Παραλαβή υποβρυχίου S121 ΠΙΠΙΝΟΣ με συγκεκριμένη αποστολή: “Σφράγιση” των τουρκικών ναυστάθμων

Το μεγαλύτερο μεταπολεμικό εξοπλιστικό σκάνδαλο που έπληξε καίρια της αμυντική ικανότητα της Ελλάδας, το σκάνδαλο των γερμανικών υποβρυχίων Type 214, σχεδίασης HDW/ThyssenKrupp Marine Systems και το οποίο “λερώνει” όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις από το 1998, πλην της σημερινής (θα δούμε αν προκύψουν στοιχεία στο άμεσο μέλλον για τυχόν εμπλοκή και της σημερινής κυβέρνησης Σαμαρά σε παράνομες ενέργειες αναφορικά με την υπόθεση), σήμερα είχε την δεύτερη “χαρούμενη” σελίδα του.

Μετά την παραλαβή του S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (επίτευγμα του τότε Α/ΓΕΝ αντιναυάρχου Δ.Ελευσινιώτη), το S121 ΠΙΠΙΝΟΣ, πλέον ανήκει στην δύναμη του Στόλου σε μια δύσκολη στιγμή για την άμυνα της χώρας.

Συγκεκριμένα ξεκινά δοκιμές ανοικτής θαλάσσης (θα πραγματοποιηθούν στην θαλάσσια περιοχή βόρεια της Κρήτης και είναι το δεύτερο υποβρύχιο μετά τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ το οποίο “θα δοκιμάσει τα νεύρα” του τουρκικού Ναυτικού, καθώς μέχρι τα εισέλθουν σε υπηρεσία τα δικά του 214 περί το 2020, δεν θα έχει άμεση απάντηση σε ποιοτικό επίπεδο, αν και ποσοτικά υπερτερεί περίου 2:1 απέναντι στον ελληνικό υποβρύχιο Στόλο και ποιοτικά μάλλον βρίσκεται σε καλύτερα κατάσταση στα λοιπά σκάφη σε σχέση με το ΠΝ.

Οι δοκιμές ανοικτής θαλάσσης θα διαρκέσουν οκτώ έως δέκα μήνες πριν την επιχειρησιακή ένταξή του στο Στόλο, αλλά θεωρείται ότι από την άνοιξη και μετά αν χρειαστεί θα μπορεί να δράσει αποτελεσματικά.

Γεγονός είναι ότι με τα δύο Type 214 η έξοδος του τουρκικού Στόλου από τους ναυστάθμους του γίνεται μια πολύ δύσκολη υπόθεση: Η “σφράγιση” των τουρκικών ναυστάθμων στο Αιγαίο και στην Μερσίνα απέναντι από την Κύπρο, γίνεται μια σαφώς ευκολότερη υπόθεση…

Το υποβρύχιο μπορεί να βάλλει ταυτόχρονα έξι τορπίλες και να τις κατευθύνει κατά ισάριθμων στόχων από ασφαλή απόσταση ενώ σε περιόδους κρίσης μπορεί να ελέγξει αθόρυβα μια τεράστια περιοχή.

Το ότι παραλήφθηκε σήμερα το υποβρύχιο, οφείλεται βασικά σε δύο ανθρώπους, τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Δ.Αβραμόπουλο και τον Αρχηγό Ναυτικού, αντιναύαρχο Ε.Αποστολάκη που ρισκάρισε πολλά αποδεχόμενος να υλοποιήσει το εξαιρετικά “λεπτό” σχέδιο του υπουργού Άμυνας, το οποίο απέκλειε τους απατεώνες της ναυπηγού εταιρείας HDW/ThyssenKrupp Marine Systems (απατεώνες με την “βούλα” των γερμανικών δικαστηρίων που τους καταδίκαστε για τις μίζες που μοίρασαν τους Ελληνες πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες) και το νεο ιδιοκτήτη Ι.Σάφα, ο οποίος παράτησε τα υποβρύχια και έφυγε αφού “τσέπωσε” από την δεύτερη σύμβαση του Ε.Βενιζέλου (aναθεώρηση Neptune II) 134 εκατ. ευρώ δήθεν για να ξεκινήσει τη ναυπήγηση του …πέμπτου Type 214) και από τότε αγνοείτε η τύχη του.

