Ο “Φύλακας” και η καταπράσινη πεδιάδα

Απολαύστε μια πτήση πάνω από το οχυρό – πολυβολείο του Σιδηδοδρομικού Σταθμού του Μπράλου, μια γαλήνια ανάμνηση μιας ταραγμένης περιόδου της νεότερης Ελληνικής Ιστορίας, του Εμφυλίου πολέμου, το οποίο πιθανότατα κατασκευάστηκε μετά την επιτυχημένη επιχείρηση του ΔΣΕ (Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδος) κατά αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγια Αθήνα- Λαμία, τον Ιανουάριο του 1947.
Σύμφωνα με την μαρτυρία του Κώστα Πεντεδέκα (όπως δημοσιεύθηκε στο Ριζοσπάστη) για τη μάχη: «Επειδή ο σταθμός Μπράλου είναι στην αρχή της πεδιάδας που υπάρχει ανάμεσα στα βουνά Παρνασσό, νότια και Καλλίδρομο, βόρεια και απέχει από την Καλοσκοπή περί τα 15-16 χιλιόμετρα, αποφασίστηκε να ξεκινήσει νύχτα όλο το τμήμα και να φτάσει μια ώρα πριν ξημερώσει κοντά στο σταθμό, χωρίς να γίνει αντιληπτή η κίνησή του από τους κατοίκους των χωριών Πάνω και Κάτω Κάνιανης, απ’ τα οποία έπρεπε να περάσει.

Ο καιρός ήταν κατάλληλος. Μια νύχτα χωρίς σύννεφα, αλλά με πολύ κρύο γεναριάτικο. Αυτό βοηθούσε στη γρήγορη πορεία κι όλο το τμήμα έφτασε στην ώρα του σε ένα γούπατο νοτιοδυτικά του σταθμού, όπου και έμεινε ακίνητο, αφού πήρε όλα τα μέτρα». Το γούπατο, δηλαδή το κοίλωμα είναι το ρέμα που περνά κάτω από το οχυρό, οπότε πιθανότατα κατασκευάστηκε κατά την περίοδο του εμφυλίου, ή μπορεί να είναι Γερμανικό Φυλάκιο, το οποίο τροποποιήθηκε από τον Ελληνικό στρατό. Οι Γερμανοί είχαν παρουσία στην περιοχή κατά την διάρκεια της κατοχής σε όλο το μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής.
Απολαύστε την πτήση!

 

Pin It on Pinterest