Κατέπλευσε στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως αναφέρουν πηγές του ΓΕΕΘΑ, η ΤΠΚ P67 Ρουσσέν αντικαθιστώντας την ΤΠΚ Ρ24 Καβαλούδης, τυπικά στο πλαίσο της UNIFIL, ουσιαστικά σε μία προσπάθεια να ενισχυθεί η ελληνική παρουσία στην θαλάσσια περιοχή εντός της κυπριακής ΑΟΖ, όπου έχει εισβάλλει η Τουρκία με στολίσκο που διενεργεί παράνομες έρευνες για εντοπισμό κοιτασμάτων υδρογοναθράκων.
Η πυραυλάκατος P67 Ρουσσέν, επιλέχθηκε να ταξιδεύσει στην Α.Μεσόγειο αντί φρεγάτας (ετοιμαζόταν ένα πλοίο κλάσης “S”) προκειμένου “Να μην υπάρξει κλιμάκωση”, την οποία όλοι κυριολεκτικά τρέμουν, από την πολιτική ηγεσία μέχρι την στρατιωτική ηγεσία, αφού η κατάσταση των Ενόπλων Δυνάμεων, απέχει από το να είναι ετοιμοπόλεμη, πλην ορισμένων μονάδων, όπως η διακλαδική Δύναμη “Δ” (άμεσης επέμβασης), τμήμα της Πολεμικής Αεροπορίας (τεράστιος ο αγώνας για αύξηση των διαθεσιμοτήτων) και το ίδιο ισχύει και για το ΠΝ.
Φυσικά ποτέ κανένα κράτος δεν είναι 100% έτοιμο να υπερασπιστεί τα ιερά και τα όσια, αφού κενά πάντα θα υπάρχουν (εκτός και αν είσαι υπερδύναμη), οπότε το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η πολιτική που ακολουθείται από την πολιτικήηγεσία η οποία κρίνεται ως “τουρκοφοβική” και από εκεί ξεκινούν όλα τα προβλήματα του συστήματος της ελληνικής αποτροπής.
Το πλοίο ήδη ξεκίνησε περιπολίες και βρίσκεται σε “απόσταση αναπνοής” από τις τουρκικές φρεγάτες που περιπολούν στην περιοχή. Δύο τουρκικές φρεγάτες κι ένα υποβρύχιο βρίσκονται γύρω από το ερευνητικό Barbaros, ενώ άλλες δύο φρεγάτες βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 100 μιλίων, από το ελληνικό πλοίο.
Το μεγαλύτερο μειονέκτημά του είναι η ανυπαρξία σόναρ και συνεπώς η αδυναμία εντοπισμού ή παρακολούθησης υποβρυχίων και συνεπώς και η μη δυνατότητα συνεργασίας με το ελληνικό υποβρύχιο (S113) Πρωτεύς Που επίσης πλέει στην περιοχή.
Η ΤΠΚ P67 Ρουσσέν
Τα σχέδια των σκαφών Super Vita βασίζονται στα μικρότερα σκάφη κλάσσεως Vita που υπηρετούσαν στο πολεμικό ναυτικό του Κατάρ, όπως επίσης και παρόμοιων διαστάσεων σκάφη που κατασκευάστηκαν για το Ομάν και άλλες χώρες.
Το κύριο σκάφος είναι κατασκευασμένο από ατσάλι και η υπερδομή είναι από αλουμίνιο, ενώ η εταιρεία Vosper Thornycroft Controls παρέχει το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, το σύστημα διαχείρισης του σκάφους, τον ηλεκτρικό εξοπλισμό και τα συστήματα αντιμέτρων.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
---|---|
Εκτόπισμα | 541 τόνοι (πλήρες 580 τόνοι) |
Μήκος / πλάτος / βύθισμα | 61,9μ / 9,5μ / 2,6μ |
Ταχύτητα (μέγιστη) | 34,25 κόμβοι |
Εμβέλεια (ν.μ. / κόμβους) | 2.2250/18, 750/34 |
Πλήρωμα | 45 |
Κινητήρες | 4 πετρελαιοκινητήρες ΜΤU 16V 595 TE90 των 23.500 ίππων |
Οπλισμός | 4 εκτοξευτές MM.40 Block 2 Exocet, 1 α/α και αντιπυραυλικό σύστημα RAM 1 πυροβόλο ΟΤΟ Breda Super Rapido, 2 πυροβόλα ΟΤΟ Breda |
ΜΟΝΑΔΑ | ΚΑΘΕΛΚΥΣΗ | ΠΑΡΑΔΟΣΗ |
---|---|---|
P67 ΡΟΥΣΣΕΝ | 12/11/2002 | 20/12/2005 |
P68 ΔΑΝΙΟΛΟΣ | 08/07/2003 | 22/02/2006 |
Ρ69 ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΔΗΣ | 06/04/2004 | 08/05/2006 |
P70 ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ | 20/12/2005 | 01/10/2010 |
Ρ71 ΡΙΤΣΟΣ | ||
Ρ72 ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ | ||
Ρ73 ΒΛΑΧΑΚΟΣ |
Κάθε σκάφος εξοπλίζεται με πυραύλους επιφανείας Exocet ITL 70A MM40 Block II που χρησιμοποιούν ενεργό ραντάρ για τον εγκλωβισμό του στόχου, ενώ η εμβέλειά τους φθάνει τα 70 χιλιόμετρα.
