Επιτέλους: “Μίνι” εξοπλιστικό για τις ΕΔ από τα “θαμμένα” Α.Ω. – Ολόκληρη η διάταξη προς ψήφιση στη Βουλή

Μετά από κυοφορία πολλών ετών επιτέλους κάπου 200 εκατ. ευρώ που “λιμνάζουν” σε ανεκτέλεστες συμβάσεις αντισταθμιστικών οφελών θα εισρεύσουν στην ελληνική αμυντική βιομηχανία, αλλά θα αποκτηθούν απ’ευθείας και ως υλικό από τις Εnοπλες Δυνάμεις.

Πρόκειται για πραγματική “ανάσα” ή καλύτερα “το φιλί της ζωής” για την ταλαιπωρημένη ελληνική αμυντική βιομηχανία, τόσο της ιδιωτική όσο και την κρατική, που θα της δώσει “ζωή” για να αντιμετωπίσει τα δύσκολα χρόνια που έρχονται για την άμυνα της χώρας και της ελληνικής οικονομίας.

Χωρίς καμία διάθεση απονομής ευσήμων (αλίμονο, την δουλειά τους κάνουν) θεωρούμε ότι αξίζει έναν καλό λόγο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος που έλυσε οριστικά το θέμα και όταν κάποτε αποχωρήσει από το υπουργείο θα έχει αφήσει μια αμυντική βιομηχανία με κατασκευαστικό φόρτο τουλάχιστον μέχρι το 2020 και προγράμματα από τα οποία μπορούν να προέλθουν και άλλα προγράμματα διεθνών συνεργασιών και πάνω απ’όλα σημαντική τεχνογνωσία για την ελληνική αμυντική βιομηχανία.

Και βέβαια σημαντικές “ενέσεις” στις ελληνικές ΕΔ. Υπάρχει εταιρεία που έχει ανεκτέλεστο έργο Α.Ω. 8 εκατ. ευρώ από σύμβαση συστημάτων ιδιαίτερα κρίσιμων για τον Ελληνικό Στρατό που όταν το 2008 είχε λήξει η σύμβαση ουδέποτε πήρε απάντηση από την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών στις προτάσεις για υλοποίηση του προγράμματος αντισαθμιστικών.

Τώρα είναι διατεθειμένοι να παραδώσουν ολοκαίνουριο υλικό (κρίσιμο, επαναλαμβάνουμε) για να ολοκληρωθεί η υποχρέωσή της.

Αρκεί αυτή την φορά τα μην γίνουν τα εγκλήματα του παρελθόντος. “Φάλτσα” θα υπάρξουν (στην Ελλάδα είμαστε…) αλλά τουλάχιστον να αποφύγουμε τα εγκλήματα…

Το defencenet.gr ήδη από τον περασμένο Απρίλιο είχε αποκαλύψει ότι ήταν έτοιμη η κατάθεση της σχετικής ρυθμιστικής διάταξης στην Βουλή.

Σημαντικό και το γεγονός ότι έχει τεθεί αυστηρό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των νέων συμβάσεων: 31/12/2016. Αρχικά το υπουργείο ζητούσε την 31/12/2015, αλλά κρίθηκε ότι ο χρόνος των 18 μηνών ήταν λίγος για την ολοκλήρωση όλων αυτών των συμβάσεων αφού θα απαιτηθεί και σκληρή διαπραγμάτευση με τις ξένες εταιρείες, αλλά και ικανοποίηση των απαιτήσεων και των προδιαγραφών των ΕΔ σε ότι αφορά τα νέα συστήματα που θα παραλάβουν.

Με την μέχρι στιγμής νομολογία ακόμα και ένα ευρώ να όφειλαν έπρεπε να επιβληθεί ρήτρα κατά 100% και εκεί είχαν κολλήσει αρκετές περιπτώσεις, αφού είχαν λήξει οι συμβάσεις.

Σε άλλες περιπτώσεις οι εταιρείες του εξωτερικού “σφύριζαν” αδιάφορα παρά το γεγονός ότι είχαν λήξει οι συμβάσεις. Γιατί να δώσουν τα αντισταθμιστικά αφού δεν τους τα ζητούσε κανείς;

Τώρα επιδεικνύεται ευελιξία από πλευράς υπουργείου, τους απαλλάσσει από τις ρήτρες επί του συνόλου του εκτελεσμένου και ανεκτέλεστου έργου και τους καλεί να προχωρήσουν σε συμφωνία μόνο σε ότι αφορά το δεύτερο μέρος.

