Οι αναμνήσεις του καθενός αποτελούν την έμπνευση που μοιάζει με ένα ταξίδι όλων των αισθήσεων βασισμένο σε όσα θυμάται ο καθένας από τον τρόπο που έχει ζήσει, τα μέρη που έχει επισκεφτεί τους ανθρώπους που έχει γνωρίσει.
Έτσι πρέπει να λειτουργεί και το τουριστικό μας μοντέλο, να ενεργοποιεί μνήμες διακοπών: Που ήσουν, τι έκανες και φυσικά να έχεις τις δικές σου μοναδικές εμπειρίες που θα θελήσεις να μοιραστείς με τους φίλους σου, την οικογένειά σου και μέσω των κοινωνικών δικτύων με τον υπόλοιπο κόσμο. Ενσυνείδητα και υποσυνείδητα να οδηγείσαι στο να θέλεις να μοιραστείς την εξαιρετική εμπειρία που σου προσέφερε ο προορισμός που επισκέφθηκες και είχες την ευκαιρία της διάδρασης. Μόνο μέσω της ενεργοποίησης και των πέντε αισθήσεων μέσα από λειτουργικές δράσεις που ενισχύουν τα τοπικά χαρακτηριστικά θα το πετύχουμε αυτό. Κάπως έτσι γεννήθηκε το Business model 5-Senses που μοναδικό στόχο έχει την αύξηση της εμπειρίας του κάθε επισκέπτη.
Η αρμονική συνένωση των πολιτιστικών, αγροτικών και πνευματικών χαρακτηριστικών με ένα πρακτικό υλοποιήσιμο τρόπο, ένα μοντέλο που σε σπρώχνει να μοιραστείς την εμπειρία σου θα μπορέσει να δώσει νέα χαρακτηριστικά, νέα δυναμική στον τουριστικό προϊόν μας είναι η απάντηση στο που βαδίζουμε, ποιοι είναι οι στόχοι μας και πως θα τους πετύχουμε. Μέσα από βιωματικές εμπειρίες παιχνιδιού, αναζήτησης και εμπλοκής του πλούσιου ιστορικού πλούτου μας, αλλά και με μικρά projects ανάδειξης των τοπικών προϊοντικών μας χαρακτηριστικών (Λάδι, Αρωματικά φυτά, Μέλι κτλ.) μπορούμε να κάνουμε την πρώτη και τελευταία εικόνα του κάθε επισκέπτη μοναδική.
Η συνεργασία των φορέων είναι αναγκαία όχι μόνο για να μπορέσουν να υλοποιηθούν αυτά τα micro projects αλλά και για να μπορέσει να γίνει κτήμα σε όλους ο βασικός στόχος που δεν πρέπει να είναι άλλος από το εξής απλό: ”Πρέπει να Ξεπερνάμε τις Προσδοκίες του Επισκέπτη, Κάθε Φορά”. Όταν μπορέσουμε να οραματιστούμε τον τελικό στόχο, μόνο τότε θα μπορέσουμε να προγραμματίσουμε σωστά μετρημένα βήματα από το τέλος προς την αρχή και στη συνέχεια από την αρχή προς τον τελικό στόχο. Πρέπει κάθε μέρα και σε βάθος τουλάχιστον 3ετίας να θέτουμε πέντε βασικά ερωτήματα: Τι, Πως, Πότε, Πού, Πόσο…? Χωρίς αυτές τις ερωτήσεις και φυσικά χωρίς τις απαντήσεις βαδίζουμε με μόνη ελπίδα τα λάθη ή την κακή τύχη των γειτόνων μας χωρίς να βελτιωνόμαστε και να γινόμαστε ποιο ανταγωνιστικοί.
Πρέπει, λοιπόν, να δημιουργήσουμε εξαιρετικές εμπειρίες χρησιμοποιώντας και αξιοποιώντας τις καινοτομίες τεχνολογίας και τις καινοτομίες οργάνωσης και φυσικά το δυνατό μας χαρακτηριστικό, τη Φιλοξενία. Τα νέα Ευρωπαϊκά προγράμματα δίνουν αυτήν την ευκαιρία αλλά και ο καθένας ξεχωριστά στον μικρόκοσμο του ας δώσει αυτό που ο ίδιος θα επιθυμούσε να του δώσουν… το χαμόγελο, την φιλικότητα, την ζεστασιά και τη σωστή και άμεση πληροφόρηση. Όπως και στη μαγειρική και στο φαγητό η επιτυχία ενός εστιατορίου βασίζεται στην πολύπλευρη εμπειρία του πελάτη, γιατί πρέπει να χρησιμοποιηθούν όλες οι αισθήσεις, και όχι μόνο η όραση και η γεύση.
Ελπίζω για τους Έλληνες και πιστεύω στην δημιουργικότητα τους και την ευρύτητα της αντίληψης τους. Τουλάχιστον οι Έλληνες του εξωτερικού το έχουν αποδείξει. Μην ξεχνάμε να είμαστε πάντα παιδί που διαρκώς ρωτάει ”Γιατί?” και να προσπαθούμε να περιτριγυριζόμαστε από ανθρώπους που λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Γιατί δυστυχώς η ηλιθιότητα είναι μεταδοτική και όπως και η γρίπη, όταν την κολλήσεις σε ταλαιπωρεί όπως και αυτούς γύρω σου…
*Ο Γιάννης Μπρας είναι Πρώην Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου και Project Manager των 26 Υδατοδρομίων στο Αιγαίο