Πασατέμπο : Ένα σνακ δυναμίτης γεμάτος οφέλη για την υγεία

Πασατέμπο : Ένα σνακ δυναμίτης γεμάτος οφέλη για την υγεία

Οι κολοκυθόσποροι, τα γνωστά σποράκια «πασατέμπο» είναι ένα σνακ με αποδεδειγμένα οφέλη στην υγεία. Το ποσοστό πρωτεϊνών τους κυµαίνεται µέχρι το 40% και έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σιδήρου, σεληνίου, φωσφόρου αλλά και βιταμινών, όπως  E, C και Α.

Ο κολοκυθόσπορος ανήκει στην οικογένεια curcubitapepo και αποτελεί το πολυτιμότερο τμήμα της κολοκύθας με πολλαπλές θρεπτικές ιδιότητες. Ο καρπός είναι ράγα μεγάλων διαστάσεων, που έχει διάφορα σχήματα και χρώματα, όπως κίτρινο, άσπρο, ροζ, πράσινο κλπ. Τα σπέρματα του καρπού είναι, κατά κανόνα , μεγάλα και πλατιά.

Ο κολοκυθόσπορος (ή πασατέμπο) τρώγεται ως σνακ, όπως και ο ηλιόσπορος. Τρώγεται ψημένος και αλατισμένος ή ακόμα και ωμός.

 

Ευεργετικός ο κολοκυθόσπορος (πασατέμπο) για το ουροποιητικό σύστημα

Όσον αφορά τον κολοκυθόσπορο, οι περισσότερες μελέτες αναφέρονται στην προστατευτική του δράση στον προστάτη και στο ουροποιητικό σύστημα.

H αύξηση χορήγησης κολοκυθόσπορου δίνει καλύτερη κλινική εικόνα μειώνοντας την ύπαρξη κρυστάλλων ασβεστίου με παράλληλη αύξηση των επιπέδων του φωσφόρου, πυροφωσφορικού, γλυκοζαμινογλυκανών και καλίου στα ούρα.

«Σύμμαχος» κατά των φλεγμονών και κατά του μελανώματος

Πασατέμπο
Πασατέμπο

Το έλαιο του κολοκυθόσπορου φαίνεται ότι έχει και αντιφλεγμονώδεις δράσεις, αφού μπορεί να μειώσει τους δείκτες φλεγμονής σε ποντίκια, όπου πειραματικά τους είχε προκληθεί αρθρίτιδα.

Ακόμη, ένα πεπτίδιο του κολοκυθόσπορου, η curcomoshin έχει αντιμυκητιακές ιδιότητες. Επίσης,  μια άλλη πρωτεΐνη του κολοκυθόσπορου, η moschatin, ανέστειλε την ανάπτυξη κυττάρων μελανώματος, υποδεικνύοντας ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αντικαρκινικός παράγοντας.

Οι κολοκυθόσποροι διατηρούνται σε γυάλινο δοχείο στο ψυγείο, ενώ μπορούν να αλεστούν μόνον όταν είναι στεγνοί. Αλεσμένοι διατηρούνται στο ψυγείο για μία εβδομάδα, ενώ αν το χρώμα τους γίνει καφέ, τότε είναι ακατάλληλοι για κατανάλωση. Είναι καλό πριν την κατανάλωση να τους μουσκεύετε, το προηγούμενο βράδυ για παράδειγμα, για την αποδοτικότερη απορρόφηση των θρεπτικών τους  συστατικών.

 

Διατροφικά στοιχεία κολοκυθόσπορου ( πασατέμπο )

Μακροσυστατικά
Θερµίδες Kcal/100g 646

Πρωτεΐνη g/100g 19,9

Υδατάνθρακες g/100g 34,4

Λίπος, ολικό g/100g 47,6

Κορεσµένα % σύσταση λίπους 16,3

Μονοακόρεστα cis % σύσταση λίπους 34,0

Πολυακόρεστα cis % σύσταση λίπους 49,5

ω-3 % σύσταση λίπους 0,4

ω-6 % σύσταση λίπους 49,1

ω-6 / ω-3 – 114,13

Μονοακόρεστα / κορεσµένα – 2,09

Πολυακόρεστα / κορεσµένα – 3,04

Νερό g/100g 6,2

Χοληστερόλη Mg/100g <0,5

Μέταλλα και Ιχνοστοιχεία
Ασβέστιο, Ca mg/100g 59

Κάλιο, Κ mg/100g 479

Μαγνήσιο, Mg mg/100g 960

Νάτριο, Na mg/100g 4

Σελήνιο, Se mg/100g 6,7

Σίδηρος, Fe mg/100g 5,7

Φώσφορος, P mg/100g 2947

Χρώµιο, Cr mg/100g 20