Με αισθητή πτώση στις αφίξεις ολοκληρώθηκε ο Ιούνιος για Σαντορίνη και Μύκονο, δύο από τους ισχυρότερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Τα επίσημα στοιχεία της Fraport Greece αποτυπώνουν απώλειες τόσο σε επιβάτες όσο και σε πτήσεις, με τη Σαντορίνη να καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ όλων των ελληνικών αεροδρομίων, και τη Μύκονο να δείχνει επίσης σημάδια «κόπωσης» λόγω ειδικών συνθηκών που έχουν πλήξει το νησί τα τελευταία χρόνια.
Σαντορίνη: Σημαντική πτώση τον Ιούνιο
Η Σαντορίνη σημείωσε διψήφια μείωση επιβατών τον Ιούνιο 2025:
Δείκτης | Ιούνιος 2025 | Ιούνιος 2024 | Μεταβολή % |
---|---|---|---|
Εσωτερική κίνηση | 142.218 | 177.184 | -19,7% |
Διεθνής κίνηση | 204.681 | 241.678 | -15,3% |
Σύνολο επιβατών | 346.899 | 418.862 | -17,2% |
Πτήσεις (συνολικά) | 2.839 | 3.340 | -15,0% |
Η μείωση αυτή είναι η μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση επιβατών μεταξύ όλων των αεροδρομίων της Fraport Greece.
Μύκονος: Μείωση με πολύπλευρες αιτίες
Η Μύκονος, αν και λιγότερο πληγείσα, εμφανίζει και αυτή πτώση:
Δείκτης | Ιούνιος 2025 | Ιούνιος 2024 | Μεταβολή % |
---|---|---|---|
Εσωτερική κίνηση | 78.258 | 87.924 | -11,0% |
Διεθνής κίνηση | 175.898 | 176.254 | -0,2% |
Σύνολο επιβατών | 254.156 | 264.178 | -3,8% |
Πτήσεις (συνολικά) | 2.609 | 2.879 | -9,4% |
Παρά την ήπια μείωση, η Μύκονος έχει χάσει χιλιάδες τουρίστες τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο λόγω εξωγενών παραγόντων, αλλά και εξαιτίας εσωτερικών πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων.
Συνολική εικόνα εξαμήνου
Σαντορίνη (Ιαν.-Ιούν. 2025)
Δείκτης | 2025 | 2024 | Μεταβολή % |
---|---|---|---|
Εσωτερική κίνηση | 445.176 | 577.350 | -22,9% |
Διεθνής κίνηση | 364.731 | 454.201 | -19,7% |
Σύνολο επιβατών | 809.907 | 1.031.551 | -21,5% |
Πτήσεις (συνολικά) | 7.667 | 8.956 | -14,4% |
Μύκονος (Ιαν.-Ιούν. 2025)
Δείκτης | 2025 | 2024 | Μεταβολή % |
---|---|---|---|
Εσωτερική κίνηση | 188.898 | 209.030 | -9,6% |
Διεθνής κίνηση | 263.479 | 259.625 | +1,5% |
Σύνολο επιβατών | 452.377 | 468.655 | -3,5% |
Πτήσεις (συνολικά) | 4.873 | 5.347 | -8,9% |
Η Μύκονος, αν και διατηρεί οριακά θετική διεθνή κίνηση στο εξάμηνο (+1,5%), δεν έχει ανακτήσει το σύνολο της δυναμικής της.
Οι αιτίες πίσω από την πτώση
Οι αιτίες της πτώσης είναι σύνθετες και διαφορετικές για κάθε προορισμό, αλλά με κοινό παρανομαστή τη διαχείριση κρίσεων και το αυξημένο κόστος.
Σαντορίνη
- Έντονη σεισμική δραστηριότητα τους τελευταίους μήνες έχει δημιουργήσει ανησυχία στους ταξιδιώτες. Παρά το γεγονός ότι οι δονήσεις δεν έχουν προκαλέσει ζημιές, η συχνότητα και η προβολή τους στα ΜΜΕ έχουν επηρεάσει την εικόνα του προορισμού.