Επίσης υπάρχουν και δύο άνθρωποι, στενοί συνεργάτες του Δ.Αβραμόπουλου, στους οποίους η χώρα και το Πολεμικό Ναυτικό οφείλει τις εξαιρετικά λεπτές διαπραγματεύσεις και την εξαιρετικά λεπτή νομική διαχείριση του προγράμματος τους τελευταίους 12 μήνες, κάτι που επέτρεψε την σημερινή ύψωση της σημαίας τον “Πιπίνο” και μέχρι το τέλος του έτους και στο S122 ΜΑΤΡΩΖΟΣ: Σε επίπεδο διαπραγματεύσεων είναι ο Αριστείδης Καλογερόπουλος και σε επίπεδο σύνταξης του νομικού πλαισίου ο Πολύκαρπος Αδαμίδης.

Χωρίς την ικανότητα αυτών των δύο είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν τα 2+ δισ. ευρώ που έχουν δαπανηθεί για την σύμβαση ναυπήγησης “Αρχιμήδης” των τεσσάρων Type 214 θα έδιναν ποτέ κάτι περισσότερο από το S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ.

Ο Π.Αδαμίδης ήταν επικεφαλής και της ομάδας που συνέταξε την σύμβαση αγωγής κατά της νυν ιδιοκτησίας των ΕΝΑΕ, υπό τον Ισκαντάρ Σάφα στο διαιτητικό δικαστήριο

Στην τελετή καθέλκυσης και ονοματοδοσίας του υποβρυχίου «Πιπίνος», στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ στο Σκαραμαγκά, έδωσαν το «παρών» ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Βασίλης Κικίλιας, ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο πρόεδρος της Βουλής Ευάγγελος Μεϊμαράκης, η αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Φώφη Γεννηματά και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Τα δύσκολα όμως δεν τελειώνουν εδώ: Ενώ το πρόγραμμα “Αρχιμήδης” δείχνει να εισέρχεται σε μία σειρά (θα εξαρτηθεί από τον επόμενο ή τους επόμενους υπουργούς Άμυνας το αν θα βαδίσουν στα αποτελεσματικά βήματα του Δ.Αβραμόπουλου), το πρόγραμμα Neptune II που αφορά τον εκσυγχρονισμό του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ Type 209/1200 θα αντιμετωπίσει πολύ σοβαρά προβλήματα.

Το εκσυγχρονισθέν με τοποθέτηση συστήματς αναερόβιας πρόωσης S118 ΩΚΕΑΝΟΣ Type 209/1200, ξεκινά και αυτό δοκιμές ανοικτής θαλάσσης στα τέλη Οκτωβρίου.

Μέχρι στιγμής για το πρόγραμμα αυτό που προέβλεπε αρχικά τον εκσυγχρονισμό τριών 209/1200 του ΠΝ και κατόπιν της αναθεώρησης της σύμβασης με το νόμο Βενιζέλου που προέβλεπε τη ναυπήγηση δύο νέων 214 στη θέση των δύο υπό εκσυγχρονισμό, έχουν δαπανηθεί κάπου 650-700 εκατ. ευρώ (!) και το μόνο που υπάρχει είναι ένα υποβρύχιο επάνω στη ναυπηγική κλίνη για το οποίο εκφράζονται σφοδρές αμφιβολίες για το αν θα πλεύσει ποτέ επιχειρησιακά.

Αμφιβολίες που το defencenet.gr επβεβαίωσε και πάλι σήμερα ερχόμενο σε επαφή και εισπράττοντας την μαρτυρία κατ’εξοχήν αρμοδίων ατόμων του προγράμματος ναυπήγησης. Η φράση “Το Ναυτικό ξέρει τι παίρνει από το ναυπηγείο και το ναυπηγείο ξέρει τι δίνει”, νομίζουμε ότι τα λέει όλα…

Αλλά σήμερα είναι ημέρα χαράς. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι δοκιμές του ΩΚΕΑΝΟΣ και να “μιλήσει” το Ναυτικό θα περάσει ένας χρόνος ακόμη…

Το χρονικό της καθέλκυσης

Στις 18 Μαρτίου 2010 υπογράφηκε η Συμφωνία Πλαίσιο (Framework Agreement) μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών TKMS,HDW,ADM και ΕΝΑΕ, σχετικά με τον τελικό διακανονισμό όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τις Συμβάσεις.