Να πούμε ότι βρήκαν πολλούς σκελετούς οι συνεργάτες του Δ.Αβραμόπουλου σε ότι αφορά ποινικές ευθύνες περελθουσών διεύθύνσεων της ΓΔΑΕΕ, αλλά και της ΓΓΟΣΑΕ για την μη εκτέλεση των συμβάσεων αλλά αυτό είναι δουλειά των εισαγγελέων.

Τι μέλλει γενέσθαι: Υπάρχουν ακόμα κάποιες – ελάχιστες – ιδιωτικές εταιρείες προηγμένης αμυντικής τεχνολογίας, όπως η Ιnracom Defense Electronics, η Theon Sensors (ΘΕΩΝ Αισθητήρες), η ISI κλπ. ζωντανές και υπερδραστήριες με μεγάλες δεκάδες εκατομμύρια εξαγωγές αμυντικού υλικού κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο.

Υπάρχουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας που παλεύουν να συνέλθουν και δείχνουν να τα καταφέρνουν. και άλλες πολλά “υποσχόμενες” όπως η Miltech, ο Σιαμίδης και βέβαια υπάρχουν και οι ταλαιπωρημένες κρατικές, η ΕΑΒ και τα ΕΑΣ που παλεύουν για να κρατηθούν.

Αυτές και ορισμένες άλλες μικρότερες αλλά υγιείς θα είναι οι εταίροι των ξένων οίκων που θα αναλάβουν με την βοήθεια της συγκεκριμένης ρύθμισης την ανάσταση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Το νομικό επιτελείο του υπυργού Εθνικής Άμυνας Δ.Αβραμόπουλου, με επικεφαλής τον γενικό διευθυντή του υπουργείου, δρα. Πολύκαρπο Αδαμίδη, επί οκτώ μήνες εργαζόταν επάνω στην διάταξη που θα περάσει από την Βουλή, αφού επιθυμία του Δ.Αβραμόπουλου ήταν να μην υπάρξει απλή υπουργική απόφαση όπως προέβλεπε ο νόμος του 2010 που είχε περάσει ο Ε.Βενιζέλος, αλλά να καταστεί νόμος του κράτους η απορρόφηση των αντισταθμιστικών οφελών.

Σε σχετική ανακοίνωση του ΣΕΚΠΥ που υπογράφει ο πρόεδρός του Α.Ροζολής, για το θέμα τονίζεται ότι: “Ο ΣΕΚΠΥ έχει εδώ και χρόνια πρωτοστατήσει  στην προσπάθεια  εξεύρεσης βιώσιμης λύσης στο ζήτημα των «Ληγμένων» συμβάσεων Α.Ω., γιατί θεωρεί ότι  μέσα από αυτή τη λύση θα υπάρξουν ευκαιρίες για  ανάληψη έργου από την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒΙ).

Θωρούμε ιδιαίτερα θετική την εξέλιξη αυτή και πιστεύουμε ότι είναι προς το συμφέρον της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας να ισχύσει η παραπάνω διάταξη το γρηγορότερο δυνατόν, ειδικά δε τη περίοδο αυτή που η ΕΑΒΙ βιώνει τη μεγαλύτερη κρίση των τελευταίων ετών”.

Ας δούμε και την αιριολογική έκθεση:

“Με την υπό συζήτηση ρύθμιση διευθετούνται εκκρεμότητες ετών ενώ διαμορφώνονται οι όροι για την επωφελή αξιοποίηση πόρων και δυνατοτήτων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και για την προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος και των αναγκών της Εθνικής Άμυνας, μέσα σε σταθερό χρονικό πλαίσιο, με συμβολή και δραστηριοποίηση της Αμυντικής Βιομηχανίας.

