Αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η αιφνίδια απαγόρευση εισόδου σε επαγγελματίες διερμηνείς στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, με την επίκληση… προφορικής εντολής από τον Διοικητή του ιδρύματος.
Όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι στο DEBATER, επί σειρά ετών συνεργάζονταν άψογα με το νοσοκομείο, προσφέροντας κρίσιμες υπηρεσίες διερμηνείας σε ασθενείς αλλοδαπής καταγωγής και τις οικογένειές τους.
Μάλιστα, η σχέση συνεργασίας είχε αναβαθμιστεί σε τέτοιο βαθμό, που στο παρελθόν είχε μισθωθεί ακόμα και χώρος εντός του νοσοκομείου, προκειμένου να στεγάζονται οι διερμηνείς και να εξυπηρετούν άμεσα τα περιστατικά.
Όλα αυτά, όπως λένε, γίνονταν σε πλήρη συνεννόηση με τις αρμόδιες αρχές, πάντα με γνώμονα τη διευκόλυνση της επικοινωνίας για τους μη ελληνόφωνους ασθενείς.
Ωστόσο, χωρίς καμία επίσημη απόφαση ή έγγραφο, οι διερμηνείς πλέον βρίσκονται μπροστά σε… κλειστές πόρτες.
Στην είσοδο του νοσοκομείου τους ενημερώνουν απλώς: «Συγγνώμη, τι να κάνουμε, μας είπαν να μη σας αφήσουμε να μπείτε» – φράση που, σύμφωνα με τις καταγγελίες, συνοδεύεται από την αναφορά πως πρόκειται για προφορική εντολή του Διοικητή.
Οι συνέπειες αυτής της εντολής δεν είναι μόνο διοικητικής φύσης – είναι τραγικές όπως καταγγέλλουν.
Πριν από μόλις δύο εβδομάδες, μια Γερμανίδα γυναίκα δεν μπορούσε να συνεννοηθεί για να παραλάβει τη σορό του συζύγου της που απεβίωσε στο νοσοκομείο. Χρειάστηκε να φτάσει στο γραφείο τελετών για να βρει βοήθεια και διερμηνεία, σε μια από τις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής της.
Το περιστατικό έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην τοπική κοινωνία αλλά και στις κοινότητες αλλοδαπών κατοίκων και επισκεπτών του νησιού. Ήδη έχει σταλεί επίσημη επιστολή διαμαρτυρίας στον Αντιδήμαρχο Ρόδου, με αίτημα να παρέμβει άμεσα, καθώς η απαγόρευση πλήττει ευθέως την παροχή ισότιμης φροντίδας υγείας σύμφωνα με την καταγγελία.
Ο Χρήστος Ροϊλός Διοικητής της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας μίλησε στο DEBATER για τη σχετική καταγγελία και διευκρίνισε ότι:
«Με δική μου εντολή ζήτησα να σταματήσει αυτή η ενέργεια μέσα στο νοσοκομείο. Άτυπα γινόταν χωρίς να το γνωρίζω. Είχε «στηθεί» ένα μαγαζάκι εκεί και μια κυρία από την Ολλανδία έβγαζε πολλά χρήματα μέσα στο νοσοκομείο. Εγώ έδωσα εντολή και της απαγόρευσαν την είσοδο. Δεν υπάρχει καμία νόμιμη διαδικασία να βρίσκεται μέσα στο νοσοκομείο η συγκεκριμένη κυρία. Το προσωπικό στην υποδοχή μιλά άριστα αγγλικά και μπορεί να εξυπηρετεί τους ασθενείς που προέρχονται από το εξωτερικό. Όπως γίνεται και στα υπόλοιπα νοσοκομεία μας στην Κω, στη Χίο, στη Μυτιλήνη στη Σάμο κλπ»
Ενώ σύμφωνα με την νομοθεσία υπάρχει δυνατότητα, εάν υπάρχει σχετικό αίτημα από τους ιατρούς ή ανάγκη, το Νοσοκομείο να έχει, ύστερα από διαγωνισμό, υπηρεσίες διερμηνείας, ώστε να διασφαλίζεται και η ποιότητα των υπηρεσιών (τίτλοι γλωσσομάθειας κ.λπ.). Το τίμημα των υπηρεσιών διερμηνείας καταβάλλεται από το Νοσοκομείο, όχι από τους ασθενείς. Εάν υπάρχει επείγουσα ανάγκη, ομοίως το Νοσοκομείο μπορεί να προβεί στη σχετική διαδικασία για παροχή υπηρεσιών διερμηνείας, καταβάλλοντας το ίδιο το Νοσοκομείο το κόστος και όχι οι ασθενείς.