Πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση- πανελλαδικές
– Επαναφορά της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης με αναβαθμισμένη μορφή.
– Ενισχύεται ο αυτόνομος μορφωτικός ρόλος της λυκειακής βαθμίδας με την αποκατάσταση τους ουσιαστικής ισοτιμίας γενικής και τεχνικής επαγγελματικής κατεύθυνσης και στρατηγικός στόχος είναι το ενιαίο σχολείο θεωρίας και πράξης αξιοποιώντας τα θετικά χαρακτηριστικά από την εμπειρία του πολυκλαδικού λυκείου.
– Δρομολόγηση της αποσύνδεσης των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων από τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
– Επαναφορά του γενικού μέσου όρου 9,5 για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη
– Κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στην Α και Β λυκείου από το τρέχον σχολικό έτος
– Κατάργηση της υποχρεωτικής επιλογής του 50% των θεμάτων των εξετάσεων του λυκείου από την Τράπεζα Θεμάτων. Η Τράπεζα Θεμάτων θα παραμείνει ως συμβουλευτικό προαιρετικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές. 1.570.000 ευρώ δαπανήθηκαν για την Τράπεζα Θεμάτων και θα μπορούσαν με τα χρήματα αυτά να προσληφθούν 1.000 αναπληρωτές
– Για τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις και τις επόμενες δυο σχολικές χρονιές θα υπάρξει μέριμνα ώστε να μη διαταραχθούν οι εκπαιδευτικές λειτουργίες και να ρυθμιστούν κάποια επείγοντα ζητήματα που τις διευκολύνουν:
1. Για το τρέχον σχολικό έτος δεν θα υπάρξει καμιά αλλαγή στο πλαίσιο για την απόλυση των μαθητών από το Λύκειο και την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ
2. Για τους μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β Λυκείου μελετούνται οι δυνατότητες επικοινωνίας των επιστημονικών πεδίων εξειδίκευσης ώστε οι υποψήφιοι να μπορούν να επιλέξουν περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία. Οι βαθμοί προαγωγής της Α,Β Λυκείου και ο βαθμός της απόλυσης στη Γ Λυκείου δεν θα προσμετρούνται στο βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
– Διάλογος με την κοινωνία για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, που θα χρειαστεί προφανώς πολλά χρόνια στην προοπτική της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Πειραματικά – Πρότυπα Σχολεία
Διατηρούνται για φέτος οι εξετάσεις στα Πειραματικά Σχολεία. Χαρακτηριστικά ο κ. Μπαλτάς δήλωσε μεταξύ των άλλων ότι «κρατάμε, δυστυχώς, τις εξετάσεις και γι αυτή τη χρονιά μέχρι να τελειώσει ο Ιούλιος γιατί κάποια παιδιά έχουν μπει στη διαδικασία αυτή, έχουν επενδύσει αυτοί και οι γονείς τους ότι θα καταφέρουν να μπουν στα άριστα, υποτίθεται , σχολεία και δε θέλουμε να βάλουμε πάγο στην έστω στρεβλή υπό κάποια έννοια, αυτή φιλοδοξία τους.
Στήριξη μαθητών και ευάλωτων ομάδων
– Ανάπτυξη διαπολιτισμικής και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης και των τάξεων υποδοχής
-Εκπόνηση προγραμμάτων στήριξης του μαθητικού πληθυσμού και των αντίστοιχων σχολικών μονάδων που αφορούν κυρίως σε ευάλωτες ομάδες νέων, σε δυσπρόσιτες περιοχές, Ρομά, άτομα με οικονομική ανέχεια, άτομα που σχετίζονται με την παραβατικότητα των ανηλίκων.
– Ενίσχυση της εκπαίδευσης των ελληνοπαίδων του εξωτερικού που δεινοπαθεί
– Ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων της Θράκης ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα σχολικής εγκατάλειψης και να διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβασή τους σε όλες τις βαθμίδες και τύπους της δημόσιας εκπαίδευσης και να διασφαλιστεί η επιστημονική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε αυτή την πληθυσμιακή κατηγορία
-Δράσεις για ανακούφιση της ανθρωπιστικής κρίσης μέσα από προγράμματα προληπτικής ιατρικής, εμβολιασμών και επισιτιστικής βοήθειας ( πρόγευμα, μικρά γεύματα για μαθητές)
Βιβλία- Αναλυτικά προγράμματα
– Τα βιβλία της επόμενης σχολικής χρονιάς να βρίσκονται έγκαιρα στα σχολεία και οι όποιες αλλαγές στην ύλη δε θα συνεπάγονται αναγκαστικά την αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων της επόμενης σχολικής χρονιάς καθώς δεν προλαβαίνουμε.
– Επανασχεδιασμός των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών εγχειριδίων. Στόχος η αναδιάρθρωση της ύλης προς την κατεύθυνση της μείωσης του όγκου των πληροφοριών για χάρη της εμβάθυνσης και της κριτικής σκέψης.