Ο θεσμός των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων,  ΑΩ, που το πρώτον θεσπίστηκε τη δεκαετία του ’80 αποσκοπούσε,  σύμφωνα με τις σχετικές εξαγγελίες και την επιχειρηματολογία που σε δεδομένα χρονικά διαστήματα αναπτύχθηκε, επ’ αφορμή της πραγματοποίησης αμυντικών δαπανών- αναγκαίων σε κάθε περίπτωση για τη αμυντική θωράκιση και την προοπτική της χώρας- στη μεταφορά τεχνογνωσίας και τη ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας, κατά τρόπο που και θέσεις εργασίας θα δημιουργούνταν και κύκλος εργασιών και παραγωγική δραστηριότητα επ’ ωφελεία της Εθνικής Οικονομίας.

Θα δημιουργούνταν δηλαδή και παραγωγικές προοπτικές μέσα από δαπάνες που εξ ορισμού στοχεύουν στη διασφάλιση της αμυντικής ικανότητας της Πατρίδας, μέσα από την κατοχύρωση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στη διαδρομή εφαρμογής της πολιτικής για τη βέλτιστη κατά τις σχετικά διακηρυχθείσες θέσεις για την αξιοποίηση των ΑΩ, εκπονήθηκαν κατά καιρούς σχετικές κατευθυντήριες οδηγίες, που διευκόλυναν  τις αρμόδιες για τη διαχείριση και υλοποίηση των ΑΩ, στη λήψη και εφαρμογή των αποφάσεών τους, δημιουργώντας και το ανάλογο συμβουλευτικό πλαίσιο.

Έντονες κατά καιρούς ήταν και οι αιτιάσεις για ανορθόδοξη επίκληση και χρήση των ΑΩ ως κάλυμμα και μέσο για τη διευκόλυνση και επιδίωξη παραβατικών συμπεριφορών και συναλλαγών.

Κατά την επιλογή και υλοποίηση των ΑΩ-όπου ως βασική φιλοσοφία οργάνωσης και λειτουργίας τους προβλέπεται η υποχρέωση του εκάστοτε προμηθευτή των Ενόπλων Δυνάμεων να παράσχει ισόποσης τουλάχιστον με την αξία της κύριας σύμβασης προμήθειάς του, παροχή αντισταθμιστικών ωφελημάτων.

Η πιστωτική αυτή αξία προκύπτει από την πραγματική αξία της αντισταθμιστικής παροχής πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστές, που μεταβάλλονται ανάλογα το είδος της αντισταθμιστικής παροχής-παρουσιάστηκαν βραδύτητες και δυστοκία, απόρροια της ανεπαρκούς πολλές περιπτώσεις υποβολής των αναγκαίων παραστατικών από τον προμηθευτή, της πολλαπλότητας των ζητούμενων πιστοποιητικών και στοιχείων, αδικαιολόγητη, όπως υποστηρίχθηκε σε δεδομένες όσες περιπτώσεις, της προχειρότητας στην επιλογή και πρόταση των υλοποιούμενων προγραμμάτων, στην  ανεπάρκεια του προσωπικού και στην ανάγκη επικαιροποίησης, μεταξύ άλλων, αναγκών  και απαιτήσεων.

Απότοκος της βραδύτητας στην υλοποίηση των προγραμμάτων και της σχετικής δυστοκίας ήταν και η υποβολή σε πολλές περιπτώσεις αιτημάτων για τροποποίηση των σχετικών συμβάσεων, η επεξεργασία των οποίων και οι σχετικές απαντήσεις, διαρκούσαν επί μακρό με συνέπεια να καθίστανται σε πλείστες όσες υποθέσεις, ανεπίκαιρες και άνευ αντικειμένου.

Τη δυστοκία στην προαγωγή των θεμάτων που αφορούσε την επίλυση ζητημάτων σχετικών με την υλοποίηση των ΑΩ, επέτεινε η αποδοχή γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους το 2008, ως προς την αδυναμία τροποποιήσεων συμβάσεων ΑΩ, που θεωρούντο λήξασες –χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται το πότε μία έκαστη σύμβαση θεωρείται λήξασα, καθώς και τη διαδικασία και τις ενδεικτικές παραμέτρους για τον σχετικό χαρακτηρισμό της-καθώς επίσης και η υιοθέτηση της Οδηγίας 2009/81 και η ενσωμάτωσή της, όπως είχαμε σχετική υποχρέωση να πράξουμε- στην εθνική έννομη τάξη, με τον ν.3978/2011, δυνάμει των οποίων καταργούνταν τα ΑΩ.

