Η Ελλάδα βραβεύτηκε στην οδική ασφάλεια 2010-2020 για την μείωση των θανάτων από τροχαία

Η Ελλάδα ανακηρύχτηκε η νικήτρια χώρα το 2021 από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), με μείωση κατά 54% στους θανάτους από τροχαία τα τελευταία δέκα χρόνια και δημοσιοποίησε σχετικά τον απολογισμό 2010 -2020 στον τομέα Οδική Ασφάλεια στην Ευρώπη (ΕΙΚΟΝΑ 1).

Το 2020 οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στην Ε.Ε αριθμούσαν 4.000 λιγότερους από την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με τη νέα έκθεση που δημοσιεύτηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC). Κύρια αιτία της μείωσης κατά 17% των θανάτων από τροχαία συμβάντα την περασμένη χρονιά στην ΕΕ είναι ο περιορισμός των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας του Covid-19.

Οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις μειώθηκαν κατά 36,7% τα τελευταία έντεκα χρόνια, αριθμός  που απέχει πολύ από το στόχο που είχε θέσει η ΕΕ για 50% μείωση στη δεκαετία. Είναι η δεύτερη συνεχόμενη δεκαετία που η Ευρωπαϊκή  Ένωση δεν κατορθώνει να πετύχει το στόχο του περιορισμού κατά 50% των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις (43% τη δεκαετία 2001 -2010). Είναι ανάγκη να υπενθυμίσουμε πως οι στόχοι αυτοί αφορούν ανθρώπινες ζωές, χιλιάδες ανθρώπινες ζωές, κυρίως νέων, και όχι στατιστικές καμπύλες.

Η Νορβηγία (55%) και η Ελλάδα (54%) είναι οι μόνες ευρωπαϊκές χώρες που στη διάρκεια της περιόδου 2010-2020 ξεπέρασαν το στόχο του 50%.

Αν και η μείωση από τους 1258 θανάτους το 2010,  στους 579 το 2020 είναι εξαιρετικά σημαντική και δεν πρέπει να το παραβλέψουμε. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε πως κι ο αριθμός των 579 θανάτων το 2020 εν μέσω πανδημίας Covid-19  και εκτεταμένου αυστηρού λοκντάουν είναι ιδιαίτερα ανησυχητικός. 

Η βραβευμένη Ελλάδα παραμένει στην 23η θέση σε αριθμό θανάτων από τροχαία (ΕΙΚΟΝΑ 2).

9.376 ανθρώπινες ζωές χάθηκαν στους ελληνικούς δρόμους στο διάστημα 2010 – 2020. Πολλοί περισσότεροι άνθρωποι έμειναν ανάπηροι μετά από τροχαίες συγκρούσεις. Η μείωση κατά 54% προήλθε, από την παρατεταμένη οικονομική κρίση, και την πανδημία Covid-19 που αποτέλεσαν δυο από τους μεγάλους κοινωνικούς προσδιοριστικούς παράγοντες. Η ολοκλήρωση μεγάλου μέρους του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων αποτέλεσε την μόνη ουσιαστική συμβολή του κράτους με θετική επίπτωση στον περιορισμό των τροχαίων.

Υπήρξε όμως συνεχής και καθοριστική σε όλη αυτή τη δεκαετία 2010-2020 η δράση των οργανώσεων θυμάτων τροχαίων, πολιτών και φορέων που αγωνίζονται για την οδική ασφάλεια. Παρά τις προσπάθειες τους όμως καμιά συγκεκριμένη πολιτική πρόληψης δεν εφαρμόστηκε από την πολιτεία στη διάρκεια αυτής της δεκαετίας.

Ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του  ETSC, είπε τα εξής:

«Τελικά, η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα δημόσια υγείας. Ο COVID-19 σκότωσε 3,5 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Την τελευταία δεκαετία, τουλάχιστον 13 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους του πλανήτη. Η ιδιαίτερη και αναγκαία παγκόσμια αντίδραση στην πανδημία έδειξε στην πράξη πώς μπορούν να δράσουν αυτοί που χαράσσουν πολιτικές και η κοινωνία στο σύνολό της, όταν η πλειονότητα των πολιτών αγωνίζονται για το κοινό καλό. Μπορούμε να εστιάσουμε με τον ίδιο τρόπο και στις προκλήσεις της οδικής ασφάλεια;   Η επιτυχία δεν είναι εγγυημένη. Μετά από μήνες περιορισμών και εγκλεισμού και τήρησης αυστηρών κανόνων, μήπως προετοιμαζόμαστε για μία δεκαετία παραβίασης κανόνων και υπερβολής; Ή μήπως θα μάθουμε από αυτή τη στιγμή ότι η ζωή στη γη είναι ευάλωτη, και πρέπει να την προστατεύσουμε;

Η Ευρώπη χρειάζεται πολιτική ηγεσία, τώρα περισσότερο από ποτέ.  Κάθε χρήστης της οδού έχει το δικαίωμα και την ευθύνη να μετακινείται χωρίς να ρισκάρει τη ζωή του ή τις ζωές των άλλων γύρω του. Όσοι χαράσσουν πολιτικές έχουν και την ευθύνη να δημιουργήσουν το Ασφαλές Σύστημα (Safe System Approach) που βοηθάει στην προστασία όλων των ανθρώπινων ζωών. «Θα το προσεγγίσουν άραγε με την ίδια ενέργεια και την ίδια αφοσίωση όπως πολλοί από αυτούς προσέγγισαν τις προκλήσεις του Covid-19;»

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, δεν μηδενίζει την όποια προσπάθεια και εκτιμά τη σωτηρία κάθε μοναδικής ανθρώπινης ζωής. Ελπίζει η δεκαετής δράση της να συνέβαλε θετικά στο να μη χαθούν περισσότερες ζωές.. Όλους εμάς που δίνουμε έναν άνισο αγώνα, μας γεμίζει με ευθύνες και απαιτεί την υιοθέτηση ολοκληρωμένων μακροπρόθεσμων πολιτικών πρόληψης. Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για την οδική ασφάλεια. Ας μας ακούσετε.. ας αναλάβει ο καθένας από μας , με πρώτη την πολιτεία, τις ευθύνες που του αναλογούν.

Ας κάνουμε το Όραμα Μηδέν πράξη σήμερα κι ας μη περιμένουμε το 2030 για να μετρήσουμε ξανά νεκρούς και επιζήσαντες

Διαβάστε περισσότερα νέα εδώ