Σχολεία, αριθμός μαθητών, καταργήσεις
– Τερματίζεται η πολιτική καταργήσεων και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων
– Επανεξετάζεται η λειτουργία σχολικών μονάδων που καταργήθηκαν στη βάση παιδαγωγικών και κοινωνικών κριτηρίων
– Μνημονιακοί νόμοι που διέλυσαν και υποβάθμισης τη δημόσια εκπαίδευση παύουν να ισχύουν. Μεταβατικό θεσμικό πλαίσιο για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ανοίγοντας ευρύ διάλογο με όλους τους εμπλεκομένους
– Διερεύνηση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων για την υλοποίηση της μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στο μέτρο των δυνατοτήτων κάλυψης των θέσεων εκπαιδευτικού δυναμικού με μόνιμες θέσεις.
Αναβάθμιση ξένων γλωσσών, φυσικής αγωγής κ.α.
– Αισθητική αγωγή, καλλιέργεια τεχνών, φυσική αγωγή, αγωγή υγείας, περιβαλλοντική εκπαίδευση, πληροφορική, αγωγή του δημοκρατικού πολίτη, σχεδιάζονται ως ισότιμες και αναγκαίες πτυχές του αναλυτικού προγράμματος από κοινού με τις παραδοσιακές εγκύκλιες γνώσεις.
– Αναβάθμιση και σταδιακή επαναφορά της διδασκαλίας περισσότερων ξένων γλωσσών στα σχολεία σύμφωνα με παιδαγωγικά κριτήρια. Δυνατότητα απόκτησης πιστοποιητικών γλωσσομάθειας από το δημόσιο σχολείο ώστε να ανακουφιστεί ο οικογενειακός προϋπολογισμός.
Σχολείο ως κέντρο πολιτισμού
– Το σχολείο καθίσταται κέντρο της γειτονιάς, κοινωνικός χώρος δημιουργίας, ανοιχτό και μετά τη λήξη των μαθημάτων για δραστηριότητες πολιτισμού, αθλητισμού, κοινωνικής αλληλεγγύης κ.α. σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, τους κατοίκους της γειτονιάς και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Επαγγελματική εκπαίδευση
– Σχεδιάζεται η αναβάθμιση της δημόσιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και την αναδιοργάνωση των προγραμμάτων των ΕΠΑΛ. Παροχή ισότιμης δυνατότητας πρόσβασης στην τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για τους αποφοίτους τους
– Κατάργηση των ΣΕΚ και αναδιαμόρφωση του μεταλυκειακού έτους των ΕΠΑΛ από έτος μαθητείας σε έτος ειδίκευσης αποφοίτων ΕΠΑΛ και επαναφορά του από την άτυπη στην τυπική εκπαίδευση
– Επαναλειτουργία στα ΕΠΑΛ των τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν με το νόμο 4186/13
Επαναφορά από τη διαθεσιμότητα
– Επαναφορά σχολικών φυλάκων
– Οι εκπαιδευτικοί των τομέων και ειδικοτήτων που καταργήθηκαν τοποθετούνται άμεσα στα ΕΠΑΛ. Για τη φετινή χρονιά υπήρχαν εκπαιδευτικοί που πληρώνονταν με το 75% και παρέμεναν στα σπίτια τους. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί επανέρχονται και αξιοποιούνται για τις εκπαιδευτικές και διοικητικές ανάγκες των δημόσιων σχολείων ,σε εργαστηριακά κέντρα σε τομείς που μπορούν να δουλέψουν, σε ΙΕΚ και υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας.
Προσχολική και Αθμια εκπαίδευση
– Τίθενται σταθερά θεμέλια για μια δημόσια, ποιοτικά προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση που θα παρέχει όλα τα απαραίτητα εφόδια στους μαθητές και θα θέτει τις βάσεις για τη δραστική μείωση της σχολικής αποτυχίας στις επόμενες βαθμίδες.
– Θα γίνει ότι είναι απαραίτητο ώστε όλα τα νήπια να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στη δημόσια δωρεάν δίχρονη προσχολική εκπαίδευση σε όλη την επικράτεια. Δίνεται έμφαση στην εξασφάλιση των αναγκαίων υποδομών και τη στελέχωση με το αναγκαίο προσωπικό.
– Διασφάλιση της ποιοτικής αναβάθμισης του δημοτικού και ολοήμερου σχολείου. Τα έρημα χωριά χωρίς σχολεία και οι σχολικές μονάδες «μαμούθ» στις αστικές περιοχές είναι εικόνες που δεν ικανοποιούν και που δε συνάδουν με τη σύγχρονη παιδαγωγική
– Η πρόσφατη εγκύκλιος του πρώην Υπουργού Παιδείας σχετικά με την αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος από το Μάρτιο του 2015 ανακαλείται.
