Οι Γουρούνες θερίζουν ζωές στη Ρόδο και τα υπόλοιπα νησιά

Ελλιπείς έλεγχοι από πλευράς πολιτείας, αλλά και απρόσεκτη οδήγηση γίνονται αιτία θανάτων… με τα τετράτροχα οχήματα που κατακλύζουν τα ελληνικά νησιά τα καλοκαίρια.

Των Μιχαήλ-Αγγελου Κωνσταντόπουλου, Πέτρου Γκόγκου

Αλλο ένα τραγικό δυστύχημα με «γουρούνα» σημειώθηκε το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, με θύμα μια νεαρή τουρίστρια από την Ολλανδία που έχασε τη ζωή της, ύστερα από θανάσιμο τραυματισμό που είχε οδηγώντας τέτοιου τύπου όχημα στην Κω. Τα τελευταία 10 χρόνια, οι «γουρούνες» είναι ένα από τα δημοφιλέστερα μέσα μετακίνησης των τουριστών στις παραθεριστικές περιοχές της χώρας μας, ωστόσο αρκετά ατυχήματα σημειώνονται λόγω κακής οδήγησης, της φύσης του οχήματος και των ελλιπών ελέγχων, ενώ συνήθως καταλήγουν στα χέρια άπειρων αναβατών, που μερικές φορές δεν διαθέτουν καν δίπλωμα οδήγησης ή έχουν ελάχιστη εμπειρία στην οδήγηση οποιουδήποτε οχήματος. Η «Εφ.Συν.» καταγράφει τους κινδύνους από τα ATVs, όπως είναι η επίσημη ονομασία τους, τα προβλήματα στο νομοθετικό πλαίσιο και ενδεικτικά σοβαρά ή θανατηφόρα ατυχήματα.

Ο νόμος δεν απαιτεί ιδιαίτερη εκπαίδευση για τους χειριστές των «γουρούνων», αρκεί να έχουν δίπλωμα οδήγησης τύπου Α (μοτοσικλέτας) ή Β (αυτοκινήτου), ωστόσο, σύμφωνα με τον δάσκαλο οδήγησης, Αρη Ζωγράφο, τα ATVs απαιτούν διαφορετικές δεξιότητες, καθώς είναι ένα ιδιόμορφο όχημα. «Αν κάποιος, μόνο με δίπλωμα αυτοκινήτου, ανέβει για πρώτη φορά σε “γουρούνα”, είναι σίγουρο ότι θα χτυπήσει ή ότι θα προκαλέσει ατύχημα. Δεν έχει καμία σχέση με την οδήγηση αυτοκινήτου», είπε στην «Εφ.Συν.» ο κ. Ζωγράφος, ο οποίος υποστηρίζει πως «είναι ένα όχημα της λάσπης, δεν υπάρχει πιο δύσχρηστο όχημα για την πόλη απ’ ό,τι αυτό και οι περισσότεροι το χρησιμοποιούν για άσχετο λόγο». Ο κ. Ζωγράφος τονίζει ότι θα πρέπει να θεσπιστεί από τη νομοθεσία υποχρεωτική κατάρτιση για την έκδοση άδειας οδήγησης του συγκεκριμένου οχήματος και επισημαίνει την ανάγκη χρήσης εξοπλισμού μοτοσικλέτας (κράνος κτλ.) στους οδηγούς.

Από το 2011 ο απερχόμενος δήμαρχος Χερσονήσου, Ζαχαρίας Δοξαστάκης, έχει προσπαθήσει να ελέγξει την ενοικίαση των ATVs, που έχουν προκαλέσει πολλά ατυχήματα, αλλά και ηχορύπανση στην περιοχή, όμως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάποια ουσιαστική αλλαγή στη νομοθεσία, με αποτέλεσμα τέτοια φαινόμενα να επαναλαμβάνονται κάθε καλοκαίρι.

