“Κρείττον του λαλείν το σιγάν”

Θα έπρεπε κάποιοι να γνωρίζουν, πως όσο περισσότερο μιλούν τόσο περισσότερο εκτίθενται…

Στην δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει ο τόπος μας λόγω των συγκυριών, οι κενές πολιτικές αντιπαραθέσεις δεν θα έπρεπε να έχουν καμία θέση. Δυστυχώς όμως όπως πολύ εύλογα αποτυπώνεται το τελευταίο διάστημα, ορισμένοι εμμένουν στις παλαιοκομματικές τους αντιλήψεις και συμπεριφορές.

Αν και θα έπρεπε στο θέμα της καθαριότητας, που αφορά ένα ολόκληρο νησί, τους κατοίκους και τους επισκέπτες του να υπάρχει σύμπνοια, γινόμαστε ξανά δέκτες στείρας άρνησης σε όποια πρόταση καταθέτουμε και σε όποια προσπάθεια για συναίνεση καταβάλλουμε, από συναδέλφους που υπηρέτησαν σε θέσεις ευθύνης και θα έπρεπε να μπορούν να αντιληφθούν τις συνέπειες της στάσης τους.

Στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου παρακολουθήσαμε μια ενορχηστρωμένη επίθεση από τα μέλη της μειοψηφίας που –ω τι σύμπτωση- οι κύριοι Χατζηευθυμίου, Καρίκης και Υψηλάντης, είχαν την ίδια κοινή γραμμή, ενθυμούμενοι ενδεχομένως την συνεργασία τους επί δημαρχίας του πρώτου.

Η καθαριότητα όσο κι αν κάποιοι δεν εννοούν να το αντιληφθούν είναι θέμα πρωτίστως πολιτικό, και η όποια συζήτηση θα πρέπει να γίνεται σε πολιτική βάση, αρκεί κανείς να βγάλει τις παρωπίδες. Πέρα από τους αλαλαγμούς δεν είδαμε κανέναν από τους κυρίους της μειοψηφίας να καταθέτει ουσιαστικές προτάσεις για την βελτίωση των «κακώς κειμένων» που επικαλούνται, στην δική μας πρόταση.

Αντιθέτως τις τελευταίες ημέρες ακούσαμε και διαβάσαμε πολλά σχετικά με τον διαγωνισμό της καθαριότητας και τις «ένδοξες» ημέρες της ΔΕΚΡ και ήρθε πλέον η ώρα να μπουν τα πράγματα στη θέση τους.

Η σύγκριση της ΔΕΚΡ με την σημερινή Διεύθυνση Καθαριότητας είναι άτοπη και άκαιρη και γίνεται απλώς για να θολώσει τα νερά και να εξυπηρετήσει άλλους σκοπούς.

Όπως θα θυμούνται πολύ καλά τόσο ο κ. Γ. Υψηλάντης που υπηρέτησε την ΔΕΚΡ από το 1999 μέχρι και το 2010, όσο και οι κ.κ. Χατζηευθυμίου και Καρίκης, δήμαρχος και αντιδήμαρχος του Δήμου Ροδίων αντίστοιχα την περίοδο 2007-2010, η ΔΕΚΡ είχε οικονομική αυτονομία αφού τα ανταποδοτικά τέλη έρχονταν κατ΄ ευθείαν στο λογιστήριό της και διατίθεντο αποκλειστικά για δαπάνες της. Υπήρχε δυνατότητα προμήθειας όλων σχεδόν των απαραίτητων υλικών με απλές και άμεσες διαδικασίες σε αντίθεση με τους διαγωνισμούς τους οποίους είναι υποχρεωμένος να διενεργεί σήμερα ο ενιαίος Δήμος Ρόδου.

Υπήρχε δυνατότητα υπερεργασίας- υπερωρίας του προσωπικού με σχετικά απλές διαδικασίες.

Υπήρχε δυνατότητα προσλήψεων εποχικού προσωπικού, για τις οποίες δεν υπήρχαν σοβαροί περιορισμοί.

Υπήρχε δυνατότητα απ΄ ευθείας ανάθεσης μελετών σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία όπως επίσης και η δυνατότητα απ’ ευθείας ανάθεσης έργου με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΚΡ. 

Υπήρχε το χρήμα, υπήρχε ο χρόνος και υπήρχαν και τα μέσα…

Οι συνθήκες, λοιπόν, ήταν ασφαλώς πολύ καλύτερες από τις σημερινές για την προώθηση και εφαρμογή ενός προγράμματος ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, που θα συμπεριελάμβανε ασφαλώς και την ανακύκλωση.