Ειδική Αγωγή
– Η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι θεμελιώδης δείκτης πολιτισμού. Η διακηρυγμένη αρχή, ένα σχολείο για όλους, αναφέρεται στο σχολείο της γειτονιάς στο οποίο εγγράφονται όλα τα παιδιά με ή χωρίς αναπηρία και το οποίο στελεχώνεται, υποστηρίζεται, εξοπλίζεται και διαμορφώνεται έτσι ώστε να υλοποιείται ο στόχος της ένταξης και συμπερίληψης
– Θα υπάρχουν Ειδικά σχολεία που θα αφορούν τα παιδιά εκείνα όπου το είδος της αναπηρίας τους ή οι πολλαπλές αναπηρίες τους δεν τους επιτρέπουν να ενταχθούν στο κοινό σχολείο. Στις δομές αυτές σχεδιάζονται εξατομικευμένα προγράμματα γνωστικού, ψυχαγωγικού και αθλητικού περιεχομένου προσαρμοσμένα στις ανάγκες του κάθε μαθητή και θα παρέχονται υποστηρικτικές υπηρεσίες και στους μαθητές και τις οικογένειές τους.
– Πλήρη αναβάθμιση και υποστήριξη θεσμοθετημένων διαγνωστικών φορέων ΕΔΕΑΥ και ΚΕΔΔΥ
– Εφαρμογή από φέτος ενιαίου πίνακα πρόσληψης αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού καθώς και στην αποκατάσταση των εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν σε δομές της ειδικής εκπαίδευσης και τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με την κατάργηση των κλάδων τους.
– Η Παράλληλη Στήριξη χορηγείται στο μαθητή με αναπηρία ανεξάρτητα από την ύπαρξη Τμήματος Ένταξης στο σχολείο
– Το νομοσχέδιο για την Ειδική Εκπαίδευση θα συνταχθεί από μηδενική βάση με συνεξέταση των προτάσεων όλων των εμπλεκόμενων φορέων
Ιδιωτική εκπαίδευση
– Επόπτευση της τήρησης της συνταγματικής νομιμότητας στην ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων
– Αναμόρφωση και επικαιροποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων στη βάση παιδαγωγικών και επιστημονικών κριτηρίων με την παράλληλη δέσμευση της απαρέγκλιτης τήρησης τους
– Διασφάλιση για λόγους κοινωνικού και δημοσίου συμφέροντος των εργασιακών δικαιωμάτων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών που θα επανενταχθούν στο Υπουργείο Παιδείας και παύουν να υπάγονται στο Υπουργείο Εργασίας.
– Επαναφορά του θεσμού των συλλογικών συμβάσεων
– Ανασύσταση της κατηργημένης Διεύθυνσης Ιδιωτικής Εκπαίδευσης
Αξιολόγηση
– Οι τρέχουσες διαδικασίες αξιολόγησης τραυμάτισαν την εκπαιδευτική κοινότητα και γι αυτό αναστέλλονται , όπως και οι όποιες πειθαρχικές ή προαγωγικές συνέπειες τους προκειμένου να μελετηθούν σε βάθος όλοι οι συναφείς παράγοντες
– Αντικατάσταση του νομοθετικού πλέγματος αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολείων από ένα σύστημα αποτίμησης του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου με δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο είναι απαραίτητη.
– Συμμετοχική και δημοκρατική μεθοδολογία διάγνωσης προβλημάτων , αναζήτησης λύσεων και επεξεργασίας προτάσεων, μέτρων για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
– Κατάργηση του πειθαρχικού νομοθετικού πλέγματος. Καταργούνται άμεσα οι αντισυνταγματικές ρυθμίσεις του πειθαρχικού δικαίου όπως η διάταξη που θέτει τον υπάλληλο σε αργία με απλή παραπομπή του στο πειθαρχικό συμβούλιο και η διάταξη που ορίζει ως αδίκημα την προδήλως αναξιοπρεπή, ή ανάρμοστη ή ανάξια συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας.
– Η συμμετοχή σε συνδικαλιστική ή άλλη κοινωνική δράση δε συνιστά σε καμιά περίπτωση ανάρμοστη συμπεριφορά.
Διοίκηση σχολείων
– Διαφάνεια σε υπηρεσιακές μεταβολές
– Εκπόνηση δημοκρατικού πλαισίου λειτουργίας των σχολικών μονάδων και των διευθυντικών στελεχών με αναβαθμισμένο ρόλο του συλλόγου διδασκόντων
– Δέσμευση για διάλογο με όλους όσους εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
– Επιστροφή των διοικητικών υπαλλήλων
– Ψευδοπρόβλημα οι αιώνιοι φοιτητές. Πρέπει να βρεθούν ποιοι θέλουν να επιστρέψουν
– Κατάργηση των Συμβουλίων των Ιδρυμάτων