Ας δούμε ορισμένους σταθμούς του προγράμματος την τελευταία τετραετία: Την 30ή Σεπτεμβρίου 2010 υπεγράφη από τους υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας και από τους νόμιμους αντιπροσώπους των εν λόγω εταιρειών η η σκανδαλώδης – για πολλούς και διάφορους λόγους, Εκτελεστική Συμφωνία (Implementation Agreement) και με την ενεργοποίηση της Εκτελεστικής Συμφωνίας παρελήφθη το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στο Κίελο της Γερμανίας, το οποίο κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας την 21 Δεκεμβρίου 2010 ενώ επανεκκίνησαν οι εργασίες στα 4 Υ/Β, που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ.

Την 18η Απριλίου 2012 η διοίκηση της ΕΝΑΕ αποφάσισε την εκ περιτροπής εργασία των εργαζομένων, διάρκειας μιας ημέρας την εβδομάδα. Έως τότε, η συντήρηση των Υ/Β που βρίσκονται στα ΕΝΑΕ, εκτελείτο σε ικανοποιητικό επίπεδο.

Την 28η Μαΐου 2012 εγνώσθη από τον Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, ότι η Διοίκηση των ΕΝΑΕ επέλεξε να μην ακολουθήσει τη λύση της φιλικής διευθέτησης της διένεξης μέσω διαπραγματεύσεων, αλλά της επίλυσης της διαφοράς μέσω της Διαιτησίας ως άρθρα 28 του Ν.3885/2010.

Την 15η Μαρτίου 2014 ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο, η συμφωνία με τα ΕΝΑΕ αναφορικά με το πρόγραμμα των Υ/Β (Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ-ΜΑΤΡΩΖΟΣ-ΚΑΤΣΩΝΗΣ-ΩΚΕΑΝΟΣ), η οποία κυρώθηκε από την ΒτΕ με το άρθρο 26 του Ν. 4258/2014, σύμφωνα με το οποίο ανατίθεται στο Πολεμικό Ναυτικό η ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών και δοκιμών για την πιστοποίησή τους και την επιχειρησιακή τους ένταξη στο Στόλο.

Από την 24η Μαρτίου 2014 το προσωπικό του ΠΝ ανέλαβε την εκτέλεση εργασιών συντήρησης, επισκευής και δοκιμών τόσο των συστημάτων των Υ/Β όσο και των υποδομών της ΕΝΑΕ. Άρχισαν να εκτελούνται εργασίες στα Υ/Β, που αφορούν στον έλεγχο συσκευών, κύριων και βοηθητικών μηχανημάτων καθώς επίσης και  προετοιμασία των συστοιχιών για φόρτιση.

Την 24η Απριλίου 2014 το Ελληνικό Δημόσιο κατέθεσε προσφυγή στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) κατά των ΕΝΑΕ, ADM, HDW, TKMS, PRIVINVEST HOLDING SAL, PRIVINVEST SHIPBUILDING SAL Holding, HORN-BETELIGUNGS GmbH, ζητώντας την αποζημίωση του από τις εν λόγω εταιρείες, για ηθική βλάβη και για την προκληθείσα και προκληθησόμενη στο μέλλον (μέχρι την πραγματική ενεργοποίηση και την επιχειρησιακή ένταξη στο Στόλο) ζημία λόγω της απομείωσης της αξίας των Υ/Β, συνεπεία της ανατροπής του χρονοδιαγράμματος παράδοσης τους στο ΠΝ, αλλά και της παντελούς έλλειψης συντήρησης αυτών στο χρονικό διάστημα διακοπής του προγράμματος.

Από τις 6 Μαΐου 2014, το προσωπικό της ΕΝΑΕ άρχισε σταδιακά να συνδράμει το προσωπικό του ΠΝ στις εργασίες.

Από 6 έως 23 Μαΐου 2014 το ΠΝ προσκάλεσε τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις (δήλωση / Συμφωνία Αποδοχής Απασχόλησης). Συνολικά σήμερα το ΠΝ καλύπτει τις αποδοχές 826 εργαζομένων.