Η ΔΕΚΡ όμως, αντί να εκμεταλλευτεί το χρήμα και τον χρόνο που είχε στη διάθεσή της και να προχωρήσει σε ολοκληρωμένη παρέμβαση διαχείρισης απορριμμάτων με ορίζοντα, τουλάχιστον, 20ετίας αρκέστηκε:

-στην καθαριότητα της πόλης ξοδεύοντας μόνο εκεί χρήμα και ενέργεια

-στην πεισματικά στοχευμένη προσπάθεια επιβολής ενός συγκεκριμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων και δη στην καύση με παραγωγή ενέργειας, με το επιχείρημα ότι οι Ροδίτες είναι ανεπίδεκτοι μαθήσεως τακτικών ανακύκλωσης (!), το οποίο τελικά έμεινε μόνο στα χαρτιά.

Όπως είναι εύκολα αντιληπτό στην ΔΕΚΡ, με προϋπολογισμό περίπου 9.000.000 ευρώ ετησίως (!) μόνο για την πόλη της Ρόδου (σήμερα για ολόκληρο το νησί ο προϋπολογισμός του 2017 είναι 11.203.094 ευρώ), ασκούνταν κοντόφθαλμη διαχειριστική πολιτική ενώ κάλλιστα θα μπορούσε να είχε προχωρήσει από τότε ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών στερεών αποβλήτων, που θα περιελάμβανε και την ανακύκλωση. Τα προβλήματα που δημιούργησε αυτή η κοντόφθαλμη διαχειριστική πολιτική, κλήθηκε να τα αντιμετωπίσει τόσο η προηγούμενη δημοτική αρχή όσο και η σημερινή.

Κι ενώ και οι τρεις πρώην συνεργάτες υπερασπίστηκαν ευλαβικά την λειτουργία της ΔΕΚΡ, λησμόνησαν να αναφέρουν ότι επί θητείας του κ. Χατζή Χατζηευθυμίου στην προεδρία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ν. Δωδεκανήσου, ανέλαβε ιδιώτης την αποκομιδή απορριμμάτων στην λιμενική ζώνη, στην προ μνημονίων και οικονομικής στενότητας μάλιστα περίοδο, κι ενώ η ΔΕΚΡ «λειτουργούσε άψογα». Ας μας πουν για ποιο λόγο ενεπλάκη τότε ιδιώτης στην αποκομιδή και γιατί η ΔΕΚΡ δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στον συγκεκριμένο τομέα.

Το τοπίο στην καθαριότητα άλλαξε άρδην κατά την μετάβαση στον ενιαίο Καλλικρατικό Δήμο της Ρόδου αφού η Δημοτική Επιχείρηση έπρεπε να προσαρμοσθεί στο δημόσιο λογιστικό και στα νέα δεδομένα που διαμορφώθηκαν περιλαμβάνοντας:

-Δραματικές μειώσεις μισθών του εργατοτεχνικού προσωπικού

-Δραματικές μειώσεις στην υπερωριακή απασχόληση

-Πάγωμα προσλήψεων τακτικού προσωπικού από το 2011 και μετά

-Παύση του λογιστηρίου-ταμείου της ΔΕΚΡ και μεταφορά των οικονομικών δραστηριοτήτων στις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου που συνεπάγεται περισσότερο κόπο και χρόνο

-Παύση άμεσης συνεργασίας με τεχνικούς συμβούλους και μελετητικά γραφεία, πλέον όλες οι μελέτες και τα έργα που αφορούν στη διαχείριση απορριμμάτων διεκπεραιώνονται από τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

-Άμεση απαίτηση οργάνωσης ενιαίου συστήματος καθαριότητας για όλο το νησί, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ασύνδετου και ανομοιόμορφου μηχανισμού καθαριότητας κάτω από πολύ αντίξοες οικονομικά συνθήκες ο οποίος έπρεπε να συγχρονιστεί

-Ο ΧΥΤΑ ήταν ουσιαστικά κορεσμένος το 2011 και οι αδειοδοτήσεις του ήταν κοντά στη λήξη τους

-Η Σύμβαση με την ΕΕΑΑ ουσιαστικά ήταν ανενεργή. Είχε ευτυχώς προχωρήσει η άδεια του ΚΔΑΥ την οποία είχε αναθέσει σε ιδιωτική εταιρία η ΕΕΑΑ, κάτι που προβλεπόταν στη σύμβαση που δεν προχώρησε

-Υπήρχε μόνο σύμβαση με την Ανταποδοτική Ανακύκλωση για τα δύο μικρά κέντρα ανακύκλωσης που λειτουργούν μέχρι σήμερα

Μας εγκαλεί ο κ. Υψηλάντης ανερυθρίαστα για δήθεν «μαγειρέματα» επικαλούμενος τις 19.968 βάρδιες απορριμματοφόρων οχημάτων διαφόρων τύπων ετησίως που περιλαμβάνονται στον νέο διαγωνισμό καθαριότητας, που κατά τους πρόχειρους και αφηρημένους υπολογισμούς του είναι πολλές. Να υπενθυμίσουμε στον κ. Υψηλάντη ότι στην αντίστοιχη εισήγηση του προηγούμενου διαγωνισμού που κατέληξε στην υπογραφή και στην εκτέλεση μίας επιτυχημένης σύμβασης καθαριότητας για το νησί την περίοδο 2013-2015, αναγράφεται ότι για τις τότε ανάγκες της αποκομιδής υπήρχε απαίτηση να γίνονται ετησίως 22.500 βάρδιες απορριμματοφόρων οχημάτων διαφόρων τύπων. Και τότε, η απαίτηση αυτή είχε επίσης βασισθεί στα πραγματικά δεδομένα της περιόδου, όμως στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε η υπηρεσία προέβη, με την εμπειρία που σταδιακά αποκτούσε, σε εξορθολογισμό δρομολογίων, με αποτέλεσμα η συνολική απαίτηση σε δρομολόγια απορριμματοφόρων του Δήμου να έχει μειωθεί.

Σε ό,τι αφορά το κόστος λειτουργίας του ΚΔΑΥ, για το οποίο κόπτεται ο κ. Υψηλάντης, να τον πληροφορήσουμε ότι τα δεδομένα αυτά εισήχθησαν αυτούσια όπως περιέχονται στην οικονομοτεχνική μελέτη που είναι αναπόσπαστο τμήμα της συνολικής μελέτης, η οποία έχει εγκριθεί από την διαχειριστική αρχή για την χρηματοδότηση του έργου.

Ο κ. Υψηλάντης, ας αναλογιστεί ότι με τις άστοχες κατηγορίες που εκτοξεύει μιλώντας για «μαγειρέματα» και για δήθεν διόγκωση του έργου της καθαριότητας, προσβάλει πρωτίστως τους ανθρώπους με τους οποίους επί πολλά έτη συνεργάστηκε. Στρέφεται με τρόπο άδικο και ανέντιμο στους πρώην συνεργάτες του τους οποίους ουσιαστικά καθυβρίζει, υπονοώντας ότι έχουν προβεί σε παρατυπίες.

Πρόκειται για τους ίδιους ανθρώπους που ο ίδιος εμπιστεύτηκε και οι οποίοι έφεραν εις πέρας το έργο της ΔΕΚΡ για το οποίο επαίρεται σήμερα. Αλήθεια, τι μεσολάβησε; Αλλαξαν οι άνθρωποι, μειώθηκαν οι ικανότητές τους ή άλλαξε οπτική γωνία ο ίδιος προτάσσοντας μόνο μικροπολιτικές λογικές και σκοπιμότητες;

Το προσωπικό το οποίο επικαλείται και δήθεν κόπτεται σήμερα για την τύχη του, είναι το ίδιο προσωπικό που απαρνήθηκε αποχωρώντας από τη ΔΕΚΡ, χωρίς τότε ουσιαστικά να νοιασθεί για τον «Γολγοθά» που είχε αυτό το προσωπικό μπροστά του. Το έργο της πραγματικής υποστήριξης του προσωπικού αυτού το έχει αναλάβει υπεύθυνα, μετά τη βιαστική του αποχώρηση, τόσο η προηγούμενη δημοτική αρχή του κ. Στ. Κουσουρνά όσο και η σημερινή του κ. Φ. Χατζηδιάκου, δίνοντας συνεχόμενα μέχρι σήμερα ρητά και δημοσίως διαβεβαιώσεις ότι κανένας εργαζόμενος δεν πρόκειται να χάσει τη δουλειά του.

Θα περίμενε κανείς, τουλάχιστον για το καλό του νησιού και των δημοτών, η μειοψηφία να εμφανιστεί συναινετική και διαλλακτική, να έχει μάθει από τα λάθη της και συνδράμει στην τιτάνια προσπάθεια της σημερινής δημοτικής αρχής να καλύψει ολοκληρωμένα το πλαίσιο της καθαριότητας με έμφαση στις απαιτήσεις των καιρών και το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Η στείρα αντιπολίτευση δεν βοήθησε ποτέ στην ανάπτυξη του τόπου, ο πήχης ανεβαίνει με συνεργασία και το κοινό καλό υπηρετείται με συναίνεση.

Στις συκοφαντίες απαντάμε με στοιχεία

Στα ψέματα απαντάμε με αλήθειες

Στις ύβρεις απαντάμε με γεγονότα

Η ιστορία γράφει και δεν ξεγράφει…

Pin It on Pinterest