Παρακαταθήκη απο μπετόν αρμέ στην Μεσαιωνική Πόλη

10403364_391953090991454_82741225030746491_n

Μάλλον ξεχάσαμε τον όρο μνημείο και φτάσαμε στο σημείο να πειραματιζόμαστε στην Μεσαιωνική Πόλη με κατασκευές που έχουν ημερομηνία λήξης …

Θα ήταν ορθό να θυμίσουμε τι είναι ένα μνημείο όπως η Μεσαιωνική Πόλη πριν ρίξουμε μια ματιά στην κατασκευή που έχει προκαλέσει ντόρο .

Μνημείο λοιπόν :

1. κατασκευή, ιδίως αρχιτεκτονική ή γλυπτή, προορισμένη να τιμά ή να θυμίζει ορισμένο πρόσωπο ή γεγονός: Tο ~ του Άγνωστου Στρατιώτη. Tο χορηγικό ~ του Λυσικράτη. Tαφικό ~, που βρίσκεται πάνω σε τάφο. Tο ~ των πεσόντων· (πρβ. ηρώο). 2α. κάθε κτίριο που θεωρείται αξιόλογο από άποψη αρχαιολογική, ιστορική ή αισθητική: Bυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης. Mεγαλιθικά προϊστορικά μνημεία. Διατηρητέο ~. Aναστήλωση / αποκατάσταση / συντήρηση / αναπαλαίωση ενός μνημείου. Σημαντικότερο ~ της Aκρόπολης είναι ο Παρθενώνας.β. κάθε αξιόλογο ανθρώπινο δημιούργημα ή πράξη, που διακρίνεται ανάμεσα στα όμοια ή στα σύγχρονά του και εντυπωσιάζει

Με βάση τον ορισμό αυτόν βλέπουμε οτι το εν λόγω κτίριο δεν ανταποκρίνεται στα πλαίσια μιας κατασκευής που μπορεί να συνυπάρξει σε ένα τόσο ιστορικό χώρο . Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν μέχρι στιγμής γνωρίζουμε πολύ καλά πως έχουν ημερομηνία λήξης και μάλιστα αυτή είναι πολύ μικρή σε σύγκριση με τον φέροντα οργανισμό των υπολοίπων κτηρίων της Μ.Πόλης . Το οπλισμένο σκυρόδεμα (μπετόν αρμέ) κατά την βιβλιογραφία παρουσιάζει ως βέλτιστη διάρκεια σταθερής θλιπτικής αντοχής τα 50 έτη και αυτή η διάρκεια μειώνεται οσο πιο κοντά βρισκόμαστε σε θαλάσσιο περιβάλλον , πράγμα που στην συγκεκριμένη περίπτωση δυστυχώς ισχύει. Μέτα λοιπόν αρχίζουν οι επεμβάσεις συντήρησης ώστε να επιμηκυνθεί η διάρκεια ζωής της κατασκευής .

Το τι σημαίνει αυτό το καταλαβαίνουμε εύκολα όταν ανάμεσα σε κτήρια αιώνων που στέκονται αγέροχα έρχεται ως τσόντα μια κατασκευή η οποία δεν μπορεί να ανταποκριθεί ούτε στον χρόνο και αυτό συνεπάγεται πως δεν μπορεί να αποτελέσει και παρακαταθήκη για τις επόμενες γενεές .

Απο αισθητικής άποψης στην παρούσα φάση αποτελεί μια παραφωνία , αυτό είναι όμως κάτι που μπορεί όμως τεχνηέντως να εναρμονιστεί αν και τα τελικά σχεδία δείχνουν κάτι μη συμβατό για την περιοχή . Απο άποψης υλικών σίγουρα κάνεις δεν μπορεί να το πει πρωτότυπο αρχιτεκτονικό δημιούργημα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής ομορφιάς . Ακούσαμε τις τελευταίες μέρες αρχιτέκτονες και μηχανικούς,  να φέρουν ως παράδειγμα και την γυάλινη πυραμίδα στο Λούβρο , μη λέγοντας όμως πως όταν δημιουργήθηκε αποτέλεσε ένα μνημείο που αφενός αντέχει στον χρόνο λόγω υλικών και αφετέρου αποτέλεσε μια πρωτότυπη αρχιτεκτονική δημιουργία και εξυπηρετούσε και ένα λειτουργικό σκοπό .

Στην Μεσαιωνική Πόλη υπάρχουν και άλλες παρεμβάσεις απο μπετόν και κυρίως επί Ιταλικής εποχής αν και οι περισσότερες είναι επικαλυμμένες με πετρά σεβομενες τον χώρο . Την περίοδο εκείνη τον μπετόν έμοιαζε ως η καλύτερη δυνατή λύση , σήμερα γνωρίζουμε οτι το οπλισμένο σκυρόδεμα είναι ιδιαίτερα τρωτό και λάθη του παρελθόντος δεν μπορούν να αποτελούν πάτημα για νέα .

Η αισθητική δεν είναι προτέρημα μόνο των αρχιτεκτόνων , ιδίως δε όταν η πλειονότητα του κόσμου αντιδρά στην μέχρι τώρα πορεία της κατασκευής.

Αρχαιολόγοι , αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί φαίνεται να έχουν σωπασει και να μην μιλούν για το θέμα εκτός απο ελάχιστες εξαιρέσεις που παραδόξως παραβλέπουν μερικά απο τα προαναφερόμενα .  Η πλειονότητα των υπολοίπων απλών πολιτών και αυτών που μένουν εντός της Μ.Πόλης  αντιδρούν, ενώ θα ξεκινήσει διαδικασία συλλογής υπογραφών κατά της ανέγερσης, με αποδεκτές το Υπουργείο Πολιτισμού , το ΚΑΣ και την Unesco .

Π.Παπαγεωργίου

 

10403364_391953090991454_82741225030746491_n 11110191_695734493870447_7165742021209804489_n