Μια ανείπωτη τραγωδία με δεκάδες νεκρούς, ανάμεσα τους και 5 παιδιά, με το μικρότερο μάλιστα να είναι μόλις τριών ετών, διαδραματίστηκε στη Νότια Κορέα τις πρωινές ώρες της Κυριακής 29 Δεκεμβρίου.
Η πτήση της Juju Air από την πρωτεύουσα της Ταϊλάνδης, Μπανγκόκ, επιχειρούσε αναγκαστική προσγείωση χωρίς τροχούς στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan και συνετρίβη σε έναν τσιμεντένιο τοίχο.
Όπως όλα δείχνουν, ένα σμήνος πουλιών έχει αναδειχθεί ως πιθανός παράγοντας για τη συντριβή, με αξιωματούχους να αποκαλύπτουν πως οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προειδοποίησαν το αεροσκάφος για τους κινδύνους πουλιών λίγα λεπτά πριν από το ατύχημα και ένα από τα επιζώντα μέλη του πληρώματος φέρεται να ανέφερε την ύπαρξή τους μετά τη διάσωσή του.
Ο αεροναυπηγός και διερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, μιλώντας στο MEGA σκιαγραφεί τα πιθανά αίτια του τρομακτικού δυστυχήματος.
«Υπάρχουν δύο θανατηφόρα συμβάντα μέσα σε 3 ημέρες αλλά δεν μπορούμε να προσμετρήσουμε με τον ίδιο τρόπο το ατύχημα στο Αζερμπαϊτζάν με της Νότιας Κορέας. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε μία πολεμική ενέργεια εναντίον του αεροπλάνου και στη δεύτερη έχουμε ένα συμβάν αναμενόμενο μέσα στα πλαίσια της ιπτάμενης μηχανής.
Αυτό που μπορώ να πω για το συγκεκριμένο, με τα στοιχεία που υπάρχουν, είναι πως έχουμε ένα αεροπλάνο όπου 5 λεπτά πριν από την προσγείωση εμφανίζει μία βλάβη και υπάρχει και καταγεγραμμένο βίντεο. Μία εξήγηση είναι η σύγκρουση με σμήνος πουλιών. Η σύγκρουση με πουλιά είναι μοιραία ή μπορεί να εξελιχθεί μοιραία. Ο αεροκινητήρας είναι ένα πολύ δυναμικό κομμάτι του αεροσκάφους, δηλαδή περιστρέφονται κομμάτια με ταχύτητες πολλών χιλιάδων στροφών το λεπτό άρα μπορεί να καταστραφεί. Το αποτέλεσμα συνήθως είναι ότι χάνει κάποια από τα συστήματά του, συνεχίζει να πετάει αλλά εξαρτάται από τι χάνει», είπε αρχικά και πρόσθεσε:
«Οι κινητήρες κρατούν τον αεροσκάφος στον αέρα και οδηγούν αντλίες, οι οποίες με τη σειρά τους συμπιέζουν τα υδραυλικά κυκλώματα του αεροπλάνου και έτσι ελέγχεται το αεροπλάνο. Κινούνται οι επιφάνειες, βγαίνουν τα σκέλη. Αν δεν υπάρχει υδραυλική ισχύς, αυτά δεν λειτουργούν. Στα αεροπλάνα υπάρχει τριπλό και τετραπλό σύστημα με υδραυλικές αντλίες. Εδώ προκαλεί ερώτημα ότι δεν έχουν βγει οι τροχοί, ότι δεν υπάρχουν τα αερόφρενα και έχουμε το εξής αποτέλεσμα: Όταν βρίσκεται στον διάδρομο από τη στιγμή που δεν έχει τροχούς δεν μπορεί να σταματήσει με άλλο τρόπο, πέρα από την τριβή. Στην προκειμένη περίπτωση, υπήρχε ανάχωμα όπου υπήρχαν κεραίες προσγείωσης τυφλού συστήματος. Ερώτημα προκαλεί γιατί δεν ήταν πάνω σε ανάχωμα με τσιμεντένιες βάσεις. Και το αποτέλεσμα ήταν αυτό».
Skynews: «Θα είχαν επιζήσει και οι 179 αν δεν υπήρχε ο τοίχος στο τέλος του αεροδρομίου»
Στο μεταξύ νέα ερωτηματικά γεννά η δήλωση ειδικού στο Sky News ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει το τοιχίο στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης στο αεροδρόμιο της πόλης Μουάν και ότι αν δεν υπήρχε, θα είχαν σωθεί και οι 179 που έχασαν τη ζωή τους στο μοιραίο αεροπλάνο.
