε μ΄ αυτόν και τελικά ενσυνείδητα ανεχόμαστε και ασυνείδητα αποδεχόμαστε τον αποδεκατισμό μας…Δεν είναι αποδεκτό σήμερα να σημειώνονται θάνατοι ή σοβαροί τραυματισμοί στην οδική κυκλοφορία.

Η κύρια ευθύνη για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας ανήκει στους αρμόδιους για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία της οδικής υποδομής- δημιουργία συγχωρητικού οδικού περιβάλλοντος. Oι χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

Προϋποθέσεις για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα:

-Η θέσπιση Στρατηγικού Σχεδιασμού Οδικής Ασφάλειας.

– Η οδική ασφάλεια αποτελεί ουσιώδη συνιστώσα της ποιότητας της ζωής και του πολιτισμού μας.

-Η αντιμετώπιση των τροχαίων και η οδική ασφάλεια είναι κατ’ εξοχήν υπόθεση του Κράτους, ισχυρής πολιτικής βούλησης στο ανώτατο Πολιτειακό και Πολιτικό επίπεδο και πρέπει να αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο. Η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των τροχαίων υπήρξε παθητική και μοιρολατρική χωρίς να έχει καταβληθεί η απαιτούμενη συντονισμένη βούληση της πολιτείας

-Η ευαισθητοποίηση και η συναίνεση των πολιτών.

– Η δέσμευση και η ενεργός συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων.

-Η ανάπτυξη της αίσθησης του επείγοντος.

-Η συντονισμένη και διαχρονική εφαρμογή, παρακολούθηση και αξιολόγηση των δράσεων οδικής ασφάλειας του Στρατηγικού Σχεδίου.

Pin It on Pinterest