Αλλάζουν οι τουριστικές… φυλές – Προηγούνται συνολικά οι Σκανδιναβοί στη Ρόδο

Ισραηλινοί που ζητούν κουβέρτα για να κοιμηθούν, Ισπανοί που κάνουν πάρτι μέχρι πρωίας στα δωμάτια των ξενοδοχείων. Δύο από τα πιο χαριτωμένα περιστατικά του φετινού καλοκαιριού, στη διάρκεια του οποίου ουκ ολίγες φορές η ανθρωπογεωγραφία των τουριστών στα διάφορα θέρετρα άλλαξε, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των εργαζομένων στον τουρισμό.

«Ηχηρή» υπήρξε η απουσία των Ρώσων, που τα προηγούμενα χρόνια είχαν δώσει «πνοή» σε νησιά και ηπειρωτική Ελλάδα. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η υποτίμηση του ρουβλίου έναντι του ευρώ, η διακοπή της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Μόσχα – Κέρκυρα και η δυσκολία έκδοσης βίζας είχαν ως συνέπεια να περιοριστούν δραστικά οι αφίξεις των Ρώσων» αναφέρει στην «Κ» ο κ. Ανδρέας Λυχνός, διευθυντής σε μεγάλο τουριστικό γραφείο στην Κέρκυρα. Το νησί υποδέχθηκε φέτος πλήθος Βρετανών, που δεδομένης και της ιστορίας της δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση για το νησί του Ιονίου. «Ως επί το πλείστον, πρόκειται για οικογένειες, με εξαίρεση τα δύο γνωστά θέρετρα που αποτελούν πόλο έλξης για τη νεολαία του Ηνωμένου Βασιλείου». Περισσότεροι ήταν φέτος οι Γερμανοί και οι Ιταλοί, «χάρη στα πιο πυκνά ακτοπλοϊκά δρομολόγια μεταξύ των δύο χωρών». Παράλληλα, όμως, στην Κέρκυρα, όπως και τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, υπήρξε αξιοσημείωτη παρουσία επισκεπτών από τα Βαλκάνια. Σέρβοι, Ρουμάνοι και Βούλγαροι έχουν αρχίσει εσχάτως να επιλέγουν την Ελλάδα για διακοπές, άλλοτε με Ι.Χ. και άλλοτε ομαδικά με πούλμαν, οπότε στην περίπτωση αυτή προτιμούν τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο.

Ωστόσο, αναμφισβήτητη «πρωταθλήτρια» στον οδικό τουρισμό αναδεικνύεται φέτος η Χαλκιδική. «Το 65% με 70% των διανυκτερεύσεων προέρχονται από τον οδικό τουρισμό» διευκρινίζει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, κ. Γρηγόρης Τάσιος. Σύμφωνα με τον ίδιο, μέχρι τέλη Ιουλίου, η μείωση προσέλευσης των Ρώσων προσδιορίστηκε στο 25% και των Γερμανών στο 10%. Τις όμορφες, όμως, ακρογιαλιές της Χαλκιδικής χάρηκαν επισκέπτες άλλων εθνικοτήτων. «Αθρόα ήταν η προσέλευση από Βαλκάνια» απαντά ο ίδιος, «η αύξηση των Ρουμάνων ήταν 10% και των Σέρβων υπολογίζεται από 5 έως 7%». Πολλοί ήταν αυτοί που φόρτωσαν τα αυτοκίνητά τους με προορισμό τις παραλίες των δύο ποδιών της Χαλκιδικής: Τσέχοι, Πολωνοί, Σλοβάκοι, Ούγγροι και Ιταλοί, ενώ τον Αύγουστο πολλαπλασιάστηκαν οι Αλβανοί και οι Τούρκοι τουρίστες. «Παράλληλα, αεροπορικώς υποδεχτήκαμε 2.500-3.000 Ολλανδούς και Βέλγους, 10-15.000 Πολωνούς» συμπληρώνει ο ίδιος. «Οσοι έρχονται χωρίς Ι.Χ. ενδιαφέρονται για οργανωμένες εκδρομές στη Θεσσαλονίκη, το Αγιον Ορος και τα Μετέωρα». Δεν είναι λίγοι οι Βαλκάνιοι τουρίστες που έχουν κουράγιο για να συνεχίσουν την οδήγηση νοτιότερα έως τη Σκόπελο! «Μένουν στο νησί επτά με δέκα μέρες, επιλέγουν συνήθως ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, καθώς έχουν περιορισμένα οικονομικά και προσπαθούν να μειώσουν τα έξοδα σε καταστήματα εστίασης» σχολιάζει ξενοδόχος του νησιού.

Και τα Χανιά φαίνεται ότι αποχαιρέτησαν τους Ρώσους, η μείωση των οποίων έφτασε το 50%, εξακολουθούν όμως να δείχνουν προτίμηση για το Ρέθυμνο. Αντίστοιχα, πτώση σημειώνουν οι Σκανδιναβοί και κατά τι οι Γερμανοί. «Χάρη στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, που ξεκίνησαν να πετούν για την πόλη μας, έρχονται πολύ περισσότεροι Ιταλοί, που φαίνεται ότι η Κρήτη τους έχει ενθουσιάσει, όπως και Σλοβένοι, Τσέχοι, ακόμα και κάτοικοι του Λιχτενστάιν». Ωστόσο, Αραβες τουρίστες επιλέγουν να μείνουν στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ή διανυκτερεύουν στα πολυτελή τους γιοτ, που αγκυροβολούν στη μαρίνα των Χανίων. «Επίσης, χάρη στην απευθείας αεροπορική σύνδεση Ηρακλείου – Ισραήλ, “παρών” δίνουν οι Ισραηλινοί, για τους οποίους ο καιρός της Κρήτης είναι… δροσερός».

Τουρίστες με υψηλό βαλάντιο επέλεξαν, όπως είναι αναμενόμενο, και τη Σαντορίνη. Πλάι στους Αμερικανούς και τους Αγγλους, πλήθος Κινέζων, Κορεατών, Ινδών, Λιβανέζων αλλά και Αιγυπτίων συγκεντρώθηκαν για να απαθανατίσουν το ηλιοβασίλεμα στην Οία. «Εχουμε πλέον μάθει τα ήθη των επισκεπτών από την Ασία» διηγείται στην «Κ» ο ιδιοκτήτης των Astra Suites, κ. Γιώργος Καραγιάννης, «αποφεύγουν τον ήλιο, γι’ αυτό κρατούν ομπρέλα ή φορούν μακρύ μανίκι, είναι εξαιρετικά διακριτικοί και ευγενικοί…».

Ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, παρά την αβεβαιότητα

«Οι παραδοσιακές αγορές δείχνουν πλέον κατανόηση για όσα εκτυλίσσονται στην Ελλάδα» σχολιάζει η κ. Αντα Καραγιάννη, ξενοδόχος στη Ρόδο και επικεφαλής στρατηγικής επικοινωνίας & μάρκετινγκ στο praxis plus, ενθυμούμενη τη στάση πολλών tour operators τις δύσκολες μέρες στις αρχές Ιουλίου, όπου η αγορά είχε «παγώσει» λόγω των πολιτικών εξελίξεων. «Πολλοί Γερμανοί tour operators βγήκαν δημόσια και υποστήριξαν την Ελλάδα ως ταξιδιωτικό προορισμό, με σημαντικό εν τέλει αντίκτυπο στις κρατήσεις».

Ο κατάλογος, βέβαια, των εθνικοτήτων που «ψήφισαν» Ρόδο είναι μεγάλος. Προηγούνται συνολικά οι Σκανδιναβοί, έπονται οι Βρετανοί και οι Γερμανοί, αυξάνονται οι Αυστριακοί, επιμένουν παρά την οικονομική κρίση στη χώρα τους οι Ιταλοί και σταθεροί παραμένουν και οι Γάλλοι επισκέπτες. «Είχαμε απώλειες άνω του 50% από τη Ρωσία, αλλά σημαντική αύξηση χάρη σε αεροπορικές συνδέσεις από Τσεχία και Πολωνία», αναφέρει η κ. Καραγιάννη. Το νησί των Ιπποτών, βέβαια, χαίρει διεθνούς κύρους και είναι γνωστό για τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και την καλή εξυπηρέτηση. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται και νέες τάσεις, όπως τα μικρά ξενοδοχεία τύπου boutiques, ο καταδυτικός και περιηγητικός τουρισμός. Εν προκειμένω, ενδιαφέρον δείχνουν μεμονωμένοι τουρίστες, που οργανώνουν αυτόνομα τις διακοπές τους μέσω Ιντερνετ.

Μια τέτοια περίπτωση είναι οι Ισπανοί, που για να προσεγγίσουν τη Ρόδο χρειάζεται να κάνουν πολλές μετεπιβιβάσεις σε αεροπλάνα απουσία απευθείας σύνδεσης.

Μπορεί οι Ισπανοί να σπανίζουν στη Ρόδο, στην Ιο, ωστόσο, τον φετινό Ιούλιο έκαναν «απόβαση». Εκατοντάδες 17χρονοι Ισπανοί και Ισπανίδες «όργωσαν» το νησί με μηχανάκια και διοργάνωσαν πάρτι στα δωμάτια των ξενοδοχείων μέχρι πρωίας, μπολιάζοντας την πελατεία του νησιού με μεσογειακό ταμπεραμέντο. Αλλωστε, οι ξενοδόχοι στην Ιο έχουν συνηθίσει τις εναλλαγές των εθνικοτήτων, όπως και τις συνήθειες που κάθε λαός μοιραία «κουβαλάει». «Τη δεκαετία του ’80 μας επέλεγαν Βρετανοί και Γερμανοί, το ’90 γίναμε πόλος έλξης χιλιάδων Ισραηλινών, καθώς η Ιος έγινε εξαιρετικά δημοφιλής στη χώρα τους έπειτα από την άρνηση του τότε δημάρχου να διεξαχθεί στο νησί κάποια συνάντηση μελών ακροδεξιών οργανώσεων» θυμάται ο κ. Χριστόφορος Κοντονικολής, «εν συνεχεία, γίναμε πόλος έλξης των Σκανδιναβών, ενώ σταθερά τον Αύγουστο μας επισκέπτονταν Ιταλοί». Το νησί αναδείχθηκε εδώ και χρόνια σε party island για νέους μέχρι 20 ετών. Εσχάτως, καταβλήθηκαν προσπάθειες, ώστε το νησί να προσελκύσει και άλλες πληθυσμιακές ομάδες. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα «ατίθασα νιάτα» υπερτερούν σταθερά.

Πηγή: kathimerini

Pin It on Pinterest