Χωρίς το τοιχίο το αεροπλάνο θα είχε γλιστρήσει μέχρι να σταματήσει ακόμα και με βλάβη στον μηχανισμό προσγείωσης, δήλωσε ο Ντέιβιντ Λίαρμαουντ.
«Βλέποντας το βίντεο από τη στιγμή της συντριβής, βλέπεις το αεροπλάνο να σέρνεται μέχρι το τέλος του διαδρόμου προσγείωσης χωρίς να έχει πιάσει φωτιά. Το αεροπλάνο ήταν υπό τον πλήρη έλεγχο των πιλότων» υποστήριξε ο Βρετανός ειδικός.
BREAKING: Video shows crash of Jeju Air Flight 2216 in South Korea. 181 people on board pic.twitter.com/9rQUC0Yxt8
— BNO News (@BNONews) December 29, 2024
«Η προσέγγιση στον διάδρομο προσγείωσης, ο τρόπος με τον οποίο ισορροπούσε ήταν τέλειος. Οι χειρισμοί ήταν πολύ καλοί. Το αεροπλάνο ήταν σε καλή κατάσταση μέχρι που έφτασε στον τοίχο και χτύπησε πάνω του. Αν δεν υπήρχε αυτός, όλοι θα ήταν ζωντανοί τώρα» πρόσθεσε καθώς σύμφωνα με τον ίδιο, τα σωστικά συνεργεία ήταν έτοιμα να σβήσουν τυχόν φωτιά που θα προκαλούσε το σύρσιμο του αεροπλάνου.
Κατά τον Λίαρμαουντ, το κλειδί για τη διερεύνηση των συνθηκών της τραγωδίας βρίσκεται στο γιατί ο πιλότος δεν κατάφερε να ανοίξει τον μηχανισμό προσγείωσης ή τα πτερύγια για την επιβράδυνση του αεροπλάνου. Χωρίς αυτά τα δύο στοιχεία για την επιβράδυνση, το αεροσκάφος έκανε την προσέγγιση με μεγαλύτερη ταχύτητα από ό,τι έπρεπε.
Εμπειρογνώμονας Lufthansa: Τα περισσότερα συστήματα πέδησης του αεροπλάνου δεν είχαν ενεργοποιηθεί, δημιουργώντας ένα μεγάλο πρόβλημα»
Ο Christian Beckert, εμπειρογνώμονας σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και πιλότος της Lufthansa, δήλωσε ότι το υλικό του βίντεο υποδηλώνει ότι τα περισσότερα συστήματα πέδησης του αεροπλάνου δεν είχαν ενεργοποιηθεί, δημιουργώντας ένα «μεγάλο πρόβλημα» και μια γρήγορη προσγείωση. Ο Beckert δήλωσε ότι ένα χτύπημα πουλιού ήταν απίθανο να έχει προκαλέσει ζημιά στο σύστημα προσγείωσης ενώ ήταν ακόμα σηκωμένο, και ότι αν είχε συμβεί όταν ήταν κατεβασμένο, θα ήταν δύσκολο να σηκωθεί ξανά.
«Είναι πραγματικά, πραγματικά πολύ σπάνιο και πολύ ασυνήθιστο να μην κατεβάζουμε το σύστημα προσγείωσης, επειδή υπάρχουν ανεξάρτητα συστήματα όπου μπορούμε να κατεβάσουμε το σύστημα προσγείωσης με ένα εναλλακτικό σύστημα», είπε. Η διερεύνηση θα πρέπει να δώσει μια πιο σαφή εικόνα, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες αεροπορίας, η Νότια Κορέα θα ηγηθεί μιας πολιτικής έρευνας και θα εμπλέξει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο. Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπορικά ατυχήματα συνήθως προκαλούνται από ένα κοκτέιλ παραγόντων και ότι μπορεί να χρειαστούν μήνες για να συνθέσουν την αλληλουχία των γεγονότων.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης βρέθηκε στις 11:30 π.μ. (0230 GMT), περίπου δυόμισι ώρες μετά τη συντριβή, και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο στις 14:24, δήλωσαν αξιωματούχοι της Νότιας Κορέας. Ο Αυστραλός σύμβουλος αεροπορίας Τρέβορ Τζένσεν δήλωσε ότι οι υπηρεσίες πυρόσβεσης και έκτακτης ανάγκης θα ήταν κανονικά έτοιμες για προσγείωση με την κοιλιά.