“Η Εκπαίδευση στην πόλη της Ρόδου την περίοδο 1900 – 1920”, επόμενη ομιλία από τη RICHes

Η Rhodes International Culture & Heritage Society (RICHeS) σας προσκαλεί στη δεύτερη ομιλία της σειράς ομιλιών με τον τίτλο STUDIUM GENERALE 2014 που πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχή χρονιά. Το Σάββατο 15 Μαρτίου, ώρα 20:00 στο Ακταίον, ο Δρ. Ιστορίας της Εκπαίδευσης Σταύρος Παπαδόπουλος είναι ο ομιλητής του εξαιρετικά ενδιαφέροντος θέματος: “Η Εκπαίδευση στην πόλη της Ρόδου την περίοδο 1900 – 1920”.

Η πόλη της Ρόδου στις αρχές του 20ου αιώνα παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα δημογραφική και πληθυσμιακή συγκρότηση: εμφανίζει μια πολυπολιτισμικότητα με τρεις διαφορετικές εθνικές ομάδες (Έλληνες, Τούρκους, Εβραίους) στις οποίες προστίθεται και η Ιταλική και αυτή η ποικιλία αντανακλάται σε επίπεδο κοινωνίας, οικονομίας, διοίκησης, αλλά και στην εκπαίδευση.

Σε μια πολύ σύντομη περίοδο (1900 – 1920) συνέβησαν πολύ σημαντικά γεγονότα όπως οι αλλαγές στην Οθωμανική αυτοκρατορία, η αλλαγή κατακτητή στα Δωδεκάνησα, οι Βαλκανικοί πόλεμοι και ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, γεγονότα που αντανακλούν και επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις και τα γεγονότα στην περιοχή της Δωδεκανήσου.

Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει η εκπαίδευση όχι μόνο στον τομέα της παιδείας αλλά και της πολιτικής καθότι όποιος είχε τον έλεγχο της παιδείας θα μπορούσε στο μέλλον να έχει και την απόλυτη επικράτηση στη Ρόδο. Είχαν όλοι κατανοήσει ότι η ισχυρή και ελεγχόμενη παιδεία θα κρατούσε άρρηκτους τους δεσμούς που συνέδεαν την κάθε εθνική ομάδα και θα υπηρετούσε τους σκοπούς της, όποιοι και αν ήταν αυτοί. Αυτός ήταν ο λόγος που η παιδεία κατέστη πεδίο αντιπαραθέσεων και τριβών μεταξύ των διαφόρων εθνικών ομάδων, μιας και όλοι κατάλαβαν τη δυναμική και την ισχύ της”.

Πώς όμως χρησιμοποιήθηκε η παιδεία για την άσκηση πολιτικής;
Ποια ήταν η Ελληνική εκπαίδευση και τα Ελληνικά σχολεία που λειτουργούσαν στην πόλη της Ρόδου; Ποια ήταν η εκπαίδευση και τα σχολεία των άλλων εθνικών ομάδων;
Ποιες οι σχέσεις αυτών των ομάδων με τους Ιταλούς κατακτητές, για ποιο λόγο αναπτύχθηκαν και πού αποσκοπούσαν;

Πώς διαχειρίστηκαν οι εθνοτικές αυτές ομάδες τα θέματα που σχετίζονταν με την εκπαίδευσή τους και το εκπαιδευτικό σύστημα που διατηρούσαν σε σχέση με το ιταλικό σχέδιο εξιταλισμού των νησιών;

Ο Δρ. Ιστορίας της Εκπαίδευσης Σταύρος Παπαδόπουλος θα δώσει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα παρουσιάζοντας ταυτόχρονα την εικόνα της τοπικής κοινωνίας εκείνη την περίοδο – λίγα μόλις χρόνια πριν την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

O Σταύρος Παπαδόπουλος είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Ρόδου. Μετά από κατατακτήριες εξετάσεις εισήχθη στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, από το οποίο αποφοίτησε με άριστα. Μετά από εξετάσεις εισήχθη, παρακολούθησε και ολοκλήρωσε με άριστα το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στον τομέα της «Παιδικής Λογοτεχνίας και Παιδαγωγικού Υλικού». Είναι κάτοχος Διδακτορικού τίτλου σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο «Ιστορία της Εκπαίδευσης». Το θέμα της διατριβής του αναφέρεται στην εκπαίδευση στη Ρόδο κατά την πρώτη περίοδο της ιταλοκρατίας. Έχει συγγράψει βιβλία και έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις και ανακοινώσεις σε πολλά συνέδρια Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικής και Διδακτικής Μεθοδολογίας. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά και παιδαγωγικά περιοδικά καθώς και στον τύπο.(αθηναϊκό και τοπικό). Τα ερευνητικά και επιστημονικά ενδιαφέροντα του εστιάζονται στους τομείς της Ιστορίας της Εκπαίδευσης, της Τοπικής Ιστορίας της Δωδεκανήσου, της Εκπαιδευτικής Πολιτικής, της Στατιστικής της Παιδείας και της Διδακτικής της Ιστορίας. Από το 2007 είναι διευθυντής στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ιαλυσού.

Οι ομιλίες γίνονται με την υποστήριξη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και χορηγούς την Aegean Airlines και το BestWestern Plaza Hotel. Πολύτιμη η συμβολή του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και του Ακταίον με τη δωρεάν παραχώρηση των αιθουσών για τις ομιλίες. Χορηγός επικοινωνίας είναι το Ραδιόφωνο Λυχνάρι και το Rodosevents.

Η είσοδος στις ομιλίες είναι δωρεάν και ελεύθερη για όλους. 

Pin It on Pinterest