Στο Προσωρινό Πανελλαδικό Οργανωτικό, στην προσωρινή Κεντρική Επιτροπή δηλαδή της Νέας Αριστεράς που συνεδρίασε 12,13 Οκτωβρίου κατέθεσα στον άξονα της Νησιωτικής Πολιτικής δύο προτάσεις, για το Υγειονομικό Ισοδύναμο και το Στεγαστικό Ισοδύναμο οι οποίες συμπεριλήφθηκαν στο παράρτημα των θέσεων και θα αποτελέσουν προτάσεις-θέσεις που θα συζητηθούν στο θεματικό συνέδριο που θα οργανωθεί μετά το Ιδρυτικό μας συνέδριο.
ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ Η απάντηση για ίσα δικαιώματα και δυνατότητες στην υγεία για τους κατοίκους των απομακρυσμένων νησιωτικών και ορεινών περιοχών.Το υγειονομικό ισοδύναμο
αποτελεί ένα βασικό εργαλείο για την αναβάθμιση του συστήματος Υγείας, για την στελέχωση των υγειονομικών δομών στις νησιωτικές και ορεινές περιοχές. Πρόκειται για μια στοχευμένη δέσμη παρεμβάσεων για την καταπολέμηση της υγειονομικής ανισότητας μεταξύ της νησιωτικής και ορεινής Περιφέρειας με το κέντρο. Πρόκειται για την απάντηση που καθιστά τους νησιώτες πολίτες ίσων ευκαιριών και δικαιωμάτων με τους υπόλοιπους πολίτες της χώρας. Πάνω απ’ όλα σημαίνει ίσες δυνατότητες πρόσβασης στην υγεία για όλους τους πολίτες σε όλη την Επικράτεια. Αποτελεί επι πλέον μια συμβολή στην αντιμετώπιση των αιτιών που ενισχύουν επικίνδυνα το δημογραφικό πρόβλημα στις νησιωτικές και ορεινές περιοχές
Το υγειονομικό ισοδύναμο συνίσταται:
1. στην κατά προτεραιότητα ανάπτυξη ισχυρών δημόσιων δομών και υπηρεσιών υγείας, με αναβάθμιση του μισθολογίου του υγειονομικού προσωπικού, με μονιμοποίηση των υπηρετούντων υγειονομικών, με μόνιμες προσλήψεις, με πρόσθετα κίνητρα στελέχωσης και παραμονής των ανθρώπων του ΕΣΥ σε αυτές τις περιοχές.2. στην αξιοποίηση των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα όταν ο δημόσιος τομέας δεν μπορεί να καλύψει την ανάγκη. Αξιοποίηση υπηρεσιών που στις περιπτώσεις μη συμβεβλημένων παρόχων (ελευθεροεπαγγελματιών γιατρών, διαγνωστικών κέντρων κ.α.) σημαίνει απευθείας ενίσχυση των πολιτών και με παροχές σε χρήμα από τον ΕΟΠΥΥ
3. στην εγγύηση και οικονομική κάλυψη της πρόσβασης των νησιωτών και των κατοίκων των απομακρυσμένων περιοχών στις απαιτούμενες υπηρεσίες εκτός τόπου κατοικίας τους, με την αξιοποίηση και διεύρυνση -εφόσον χρειαστεί- διατάξεων του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ σχετικά με τις αποζημιώσεις για μετακινήσεις ασθενών και συνοδών αυτών.
4. στη μείωση της ιδιωτικής δαπάνης υγείας στα φάρμακα, με τη μηδενική συμμετοχή στην αποζημίωση των φαρμάκων για τους χρόνια πάσχοντες που κατοικούν στη νησιωτική χώρα.