Σημειωτέον ότι είχε προηγηθεί και η ρύθμιση του α.87, ν.3883/2010 που αποσκοπούσε με άρτια προσέγγιση τη ρύθμιση των εκκρεμουσών κατά την εποχή θέσπισής της ‘ληγμένων ‘ συμβάσεων ΑΩ, προβλέποντας τη συνακόλουθη έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τα κριτήρια υπαγωγής στη διαδικασία που σχετικά όριζε.

Η ανάγκη ωστόσο επικαιροποίησης του σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου, υπό το πρίσμα ενσωμάτωσης της Οδηγίας 2009/81, καθορισμού των όρων χαρακτηρισμού μιας σύμβασης ως λήξασας, αποσαφήνισης των ευθυνών για όσους έβλαψαν τα συμφέροντα του Δημοσίου και υλοποίησης των βασικών προτεραιοτήτων της Κοινής Πολιτικής Άμυνας και Ασφάλειας, που αποτελεί κύρια πλέον προτεραιότητα της Ευρωπαικής Ένωσης και που αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της Ευρωπαικής Αμυντικής Βιομηχανίας και του ρόλου των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων,  σύμφωνα και με τα συμπεράσματα του Ευρωπαικού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου του 2013 και τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας.

Έχοντας υπόψη το σύνολο των ως άνω δεδομένων και παραμέτρων αλλά και την ανάγκη αξιοποίησης κάθε διαθέσιμου πόρου για την προαγωγή των θεμάτων της Εθνικής Άμυνας και των στόχων των Γενικών Επιτελείων, στο πλαίσιο ιδιαίτερα της συνεχούς περικοπής των συναφών προυπολογισμών και της δημοσιονομικής συγκυρίας, η παρούσα διάταξη ρυθμίζει τις επιμέρους σχετικές θεματικές.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται και το αναγκαίο σταθερό υπόβαθρο, χωρίς εκκρεμότητες από το παρελθόν αλλά και χωρίς διαιώνιση αμφισβητούμενων καταστάσεων και πρακτικών που μπορούσαν να αποτελέσουν εκκολαπτήριο εκβιασμών και αθέμιτων συναλλαγών, για τη διαμόρφωση των όρων και προυποθέσεων που θα ρυθμίζουν την εγχώρια συμπαραγωγή στην υλοποίηση εφ ΄εξής προμηθειών για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων. Προοπτική σε μέσο χρόνο πάντοτε, καθώς κύρια διακηρυγμένη πολιτική, είναι η συντήρηση και υποστήριξη του υψηλής ποιότητας υπάρχοντος υλικού και συστημάτων, που εγγυώνται την αποδοτικότητα της αμυντικής θωράκισης της χώρας.

Ειδικότερα :

Με την παράγραφο 1 και έχοντας πάντα υπόψη τη ρητή Κοινοτική πρόβλεψη για κατάργηση των ΑΩ, όπως και τη ανάγκη αποδοτικής αξιοποίησης των υφισταμένων και των προγραμμάτων που λιμνάζουν επί σειρά ετών, τίθεται το θεσμικό πλαίσιο που επιτρέπει τη σύννομη και συμβατική με το Κοινοτικό Δίκαιο εφαρμογή των ρυθμίσεων, με ρητή μνεία για τον ρόλο που οι Μικρές και οι Μεσαίες Επιχειρήσεις, στο θεματικό πεδίο των οποίων εμπίπτουν το σύνολο των Ελληνικών, σχετικά θα διαδραματίσουν.

Επιπρόσθετα και προκειμένου να αποφευχθούν σύγχυση και καταχρηστικές προσεγγίσεις ως προς τα κριτήρια επιλογής των προτεινόμενων προγραμμάτων, γίνεται ρητή αναφορά στους σχετικούς παράγοντες και όρους, που η αναγκαιότητα και σπουδαιότητά της είναι πασιφανής και αναντίρρητη, ήτοι η εφοδιαστική επάρκεια των Ενόπλων Δυνάμεων, η προτεραιοποίηση των αναγκών τους, η εξοικονόμιση πόρων-διαδικασία που καταδεικνύει έτι περαιτέρω την αναγκαιότητα της διάταξης, στο πλαίσιο μάλιστα της παρούσης δημοσιονομικής συγκυρίας-σε σχέση με άλλες πηγές χρηματοδότησης της κατά περίπτωσης προμήθειας που εν προκειμένω γίνεται μέσω ΑΩ και η ανάδειξη και συμμετοχή των Μικρών και Μεσαίων επιχειρήσεων, που στο σύνολό τους είναι οι Ελληνικές , στην υλοποίησή τους κατά τρόπο που είναι συμβατός με το Κοινοτικό Δίκαιο και αποτρέπει το ενδεχόμενο επιπλοκών, σε σχέση με την εφαρμογή της διάταξης και το Κοινοτικό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Στην κατεύθυνση αυτή και προκειμένου να αποσειστούν οιοιδήποτε ενδοιασμοί και ενστάσεις σε σχέση με ενδεχόμενες στρεβλώσεις του Ανταγωνισμού και αδικαιολόγητες διακρίσεις και ενισχύσεις, ρητά επισημαίνεται ότι η εφαρμογή της διάταξης έχει ως στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών της Εθνικής Άμυνας,  με ορθολογικό κριτήριο προσέγγισης τις προτάσεις των ειδημόνων και κατεξοχήν ειδικών, των Γενικών δηλαδή Επιτελείων και την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας. Η παράγραφος διαμορφώνει το ρυθμιστικό περίγραμμα ερμηνείας και εφαρμογής της ρύθμισης.

Με την παράγραφο 2 αντιμετωπίζεται, χωρίς αφοριστικές απλοποιήσεις και μηχανικές κατηγοριοποιήσεις το ζήτημα των λεγομένων ‘ληγμένων’ συμβάσεων και των όρων του σχετικού χαρακτηρισμού τους.

Σε συνέχεια αποδοχής γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους το 2008, είχε ορισθεί ότι δεν επιτρέπονταν τροποποιήσεις συμβάσεων που είχαν λήξει. Κατά τον τρόπο αυτό σειρά συμβάσεων για τις οποίες είχαν υποβληθεί εμπρόθεσμα αιτήματα τροποποίησης, ή είχε χωρήσει εκπλήρωση των υποχρεώσεων των αντισυμβαλλομένων και εκκρεμούσε η αποδοχή τους προκειμένου να υπάρξει συνέχεια στην εκπλήρωση των επομένων σταδίων της σύμβασης, είχαν θεωρηθεί ως λήξασες εκ του γεγονότος και μόνο ότι είχε παρέλθει η ορισθείσα συμβατική τους διάρκεια, άνευ ετέρου.

Χωρίς δηλαδή να ληφθεί υπόψη ή να αξιολογηθούν γεγονότα ανωτέρας βίας, υπαίτιας καθυστέρησης της Διοίκησης στην εξέλιξη της συμβατικής σχέσης, ειδικότερων ρυθμίσεων που τυχόν υπήρχαν σε μία έκαστη σύμβαση.

Για την αποφυγή τέτοιου είδους ανελαστικών συνεπειών, που κλόνιζαν μεταξύ άλλων την αξιοπιστία και τη σταθερότητα υλοποίησης των συμπεφωνημένων και του συναφούς για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων προγραμματισμού, η ρύθμιση της παραγράφου θέτει αντικειμενικούς και βασικούς όρους αξιολόγησης των σχετικών συνθηκών για τον χαρακτηρισμό μίας έκαστης εκ των εν λόγω συμβάσεων ως λήξασας, επί τη βάσει αιτιολογημένων αποφάσεων της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης, της Γενικής Διεύθυνσης δηλαδή Εξοπλισμών και με ρητή την επισήμανση για αποφυγή καταχρηστικών εφαρμογών, σε σχέση και με προσχηματικά αιτήματα των υπόχρεων αντισυμβαλλομένων του Δημοσίου.

Διαμορφώνεται έτσι ένα ορθολογικό και σταθερό πλαίσιο αποτίμησης, χαρακτηρισμού και υπαγωγής των υπό συζήτηση συμβάσεων στις διατάξεις του παρόντος και αποφεύγονται πρακτικές ομαδοποιημένων λύσεων και κάθε αιτίαση για αυθαίρετη μεταβολή στους όρους συμμετοχής και δραστηριοποίησης στη σχετική αγορά.

Με την παράγραφο 3 επιβεβαιώνεται εμφατικά η στόχευση της ρύθμισης για εκκαθάριση των εκκρεμοτήτων και αποσαφήνιση του πλαισίου δραστηριοποίησης της αμυντικής βιομηχανίας, μέσα από τις επιταγές του νόμου για κατάργηση των ΑΩ.

Με δεδομένο ότι μέσα από αλλεπάλληλες παρατάσεις-κύριο γνώρισμα των τροποποιήσεων που έχουν ζητηθεί-και με κατάχρηση της εύλογης ανάγκης για προσαρμογή των υλοποιούμενων προγραμμάτων στις επικαιροποιημένες ανάγκες, σειρά συμβάσεων που ξεκίνησαν προ δεκαετίας, κατέληγαν σε ουσιαστικό εκφυλισμό τους, τίθεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και ορίζοντας υλοποίησης των υπό υλοποίηση, καθώς και του συνόλου των υπαγομένων στην παρούσα ρύθμιση συμβάσεων.

Στην ίδια εξάλλου κατεύθυνση κινείται και η ρύθμιση της παραγράφου 2, όπου ρητά αποκλείονται αιτήματα για τροποποίηση όταν οι όποιες αδυναμίες εκπλήρωσης οφείλονται στον αντισυμβαλλόμενο του Δημοσίου ή είναι προσχηματικά.

Σε κάθε περίπτωση ρητά προβλέπονται οι όροι υπέρβασης των χρονικών ορίων της παραγράφου, κατά τρόπο εύλογο, σύμφωνα με τις ειδικές για κάθε σύμβαση ρυθμίσεις και προκειμένου η Υπηρεσία να αξιοποιήσει τυχόν αυξήσεις των πιστωτικών υποχρεώσεων των αντισυμβαλλομένων, ως συνέπεια κατά κανόνα επαύξησης του αντικειμένου της κυρίας σύμβασης.

Με την παράγραφο 4 καθορίζεται το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της παρούσας ρύθμισης και των συναφών διαδικασιών υπαγωγής σε αυτή και ενεργειών των αντισυμβαλλομένων πλευρών. Αποφεύγονται έτσι καταχρηστικές συμπεριφορές και αυθαίρετες επιλογές, που η οιαδήποτε αοριστία, ως προς τους χρόνους και τις διαδικασίες, θα μπορούσε να επιφέρει, γεγονός που θα απαξίωνε τη ρύθμιση και θα την καθιστούσε ανεφάρμοστη.

Ρητά προβλέπεται η χρήση των ποσών που τυχόν τελικά εισπραχθούν-σε περίπτωση κατά την οποία δεν επιλεγεί η υπαγωγή στους όρους του παρόντος και η υλοποίηση προγραμμάτων ΑΩ- για τις ανάγκες της Εθνικής Άμυνας,  αποδοτικά και στοχευμένα, όπως αυτές καθορίζονται από το Υπουργείο και όπως η ρύθμιση εξ αρχής προβλέπει.

Με την παράγραφο 5 ρητά προβλέπεται ότι εφαρμογή της ρύθμισης δεν εξαλείφει το αξιόποινο ενεργειών, ούτε απαλλάσσει τυχόν υπαιτίους, που με πράξεις ή παραλείψεις ζημίωσαν το Δημόσιο. Η εκκαθάριση των εκκρεμοτήτων που αφορούν τις συμβάσεις ΑΩ, ούτε σε συμψηφισμούς και λήθη μπορούν να οδηγήσουν και να αποτελέσουν αρνητικά προηγούμενα, ως προς την ανοχή παραβατικών συμπεριφορών, εφόσον βέβαια υπάρξει σχετική αξιολόγηση από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, αλλά ούτε και αφορμή για αβασάνιστες κατηγορίες και αέναη αναζήτηση πραγματικών ή υποτιθέμενων υπαιτίων.

Παράλληλα και για την αποφυγή καταχρηστικών εφαρμογών, με αντίστοιχη αδικαιολόγητη περιστολή των υποχρεώσεων των αντισυμβαλλομένων του Δημοσίου, ρητά ορίζεται ο μέγιστος συντελεστής πιστωτικής αξίας για τα υπαγόμενα στη ρύθμιση προγράμματα, με δυνατότητα διάθεσής τους στις Ένοπλες Δυνάμεις , τις ανάγκες των οποίων εξάλλου, όπως ρητά τονίζεται από την πρώτη παράγραφο, η ρύθμιση αποσκοπεί να καλύψει και ο θεσμός των ΑΩ, εκ των πραγμάτων εξυπηρετούσε. Με την εφαρμογή της ρύθμισης κάθε έργο που επιτελέσθηκε για τις ανάγκες των Εθνικής Άμυνας και συντέλεσε στη δραστηριοποίηση της Αμυντικής Βιομηχανίας και των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων, ως οργανικών μονάδων της Εθνικής μας Οικονομίας, εύλογα και κατ΄ επιταγή Δικαίου, αναγνωρίζεται.