Η διαδικασία φόρτισης των συστοιχιών ολοκληρώθηκε στα Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ-ΜΑΤΡΩΖΟΣ και ΩΚΕΑΝΟΣ από την οποία προέκυψε ότι οι συστοιχίες μπορεί να καλύψουν τις ανάγκες των Υ/Β κατά τις δοκιμές τόσο εν όρμω (HAT) όσο και εν πλω (SAT), ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη στο Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ.

Μετά το πέρας των φορτίσεων για κάθε Υ/Β, ξεκίνησε η  ενεργοποίηση όλων των συστημάτων των Υ/Β ώστε να καταγραφεί η λειτουργική τους κατάσταση και να εκτελεσθούν ή επαναληφθούν κατά περίπτωση οι δοκιμές εν όρμω (ΗΑΤ).

Στα Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ και Υ/Β ΩΚΕΑΝΟΣ, έχει εκκινήσει η εκτέλεση των δοκιμών εν όρμω (ΗΑΤ). Οι δοκιμές εν πλω (SAT) θα εκτελεστούν στην πλειοψηφία τους από το προσωπικό του ΠΝ, γεγονός που θα μειώσει το κόστος του προγράμματος.

Από τις μέχρι τώρα εργασίες ενεργοποιήσεως των Υ/Β και τους ελέγχους, που είναι σχεδόν στο σύνολό τους ακόμη σε εξέλιξη, δεν έχει εντοπιστεί κάποια σημαντική βλάβη, η οποία θα είχε σαν συνέπεια την παρεμπόδιση της ομαλής συνέχισης του έργου.

Με τις μέχρι τώρα ενδείξεις και τα στοιχεία από την πορεία των εργασιών προγραμματίζονται τα ακόλουθα:

– Μετά την καθέλκυση του Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ την 6 Οκτωβρίου 2014 έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τα τέλη μηνός Νοεμβρίου 2014.

– Καθέλκυση του Υ/Β ΩΚΕΑΝΟΣ περί Οκτώβριο 2014 και έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τις αρχές μηνός Δεκεμβρίου 2014.

–  Καθέλκυση του Υ/Β ΜΑΤΡΩΖΟΣ περί τα τέλη μηνός Δεκεμβρίου 2014 με αρχές Ιανουαρίου 2015 και έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τα μέσα μηνός Μαρτίου 2015.

–  Για το Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ δεν υφίσταται ακόμη εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα.

Το ιστορικό όνομα

Το όνομα «ΠΙΠΙΝΟΣ» προέρχεται από τον Υδραίο ναυτικό Ανδρέα Πιπίνο (1780–1836), ο οποίος αναδείχτηκε σε ατρόμητο πυρπολητή στο πλευρό του Κων. Κανάρη. Πήρε μέρος στην καταδίωξη του τουρκικού στόλου του Καρά Αλή (1822) και στη ναυμαχία του Γέροντα (1824), κατά την οποία πυρπόλησε την τουρκική ναυαρχίδα, αλλά τραυματίστηκε σοβαρά.

Το Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ είναι το δεύτερο κατά σειρά Υ/Β στην ιστορία του Ελληνικού Ναυτικού με αυτό το όνομα. Το πρώτο Υ/Β με το όνομα ΠΙΠΙΝΟΣ (Y-8) καθελκύστηκε στα ναυπηγεία VICKERS – AMRMSTRONGS LDT στο Barrow in Furness στις 19 Ιουλίου 1943 και ήταν το ένα εκ των τεσσάρων πρώην Υ/Β ΤΥΠΟΥ V class (πρώην HMS ELDT – P71), το οποίο παραδόθηκε στο Ελληνικό Ναυτικό στις 13 Οκτωβρίου 1943 με πρώτο Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Α. ΡΑΛΛΗ.

Γενικά Χαρακτηριστικά

Ολικό Μήκος: 65,30 m
Μέγιστο Πλάτος: 7,90 m
Εκτόπισμα: 1.688 tns επιφάνεια – 1.858 tns κατάδυση
Μέγιστη Ταχύτητα: 21 kts εν καταδύσει – 10 kts επιφάνεια

Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr