Πολύτιμες συμβουλές και γνώσεις παραθέτει ο εξαίρετος νομικός Νικόλαος Σαμαράς για τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν απο τον εκλογικό νόμο που περιέχει σαφέστατες οδηγίες περι κωλυμάτων των υποψηφίων που θα διεκδικήσουν μια θέση στα κοινά του τόπου .
Π Α Ρ Α Ι Ν Ε Σ Ε Ι Σ
ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ
Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ΣΤΑ ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΑΣ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ της 8ης Οκτωβρίου 2023 ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΡΟΔΟΥ.
Εχω άπειρες «προσλαμβάνουσες παραστάσεις» από τη συμμετοχή μου στις αυτοδιοικητικές εκλογικές διαδικασίες του τόπου μας στο παρελθόν (Α΄και Β΄Βαθμού Αυτοδιοίκησης) και γνώρισα εκ των έσω τις δυσχέρειες και τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν, για την κατάρτιση ψηφοδελτίων των συνδυασμών τους, οι εκάστοτε επίδοξοι διεκδικητές του Δημαρχιακού Θώκου της Ρόδου.
Και δεν είναι το μόνο πρόβλημα που καλούνται να επιλύσουν, με βάση τις διατάξεις του πρόσφατου Νόμου οι «επί κεφαλής» των υπό κατάρτιση συνδυασμών και του πλήθους των υποψηφίων που καλούνται να περιλάβουν στα ψηφοδέλτια τους (από 131 minimum έως 500 maximum, ποσόστωσης υποψηφίων γυναικών κ.λ.π. ), προκειμένου να συγκροτήσουν αξιοπρεπή (τουλάχιστον) συνδυασμό, μη υποκείμενο σε απαγορευτικές, αν μη τι άλλο, διατάξεις του Νόμου.
Συγκεκριμένα:
Οι υποψήφιοι αιρετοί των δήμων (δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικών κοινοτήτων ή πρόεδροι δημοτικών κοινοτήτων) δεν πρέπει να ασκούν ή να αποδέχονται καθήκοντα που συνιστούν κώλυμα εκλογιμότητας ή ασυμβίβαστο με τη θέση του αιρετού. Η νόμιμη αιτία που επιβάλλει τη θέσπιση κωλύματος είναι η προστασία του δημοσίου συμφέροντος από τον επηρεασμό που είναι δυνατόν να ασκήσουν στο εκλογικό σώμα πρόσωπα, τα οποία κατέχουν δημόσια θέση και η αποφυγή της προπαρασκευής, με τον τρόπο αυτό, της σταδιοδρομίας τους ως αιρετών των δήμων.
Ετσι, έχουν τεθεί από τον ισχύοντα Νόμο για τις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄Βαθμού (όπως τροποποιηθείς ισχύει σήμερα), σχετικές διατάξεις που εισάγουν περιορισμό του πολιτικού δικαιώματος του εκλέγεσθαι σε θέσεις οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης, που είναι στενώς ερμηνευτέες, με συνέπεια να αποκλείεται η διασταλτική τους ερμηνεία ή η αναλογική τους εφαρμογή σε άλλες, έστω και όμοιες, περιπτώσεις. Επισημαίνεται ότι η συνταγματική διάταξη (του άρθρου 56 Συντάγματος), που ορίζει κατά τρόπο πλήρη και περιοριστικό τα κωλύματα εκλογιμότητας των βουλευτών, είναι ειδική διάταξη εξαιρετικού χαρακτήρα και δεν είναι, για το λόγο αυτό, δυνατό να τύχει ανάλογης εφαρμογής και στις εκλογές για την ανάδειξη των αιρετών οργάνων των Ο.Τ.Α.
Κώλυμα εκλογιμότητας υπάρχει πριν από την εκλογή και διαπιστώνεται κατά την ανακήρυξη των υποψηφίων, ενώ, αν εξακολουθεί να υφίσταται και μετά ή υφίσταται για πρώτη φορά μετά την εκλογή και κατά την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών, καθίσταται ασυμβίβαστο, οπότε μπορεί να επιφέρει την έκπτωση του αιρετού από το αξίωμά του.
Ο Νόμος λοιπόν, για λόγους προστασίας του Δημοσίου συμφέροντος κ.λ.π., όπως υπογραμμίζω παραπάνω, καθιέρωσε τις ακόλουθες κατηγορίες κωλυμάτων που επιβάλλεται να γνωρίζουν πάντες οι υποψήφιοι, προς αποφυγή δυσάρεστων συνεπειών για τους ίδιους και έναντι των εκλογέων, των οποίων την ψήφο επιθυμούν να προσελκύσουν στις προσεχείς Δημοτικές Εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023 δηλαδή:
1.-Το Σχετικό κώλυμα εκλογιμότητας,
2.-Το Απόλυτο κώλυμα εκλογιμότητος και
3.-Το Τοπικό κώλυμα εκλογιμότητος.
Το πρώτο υφίσταται, όταν ο υποψήφιος μπορεί να το αποβάλει, εφόσον παραιτηθεί, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις. Το δεύτερο υφίσταται, όταν ο υποψήφιος δεν μπορεί να το αποβάλει, ακόμα και σε περίπτωση παραίτησής του από την κρίσιμη ιδιότητα. Το τρίτο κώλυμα υφίσταται, όταν ο υποψήφιος φέρει την κρίσιμη ιδιότητα, εντός συγκεκριμένης χωρικής αρμοδιότητας στην οποία εμπίπτει ο δήμος, στον οποίο επιθυμεί να θέσει υποψηφιότητα.
