Αγορά δύο ταχυτήτων τείνει να δημιουργηθεί στα καύσιμα, με τις τιμές στα νησιά να εμφανίζονται κατά 20 λεπτά ακριβότερες σε σχέση με αυτές στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Η μεγάλη αυτή διαφορά δεν μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο από τα επιπλέον κόστη που προκαλούν τα μεταφορικά, αλλά είναι δεδομένο ότι συντρέχουν και άλλοι λόγοι που έχουν να κάνουν με τις στρεβλώσεις που υπάρχουν σε πολλές περιοχές, όπου ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί επαρκώς.
Την ίδια στιγμή, και παρά το γεγονός ότι η διεθνής τιμή για το Brent έχει καταγράψει σημαντική αποκλιμάκωση από τα υψηλά επίπεδα και βρίσκεται σχεδόν 10 δολάρια το βαρέλι χαμηλότερα, οι τιμές στην αντλία δεν δείχνουν να ακολουθούν με την ίδια ένταση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η συντριπτική πλειονότητα των πρατηρίων στο σύνολο της χώρας πουλάει την αμόλυβδη βενζίνη πάνω από 1,9 ευρώ το λίτρο και μόνο στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη θα βρει ο καταναλωτής τιμές κάτω από αυτό το επίπεδο.
Η μέση τιμή της βενζίνης για το σύνολο της χώρας διαμορφώνεται στα 1,939 ευρώ το λίτρο, όταν η ανώτερη τιμή του τελευταίου διμήνου ήταν στα 1,985 ευρώ το λίτρο (στις 24 Απριλίου), έχει υποχωρήσει δηλαδή μόλις 4,6 λεπτά. Το ίδιο χρονικό διάστημα, η πτώση για το diesel κίνησης είναι της τάξεως των 5,6 λεπτών το λίτρο, και από 1,704 ευρώ σε μέσα επίπεδα έχει υποχωρήσει στα 1,649 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή για το diesel δεν είχε ακολουθήσει το ίδιο διάστημα την έντονα ανοδική πορεία της βενζίνης. Διαφορετική είναι η εικόνα, δηλαδή ελαφρά καλύτερη, για την Αττική, όπου στο αναφερόμενο διάστημα οι τιμές έχουν υποχωρήσει κατά 6 λεπτά το λίτρο για τη βενζίνη, με τη μέση τιμή να είναι στα 1,896 ευρώ, ενώ για το diesel κίνησης η υποχώρηση είναι 5,5 λεπτά, με την τιμή να διαμορφώνεται στα 1,610 ευρώ.
Με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, σε επτά νομούς της χώρας (Δωδεκανήσου, Ευρυτανίας, Ηρακλείου, Κεφαλληνίας, Κυκλάδων, Λέσβου, Λευκάδας), η μέση τιμή για τη βενζίνη είναι πάνω από τα 2 ευρώ, με «πρωταθλήτρια» τις Κυκλάδες, όπου η μέση τιμή πώλησης διαμορφώνεται για την αμόλυβδη βενζίνη στα 2,189 ευρώ το λίτρο και για το diesel κίνησης στα 1,884 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την πορεία των διεθνών τιμών, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) μείωσε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα την πρόβλεψή του για την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου για το 2024, αναφέροντας χαμηλότερη από την αναμενόμενη δραστηριότητα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Αυτό έρχεται δύο εβδομάδες πριν τα μέλη του ΟΠΕΚ αποφασίσουν αν θα διατηρήσουν τους περιορισμούς στην παραγωγή τους για το τρέχον έτος.
Αυξάνεται η παγκόσμια ζήτηση
Σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έκθεση του IEA για την αγορά πετρελαίου, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2024, δηλαδή 140.000 βαρέλια λιγότερο από την προηγούμενη πρόβλεψη.
Η αναθεώρηση αυτή αποδίδεται στις πιο ήπιες από τις αναμενόμενες παραδόσεις κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, κυρίως στην Ευρώπη και σε άλλες οικονομίες του ΟΟΣΑ, όπου η ζήτηση μειώθηκε κατά 70.000 βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση. Η ζήτηση επηρεάστηκε επίσης από τον ήπιο χειμώνα που μείωσε τη χρήση καυσίμων θέρμανσης στις χώρες του ΟΟΣΑ και τις συνεχιζόμενες βελτιώσεις στην απόδοση των οχημάτων.
Πηγή: newsbeast.gr