H κύρια διαφορά μεταξύ των εκδόσεων Block2 και 3 του βλήματος MM-40 Εxocet είναι η αντικατάσταση του πυραυλοκινητήρα πτήσης Altair από στροβιλωθητή TRI 40 και του αναπόσπαστου ενισχυτή Gerfault από απορριπτόμενο που εξασφαλίζει την επέκταση της μέγιστης απόστασης βολής από 72km σε 180km ενώ εισάγεται η δυνατότητα προσβολής επάκτιων στόχων.
To GMWS RAM δοκιμάστηκε σε σχεδόν πραγματικές συνθήκες όταν κατά τη διάρκεια άσκησης στο ΠΒΚ στις 11 Ιουνίου 2007, η ΤΠΚ ΡΟΥΣΣΕΝ (P67) εκτόξευσε τρία βλήματα RIM-116 Block 1A κατά επερχόμενου βλήματος ΜΜ-38 Exocet, το οποίο πέρασε τον αρχικό στόχο, με αποτέλεσμα την καταστροφή του.
Τακτική του ΠΝ κατά την εκτέλεση βολών είναι η ανάπτυξη ναυτικών μονάδων πίσω από το στόχο έτσι ώστε τα πληρώματα να εκπαιδεύονται στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση εισερχομένων βλημάτων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ΤΠΚ ΡΟΥΣΣΕΝ (P67) κατέστρεψε το βλήμα MM-38 Exocet που προσέγγιζε σε ελάχιστο ύψος (sea-skimming) και απόσταση δύο μιλίων με το πρώτο RAM, καθιστώντας περιττές τις δοκιμές αποδοχής του συστήματος που είχαν προγραμματισθεί μερικούς μήνες αργότερα.
Οι δύο εκτοξευτές έχουν τοποθετηθεί στην πλώρη και την πρύμνη του πλοίου, ενώ η αντιαεροπορική προστασία εξασφαλίζεται με συστήματα RAM (Rolling Airframe Missile) που παρέχονται από την εταιρεία RAMSYS.
Πρόκειται για τα συστήματα GMWS Mk 31 που χρησιμοποιούν τους πυραύλους RIM-116A Block I με διπλό σύστημα ανίχνευσης μέσω ραντάρ και υπερύθρων, ενώ η εμβέλειά τους φθάνει τα 10 χιλιόμετρα.
Το κυρίως πυροβόλο είναι το Otobreda Super Rapid 76mm της Alenia, ικανό για εκτέλεση 85 βολών/λεπτό σε απόσταση 16 χιλιομέτρων. Δύο πυροβόλα Otobreda 30mm της ίδιας εταιρείας συμπληρώνουν τον οπλισμό των σκαφών, ενώ το σύστημα αντιμέτρων Argo Systems AR900 και ο εκτοξευτής “δολωμάτων” (decoy launcher) Sippican SRBOC προσφέρουν την απαραίτητη προστασία.
Το σύστημα μάχης Tacticos προέρχεται από την εταιρεία Thales Nederland (πρώην Signaal) και παρέχει αυτόματη εκτίμηση κινδύνου, καθώς και χρήση των αισθητήρων και του οπλισμού του πλοίου για τον εγκλωβισμό στόχων.
Το σύστημα ελέγχει το σύνολο του εξοπλισμού (πύραυλοι Exocet, πυροβόλα των 76mm και 30mm, συστήματα RAM και DR 3000), ενώ το σύστημα ελέγχου πυρός ονομάζεται Sting και προέρχεται επίσης από την εταιρεία Thales Nederland.
Οι αισθητήρες του σκάφους περιλαμβάνουν το ραντάρ Thales MW08 3D, τον ηλεκτροοπτικό ανιχνευτή Thales Nederland Mirador, το Scout Mark II και το ραντάρ πλοήγησης Marine Bridgemaster-E της Northrop Grumman (πρώην Litton).
Οι επικοινωνίες βασίζονται στο σύστημα Data Link 11, model MDM 2002 της εταιρείας Rockwell Collins, η εταιρεία Intercom Systems A/S παρέχει το σύστημα επικοινωνιών ICS 2000, ενώ η Aeromaritime παρέχει το σύστημα αναγνώρισης φίλων/εχθρών IFF Mk 12.
