Ίμια: Η κρίση που ξεκίνησε στο Αιγαίο το 1996 και δεν τελείωσε ποτέ

Ήταν 25 Ιανουαρίου όταν το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσάραξε στις βραχονησίδες των Ιμίων και με αφορμή αυτό το γεγονός ξεκίνησε «η κρίση των Ιμίων» για την εθνική κυριαρχία της περιοχής μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας στο Αιγαίο.  Η Ελλάδα έθετε θέμα μόνο για την υφαλοκρηπίδα με την Τουρκία, ενώ η γείτονα χώρα εκτός αυτού έθετε τον εναέριο χώρο του FIR Αθηνών και την αποστρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου.

Η Τουρκία δεν αναγνώριζε ως ελληνικές τις ακατοίκητες βραχονησίδες των Ιμίων που παραχώρησε η Ιταλία στην Ελλάδα με την συνθήκη των Παρισίων και απέχουν  3,8  μίλια από το Μποντρούμ  της Τουρκίας (Αλικαρνασό), 5,5  μίλια  από την Κάλυμνο και 2,5 μίλια  από τη βραχονησίδα Καλόλιμνο που είναι ελληνικό έδαφος και ζητούσε να παρέμβει το τουρκικό λιμενικό για την ρυμούλκηση του σκάφους. Εκεί καθυστερούσε το Υπουργείο εξωτερικών να δώσει σαφείς απαντήσεις και εντολές.

Τότε ο Δήμαρχος Καλύμνου  Δημήτρης Διακομιχάλης αψηφώντας τα διπλωματικά παιχνίδια και θορυβημένος από την απαίτηση της Τουρκίας να διεκδικήσει να Ίμια, ύψωσε στη μια βραχονησίδα την ελληνική σημαία. Εκεί έφθασε συνοδευόμενος από τον διοικητή της αστυνομίας , τον Ιερέα και κάποιους κάτοικους του νησιού.

Αυτή η κίνηση προσέβαλε τους Τούρκους και τότε δυο δημοσιογράφοι εφημερίδας «Χουριέτ»  προσγειώθηκαν με ελικόπτερο στα Ίμια, κατέβασαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την Τούρκικη. Το όλο εγχείρημα έγινε πρώτο θέμα στα τουρκικά ΜΜΕ καθώς βιντεοσκοπήθηκε και τότε ξεκίνησε ολοκληρωτικά η διαμάχη μεταξύ των δυο χωρών.

Ναυτικές και στρατιωτικές δυνάμεις των δυο χωρών έλαβαν θέση στο Αιγαίο και ξεκίνησε μια έντονη διπλωματική αντιπαράθεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ωστόσο η κρίση των Ιμίων κορυφώθηκε στις 31 Ιανουαρίου 1996 όταν  στο ΓΕΕΘΑ φθάνουν πληροφορίες πως Τούρκοι κομάντος κάνουν απόβαση στα Ίμια. Τότε ένα ελικόπτερο του του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού σηκώνεται απ” την φρεγάτα «Ναυαρίνο και επιβεβαιώνει την πληροφορία. Τότε παίρνει εντολή να επιστρέψει στη βάση του.  Ξαφνικά δηλώνεται βλάβη και λίγα λεπτά μετά χάνεται από το ραντάρ.  Τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες όταν έπεσε το ελικόπτερο που επέβαιναν και αργότερα ανασύρθηκαν νεκροί.

Η συνέχεια γνωστή σε όλο τον ελληνισμό, η κρίση δεν εξελίχθηκε σε πόλεμο με την επέμβαση των Αμερικανών επί του θέματος και μάλιστα κλόνισε τον ελληνικό λαό και την κυβέρνηση όταν ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης ευχαρίστησε από το βήμα της Βουλής τους Αμερικανούς για το αίσιο τέλος στην κρίση των Ιμίων . Ο Κώστας Σημίτης εξελέγη λίγες μέρες πριν πρωθυπουργός από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, όταν παραιτήθηκε λόγω της σοβαρής κατάστασης της υγείας του ο Ανδρέας Παπανδρέου.

Για το ελικόπτερο που έπεσε το ελληνικό κράτος δηλώνει ότι έπεσε λόγω κακοκαιρίας, καθώς στην περιοχή επικρατούσαν άσχημες καιρικές συνθήκες ενώ ο ελληνικός λαός δηλώνει ότι καταρρίφθηκε από τους Τούρκους και το θέμα θάφτηκε ανάμεσα σε διπλωματικά ξεπουλήματα.  Από τότε η κόντρα μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας για το θέμα των «γκρίζων ζωνών» που τέθηκε στο Αιγαίο και την εθνική κυριαρχία, συνεχίζεται καθημερινά και με αμείωτους ρυθμούς.

rodosreport.gr