Ο Σύλλογος Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ρόδου σε συνεργασία με τη Δωδεκανησιακή Στέγη Τεχνών (ΔΩ.ΣΤΕ.ΤΕ.) σας προσκαλούν στην παρουσίαση – βιωματικό εργαστήριο με οδηγό τον θεατρολόγο ειδικής αγωγής κ. Νίκο Χαβιαρά με τίτλο: “Η Θεραπευτική Χρήση της Μάσκας”, την Κυριακή 10 Μαρτίου 2024 και ώρα 18:00, στο Κατάλυμα της Αγγλίας (πλατεία Μουσείου, Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου).
Σε μία αναδρομή από την Κάθαρση του αρχαίου θεάτρου μέχρι τη Δραματοθεραπεία, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τη μελέτη περίπτωσης που αφορά στη θεραπευτική χρήση της μάσκας, ενώ οι συμμετέχοντες σε αυτό το βιωματικό θεατρικό εργαστήριο θα κληθούν να αποτυπώσουν εικαστικά στη δική τους μάσκα τα συναισθήματα του ρόλου που θα επιλέξουν να ερμηνεύσουν. Μέσα από αυτή την άσκηση αναγνώρισης και αποτύπωσης του συναισθήματος, επέρχεται αποστασιοποίηση και ένα αίσθημα ασφάλειας απέναντι στο κάθε συναίσθημα που συνδέεται με τον ρόλο, ενώ αυτή η διαδικασία μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο επεξεργασίας στρεσογόνων συνθηκών της καθημερινότητάς μας.
Στο εργαστήριο θα χρησιμοποιηθούν κείμενα από την Ειρήνη 2444, διασκευή της Ειρήνης του Αριστοφάνη, και αποσπάσματα από το μυθιστόρημα Η Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Για τη συμμετοχή στο εργαστήριο δεν απαιτείται προηγούμενη θεατρική εμπειρία. Οι δηλώσεις συμμετοχής θα γίνουν αμέσως μετά το πρώτο μέρος της θεωρητικής παρουσίασης. Οι μάσκες και τα υλικά για την εικαστική απόδοσή τους παρέχονται δωρεάν από τον Σύλλογο Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Μετά την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, θα αναπτυχθεί διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων και των θεατών, αναφορικά με τη βίωση της εμπειρίας και την αξιολόγηση της διαδικασίας.
Βιογραφικά στοιχεία:
Ο Νίκος Χαβιαράς γεννήθηκε και ζει στη Ρόδο. Το 2005 αποφοίτησε με πτυχίο Βachelor “Δράμα και Θεατρικές Τέχνες” (Drama & Theater Arts) από το κολλέγιο Goldsmiths του Λονδίνου, ενώ την επόμενη χρονιά (2006) αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο “MA in Performance Making”, από το ίδιο πανεπιστήμιο. Το 2019 αναγνώρισε τους τίτλους σπουδών από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, όπου μυήθηκε για ένα εξάμηνο στο Θέατρο Σκιών (Καραγκιόζη) με καθηγητή τον Άθω Δανέλλη. Το 2019 απέκτησε πιστοποιητικό επιμόρφωσης στην Ειδική Αγωγή από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Το 2023 αποφοίτησε από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου με τίτλο “Αρχαίο Θέατρο – Εκπαιδευτικές και Φιλολογικές Προσεγγίσεις”.
Από το 2008 εργάζεται ως θεατρολόγος και υπεύθυνος της θεατρικής ομάδας “ΗΛΙΟΣ”, του Δωδεκανησιακού Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με νοητική στέρηση “ΕΛΠΙΔΑ”. Στο πλαίσιο αυτό έχει γράψει και σκηνοθετήσει τρεις θεατρικές παραγωγές: τους Αριστοφαγάδες (2019), το Σχολείο για Γέλια και για Κλάματα (2022) και την Ειρήνη 2444 (2023).
Η διπλωματική του εργασία για το μεταπτυχιακό με τίτλο “Αρχαίο Θέατρο – Εκπαιδευτικές και Φιλολογικές Προσεγγίσεις”, εξέτασε τη μελέτη περίπτωσης με θέμα τη δραματοθεραπευτική χρήση της μάσκας. Το θέμα αυτό παρουσιάστηκε σε μορφή ομιλίας – εργαστηρίου στην 34η Συνάντηση Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου στη Σύρο, τον Νοέμβριο του 2023.
Από το 2021 συμμετέχει ως ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνος της θεατρικής ομάδας στη Δωδεκανησιακή Στέγη Τεχνών (ΔΩ.ΣΤΕ.ΤΕ.), στο πλαίσιο της οποίας τον Δεκέμβριο του 2023 έγραψε και σκηνοθέτησε το χριστουγεννιάτικο παραμύθι με τίτλο “Οι Ξεχασμένοι Καλικάντζαροι”, το οποίο παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια των γιορτών από τη θεατρική ομάδα της ΔΩ.ΣΤΕ.ΤΕ. στο Κατάλυμα της Αγγλίας, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ρόδου.