Με την παράγραφο 6 και για τη διασφάλιση της αποδοτικής και άμεσης  εκκαθάρισης των εκκρεμοτήτων, αποσαφηνίζονται τα μεθοδολογικά εργαλεία και διαδικασίες που διέπουν την εφαρμογή της υπό συζήτηση διάταξης και που όπως ρητά προβλέπεται είναι οι κείμενες.

Εύλογα για τις συμβάσεις που θα θεωρηθεί αιτιολογημένα ότι δεν έχουν λήξει θα εφαρμοστούν- εφόσον τα σχετικά αιτήματα περί τροποποιήσεων γίνουν αποδεκτά και η εξέλιξή τους, με βάση τις υφιστάμενες συνθήκες είναι εφικτή- τα προβλεπόμενα κατά τον χρόνο υποβολής τους, τα οποία ούτως ή άλλως προβλέπονται από τις κείμενες διαδικασίες.

Με την παράγραφο 7 και σε συνέχεια σχετικής εγκυκλίου που από έχει ήδη σταλεί από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, προβλέπεται ρητά η αποκλειστική αρμοδιότητα των Ελληνικών Δικαστηρίων και η εφαρμογή του Ελληνικού Δικαίου στο σύνολο των συμβάσεων προμηθειών που συνάπτονται, στο πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών που διεξάγουν εθνικές αρχές για τις Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ θεσπίζεται η μη συμπερίληψη ρήτρας διαιτησίας.

Λαμβάνεται κατά τον τρόπο αυτό  μέριμνα για την κατοχύρωση των συμφερόντων του Δημοσίου και τη μη αποστέρησή του από εύλογα δικαιώματα και διαπραγματευτικά πλεονεκτήματα, που απορρέουν από την κρατική ισχύ και κυριαρχία και που εξ ορισμού η συνομολόγηση ρητρών διαιτησίας, όπως στη διαδρομή αποδείχθηκε και πέραν των ουσιωδών δικαστικών και διαδικαστικών εξόδων που συνεπήγετο, περιέστειλε”.

Ολόκληρη η διάταξη όπως θα κατατεθεί στην Βουλή, έχει ως εξής: 

