Χαρούπι: Το τρόφιμο των Αρχαίων Ελλήνων που… «έγινε» υπερτροφή


Έπειτα από μια γρήγορη έρευνα δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανεις, γιατί τα χαρούπια θεψρούνται τόσο υψηλής διατροφικής αξίας, αλλά και απαραίτητα στην ανθρώπινη δίαιτα.

Συχνά θα ακούσετε να το αποκαλούν «το κακάο των αρχαίων Ελλήνων». Εκτός από τροφή, χάρη στο σταθερό βάρος που είχαν οι σπόροι του χαρουπιού, χρησιμοποιούνταν ως μονάδα μέτρησης του βάρους του χρυσού. Έτσι, από το «κεράτιον» που ήταν η αρχαιοελληνική του ονομασία, προήλθε το σημερινό «καράτι» που είναι η μονάδα μέτρησης του χρυσού.

Αν έχει βρεθεί κάποια στιγμή και στο δικό σας πιάτο σας τότε, μάλλον, έχετε απολαύσει την ήπια, ευχάριστη, γλυκιά του γεύση.

Συνήθως καταναλώνεται μέσα σε παξιμάδια, μπάρες δημητριακών, γλυκά κριτσίνια ή ως ρόφημα, ενώ μπορεί να αποτελέσει πρώτη ύλη για τροφές όπως μέλι (χαρουπόμελο) το οποίο προκύπτει βράζοντας το χαρούπι και αλεύρι (χαρουπάλευρο) το οποίο φτιάχνεται αλέθοντας τα χαρούπια. Από αυτό μπορείτε να φτιάξετε ψωμί, μπισκότα, κέικ, κριτσίνια τα οποία θα έχουν γεύση σαν αυτή της σοκολάτας, αλλά θα είναι πολύ πιο υγιεινά απ’ ότι αν είχατε προσθέσει κάποια κουβερτούρα.

Γιατί; Γιατί το χαρούπι έχει 60% λιγότερες θερμίδες από αυτές της σοκολάτας, καθόλου λίπη και πολύ περισσότερες φυτικές ίνες (40γρ. ανά 100 γρ) σε αντίθεση με τη σοκολάτα που έχει μόλις 7 γρ/100 γρ. Συμπέρασμα; Μπορεί να καταναλωθεί στη θέση της σοκολάτας από άτομα προσέχουν τη διατροφή τους, έχουν αλλεργία στη σοκολάτα ή προσέχουν το σάκχαρό τους. Με λίγα λόγια, θα λέγαμε ότι είναι ένα υγιεινό υποκατάστατο σοκολάτας.

Τα θετικά του δε τελειώνουν εδώ.

Ταυτόχρονα, αποτελεί πλούσια πηγή ασβεστίου (περιέχει διπλάσια ποσότητα από το γάλα), ενώ δεν περιέχει οξαλικό οξύ (όπως π.χ. η σοκολάτα), που παρεμποδίζει την αφομοίωση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Μάλιστα, ακριβώς λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε ασβέστιο, θεωρείται ότι συμβάλλει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης.  Επιπλέον, είναι κατάλληλο και για όσους έχουν δυσανεξία στη γλουτένη, αφού δεν περιέχει.

Σε τι άλλο μας ωφελεί όμως το χαρούπι, είτε σαν ρόφημα, είτε μέσα στις τροφές που το περιέχουν;

Λέγεται ότι, χάρη στην πηκτίνη και τη λιγνίνη που περιέχει, βοηθά στην πέψη και στην καλή λειτουργία του εντέρου. Ταυτόχρονα συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων της ολικής χοληστερίνης, καθώς και εκείνων της «κακής» (LDL) χοληστερίνης ενώ το χαρουπόμελο έχει καταπραυντική δράση κατά του βήχα.

Εν ολίγοις, θα λέγαμε ότι, μάλλον, πρόκειται για win-win situation. Με ευχάριστη γεύση και υψηλή διατροφική αξία χωρίς να επιβαρύνει τον οργανισμό, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην πείτε «ναι» στο χαρούπι.

Ευδοκιμεί και διατίθεται σε αφθονία στην Κρήτη, γι’ αυτό και πολλά -αν όχι τα περισσότερα- από τα προιόντα που κυκλοφορούν στο εμπόριο με χαρούπι έχουν κρητική προέλευση. Υπάρχουν σε βιολογικά καταστήματα, ντελικατέσεν ενώ μπορείτε να παραγγείλετε και από e-shops με είδη κρητικής διατροφής.

Αφήστε τα σχόλια σας

σχόλια

90 Shares
Share90
Tweet
Share
+1
Pin
Stumble