Οι πυραυλάκατοι SUPER VITA έχουν δυνατότητα εκτέλεσης επιχειρήσεων με κατάσταση θαλάσσης 5 και δυνατότητα επιβιωσιμότητας με κατάσταση θαλάσσης 7. Έχουν δυνατότητες Διοικήσεως και Ελέγχου ομάδος πλοίων με ικανοποιητικές ευκολίες εξωτερικών και εσωτερικών επικοινωνιών, τακτικό σύστημα, σύστημα LINK-11 και δορυφορικές επικοινωνίες. Η διεύθυνση πυρός (Κ/Β, πυροβόλων) γίνεται με χρήση συστημάτων που δύσκολα εντοπίζονται και παρεμβάλλονται.
Η Α/Α άμυνα του πλοίου γίνεται με CIWS RAM και πυροβόλων. Δύναται να εκτελεί συγκαλυμμένες επιχειρήσεις με “αθόρυβο πλου”, χαμηλή “ηλεκτρομαγνητική υπογραφή” (RCS) και χαμηλή “υπέρυθρη υπογραφή” (I.R.).
Η επιβίωση του σε μολυσμένο από πυρηνικά, χημικά και βιολογικά όπλα περιβάλλον κρίνεται ως αρκετά καλή με χρήση GAS CITADEL και σταθμού απόπλυσης. Επίσης έχουν ευκολίες εκπαίδευσης με δυνατότητα δημιουργίας εικονικών εκπαιδευτικών σεναρίων και προσομοίωσης ενεργειών / αντιδράσεων από όλα τα εμπλεκόμενα συστήματα.
Έχουν υψηλό επίπεδο αυτοματισμών σε συνδυασμό με πολλές εναλλακτικές λύσεις και λειτουργίες “ανάγκης”, οπλικά και Η/Ν συστήματα με μεγάλους χρόνους μεταξύ βλαβών (MTBF) και μικρούς χρόνους εντοπισμού και αποκαταστάσεως των βλαβών (MTTR), ενώ είναι σχεδιασμένα να παρουσιάζουν μεγάλες περιόδους μεταξύ γενικών επισκευών των κυρίων μηχανών και βοηθητικών μηχανημάτων. Τέλος οι ενδιαιτήσεις και οι συνθήκες διαβίωσης του πληρώματος είναι αντίστοιχες του 21ου αιώνα, που παράλληλα καλύπτουν τις ανάγκες πολυήμερων αποστολών.
Το πρόγραμμα ναυπήγησης των πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού περιελάμβανε την κατασκευή τριών (3) σκαφών τύπου Super Vita και υπεγράφη στις 7/01/2000. Η ναυπήγηση πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία Ελευσίνας με την εταιρεία Vosper Thornycroft να παρέχει τα σχέδια, την απαραίτητη λογιστική υποστήριξη και τον εξοπλισμό των σκαφών.
Το ύψος του προγράμματος ανήλθε σε 150.000.0000.000 δραχμές με EPA 19%. Στα πλαίσια των αντισταθμιστικών οφελών παραδόθηκαν 2 μεταχειρισμένα ναρκοθηρικά τύπου Hunnt ενώ προβλεπόταν το δικαίωμα προαίρεσης για 4 ακόμη σκάφη Super Vita.
Στις 28 Αυγούστου 2003 ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης για δύο ακόμη πυραυλάκατους Super Vita, με συνολικό κόστος τα 268.160.554 ευρώ. Η κατασκευή τους ανατέθηκε ξανά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε συνεργασία με την αγγλική εταιρεία VOSPER και η καθέλκυση της πυραυλάκατου “Υποπλοίαρχος Κρυσταλλίδης” πραγματοποιήθηκε στις 06.04.2004. Νονά του πλοίου ήταν η ανιψιά του υποπλοιάρχου που σκοτώθηκε το 1941.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2008 υπογράφηκε σύμβαση ύψους 299.000.000 ευρώ μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) και των Ναυπηγικών και Βιομηχανικών Επιχειρήσεων Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) για την προμήθεια δύο ακόμη Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) τύπου Super Vita κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ.
Πρόκειται για το έκτο και έβδομο σκάφος από την έναρξη του σχετικού προγράμματος, για την απόκτηση των οποίων ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης της αρχικής σύμβασης.
Η παράδοσή τους προβλέπεται να πραγματοποιηθεί 46 και 52 μήνες από την ενεργοποίηση της σύμβασης αντίστοιχα, δηλαδή τον Αύγουστο του 2012 και τον Φεβρουάριο του 2013.
Τα δύο νέα σκάφη δεν έχουν σχεδιαστικές τροποποιήσεις σε σχέση με τα υπάρχοντα και μόνη διαφορά τους είναι ο εφοδιασμός με βλήματα επιφανείας-επιφανείας MM40 Exocet Block3 αντί των Block2 που φέρουν τα τρία αρχικά ΤΠΚ.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr