Αμφίπολη: Οι ρόδακες στο καπέλο του κεφαλιού της Σφίγγας δείχνουν μέλος της βασιλικής οικογένειας

Το σήμα κατατεθέν της βασιλικής δυναστείας των Τημενιδών φαίνεται να βρίσκεται στο καπέλο του κεφαλιού της Σφίγγας που βρέθηκε στον τάφο της Αμφίπολης.
Οι βασιλικοί ρόδακες με μια δεύτερη ματιά φαίνεται πως βρίσκονται στο κεφάλι της Σφίγγας και συγκεκριμένα στο καπέλο.
Ο ρόδακας έχει βρεθεί τόσο στο τάφο του Φιλίππου στις Αιγές όσο και σε αναπαραστάσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά την ύστερη εποχή. Σημειώνεται ότι οι ρόδακες κάτω από το επιστύλιο στο δεύτερο θάλαμο δείχνουν τον ίδιο τον Μέγα Αλέξανδρο.
Περνώντας λοιπόν κάτω από τους οκτάφυλλους ρόδακες του επιστυλίου και ανάμεσα από τις Καρυάτιδες εισέρχεται κανείς στο δεύτερο θάλαμο όπου κυριαρχεί το εντυπωσιακό ψηφιδωτό δάπεδο της Αρπαγής της Περσεφόνης. Το θέμα είναι, οι ρόδκες αναφέρονται στον Μ.Αλεξανδρο; Ή μήπως αναφέρονται σε κάποιον από τον περίγυρό του ο οποίος διετέλεσε και βασιλιάς της Μακεδονίας, και διαδραμάτισε πρωτεύοντα ρόλο στην εξολόθρευση της οικογένειας του Βασιλέα των Βασιλέων;
“Πιστεύω ότι η μεγαλοπρέπεια του μνημείου συνάδει με το χαρακτήρα του Κασσάνδρου, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, διακρινόταν για την ευρυμάθειά του, αλλά και για την εχθρότητά του απέναντι στον Μεγάλο Αλέξανδρο, με τον οποίο είχε έρθει σε σύγκρουση στη Βαβυλώνα. Να ονομάσω, λοιπόν, Κασσάνδρειον το μνημείο της Αμφίπολης;” γράφει η κυρία Ελένη Αρβελέρ.
Αυτή είναι η εκδοχή της για τον κάτοικο του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, η οποία θεωρεί ότι ο Κάσσανδρος, ο επίγονος του Μεγάλου Αλεξάνδρου και βασιλιάς της Μακεδονίας, αλλά και μέλη της οικογένειάς του έχουν ταφεί στον Τύμβο Καστά. Την εξηγεί στη σύντομη μελέτη της με τίτλο “Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη”, ένα μικρό βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ερμής. Η διάσημη βυζαντινολόγος καταθέτει την πλέον εύλογη –όπως υποστηρίζει- υπόθεση: Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές, μια προσωπικότητα με τα χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες του Κασσάνδρου θα μπορούσε να είχε οραματιστεί και παραγγείλει ένα ταφικό μνημείο όπως αυτό της Αμφίπολης.
Πριν καταλήξει στη θεωρία της για τον Κάσσανδρο, διατυπώνει μια ερώτηση ρητορική, γράφοντας: “Πού, άραγε, θάφτηκαν ο ίδιος ο Κάσσανδρος (πέθανε στα 297 π.Χ.) και η σύζυγός του, Θεσσαλονίκη; Νομίζω ότι είναι πολύ πιθανόν ο οικιστής -που είχε, μάλιστα, καταλάβει την Αθήνα και είχε γνωρίσει το κτιριακό μεγαλείο της- να ανέγειρε μεγαλοπρεπές, για την οικογένειά του, μαυσωλείο στην Αμφίπολη”.
Μάλιστα, η κυρία Αρβελέρ αναφέρεται σε ένα πιθανό σενάριο για τους τεχνίτες που προσελήφθησαν στην Αμφίπολη: “Η πολιτική του Δημήτριου Φαληρέα, ενάντια στην επίδειξη πλούτου και στην πολυτέλεια, θα στέρησε πολλούς Αθηναίους καλλιτέχνες από τους οικονομικά εύπορους πελάτες τους. Πράγμα που εξανάγκασε ίσως πολλούς καλλιτέχνες να εκπατριστούν και προς την ακμάζουσα τότε Μακεδονία. Μήπως ο Κάσσανδρος, που είχε τοποθετήσει τον Φαληρέα κυβερνήτη της Αθήνας, δέχτηκε στην αυλή του καλλιτέχνες Αθηναίους, όπως είχε συμβεί παλαιότερα, ας πούμε με τον Ευριπίδη;”
Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο στο σύγγραμμα της κ. Ελένης Αρβελέρ αποτελεί η αναφορά της στο ενδεχόμενο του πολυάνδριου τάφου: “Μνημείο, πιθανώς, επιφανών νεκρών, δηλαδή ένα νεκροταφικό πολυάνδριο, που ίσως σχετίζεται ιδιαίτερα με τους ναυάρχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δεδομένου ότι από εκεί ξεκίνησε ο στόλος του στρατηλάτη, ή μάλλον ταφικό βασιλικό συγκρότημα; Το μνημείο της Αμφίπολης αποτελεί, αναμφισβήτητα, πολύτιμο ιστορικό τεκμήριο για τη μελέτη της Μακεδονίας, σε μια άκρως ενδιαφέρουσα εποχή”.
Για την κυρία Αρβελέρ, πάντως, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το μνημείο στον Τύμβο Καστά είναι αφιερωμένο σε πρόσωπο -ή πρόσωπα- τα οποία σχετίζονταν άμεσα με την Αμφίπολη. Και αυτά θα μπορούσαν να είναι, είτε οι τρεις ναύαρχοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου (Νέαρχος, Πολυπέρχων, Λαομέδων) ή ο Κάσσανδρος, ο οποίος και ανέδειξε την πρώην αθηναϊκή αποικία σε σπουδαίο κέντρο της Μακεδονίας.
Δηλαδή κατά την Ε.Αρβελέρ θα μπορούσαν οι νεκροί να είναι περισσότεροι από ένας. Εάν επρόκειτο μάλιστα για για τρεις στρατηγούς ή ναυάρχους του Μ.Αλέξανδρου θα έπρεπε να ταφούν και αυτοί σε ένα μεγαλοπρεπές ταφικό μνημείο
Την άποψη ότι είναι πολύ πιθανόν να βρούμε όχι έναν , ούτε δύο αλλά περισσότερους νεκρούς στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, εξέφρασε ο αρχιτέκτων μηχανικός Αθανάσιος Νακάσης, πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών ICOMOS και επίτιμος διευθυντής Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων.  Η ανάλυση του οφείλεται στην αναφορά του δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟ σχετικά με το ότι αποκαλύφθηκε το βόρειο τμήμα του μαρμάρινου κατωφλίου, το οποίο
“φέρει κυρτές βαθύνσεις για την ένθεση των μεταλλικών τροχιών που διευκολύνουν την κίνηση των μαρμάρινων θυροφύλλων”. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα, ότι υπήρχαν “ροδιές”, ίχνη από αυλακιές, που δημιουργεί το άνοιξε-κλείσε της θύρας, “προφανώς”, όπως λέει, για να γίνουν περισσότερες της μίας ταφές.
Προς το παρόν οι εργασίες διεκόπησαν λόγω της κακοκαιρίας αλλά με αγωνία όλοι περιμένουν την επανέναρξη των εργασιών. Ο νεκρός ή οι νεκροί δεν πρέπει να βρίσκονται μακριά
Πηγή : news.gr

Pin It on Pinterest