18°C51%

Τρία αναβαθμισμένα C-130 ζητά η πολεμική αεροπορία απο τις ΗΠΑ

Η Πολεμική Αεροπορία απέστειλε πριν από λίγες ημέρες αίτημα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, ζητώντας ενημέρωση για το κόστος και τη διαθεσιμότητα τριών νέων μεταγωγικών C-130J-30 με επιμηκυμένη άτρακτο, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής».

Γιατί C-130J-30 και όχι άλλο μοντέλο

Το ενδιαφέρον αφορά τη νεότερη έκδοση των C-130 της Lockheed Martin, η οποία θεωρείται η πιο σύγχρονη τεχνολογικά εξέλιξη του τύπου. Η μεγαλύτερη άτρακτος επιτρέπει μεταφορά βαρύτερων φορτίων και περισσότερου προσωπικού, ενισχύοντας συνολικά τις δυνατότητες αερομεταφορών.

Αποστολές: από μεταφορές έως “aerial assault”

Στο κείμενο του αιτήματος ζητούνται δυνατότητες τόσο για αερομεταφορά προσωπικού όσο και για υποστήριξη επιθετικών επιχειρήσεων από αέρος (aerial assault). Η συγκεκριμένη αναφορά έχει βαρύτητα, καθώς παραπέμπει σε αξιοποίηση αεροσκαφών που ενδέχεται να διαμορφωθούν με επιθετικά συστήματα (π.χ. mini guns) και να χρησιμοποιούνται όταν απαιτηθεί από τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου.

Προοπτική μετατροπής σε ιπτάμενα τάνκερ

Παράλληλα, ζητείται να υπάρχει δυνατότητα μετατροπής των δύο από τα τρία C-130J-30 σε ιπτάμενα τάνκερ, με την πρόβλεψη του απαραίτητου εξοπλισμού ώστε να μπορούν να εκτελούν αποστολές εναέριου ανεφοδιασμού.

Η ανάγκη για τέτοιες δυνατότητες έχει ήδη καταγραφεί στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών 2025–2036 και έχει τεθεί επανειλημμένα από διαδοχικές ηγεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας, χωρίς να έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα.

Έρευνα–Διάσωση και MEDEVAC

Τα νέα αεροσκάφη προορίζονται επίσης για Επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης, αλλά και για Ιατρική Εκκένωση από το πεδίο μάχης (MEDEVAC). Στο πλαίσιο αυτό ζητείται ειδικός εξοπλισμός ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί διαμόρφωση MEDEVAC σε ένα από τα αεροσκάφη.

Αυτοπροστασία, ενισχυμένη άτρακτος και διαμόρφωση VIP

Στην επιστολή περιλαμβάνεται αίτημα για σύστημα αυτοπροστασίας. Πέρα από δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου, ζητείται και αντιβαλλιστική κάλυψη, δηλαδή πιο ανθεκτική/ενισχυμένη άτρακτος για καλύτερη προστασία από πυρά. Επιπλέον, καταγράφονται και τυπικές δυνατότητες του τύπου, όπως η μετατροπή σε VIP για μεταφορά προσώπων σε επίσημες, μη στρατιωτικές αποστολές.

Υποστήριξη τεσσάρων ετών και απαιτήσεις χρήσης

Εφόσον υπάρξει συμφωνία με τις ΗΠΑ, η Αθήνα ζητά τετραετές πακέτο εν συνεχεία υποστήριξης (Follow On Support). Ως βασική παραδοχή τίθεται ότι κάθε αεροσκάφος θα εκτελεί τουλάχιστον 500 ώρες πτήσης ετησίως.

Χρονοδιάγραμμα: στόχος η πρώτη παράδοση το 2027

Η Πολεμική Αεροπορία ζητά επίσης να ενημερωθεί αν είναι εφικτό το πρώτο αεροσκάφος να παραδοθεί μέσα στο 2027, κάτι που δείχνει πρόθεση επίσπευσης του προγράμματος για ενίσχυση των αερομεταφορών.

Κόστος, “οροφή” και εναλλακτικές επιλογές

Με την επιστολή ζητείται από την αμερικανική πλευρά εκτίμηση τιμής για τον συγκεκριμένο τύπο, άρα κάθε τωρινός υπολογισμός παραμένει ενδεικτικός. Ωστόσο, η συνολική εκτίμηση φαίνεται να κινείται κοντά στην «οροφή» που εξετάζεται για νέα μεταγωγικά, περίπου στα 400 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, η Αθήνα αξιολογεί σοβαρά και την προοπτική απόκτησης βραζιλιάνικων C-390 μέσω Πορτογαλίας.

Ελληνική συμμετοχή και ρόλος της ΕΑΒ

Τέλος, το αίτημα περιλαμβάνει πρόταση για ελληνική συμμετοχή, κάτι που θεωρείται εφικτό, καθώς η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) συμμετέχει ήδη στην παγκόσμια αλυσίδα κατασκευής και υποστήριξης του αμερικανικού μεταγωγικού.

Pin It on Pinterest