Ο «ηλεκτρονικός πόλεμος» του Ιράν στο Στενό του Ορμούζ και το νέο μέτωπο στον κυβερνοχώρο. Δείτε τις εικόνες που εντόπησε το Rodosreport.
Μια σιωπηλή αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική στρατηγική εφαρμόζει πλέον το Ιράν στα νερά του Περσικού Κόλπου, μετατρέποντας το Στενό του Ορμούζ σε μια ψηφιακή παγίδα για τη διεθνή ναυσιπλοΐα. Χωρίς να ρίξει ούτε μία σφαίρα, έχει καταφέρει να διαταράξει σοβαρά τη ροή εμπορίου μέσω “ηλεκτρονικού σαμποτάζ”.
Ένας πόλεμος χωρίς καπνό και εκρήξεις
Το Ιράν εγκαινιάζει μια νέα μορφή ασύμμετρης απειλής: όχι με καταλήψεις δεξαμενόπλοιων ή πυραυλικές επιθέσεις, αλλά μέσω ηλεκτρονικών παρεμβολών στα συστήματα πλοήγησης. Από τις αρχές Ιουνίου 2025, το Τεχεράνη φέρεται να εφαρμόζει συντονισμένες επιθέσεις στα συστήματα GPS και AIS (Automatic Identification System) εκατοντάδων πλοίων που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ – το στρατηγικό πέρασμα απ’ όπου διακινείται σχεδόν το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου.
Το αποτέλεσμα; Δεκάδες πλοία φαίνονται “σταθμευμένα” στην ξηρά, σε ιρανικές ερήμους, αεροδρόμια ή ακόμα και σε βουνά! Άλλα κινούνται σε αλλόκοτες διαδρομές μέσα στη θάλασσα, σαν να έχουν χάσει προσανατολισμό. Οι εικόνες από τις πλατφόρμες παρακολούθησης είναι εντυπωσιακές – και ανησυχητικές.
Πλοία στην έρημο και στα… αεροδρόμια
Η μαζική αλλοίωση συντεταγμένων GPS και σήματος AIS δεν είναι μόνο εντυπωσιακή σε συμβολικό επίπεδο. Έχει πραγματικό αντίκτυπο στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
- Ορισμένα πλοία, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων, εμφανίζονται σε εντελώς λανθασμένες θέσεις.
- Η αβεβαιότητα για το πού βρίσκονται πραγματικά, οδηγεί αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες στο να αναστείλουν ή να επανασχεδιάσουν δρομολόγια προς τον Περσικό Κόλπο.
- Οι επιθέσεις δεν είναι στοχευμένες μόνο σε πολεμικά πλοία ή δεξαμενόπλοια – αφορούν όλο το φάσμα εμπορικών πλοίων, δημιουργώντας ένα γενικευμένο κλίμα αποσταθεροποίησης.








Ναυσιπλοΐα υπό αμφισβήτηση
Αν και τα πλοία μπορούν τεχνικά να πλοηγηθούν και χωρίς GPS (π.χ. με ραντάρ, παραδοσιακή ναυσιπλοΐα), η μαζική συγκέντρωση φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων σε τόσο ευαίσθητη περιοχή καθιστά τα πράγματα επικίνδυνα. Μια λάθος συντεταγμένη ή ένα «παγωμένο» στίγμα μπορεί να οδηγήσει σε σύγκρουση, ατύχημα ή παρεξήγηση με στρατιωτικές δυνάμεις.
Το Ιράν φαίνεται να ποντάρει ακριβώς σε αυτό: να δημιουργήσει τεχνικά “μη ασφαλή ύδατα”, όπου το ρίσκο γίνεται αποτρεπτικό χωρίς να προκληθεί πραγματική πολεμική αναμέτρηση.
Η Τεχεράνη θα μπορούσε να προχωρήσει σε απευθείας καταλήψεις δεξαμενόπλοιων ή σε άλλες ανοιχτές απειλές διαθέτοντας στην περιοχή ένα μεγάλο στόλο. Αντί όμως για φυσική σύγκρουση, επιλέγει τον ηλεκτρονικό πόλεμο χαμηλής έντασης, με σημαντικά αποτελέσματα:
- Δεν υπάρχει άμεσος “εχθρός” για αντίποινα.
- Δεν πέφτει ούτε μια σφαίρα, αλλά η αποσταθεροποίηση είναι ουσιαστική.
- Ο δυτικός τύπος δυσκολεύεται να το παρουσιάσει ως “επιθετική πράξη”, ενώ η ναυτιλία υφίσταται κόστος.
Η νέα τακτική του Ιράν: έξυπνη αποτροπή
Το μήνυμα είναι σαφές: το Ιράν δεν χρειάζεται να πυροβολήσει για να “κλείσει” το Στενό του Ορμούζ. Μέσα από μια ψηφιακή τακτική, προκαλεί κόστος, αβεβαιότητα και πολιτική πίεση στη Δύση, ιδίως σε μια περίοδο γεωπολιτικής ρευστότητας με το βλέμμα στραμμένο και προς την Ανατολική Μεσόγειο.
Η παραποίηση σήματος GPS, γνωστή ως spoofing, σε αυτήν την κλίμακα (πάνω από 1.000 πλοία/ημέρα) δεν έχει προηγούμενο.
Η κίνηση αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική “ψηφιακής κυριαρχίας” του Ιράν στον Περσικό Κόλπο. Αντί να εμπλακεί σε ανοιχτή σύγκρουση με αμερικανικές ή συμμαχικές δυνάμεις, στέλνει το εξής μήνυμα:
“Μπορούμε να ελέγξουμε το Στενό χωρίς να σας ακουμπήσουμε.”
Και αυτό ίσως είναι πιο αποτελεσματικό – και πιο επικίνδυνο – από οποιαδήποτε επίθεση με πυραύλους.