Η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο αγαπημένους προορισμούς στις βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού, οι οποίες αποφέρουν το 75,2% των συνολικών τουριστικών εσόδων της χώρας.
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως πάνω από το 50% των πολιτών αυτών των αγορών σχεδιάζουν να ταξιδέψουν μέσα στους επόμενους 3-6 μήνες.
Οι μεγαλύτερες ταξιδιωτικές προθέσεις καταγράφονται σε χώρες όπως η Ελβετία, η Αυστρία, η Ιταλία, η Σουηδία, η Δανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ πιο συγκρατημένο ενδιαφέρον εκδηλώνεται από τις ΗΠΑ, το Ισραήλ, την Πολωνία και τη Ρουμανία.
Η πρόσφατη και εκτενής μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), με τίτλο «Market Outlook: Ταξιδιωτική συμπεριφορά και οικονομικές συνθήκες στις κύριες αγορές εισερχόμενου τουρισμού το 2025», σκιαγραφεί με σαφήνεια τις τάσεις, τις προτιμήσεις αλλά και τις προκλήσεις που διαμορφώνουν το τοπίο του ελληνικού εισερχόμενου τουρισμού για το επόμενο έτος.
Η μελέτη βασίζεται σε έρευνα που πραγματοποίησε η GWI κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, σε 14 σημαντικές αγορές-χώρες, όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Πολωνία, το Βέλγιο, η Ρουμανία, η Αυστρία, η Ελβετία, το Ισραήλ, η Σουηδία και η Δανία. Μαζί, αυτές οι αγορές καλύπτουν σχεδόν τα τρία τέταρτα των τουριστικών εσόδων της Ελλάδας, καθιστώντας τα ευρήματα ιδιαίτερα σημαντικά για τη διαμόρφωση της τουριστικής στρατηγικής.
Η έρευνα δείχνει πως πάνω από τους μισούς πολίτες αυτών των χωρών έχουν ισχυρή πρόθεση να ταξιδέψουν μέσα στους επόμενους μήνες, υπογραμμίζοντας μια αυξημένη ταξιδιωτική διάθεση. Πιο συγκεκριμένα, την υψηλότερη πρόθεση ταξιδιού εκδηλώνουν οι κάτοικοι της Ελβετίας και της Αυστρίας (59%), της Ιταλίας (57%), της Σουηδίας (55%), καθώς και της Δανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου (53%). Στη συνέχεια, με λίγο χαμηλότερα ποσοστά ακολουθούν η Γερμανία (51%), το Βέλγιο, η Γαλλία και η Ολλανδία (52%). Αντίθετα, πιο συγκρατημένη παραμένει η διάθεση στις ΗΠΑ, το Ισραήλ, την Πολωνία (48%) και τη Ρουμανία (50%).
Σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό για τις διακοπές των επόμενων μηνών, η πλειοψηφία επιλέγει διακοπές στο εξωτερικό, με εξαίρεση τις αγορές των ΗΠΑ, Γαλλίας, Ιταλίας, Πολωνίας και Ρουμανίας, όπου κυριαρχούν οι διακοπές στο εσωτερικό, πιθανόν λόγω οικονομικών παραγόντων και των ισχυρών τοπικών προορισμών.
Προτεραιότητες και παράγοντες επιλογής
Καθοριστικός παράγοντας για τη λήψη απόφασης είναι η σχέση ποιότητας και τιμής, που συγκεντρώνει τουλάχιστον το 33% των απαντήσεων σε όλες τις αγορές, εκτός της Πολωνίας. Οι καιρικές συνθήκες ακολουθούν ως σημαντικός παράγοντας για σχεδόν το 30% των ερωτηθέντων, εκτός από τη Ρουμανία όπου έχουν λιγότερη βαρύτητα. Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του ταξιδιού είναι η χαλάρωση, η πολιτιστική εμπειρία, η ευκολία στο ταξίδι, οι ειδικές τιμές ή προσφορές, η επιδίωξη μιας μοναδικής εμπειρίας ζωής, η απόσταση, η δυνατότητα επίσκεψης σε φίλους και συγγενείς, οι συστάσεις από το κοινωνικό περιβάλλον, η συμμετοχή σε δραστηριότητες περιπέτειας και οι υποδομές φιλικές προς τις οικογένειες και τα παιδιά.