  1. Οι συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων εξυπηρετούν τις ανάγκες της Εθνικής Άμυνας. Περιεχόμενό τους είναι η υλοποίηση προγραμμάτων, επ’ ωφελεία της Εθνικής Άμυνας,  σύμφωνα με τις προτεραιότητες των Γενικών Επιτελείων και κατόπιν έγκρισης του Υπουργού Εθνικής  Άμυνας . Οι απορρέουσες από τις συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων υποχρεώσεις και εκκρεμότητες διευθετούνται σύμφωνα με τους όρους του παρόντος και την κείμενη νομοθεσία, καθ’ ό τρόπο ενσωματώνει τις Κοινοτικές Οδηγίες. Κριτήρια για την έγκριση των προτεινόμενων, στο πλαίσιο των συμβάσεων αντισταθμιστικών ωφελημάτων  προγραμμάτων, είναι η διασφάλιση της εφοδιαστικής επάρκειας των Ενόπλων Δυνάμεων, η προτεραιοποίηση των αναγκών τους, η εξοικονόμηση πόρων σε σχέση με άλλες πηγές προμήθειας των υλικών και υπηρεσιών που αφορούν τα προτεινόμενα προγράμματα και η ανάδειξη του ρόλου των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων και της Ευρωπαικής Αμυντικής Βιομηχανίας.
  2. Στις συμβάσεις της παραγράφου 1 εντάσσονται και συμβάσεις που θεωρούνται ληγμένες και για τις οποίες έχουν επιβληθεί οι προβλεπόμενες ποινικές ρήτρες. Κριτήριο για να θεωρηθεί μία σύμβαση ως λήξασα είναι η αδυναμία του αντισυμβαλλομένου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του, με βάση αιτιολογημένη απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων,  ΓΔΑΕΕ, εντός των συμβατικών χρονοδιαγραμμάτων. Το διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ του αιτήματος του αντισυμβαλλομένου για τροποποίηση της σύμβασης έως την απάντηση της ΓΔΑΕΕ δεν προσμετράται στον συμβατικό χρόνο και τον παρατείνει ανάλογα, εκτός και εάν αιτιολογημένα οι προτεινόμενες τροποποιήσεις, χαρακτηριστούν από τη ΓΔΑΕΕ, ως προσχηματικές και αντιβαίνουσες στο περιεχόμενο της σύμβασης . Η παρέλευση του συμβατικού χρόνου αναστέλλεται για όσο διάστημα εκκρεμεί η πιστοποίηση της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του προμηθευτή και δεν υφίσταται υπαιτιότητά του.
  3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν επιτρέπεται η υποβολή νέων αιτημάτων τροποποίησης των υφιστάμενων συμβάσεων, με την επιφύλαξη της αύξησης της πιστωτικής υποχρέωσης του αντισυμβαλλομένου λόγω μεταβολής της κύριας σύμβασης, καθώς και για τις ανάγκες εφαρμογής των όρων του παρόντος. Καταληκτική ημερομηνία για την υλοποίηση και εκκαθάριση των συμβάσεων που υπάγονται στις ρυθμίσεις του παρόντος, με την επιφύλαξη των ρυθμίσεών του, ορίζεται η 31/12/2016, εκτός και αν ορίζεται διαφορετικά στις υλοποιούμενες συμβάσεις και στις νομίμως εγκριθείσες σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του παρόντος τροποποιήσεις τους.
  4. Οι ενδιαφερόμενοι να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του παρόντος, οφείλουν να το δηλώσουν στη ΓΔΑΕΕ εντός μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος και σε κάθε περίπτωση εντός μηνός από την κοινοποίηση σε αυτούς της απόφασης επιβολής ποινικών ρητρών. Η ΓΔΑΕΕ οφείλει εντός μηνός από την υποβολή του προτεινόμενου προγράμματος να εισηγείται για την έγκριση ή την απόρριψή του. Εντός διμήνου από την υποβολή των προτεινόμενων προγραμμάτων από τους ενδιαφερόμενους θα αποφασίζεται εάν υπάγονται στις ρυθμίσεις του παρόντος ή εάν το Δημόσιο θα προβαίνει στην είσπραξη με βάση της διατάξεις του Κώδικα Δημοσίων Εσόδων των οφειλόμενων, ως εκ των ανεκπλήρωτων υποχρεώσεων, ποσών. Τα εισπραττόμενα ποσά θα διατίθενται στον προυπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
  5. Για τις υπαγόμενες στις διατάξεις του παρόντος συμβάσεις, η πραγματική αξία των προιόντων ή υπηρεσιών που αφορούν είναι κατ’ ανώτατο όριο υποτετραπλάσια της πιστωτικής υποχρέωσης των αντισυμβαλλομένων του Ελληνικού Δημοσίου, με δυνατότητα περαιτέρω διάθεσής τους στις Ένοπλες Δυνάμεις. Η υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος δεν απαλλάσσει τους υπαίτιους για πράξεις ή παραλείψεις που αφορούν τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, για υλοποίηση συμβάσεων αντισταθμιστικών ωφελημάτων, με τη χορήγηση έγκυρων και εν ισχύ εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης των κατά περίπτωση συμβάσεων.
  6. Η εκκαθάριση των συμβάσεων που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος γίνεται σύμφωνα με τις κείμενες διαδικασίες, στο μέτρο που δεν αντιβαίνουν στους όρους του. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου είναι ειδικές και κατισχύουν κάθε αντίθετης ρύθμισης.
  7. Ρητά προβλέπεται ότι για κάθε προμήθεια κύριου αμυντικού υλικού και υπηρεσιών, καθώς και για τις συμβάσεις του παρόντος άρθρου, αρμόδια δικαστήρια είναι τα Ελληνικά και εφαρμοστέο Δίκαιο το Ελληνικό. Δεν επιτρέπεται η συνομολόγηση ρήτρας διαιτησίας.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr