Διανύοντας τον τελευταίο μήνα ουσιαστικά της φετινής τουριστικής σεζόν για την Ρόδο το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία και τους αριθμούς, ο Διεθνής Αερολιμένας «Διαγόρας» Ρόδου κατέγραψε και φέτος ρεκόρ σε αφίξεις επιβατών. Όπως όλα δείχνουν, η φετινή χρονιά θα είναι μια χρονιά ορόσημο για την Ρόδο μας. Τη χιλιοειπωμένη «ναυαρχίδα» του ελληνικού τουρισμού.
Πώς όμως ένα αεροδρόμιο των απαιτήσεων του Αερολιμένα της Ρόδου, είναι σε θέση να ανταπεξέλθει σε αυτές τις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες προκειμένου να πετύχει αυτά τα ρεκόρ, την στιγμή που η σκληρή πραγματικότητα και αυτά που τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε, αποδεικνύουν πως τελικά, το αεροδρόμιο μας, μπάζει ακόμη και… νερά;
Σημειώνουμε τα ακόλουθα:
· Πέρσι, με την πρώτη βροχή το αεροδρόμιο αντιμετώπισε πολλά προβλήματα από τα νερά που πλημμύρισαν τα γραφεία και τους χώρους του, με αποτέλεσμα να ‘επιστρατευτούν’ κουβάδες για την περισυλλογή! Οι φωτογραφίες έκαναν τον γύρο του διαδικτύου και φέτος, δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί πάλι, μόλις αρχίσουν τα πρωτοβρόχια.
· Ανυπαρξία από νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό σε μόνιμη βάση, σε ένα αεροδρόμιο που εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Πολλά περιστατικά σημειώνονται συνεχώς (τόσο σε επιβάτες που ταξιδεύουν, όσο και σε εργαζόμενους) που χρήζουν ιατρικής περίθαλψης χωρίς αυτή να είναι δυνατή σε άμεσο χρόνο. Όσο καλή θέληση και να υπάρχει και προσπάθεια από το προσωπικό του ΕΚΑΒ και του Νοσοκομείου της Ρόδου να καλύψουν αυτό το κενό, είναι αυτονόητο πως δεν υπάρχει πάντα ο χρόνος της αναμονής. Έχουν χαθεί ανθρώπινες ζωές και εμείς ακόμα περιμένουμε τη λύση. Η άμεση διαμόρφωση ενός αξιοπρεπούς χώρου για ιατρείο εντός του αεροδρομίου, είναι απόλυτης προτεραιότητας. Η λειτουργία του πρέπει να είναι ολοήμερη, τουλάχιστον στις ώρες αιχμής με την πρόσληψη Νοσηλευτών και ακόμα ενός γιατρού!
· Επιπρόσθετα, δεν υπάρχει φαρμακείο. Μπορεί να έχουν γίνει επανειλημμένως οχλήσεις από τους τοπικούς φορείς προς την ανάδοχο εταιρεία, αλλά το θέμα είναι σε εκκρεμότητα. Εάν συμβεί κάτι σε έναν επιβάτη, δεν υπάρχει ουδεμία περίπτωση να βρει ένα φάρμακο (ακόμη και από εκείνα που δεν απαιτούν συνταγογράφηση), ένα παυσίπονο, μια αλοιφή κ.λπ. ή άλλα είδη υγιεινής (ούτε καν προστατευτικές μάσκες ή μωρουδιακές πάνες) μέσα στο sεροδρόμιο. Είναι εξίσου λυπηρό αφού πολλά παράπονα, εκφράζονται καθημερινά.
· Αεροναυτιλία και υλικοτεχνική υποδομή. Η απλή λογική, λέει το εξής: Για να μπορεί μια υπηρεσία (αεροναυτιλία) που εξυπηρετεί τα αεροσκάφη σε αέρα και έδαφος, να λειτουργεί μόνιμα στα όρια της, καθ’ όλη την διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν και να συμβάλλει τα μέγιστα στην ασφάλεια των πτήσεων χρειάζεται την υποστήριξη υλικοτεχνική εξοπλισμού! Σύγχρονου και με δυνατότητες αντάξιες του όγκου αεροσκαφών που διαχειρίζεται. Συμβαίνει αυτό, όταν θεωρούνται απαρχαιωμένα, κουρασμένα και με δυσκολία εύρεσης ανταλλακτικών; Είμαστε μάρτυρες το τελευταίο διάστημα δηλώσεων για σοβαρές βλάβες και αδυναμίας πλέον του υπάρχοντος εξοπλισμού να ανταπεξέλθει στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες. Πού είναι τα νέα ραντάρ, πού είναι οι νέοι πομποδέκτες, που είναι το ραντάρ που θα αντικαταστήσει το ραντάρ στη θέση Ατταβύρου που κάηκε προ ετών; Πού είναι το LOW LEVEL WINDSHEAR WARNING SYSTEM που το αεροδρόμιο έχει τόσο ανάγκη όταν πνέουν Νοτιοανατολικοί άνεμοι που οδηγούν σε στροβιλισμούς του αέρα και επικίνδυνες καταστάσεις στην τελική προσέγγιση των αεροσκαφών και με το οποίο θα μπορούσαν οι κυβερνήτες να ενημερώνονται έγκαιρα και να αποφεύγουν αυτές τις επικίνδυνες καταστάσεις; Πότε θα μπει σε λειτουργία το ραδιοβοήθημα ILS προσέγγισης ακριβείας που κανονικά θα πρέπει να εξυπηρετεί και τις δύο τελικές του αεροδρομίου;
· Χωρητικότητα*: Κάθε αεροδρόμιο αποτελεί ένα σύνθετο / δυναμικό σύστημα, που καλείται να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της κυκλοφορίας και ενός περιβάλλοντος που καθορίζεται από την εκάστοτε πολιτική / οικονομική / κοινωνική συγκυρία. Η χωρητικότητά του καθορίζεται από τη χωρητικότητα κάθε υποσυστήματος στο air- και landsite. Με βάση τα σημερινά δεδομένα η χωρητικότητα του αερολιμένα δεν μπορεί να ξεπεράσει τις 16 αφίξεις ανά ώρα. Ήδη με τον επικρατούντα περιορισμό στις 12 αφίξεις ανά ώρα παρατηρούνται έντονα φαινόμενα υπερκορεσμού τόσο στην Εναέρια Κυκλοφορία όσο και στις επίγειες δομές εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών.
· Γενική Αεροπορία*: Η Ρόδος διαθέτει ένα αριθμητικά και χωροταξικά πλήρες δίκτυο αεροδρομίων, που σε συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες και τις υψηλού επιπέδου υποδομές φιλοξενίας, μπορεί να αναδειχθεί σε κορυφαίο προορισμό αεροπορικής εκπαίδευσης και τουρισμού Γενικής Αεροπορίας. Θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ, ΟΤΑ, ΥΠΑ, ΑΠΑ, Fraport Greece, Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, προκειμένου να αξιοποιηθούν κάποια από τα εγκαταλελειμμένα αεροδρόμια (Μαριτσά, Κάλαθος, Κατταβιά) και να εκδοθεί ένας Οδηγός για τη Γενική Αεροπορία (Πληροφορίες για Εκπαίδευση και Αεροπορικό Τουρισμό).
Συνεπώς, ο Διεθνής Αερολιμένας «Διαγόρας» Ρόδου, ενώ έχει όλα τα εχέγγυα για να είναι ένα σύγχρονο, μεγάλο αεροδρόμιο που υποδέχεται εκατομμύρια επιβατών και πολλά αεροσκάφη, συνεχίζει να έχει πολλά προβλήματα. Από τις σοβαρές ελλείψεις γιατρού και φαρμακείου μέχρι την απουσία χώρου για κάπνισμα που ζητούν πολλοί επιβάτες (smoking area), αλλά και χώρου Lounge (που το διαφημίζει αλλά είναι ανύπαρκτο!) το Αεροδρόμιο Ρόδου, απαιτεί σοβαρές παρεμβάσεις.
Επιπλέον, οι ουρές επιβατών που παρατηρούνται, ο συνωστισμός ακόμη και στις αίθουσες αναχωρήσεων (κάποιες φορές δεν υπάρχει ούτε διαθέσιμο κάθισμα), αλλά και οι εξωτερικοί χώροι στάθμευσης (σύντομης ή μακράς διαρκείας), καθώς και το μποτιλιάρισμα των πάσης φύσεως τροχοφόρων, αποδεικνύουν την ταλαιπωρία που σημειώνεται καθημερινά και δεν αντιστοιχούν σε ένα σύγχρονο διεθνές αερολιμένα.
Πρόσφατα, η εταιρεία που διαχειρίζεται το Αεροδρόμιο Ρόδου, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην τρίτη φάση των εργασιών αναμόρφωσης και ανακατασκευής διαδρόμων από τις 10 Δεκεμβρίου 2024 έως και τις 31 Ιανουαρίου 2025. Είναι όμως αυτό αρκετό για να λυθούν τα προβλήματα και να ανταπεξέλθει στην αναμενόμενη αυξητική πορεία της κίνησης των επιβατών;
Εν κατακλείδι, οφείλουμε όλοι μαζί, να μην εθελοτυφλούμε μπροστά στο κέρδος και στα ρεκόρ. Είναι η ώρα για παρεμβάσεις και οχλήσεις προς τους αρμόδιους, ώστε να δοθούν λύσεις.
*Οι συγκεκριμένες επισημάνσεις ανήκουν στον κ. Γιάννη Σταυλά – Αντιπρόεδρο Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης, Αεροναυπηγό Μηχανικό, πρώην Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας και Χειριστή Ιδιωτικών Αεροσκαφών, ο οποίος τις έχει εκφράσει δημόσια.
Τα μέλη της Νέας Αρχής Ρόδου
Βυρίνης Αθανάσιος
Ιωσήφ Δημήτρης
Καλαποδάκης Βασίλης
Καραταπάνης Σάββας
Σπυρόπουλος Σπύρος
Χριστοδούλου Σάββας