Υγειονομικό ισοδύναμο τελικά σημαίνει την έμπρακτη ανάληψη της ευθύνης και του κόστους από την πολιτεία τη στιγμή της ανάγκης για κάθε νησιώτη, για κάθε κάτοικο των απομακρυσμένων περιοχών.ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ: Μία πρόταση συμβολής στην αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης στις νησιωτικές και προβληματικές περιοχές.Η νησιωτική πολιτική, κατοχυρωμένη συνταγματικά, αποτελεί το μέσο για την αντιμετώπιση των περιφερειακών ανισοτήτων, των δημογραφικών ιδιαιτεροτήτων. Η οικονομική, η κοινωνική, η γεωγραφική συνοχή της νησιωτικής και ορεινής Περιφέρειας με την υπόλοιπη χώρα βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής της Νέας Αριστεράς για βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη.Ο «οδικός χάρτης νησιωτικής ανάπτυξης» είναι ένα σύγχρονο αναπτυξιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που είναι αποτέλεσμα της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας των νησιών αλλά και των σύγχρονων παραγόντων που επηρεάζουν τη ζωή στην νησιωτική χώρα όπως το φαινόμενο του υπερτουρισμού.Το στεγαστικό πρόβλημα έχει πάρει τεράστιες εθνικές διαστάσεις που μαζί με την ακρίβεια στα τρόφιμα στραγγαλίζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Το πρόβλημα γίνεται ιδιαίτερα μεγάλο με την αυξητική τάση του τουρισμού που συμπαρασύρει στη μετατροπή της μόνιμης κατοικίας σε τουριστικά καταλύματα. Γίνεται πολύ μεγαλύτερο σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος και «εκρηκτικό» στα μικρότερα νησιά.
Είναι ένα τεράστιο πρόβλημα βαθιά κοινωνικό, οικονομικό και εθνικό και έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί.Το στεγαστικό ισοδύναμο είναι η πρόταση μας για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης στις νησιωτικές περιοχές. Με την πρόταση μας συμβάλουμε στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.Η πρόταση είναι.Α. Για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών που δεν έχουν δικό του σπίτι και αναγκάζονται να νοικιάσουν η πολιτεία να καλύπτει το 30% του ενοικίου τους.Β. Για όσους είναι προσωρινοί κάτοικοι των νησιών να δοθούν κίνητρα για την αποδοχή των διορισμών τους και για την επιλογή τους για μακροχρόνια και μόνιμη εγκατάσταση τους στα νησιά. Για αυτούς προτείνουμε1. Την κατασκευή δημοσίων κοινωνικών κατοικιών με ευθύνη της πολιτείας και την ανάθεση της συντήρησης τους στους δήμους. 2. Επαναφορά του μέτρου επιδότησης της αγοράς ή κατασκευής πρώτης κατοικίας επαναφέροντας σε ισχύ το Άρθρο 64 του νόμου 1943/1991 Που αναφέρεται στα κίνητρα για υπαλλήλους που υπηρετούν ξ´ μετατίθεται σε προβληματικές περιοχές. 3. Για νησιά μέχρι 1.000 κατοίκους θα υπάρχει πλήρη κάλυψη του ενοικίου.4. Για νησιά με πληθυσμό μεγαλύτερο των 1.000 κατοίκων θα υπάρχει μελέτη που να εξισώνει το κόστος στέγασης στα νησιά με το μέσο όρο κόστους στέγασης στην ηπειρωτική Ελλάδα και πλέον μια επιδότηση της τάξης 15% στο ενοίκιο ως κίνητρο για την δημογραφική μεγέθυνση.5. Επιδότηση των ιδιοκτητών μέσα από φοροαπαλλαγές για έξοδα συντήρησης μέσω ειδικών κοινωνικών προγραμμάτων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.6. Η μετατροπή πάρα πολλών κατοικιών σε Airbnb δημιουργεί το φαινόμενο της άρνησης των ιδιοκτητών για ενοικίαση του ακινήτου τους σε 12μήνη βάση. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις μπορούμε να προχωρήσουμε στην ενοικίαση των κατοικιών από την Πολιτεία με ιδιαίτερα αυξημένο ενοίκιο και την διάθεσή τους στους ενδιαφερόμενους με βάση τις προϋποθέσεις που αναφέραμε παραπάνω. Τα παραπάνω μέτρα αφορούν τις περιοχές της χώρας οι οποίες χαρακτηρίζονται ως προβληματικές λόγω ιδιαιτεροτήτων από άποψη, ιδίως, συνθηκών διαβίωσης, επικοινωνίας, ή στέγασης.
Ρόδος 16-10-2024
Δημήτρης Γάκης
πρ. Βουλευτής Δωδεκανήσου