Επειδή εμείς εδώ ζούμε σε μικρό τόπο και γνωριζόμαστε λίγο ως πολύ μεταξύ μας, συστήνω: α).-προς τυχόν αγνοούντες την ύπαρξη των κωλυμάτων και ασυμβιβάστων να ερευνήσουν αν συντρέχει ή όχι στο πρόσωπο τους κώλυμα ή ασυμβίβαστο ώστε σε περίπτωση ύπαρξης του, να αρνηθούν (με ευγένεια) να συμπεριληφθούν σε ψηφοδέλτιο οιουδήποτε συνδυασμού, και β).-στους τυχόν γνωρίζοντες υποψηφίους-αιρετούς ότι υφίσταται ήδη κώλυμα ή ασυμβίβαστο και προσποιούμενους την ανυπαρξία τους (ήτοι στους υποψηφίους δημάρχους, δημοτικούς συμβούλους, συμβούλους δημοτικών κοινοτήτων ή προέδρους δημοτικών κοινοτήτων), με την ελπίδα ότι θα διαλάθει της προσοχής ή ότι δεν θα προσφύγουν Δικαστικά εναντίον τους οι έχοντες έννομο προς τούτο συμφέρον, να αποσυρθούν έγκαιρα και διακριτικά, για να μην εκθέσουν εαυτούς, ούτε να κατηγορηθούν ότι παρεπλάνησαν τους συνδημότες μας, χωρίς να κινδυνεύσουν επιπρόσθετα να υποστούν τις συνέπειες του Νόμου (Αστικού και Ποινικού).ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΠΙΤΑΣΣΟΥΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. !!!!!!
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ Π Α Ρ Α Ι Ν Ε Σ Ε Ι Σ
ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ της 8ης Οκτωβρίου 2023 ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΡΟΔΟΥ.
———————————————————-
Επειδή μετά την ανάρτηση μου της 12ης Ιουλίου 2023, δέχτηκα πολλά τηλεφωνήματα, μηνύματα και ερωτήματα σχετικά με τα κωλύματα που ισχύουν για τις περιπτώσεις όσων υποψηφίων έχουν συνάψει συμβάσεις με τον οικείο Δήμο όπου επιθυμούν να υποβάλουν υποψηφιότητα (π.χ. ως υποψήφιοι Δήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι κ.λ.π.), Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ αυτοί πρέπει να προσέξουν και να ερευνήσουν για την περίπτωση τους αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 10 παραγρ. 2 περιπτ. στ΄και ζ΄΄ του νόμου 4804/20121, όπως ισχύει τροποποιηθέν με την παρ.1 άρθρου 19 Ν.5043/2023.
ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΥΤΕΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΟΡΙΖΟΥΝ ΟΤΙ:
Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικών κοινοτήτων ή πρόεδροι δημοτικών κοινοτήτων:
………...στ) Όποιοι συνδέονται με τον οικείο δήμο, τα νομικά του πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, με σύμβαση ή συμβάσεις προμήθειας ή εκτέλεσης έργου ή παροχής υπηρεσιών ή παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης έργου ή υπηρεσίας με αντικείμενο συνολικής αξίας, μεμονωμένα κατ` είδος ή σωρευτικά, κατ` έτος άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., εφόσον η σύμβαση είναι σε ισχύ κατά και μετά από την 1η Ιανουαρίου του έτους διεξαγωγής των εκλογών. Δεν αποτελεί κώλυμα ή ασυμβίβαστο η ιδιότητα του μέλους της διοίκησης ή του υπαλλήλου δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών κοινής ωφέλειας, που συνδέονται με τον οικείο δήμο, τα νομικά του πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, με σύμβαση που είναι σχετική με το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους. Δεν αποτελεί ασυμβίβαστο η σύναψη σύμβασης αγοράς, εκποίησης ή εκμίσθωσης δημοτικών ακινήτων, εφόσον η σχετική σύμβαση έχει συναφθεί ύστερα από πλειοδοτική δημοπρασία.
ζ) Γενικοί διευθυντές, διευθύνοντες σύμβουλοι, πρόεδροι και μέλη διοικητικών συμβουλίων, διαχειριστές, μέτοχοι και εταίροι κεφαλαιουχικών εταιρειών, που έχουν συμβληθεί με τον οικείο δήμο, τα νομικά του πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, εφόσον το ποσοστό συμμετοχής τους στις εταιρείες υπερβαίνει το τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) του συνολικού κεφαλαίου της εταιρείας, καθώς και εταίροι προσωπικών εταιρειών και κοινοπρακτούντα πρόσωπα, που έχουν συμβληθεί με τον οικείο δήμο, τα νομικά του πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της περ. στ). Αν ο οικείος δήμος συμμετέχει με οποιονδήποτε τρόπο στην επιχείρηση με την οποία συμβάλλεται ο ίδιος, τα νομικά του πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία μετέχει, δεν υπάρχει ασυμβίβαστο για τους αιρετούς του δήμου που μετέχουν στη διοίκηση της επιχείρησης αυτής.”.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥΣ ΟΙ ΑΜΕΣΩΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΤΙΘΕΜΕΝΕΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ,ΑΥΤΟΙ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΜΕΝΟ ΩΣ ΑΠΟΛΥΤΟ-ΤΟΠΙΚΟ ΚΩΛΥΜΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΙΡΕΤΑΙ (ΔΕΝ ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ), ΟΥΤΕ ΜΕ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑΝ ΕΙΧΑΝ Η ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ, εφόσον η σύμβαση είναι σε ισχύ ΚΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ από την 1η Ιανουαρίου του 2023.
Διαβάστε επίσης: 10 Χρόνια Rodosreport – 10 χρόνια σταθερά στην κορυφή !