Τα «μαύρα» ναύλα από την Τουρκία βυθίζουν το ελληνικό γιότινγκ

d2e3d54514385659ad966a8aaacd498e_XL
«Ζήσε τον Μύθο σου στην Ελλάδα» διατράνωνε η διαφήμιση του ΕΟΤ και αυτό πράγματι ισχύει
για τους ξένους επιχειρηματίες του θαλάσσιου τουρισμού σε βάρος των Ελλήνων που αναγκάζονται είτε να βάζουν λουκέτο λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλούν τα «μαύρα ναύλα», είτε να μεταφέρουν τις επιχειρήσεις σε πιο «φιλόξενο» περιβάλλον. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μείωση τζίρου 40% μέσα στο 2016.
Το Δημόσιο, την ίδια ώρα, χάνει εκατομμύρια ευρώ από ΦΠΑ και εισφορές, που τόσο έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία, μειώνονται συνεχώς οι θέσεις εργασίας και οι ελληνικές θάλασσες γίνονται πηγή πλουτισμού για όσους φέρουν στα επαγγελματικά σκάφη σημαία κάθε χώρας πλην της ελληνικής. Ειδικά η γειτονική Τουρκία εκμεταλλεύεται τουριστικά τα ελληνικά νησιά όσο καλύτερα μπορεί. Και όλα αυτά ενώ υπάρχει νόμος του 2014 για το Μητρώο Σκαφών και το ηλεκτρονικό ναυλοσύμφωνο που θα έδινε λύσεις.
Τα προβλήματα, αλλά και τις προτάσεις για να βγει ο θαλάσσιος τουρισμός από το αδιέξοδο αναλύει στο «b.s.» ο Αλέξανδρος Μαζαράκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ). Ο Σύνδεσμος έχει περίπου 500 μέλη που διαθέτουν κοντά στα 2.000 τουριστικά σκάφη.

«Τα σκάφη μας είναι η ραχοκοκαλιά του ελληνικού γιότινγκ. Μπορεί να τα νοικιάσει κάποιος χωρίς κυβερνήτη, αν έχει δίπλωμα skipper ή με κυβερνήτη. Είναι τα σκάφη που θα πάνε και στο πιο απόμερο νησί της άγονης γραμμής και οι πελάτες μας θα αφήσουν τα λεφτά τους στις τοπικές κοινωνίες. Κάθε σκάφος φιλοξενεί από 5 έως12 άτομα. Και η σεζόν για εμάς είναι μεγάλη σε σχέση με τα ξενοδοχεία. Από τον Απρίλιο μέχρι τον Νοέμβριο».

Ο χορός της παράθεσης των προβλημάτων αρχίζει με κυριότερο το τέρας της γραφειοκρατίας:

«Η λύση για την απλοποίηση της γραφειοκρατίας υπάρχει αλλά δεν εφαρμόζεται αν και είναι νόμος του ελληνικού κράτους. Η δημιουργία Μητρώου Σκαφών και το ηλεκτρονικό ναυλοσύμφωνο έχουν ψηφιστεί στον νόμο 4256/2014 ο οποίος ισχύει από τον Απρίλιο του 2014.Μέχρι τώρα δεν έχουν καταφέρει τα υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών, σε συνεργασία με τη Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων να τον ενεργοποιήσουν γιατί δεν μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους» τονίζει ο Αλέξανδρος Μαζαράκης και συνεχίζει:
« Η εφαρμογή των δύο αυτών μέτρων θα απλοποιούσε τις επαφές μας με τα Λιμεναρχεία, τα οποία αντί να δίνουν λύσεις και να μας εξυπηρετούν δεν εφαρμόζουν τον νόμο ούτε την εγκύκλιο που τους έχει κοινοποιηθεί από το υπουργείο αλλά κάθε λιμεναρχείο, ανάλογα με τον Λιμενάρχη, παρουσιάζει τη δική του πολιτική. Για παράδειγμα τα Λιμεναρχεία δεν χρειάζεται να θεωρούν τη λίστα επιβατών σύμφωνα με τον Νόμο. Θα έπρεπε να τα υποβάλουμε ηλεκτρονικά. Τώρα πάμε στα Λιμεναρχεία και μας ζητάνε ναυλοσύμφωνο, διαβατήρια και κάνουν ελέγχους στα χαρτιά του σκάφους όπως πριν 15 χρόνια».