Σχετικά με τον τύπο διακοπών που προτιμούν οι ταξιδιώτες, την πρωτιά κατέχουν οι διακοπές σε παραλία ή θέρετρο (49% και άνω). Ακολουθούν τα οδικά ταξίδια, οι διακοπές στον τόπο διαμονής ή κοντινές περιοχές (staycation), οι περιπετειώδεις διακοπές δράσης, οι επισκέψεις σε θεματικά πάρκα και οι κρουαζιέρες.
Οικονομικό περιβάλλον και επιπτώσεις στον τουρισμό
Οι οικονομικές συνθήκες στις βασικές αγορές το 2025 επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τη δυνατότητα και τη διάθεση για ταξίδια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει πιο μετριοπαθείς ρυθμούς ανάπτυξης στις ευρωπαϊκές οικονομίες, σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις του 2024, με τη Δανία να ξεχωρίζει θετικά ως εξαίρεση. Η Αυστρία αναμένεται να παρουσιάσει συρρίκνωση της οικονομίας της. Παρόμοια επιβράδυνση καταγράφεται στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω εμπορικών εντάσεων, δημοσιονομικών περιορισμών και αβεβαιότητας, που επηρεάζουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη και την ιδιωτική κατανάλωση.
Επιπλέον, η κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ, Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω αυξημένων δασμών επιτείνει το κλίμα παγκόσμιας αβεβαιότητας, πλήττοντας τις εξαγωγές και την τιμολογιακή σταθερότητα προϊόντων, γεγονός που ενδέχεται να περιορίσει τις διαθέσιμες δαπάνες των καταναλωτών για ταξίδια.
Η Ελλάδα ως σταθερός και δημοφιλής προορισμός
Παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, η Ελλάδα διατηρεί σταθερά υψηλή ζήτηση και θετική προοπτική, αποτελώντας πόλο έλξης τουριστών από τις βασικές αγορές. Στον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων για τη θερινή περίοδο 2025, η Ελλάδα κατατάσσεται στο top-5 των προορισμών σε όλες τις μεσογειακές αγορές που εξετάστηκαν, με εξαίρεση τις ΗΠΑ και την Ελβετία όπου βρίσκεται στην 6η θέση. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρωτιά της χώρας μας στην αγορά του Ισραήλ, όπου προηγείται σημαντικά των ανταγωνιστών.
Συνολικά, οι προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις αυξάνονται κατά 5,2% σε σχέση με το 2024, φτάνοντας τα 28,5 εκατομμύρια θέσεις. Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η μεγαλύτερη αγορά με 5,7 εκατομμύρια θέσεις (+3,6%), αντιπροσωπεύοντας το 20% των συνολικών αεροπορικών θέσεων προς Ελλάδα, ενώ η Γερμανία ακολουθεί με 4,8 εκατομμύρια θέσεις (+3,9%) και μερίδιο 17%.
Η αυξημένη προσφορά θέσεων σε συνδυασμό με το σταθερό ενδιαφέρον και την ποιοτική τουριστική εμπειρία καθιστούν την Ελλάδα ιδιαίτερα ανταγωνιστική, παρά τις προκλήσεις του ευρύτερου οικονομικού πλαισίου και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Η αναλυτική έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ καταδεικνύει ότι το 2025 η Ελλάδα συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στην τουριστική αγορά, προσελκύοντας ταξιδιώτες που αναζητούν ποιοτικές και ασφαλείς διακοπές με καλή σχέση ποιότητας-τιμής. Η διατήρηση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας σε συνδυασμό με την προσαρμογή στις σύγχρονες τάσεις και προτιμήσεις των ταξιδιωτών θα είναι καθοριστικά στοιχεία για την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού μέσα σε ένα αβέβαιο παγκόσμιο περιβάλλον.