Πανελλήνιες: Ποιες τροφές βοηθούν στη συγκέντρωση & τη μνήμη των μαθητών

πανελληνιες
Όσοι από εμάς έχουμε περάσει τη δύσκολη δοκιμασία των πανελληνίων ξέρουμε πως το διάβασμα δεν είναι το μόνο εχέγγυο για μια καλή πορεία στις εξετάσεις…

Οι διατροφικές συνήθειες διαδραματίζουν επίσης πρωταρχικό ρόλο τόσο για τη συγκέντρωση όσο και για την αντοχή των μαθητών.
Με τις πανελλήνιες, λοιπόν, να ξεκινούν τη Δευτέρα, ας ρίξουμε μια ματιά στο τι λένε οι ειδικοί για τα μυστικά μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής για τους μαθητές.

H σημασία των φρούτων και των λαχανικών
«Η έλλειψη ορισμένων βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως ο σίδηρος, η θειαμίνη, η βιταμίνη Ε, ο ψευδάργυρος και το ιώδιο, έχει φανεί ότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη γνωσιακή λειτουργία και συγκέντρωση των ανθρώπων. Η πιθανότητα ανάπτυξης τέτοιων ελλείψεων μπορεί να εξαλειφθεί με την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου διατροφικού πλάνου που να συνδυάζει όλες τις ομάδες τροφίμων», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η δρ. Γλυκερία Ψαρρά, ενώ η κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του Προγράμματος ΕΥΖΗΝ του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου τονίζει και τη σημασία της κατανάλωσης επαρκών ποσοτήτων υγρών, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η αφυδάτωση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της συγκέντρωσης και της πνευματικής λειτουργικότητας.
Η βελτίωση της απόδοσης των μαθητών, τονίζει η ίδια, μπορεί να επιτευχθεί με ένα ισορροπημένο πλάνο διατροφής, με ποικιλία τροφίμων. «Για παράδειγμα, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε υδατοδιαλυτές βιταμίνες, όπως οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που είναι απαραίτητες σε μεγάλο αριθμό λειτουργιών του σώματος, ενώ τα ψάρια και οι ξηροί καρποί συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος καθώς περιέχουν σημαντικές ποσότητες ω3 και ω6 «καλών» λιπαρών», αναφέρει.
Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε βιταμίνες απαραίτητες σε μεγάλο αριθμό λειτουργιών του σώματος

Όχι στον καφέ και ζάχαρη
Παράλληλα, εφιστά την προσοχή στην κατανάλωση του καφέ και άλλων προϊόντων με καφεΐνη, όπως το τσάι και τα ενεργειακά ποτά. «Ατομα που δεν συνηθίζουν να πίνουν καφέ συστήνεται να μην ξεκινήσουν την κατανάλωσή του κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, καθώς υπάρχει μεγάλη περίπτωση να επηρεάσει αρνητικά τη διάρκεια και την ποιότητα του ύπνου, κάτι που τελικά θα οδηγήσει σε μειωμένη συγκέντρωση και μη αποδοτικό διάβασμα», τονίζει.

Υπάρχουν επίσης οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσει ένας μαθητής στη διατροφή του, αν θέλει να αντιμετωπίσει το άγχος: «Είναι πιθανό σε κάποιες περιπτώσεις η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης και επεξεργασμένων προϊόντων να οδηγήσει σε μειωμένη συγκέντρωση και άγχος. Συνεπώς, συστήνεται η αντικατάσταση των τροφίμων αυτών, με πιο θρεπτικά τρόφιμα, όπως τα γαλακτοκομικά, τα φρούτα και τα λαχανικά. Σε κάθε περίπτωση, το σταθερό πρόγραμμα ύπνου, η επαρκής ξεκούραση και φυσικά η απαραίτητη προετοιμασία μελετώντας, είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση του άγχους», αναφέρει η διατροφολόγος.
Άτομα που δεν συνηθίζουν να πίνουν καφέ συστήνεται να μην ξεκινήσουν την κατανάλωσή του κατά τη διάρκεια των εξετάσεων

Το ισορροπημένο πρωινό
Ακόμη, τονίζει ότι οι έφηβοι δεν πρέπει να παραλείπουν το πρωινό, γεύμα το οποίο σύμφωνα με πολλές μελέτες συμβάλλει σε βελτιωμένη μνήμη, πνευματική εγρήγορση, αυξημένη ικανότητα συγκέντρωσης, μάθησης και επίλυσης προβλημάτων και συνεπώς επηρεάζει θετικά την πνευματική απόδοση και τη γνωσιακή λειτουργία του μαθητή. «Είναι επίσης, σημαντική η επίδρασή του στη διάθεση, καθώς φαίνεται ότι μειώνει το άγχος, τη συναισθηματική κατάθλιψη και τη μελαγχολία. Συνεπώς, καλό θα είναι οι μαθητές να καταναλώνουν πρωινό καθημερινά κατά την περίοδο προετοιμασίας για τις εξετάσεις αλλά και τις ημέρες των εξετάσεων», τονίζει η κ. Ψαρρά.
Όσο για το τι πρέπει να περιλαμβάνει το πρωινό, ως παράδειγμα φέρνει δημητριακά με γάλα και ένα τοστ με ψωμί ολικής άλεσης, αβγό και τυρί. «Καλό είναι να αποφεύγονται τα γλυκά και οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες στο πρωινό πριν τις εξετάσεις, γιατί μπορεί προκαλέσουν σε μικρό χρονικό διάστημα από την κατανάλωσή τους, υπνηλία και αίσθημα πείνας», τονίζει.
Οι έφηβοι δεν πρέπει να παραλείπουν το πρωινό, γεύμα το οποίο σύμφωνα με πολλές μελέτες συμβάλλει σε βελτιωμένη μνήμη, πνευματική εγρήγορση, αυξημένη ικανότητα συγκέντρωσης

Το μεγαλύτερο διατροφικό μυστικό
Στην αναζήτηση των μυστικών εκείνων που θα συμβάλλουν από την πλευρά της διατροφής στην καλύτερη απόδοση του μαθητή η κ Ψαρρά «αποκαλύπτει»: «Το διατροφικό μυστικό που θα βοηθήσει τους μαθητές να βελτιώσουν την πνευματική τους απόδοση είναι η προγραμματισμένη και ισορροπημένη διατροφή. Το σταθερό ωράριο των γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας και η κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων είναι ο ιδανικός συνδυασμός, ικανός να υποστηρίξει θρεπτικά και ενεργειακά τους μαθητές στη δύσκολη και απαιτητική περίοδο των εξετάσεων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε φυσικά και την ιδιαίτερη σημασία της επαρκούς ξεκούρασης, του ποιοτικού ύπνου και της τακτικής σωματικής δραστηριότητας στην πνευματική απόδοση των παιδιών».
Το διατροφικό μυστικό που θα βοηθήσει τους μαθητές να βελτιώσουν την πνευματική τους απόδοση είναι η προγραμματισμένη και ισορροπημένη διατροφή