Έλλειψη ανταγωνισμού

«Η Πολιτεία δεν κάνει κάτι για να βοηθήσει τον κλάδο αλλά και την ίδια την οικονομία. Μας επέβαλαν αύξηση ΦΠΑ από το 13% στο 23% ξαφνικά το καλοκαίρι, ενώ είχαμε κλείσει ναυλοσύμφωνα με αποτέλεσμα να πληρώσουμε από την τσέπη μας τη διαφορά.
Αντίθετα στα ξενοδοχεία άρχισε να ισχύει μετά την τουριστική περίοδο, από την 1η Οκτωβρίου» τονίζει ο Αλέξανδρος Μαζαράκης.
«Στην Τουρκία, που είναι άμεσος ανταγωνιστής μας, μαζί με την Κροατία, δεν υπάρχει ούτε ΦΠΑ, ούτε η ατελείωτη γραφειοκρατία, όπως εδώ. Τα τουρκικά σκάφη αλωνίζουν το Αιγαίο χωρίς να πληρώνουν τίποτα, ενώ δεν ελέγχονται από τις ελληνικές αρχές για το αν τηρούν τους ελληνικούς νόμους». Και αναφέρει ένα παράδειγμα:
«Πάει και ναυλώνει κάποιος ελληνικό σκάφος 12 μέτρων για να πάει Τουρκία και θέλει 1.000 ευρώ. Αντιθέτως ένα τουρκικό σκάφος 25 μέτρων για να έρθει στην Ελλάδα θέλει 150 ευρώ. Το αποτέλεσμα είναι τα υπό ελληνική σημαία σκάφη να μην είναι ανταγωνιστικά. Ο τουρίστας αντί να πάρει το σκάφος από την Κω, το ναυλώνει από το Μπουντρούμ και έρχεται στα Δωδεκάνησα πολύ πιο φθηνά, ενώ το ελληνικό κράτος χάνει εκατομμύρια.
Το ελληνικό σκάφος πληρώνει 120 ευρώ ελλιμενισμό στο Μπουντρούμ, ενώ το τουρκικό έρχεται στη Σύμη και πληρώνει 10 ευρώ. Θέλουμε να είμαστε επί ίσοις όροις. Αν θέλω 1.000 ευρώ να πάω στην Τουρκία ας πληρώνει και αυτός το ίδιο ποσό. Έχουμε κάνει αλλεπάλληλες συστάσεις στα υπουργεία αλλά δεν υπάρχει αποτέλεσμα».
Όπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ «χάνουμε συνέχεια έδαφος σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας. Υπάρχει φυγή σκαφών από την ελληνική σημαία. Εταιρείες μεταφέρουν την έδρα τους στην Τουρκία, στη Μάλτα στην Κροατία και το κράτος χάνει θέσεις εργασίας, ασφαλιστικές εισφορές, ΦΠΑ. Και έρχονται εδώ τα σκάφη αυτά υπό ξένη σημαία και ταξιδεύουν στο Αιγαίο με πολύ χαμηλά λειτουργικά έξοδα».

Πτώση του τζίρου

Όσο για την οικονομική εικόνα του κάδου ο Αλέξανδρός Μαζαράκης δηλώνει:

«Υπήρξε πτώση του τζίρου κατά 25% το 2015 λόγω της οικονομικής και πολιτικής αστάθειας. Για το 2016 αναμένεται πτώση 40%. Τα Δωδεκάνησα θα αντιμετωπίσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα λόγω του προσφυγικού. Και η Πολιτεία άφαντη.
Ζητάμε ραντεβού με τον καινούργιο Γενικό Γραμματέας του ΕΟΤ και μάς λένε ότι είναι πολυάσχολος. Και πάει στο Ιράν. Αυτή είναι η προτεραιότητά του. Και όχι το γιότινγκ.
Με την υπουργό, την κυρία Κουντουρά είχαμε κάποιες συναντήσεις αλλά όσα είπαμε έμειναν στα λόγια. Από πράξεις μηδέν».

Προτάσεις και «Μαύρα Ναύλα»

Όσον αφορά τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ επισημαίνει:

« -Θέλουμε την άμεση δημιουργία του Μητρώου Σκαφών και του Ηλεκτρονικού Ναυλοσυμφώνου που θα εξαλείψει τη φοροδιαφυγή και τα μαύρα ναύλα. Υπάρχουν σκάφη με ξένη σημαία, κυρίως μη ευρωπαϊκών κρατών που αλωνίζουν στην Ελλάδα και δεν πληρώνουν τίποτα. Δεν πληρώνουν ούτε ΦΠΑ ούτε ασφαλιστικές εισφορές ενώ μπορεί να μην πληρούν και τα μέτρα ασφάλειας.
– Θα πρέπει το υπουργείο Τουρισμού να συστήσει ομάδα εξειδικευμένη στο γιότινγκ και να χαράξουν στρατηγική σε βάθος τουλάχιστον μίας 10ετίας. Να υπάρχει ένα master plan ανεξαρτήτως ποια θα είναι η κυβέρνηση.
– Δημιουργία μαρίνων, ή όπου υπάρχει ήδη λιμενική εγκατάσταση να βάλουν παροχές νερού –ρεύματος, τουαλέτες και εξασφαλίσουν καβοδέτες. Ακόμη και σε γνωστά λιμάνια, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη δεν υπάρχουν παροχές, ούτε για ρεύμα, ούτε για νερό. Δεν υπάρχουν ούτε αγκυροβόλια. Τριτοκοσμικές καταστάσεις την ώρα που η Τουρκία και η Κροατία που είναι οι βασικοί μας ανταγωνιστές στο γιότινγκ κάθε ένα χιλιόμετρο ακτογραμμής έχουν μαρίνα.
– Εναρμόνιση των γραφειοκρατικών διαδικασιών όπως ισχύει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία. Στην Ελλάδα έχουν πάρει ως βάση την ποντοπόρο ναυτιλία και εφαρμόζουν τη νομοθεσία και στα γιότ.
– Ζητάμε τη στήριξη του υπουργείου Τουρισμού και των φορέων. Όπως υποστηρίζουν τους ξενοδόχους και τους προορισμούς του τουρισμού να κάνουν και με εμάς. Θέλουμε να υπάρχει παρουσία του κράτους σε διεθνείς ναυτικές εκθέσεις. Πάμε σε μεγάλες εκθέσεις όπως του Ντίσελντορφ και του Παρισιού και δεν υπάρχει ελληνική κρατική εκπροσώπηση. Μόνο ό,τι κάνουν οι ιδιώτες».
Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ, Αλέξανδρος Μαζαράκης επισημαίνει: «Η Πολιτεία δεν έχει καταλάβει ότι είναι ιδιαίτερος κλάδος. Ναι μεν είναι τουρισμός αλλά δεν είναι ξενοδοχείο. Τον έχουν για εξόντωση».

Του Μηνά Τσαμόπουλου από το Πρώτο Θέμα