Με τον κύκλο εργασιών να σημειώνει το 2015 αύξηση περί το 4% και τα αποτελέσματα να έχουν θετικό πρόσημο παρά την κάθετη πτώση της ζήτησης από το δεύτερο εξάμηνο του προηγούμενου έτους, η Praktiker Hellas σχεδιάζει τα επόμενα βήματά της για την επέκτασή της και τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται το άμεσο άνοιγμα νέου καταστήματος Praktiker στη Ρόδο στο τέλος Ιουλίου καθώς και η αναζήτηση έκτασης ή έτοιμου κτιρίου στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής, μιας και η εταιρεία δεν έχει παρουσία εκεί. Δύο χρόνια, περίπου, μετά την εξαγορά της Praktiker Hellas από το καναδικό fund Fairfax, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ιωάννης Σελαλμαζίδης μιλάει στην «Κ» για το επενδυτικό πλάνο, την πορεία της αγοράς το 2015, αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Ελληνα καταναλωτή.
«Για την τρέχουσα χρονιά εξετάζουμε κάποια σχέδια σε ό,τι αφορά την επέκταση, ενώ συνεχώς προχωράμε σε εκσυγχρονισμό και ανακαίνιση των υφιστάμενων καταστημάτων μας.
Οι περιοχές που μας ενδιαφέρει να αναπτυχθούμε περισσότερο είναι η Θεσσαλονίκη και η Ανατολική Αττική», αναφέρει ο κ. Σελαλμαζίδης και επισημαίνει ότι «σημαντικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν υπάρχουν επαρκώς καθορισμένες χρήσεις γης για δραστηριότητα λιανικού εμπορίου».
Από την άλλη, πάντως, ο ίδιος απορρίπτει το ενδεχόμενο εισόδου της Praktiker Hellas σε άλλη κατηγορία του λιανεμπορίου: «Η εξειδίκευσή μας είναι το DIY (σ.σ.: Do It Yourself – ιδιοκατασκευές) και το home improvement (σ.σ.: ανακαίνιση σπιτιού). Εμείς αυτό ξέρουμε να κάνουμε και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε».
Πόσοι χωρούν
Με δεδομένη τη διαδικασία αναδιαρθρώσεων και συγχωνεύσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη στην ελληνική αγορά, αναπόφευκτα ρωτάμε τον κ. Σελαλμαζίδη εάν η Praktiker Hellas εξετάζει κάτι τέτοιο. «Δεν υφίσταται κάποια τέτοια κίνηση αυτή τη στιγμή στους στόχους της δραστηριότητάς μας. Αλλωστε, είμαστε δύο στην κατηγορία, και προφανώς κάτι τέτοιο δεν θα επιτρεπόταν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού», απαντά, ενώ υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει χώρος για άλλον στην κατηγορία: «Ο αριθμός των καταστημάτων μιας αγοράς την καθιστά βιώσιμη ή μη. Δεν είναι καλό να μη βγάζεις κέρδη και να τρώει ο ένας τις σάρκες του άλλου. Η ελληνική αγορά έχει τη δύναμη να κρατήσει συγκεκριμένο εύρος καταστημάτων DIY και η ενδεχόμενη υπερβολική παρουσία πιθανά να ήταν ζημιογόνα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αγορά της Γερμανίας σε αυτό τον κλάδο, όπου παρουσιάσθηκε εκτεταμένη επενδυτική δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μη δύναται να την απορροφήσει. Εξ ου και η πρώην μητρική μας Praktiker AG πτώχευσε».
O ίδιος, πάντως, υποστηρίζει ότι θέση στην ελληνική αγορά έχουν τόσο οι μεγάλες όσο και οι μικρές επιχειρήσεις. «Με την κρίση το τοπίο ξεκαθάρισε, αλλά πολύ βίαια. Με την επιβολή των capital controls δόθηκε η χαριστική βολή σε όσους βρίσκονταν στα όρια. Προσωπικά θεωρώ ότι χρειάζεται πάντα να υπάρχει και ο μικρός και ο μεγάλος. Αυτό είναι κάτι που δεν θα το ακούτε μάλλον συχνά, αλλά πραγματικά ο ένας συμπληρώνει τον άλλον.
Στην Ελλάδα, βεβαίως, υπήρχε η υπερβολή, δηλαδή πολύ μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που συχνά για να επιβιώσουν φοροδιαφεύγουν. Δύο στοιχεία θεωρώ ότι επιδρούν αρνητικά στην οικονομία και την κοινωνία: η φοροδιαφυγή, καθώς διαβρώνει τον υγιή ανταγωνισμό, και η απόδοση δικαιοσύνης και η κρισιμότητα που έχει τις περισσότερες φορές η άμεση απονομή της.
Σε κάθε περίπτωση, όποιος μελετά προσεκτικά τις κινήσεις του, κάνει σωστά τη δουλειά του και τα πόδια του φτάνουν μέχρι εκεί που φτάνει το πάπλωμα, μπορεί να επιβιώσει».
Οι ιδιαιτερότητες του Ελληνα καταναλωτή
Ενας από τους λόγους πιθανώς που δεν υπάρχει χώρος για περισσότερες εταιρείες είναι όχι μόνο η κρίση, αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Ελληνα καταναλωτή. «Εμείς, για παράδειγμα, δεν είμαστε αμιγώς εταιρεία ιδιοκατασκευών. Ναι μεν φέραμε την DIY φιλοσοφία στη χώρα μας, αλλά προσαρμόσαμε τη δραστηριότητά μας και σε πιο home improvement κατεύθυνση. Για να κάνεις DIY, χρειάζεται να είσαι πειθαρχημένος, συστηματικός, μεθοδικός, να έχεις υπομονή. Οι Ελληνες έχουμε το DIY στην κουλτούρα μας, αλλά χρειαζόμαστε ακόμη εκπαίδευση. Στην πλειονότητά μας δεν διαβάζουμε καν τις οδηγίες χρήσης. Για τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, και με στόχο να ανταποκρινόμαστε καλύτερα στις επιθυμίες των πελατών μας, διευρύνουμε συνεχώς και κατάλληλα την γκάμα των προϊόντων μας», εξηγεί ο επικεφαλής της Praktiker Hellas.