- Κακή επικοινωνιακή διαχείριση από τις τοπικές και περιφερειακές αρχές. Οι αντικρουόμενες δηλώσεις για την επικινδυνότητα των σεισμών και η αδυναμία να καθησυχαστεί το κοινό έχουν λειτουργήσει αποτρεπτικά.
- Αποτυχημένες καμπάνιες της Περιφέρειας, οι οποίες δεν κατάφεραν να παράγουν αποτελέσματα.
- Υψηλό κόστος διαμονής και υπηρεσιών, που αποθαρρύνει μεσαία και χαμηλότερα βαλάντια.
Μύκονος
- Έντονες κυβερνητικές παρεμβάσεις τα τελευταία χρόνια στον τομέα της τάξης και της νομιμότητας (π.χ. εντατικοί έλεγχοι πολεοδομίας, φορολογίας, επιχειρήσεων), οι οποίες, αν και αναγκαίες για την εξυγίανση, πραγματοποιήθηκαν με τρόπο που δημιούργησε αρνητικό κλίμα στην αγορά και έπληξε την εικόνα του νησιού.
- Κακή επικοινωνιακή διαχείριση των παρεμβάσεων αυτών, που συχνά παρουσιάστηκαν στα ΜΜΕ ως «επιχείρηση καταστολής» ή ως ένδειξη γενικευμένης παρανομίας στο νησί, επηρεάζοντας την τουριστική του φήμη.
- Μαρασμός σε επίπεδο τοπικής αγοράς, καθώς αρκετές επιχειρήσεις, ιδίως μικρότερες, δυσκολεύονται να σταθούν μετά τις αλλαγές, με αποτέλεσμα το νησί να φαίνεται λιγότερο «ζωντανό» σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
- Απώλεια χιλιάδων τουριστών, καθώς μέρος του κοινού – ειδικά εκείνο που αναζητούσε «ανεξέλεγκτη» διασκέδαση και πολυτέλεια – στράφηκε προς άλλους προορισμούς.
Παρά τα παραπάνω, η Μύκονος καταφέρνει να κρατήσει τους διεθνείς επισκέπτες σχεδόν στα ίδια με πέρυσι επίπεδα, στοιχείο που δείχνει τη δυνατή της ταυτότητα ως luxury προορισμού αλλά σε καμία περιπτωση δεν έχει ανακάμψει.
Η συνολική εικόνα στα ελληνικά αεροδρόμια
Συνολικά, στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece η επιβατική κίνηση για τον Ιούνιο 2025 ανήλθε σε 5.346.243 επιβάτες, σημειώνοντας μικρή αύξηση +1,3% έναντι του Ιουνίου 2024.
Αεροδρόμιο | Ιούνιος 2025 επιβάτες | Μεταβολή % |
---|---|---|
Θεσσαλονίκη | 771.274 | +7,3% |
Χανιά | 618.519 | +2,5% |
Κέρκυρα | 747.489 | +5,5% |
Ρόδος | 1.055.079 | +0,3% |
Κως | 503.658 | -0,3% |
Σαντορίνη | 346.899 | -17,2% |
Μύκονος | 254.156 | -3,8% |
Η Σαντορίνη ξεχωρίζει ως ο προορισμός με τη μεγαλύτερη πτώση, ενώ η Μύκονος δείχνει πιο ανθεκτική, αν και μακριά από τις «χρυσές» εποχές της αδιάλειπτης ανόδου.
Η Σαντορίνη και η Μύκονος βρίσκονται σε μία κρίσιμη καμπή. Στη Σαντορίνη, η σεισμική δραστηριότητα και η ανεπαρκής επικοινωνιακή διαχείριση έχουν πλήξει την εικόνα του νησιού. Στη Μύκονο, οι έντονες κυβερνητικές παρεμβάσεις, αν και απαραίτητες, έγιναν με τρόπο που έφερε «μαρασμό» και απώλεια τουριστών.
Παρά τις δυσκολίες, και οι δύο προορισμοί διατηρούν τεράστια δυναμική, όμως χρειάζονται άμεσες και συντονισμένες κινήσεις για να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος και να διαφυλάξουν τη θέση τους στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.