Οπως τονίζει στην «Εφ.Συν.», υπάρχει άμεση ανάγκη για λήψη νομοθετικής πρωτοβουλίας και περισσότερους ελέγχους για την ενοικίαση των οχημάτων τύπου ATV: «Εχει σημειωθεί μείωση των ατυχημάτων σε σχέση με την εποχή που οι τουρίστες μετακινούνταν κυρίως με μηχανάκια, αλλά παραμένουν πολλά προβλήματα. Δεν φταίει αποκλειστικά το μέσο, αλλά οι αναβάτες, αρκετοί από τους οποίους είναι νεαροί και οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς. Εμείς ως δημοτική αρχή έχουμε από καιρό επισημάνει το πρόβλημα και έχουμε ψηφίσει ρυθμιστική απόφαση με αυστηρότερους όρους. Επίσης, έχουμε ζητήσει η αρμοδιότητα για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων ενοικίασης μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών κάτω και άνω των 50 κυβικών να περάσει στη δημοτική αρχή της εκάστοτε περιοχής. Απευθυνθήκαμε στα υπουργεία Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης και Τουρισμού, αλλά δεν καταφέραμε να περάσουμε τελικά κάποια νομοθετική ρύθμιση. Το πλαίσιο που έχουμε καταθέσει πρέπει να επανεξεταστεί από την πολιτεία. Η νομοθεσία πρέπει ν’ αλλάξει. Εμείς ζητάμε να απαγορευθεί η κυκλοφορία στο οδικό δίκτυο τέτοιων οχημάτων. Πρέπει να κινούνται εκτός δρόμου σε ειδικές πίστες ή άλλες εγκαταστάσεις».

Στις αρχές Αυγούστου είχε σημειωθεί πολύ σοβαρό τροχαίο με «γουρούνα» στα Μάλια, με θύμα τον πρόεδρο του τοπικού Πολιτιστικού Συλλόγου, Τάκη Πατέλη, που νοσηλεύτηκε στην εντατική. Κάτοικοι και τοπικοί σύλλογοι της περιοχής προχώρησαν σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Το 2012 οι «γουρούνες» έφτασαν μέχρι τη Βουλή, με ερωτήσεις του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Μιχάλη Κριτσωτάκη, και του βουλευτή της Ν.Δ., Λευτέρη Αυγενάκη, προς τα υπουργεία Ανάπτυξης, Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης και Τουρισμού. Χθες μάλιστα ο κ. Αυγενάκης διαβίβασε στα αρμόδια υπουργεία επιστολή του πολιτιστικού συλλόγου Μαλίων, σύμφωνα με την οποία αδειοδοτήθηκαν άλλες τρεις επιχειρήσεις ενοικίασης τέτοιου τύπου στην περιοχή. Στην επιστολή αναφέρεται ότι σε όλη τη θητεία της απερχόμενης δημοτικής αρχής δεν έχει χορηγηθεί νέα άδεια ενοικίασης τετράτροχων οχημάτων και διατυπώνεται το ερώτημα εάν έχουν γίνει οι απαραίτητοι έλεγχοι.

Περιστατικά 2010-2014

• Ιούνιος 2010, Ζάκυνθος. 19χρονος Βρετανός νεκρός σε μετωπική σύγκρουση.

• Οκτώβριος 2010, Ρόδος. 56χρονος Ολλανδός χάνει τη ζωή του και η 53 ετών γυναίκα του τραυματίζεται σοβαρά.

• Σεπτέμβριος 2011, Θάσος. 40χρονος Ρουμάνος τραυματίζεται θανάσιμα.

• Ιούνιος 2012, Ηράκλειο Κρήτης. 19χρονη Γαλλίδα σκοτώνεται και ο συνεπιβάτης τραυματίζεται.

• Μάιος 2013, Ρόδος. Νεκρός Βέλγος τουρίστας 56 ετών και σοβαρός τραυματισμός της συζύγου του.

• Ιούλιος 2013, Χερσόνησος. Καραμπόλα ανάμεσα σε τέσσερις «γουρούνες» που οδηγούσαν Ισραηλινοί. Ελαφροί τραυματισμοί.

• Αύγουστος 2013, Μύκονος. 22χρονη Ιταλίδα συνεπιβάτιδα πνίγηκε από το φουλάρι της που τυλίχθηκε στον άξονα του οχήματος.

• Απρίλιος 2014, Χερσόνησος. «Γουρούνα» καρφώνεται σε καφετέρια, προκαλώντας ζημιές.

• Ιούνιος 2014, Σίφνος. 36χρονος Σέρβος τραυματίζεται σοβαρά στον θώρακα.

• Ιούλιος 2014, Ζάκυνθος. 19χρονος Βρετανός χάνει τη ζωή του έπειτα από σύγκρουση με Ι.Χ.

• 22 Αυγούστου 2014, Ζάκυνθος. 18χρονη Βρετανίδα τραυματίζεται θανάσιμα.

Efsyn