Πώς να αντιμετωπίσετε τον καύσωνα στο αυτοκίνητο

zesti_15

Όταν το θερμόμετρο δείχνει 40 υπό σκιά τα πάντα γύρω καίνε, ωστόσο υπάρχει ένας χώρος που σίγουρα περνάτε αρκετές ώρες τις ημέρας και που είναι ακόμα πιο καφτός. Ο χώρος αυτός δεν είναι άλλος από το εσωτερικό του αυτοκινήτου σας, που ακόμα και αν μείνει λίγη ώρα στον ήλιο φτάνει τους 60 και πλέον βαθμούς Κελσίου. Ενδιαφέρον είναι ότι τοπικά, εντός αυτοκινήτου οι θερμοκρασίες είναι ακόμα πιο υψηλές.

Τόσο που πραγματικά σοκάρουν: 80 βαθμοί στα δερμάτινα καθίσματα, ειδικά αν είναι σκούρα, 100, η θερμοκρασία που βράζει το νερό δηλαδή, στην επιφάνεια του τιμονιού. Που θα το σφίξετε με τα δάχτυλά σας και θα τσουρουφλιστείτε κανονικά αν θέλετε να φύγετε αμέσως, την ίδια στιγμή που ο επιλογέας ταχυτήτων, ειδικά αν είναι ένας από αυτούς τους ωραίους, τους φουλ μεταλλικούς, είναι τόσο καυτός που θα σας αφήσει το σημάδι στην παλάμη…

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν στον καύσωνα, ειδικά αν αναλογιστούμε πως τις θέσεις στάθμευσης στην όποια σκιά τις πιάνουν με έναν μαγικό τρόπο διαρκώς κάποιοι άλλοι, προκειμένου και να μην ταλαιπωρηθούμε αλλά και να μην κινδυνεύσουμε;

Πολύ απλά ακολουθούμε κάποια μικρά βήματα που είναι λογικά, αλλά πολλές φορές τα ξεχνάμε. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τη στάθμευση. Μιας και οι θέσεις στη σκιά είναι όπως είπαμε κατειλημμένες, καλό είναι να έχουμε μια ηλιο- προστασία, ξέρετε αυτές τις απλές από αλουμίνιο που βρίσκονται παντού. Δεν κάνει θαύματα, αλλά μια μείωσης της θερμοκρασίας στοι εσωτερικό του αυτοκινήτου την καταφέρνει, μιας και το αλουμίνιο αντανακλά μέρος της ηλιακής ακτινοβολίας. Παράλληλα αφήνουμε τα παράθυρα μια χαραμάδα ανοιχτά, προκειμένου να διαφεύγει κάπως ο ζεστός αέρας από το εσωτερικό.

Τα παράθυρα τα αφήνουμε ελάχιστα ανοιχτά ακόμα και αν δεν έχουμε ηλιοπροστασία, ενώ στη περίπτωση αυτή καλό είναι να ρίχνουμε ένα πανί πάνω από το τιμόνι και από το παιδικό κάθισμα που ενδεχόμενα υπάρχει. Και μιας και μάλλον δύσκολα θα βρεθεί πανί ίχρησιμοποιείστε στην ανάγκη και εφόσον πηγαίνετε για μπάνιο το μπλουζάκι σας και δεν θα το μετανιώσετε… Εννοείται πως ποτέ δεν αφήνουμε μικρά παιδιά ή κατοικίδια μέσα στο αυτοκίνητο ούτε για λίγα λεπτά…

child in car

Η θερμοκρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου ανεβάινει,ειδικά σε συνθήκες καύσωνα πολύ πιο γρήγορα από ότι νομίζουμε. Έτσι παιδιά και κατοικίδια δεν θα πρέπει να μένουν ποτέ μέσα σε ένα σταθμευμένο όχημα, Ούτε καν για λίγα λεπτά της ώρας.

Όταν επιστρέψετε στο αυτοκίνητό σας και πριν ξεκινήσετε ανοίξτε όλα τα παράθυρα καθώς και τις πόρτες, προκειμένου να φύγει ο κυριολεκτικά καυτός αέρας από το εσωτερικό. Σημειώστε πως κάποια γερμανικά μοντέλα αν πατήσετε παρατεταμένα το πλήκτρο ξεκλειδώματος στο τηλεχειριστήριο κατεβάζουν αυτόματα τα παράθυρά τους (με το πλήκτρο κλειδώματος αντίστοιχα τα ανεβάζουν) οπότε μπορείτε να τα ανοίξετε πριν καν πλησιάσετε.

Με τον τρόπο αυτό όχι μόνο δεν θα σας έρχεται αποπληξία από τη ζέστη μόλις μπείτε στο αυτοκίνητο αλλά βοηθάτε το σύστημα κλιματισμού να λειτουργήσει πιο άνετα, πιο άμεσα και πιο αποτελεσματικά. Ακόμα καλύτερα αποτελέσματα θα έχετε αν κάνετε περίπου 500 μέτρα με ανοιχτά τα παράθυρα, ενώ καλό είναι να λαμβάνετε υπόψη πως ο κλιματισμός επιβαρύνει σημαντικά την κατανάλωση. Έτσι σε μικρές διαδρομές μέσα στην πόλη μην το χρησιμοποιείτε καν γιατί δεν θα προλάβει να αποδώσει και κινηθείτε με ανοιχτά τα παράθυρα.

Αντίθετα όταν αυξηθεί η ταχύτητα κλείστε τα παράθυρα, αφενός γιατί επηρεάζουν την αεροδυναμική και κοστίζουν σε καύσιμο και αφετέρου γιατί ο θόρυβος θα σας πάρει τα αυτιά στην κυριολεξία και χρησιμοποιείστε τον κλιματισμό. Αποφύγετε όμως να τον ρυθμίσετε σε επίπεδα συντήρησης οικιακού ψυγείου, αφενός γιατί δεν πρόκειται ποτέ να πιάσει τόσο χαμηλή θερμοκρασία αν η εξωτερική κυμαίνεται γύρω στους 40 και αφετέρου γιατί απλά ο συμπιεστής θα λειτουργεί συνεχώς και θα αυξηθεί αισθητά η κατανάλωσή σας χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Επιλέξτε λοιπόν μια θερμοκρασία γύρω στους 24 με 25 βαθμούς Κελσίου, βάλτε για την αρχή τουλάχιστον την ανακύκλωση για πιο γρήγορη ψύξη και λάβετε υπόψη σας πως οι γιατροί δεν συνιστούν μια διαφορά θερμοκρασίας εντός αυτοκινήτου και εκτός μεγαλύτερης των 6 βαθμών Κελσίου για λόγους κυκλοφοριακού. Επίσης ρυθμίστε έτσι τους αεραγωγούς ώστε να μην σας χτυπούν άμεσα στο σώμα, γιατί οι ψύξεις και εύκολα προκύπτουν και είναι και επώδυνες. Αν πάλι το κλιματιστικό σας προκαλεί αλλεργία που εκδηλώνεται με φτάρνισμα, κάτι που εκτός από ενοχλητικό είναι και επικίνδυνο, μιας και για κάποια δεύτερα θα κινηθείτε χωρίς ουσιαστικά να βλέπετε εφόσον οδηγείτε, οι επιλογές σας είναι δύο: είτε κλείνετε το αιρ-κοντίσιο και βγάζετε και εσείς και οι υπόλοιποι που συνταξιδεύετε τη μπέμπελη ή έχετε προνοήσει και έχετε αλλάξει το φίλτρο γύρης. Προτιμείστε το δεύτερο…

TTC140035 medium copy

Ο κλιματισμός είναι πιο αποτελεσματικός και δεν κοστίζει πολύ σε καύσιμο όταν δεν ρυθμίζεται υπερβολικά χαμηλά. Μια θερμοκρασία γύρω στους 24 βαθμούς είναι απόλυτα ικανοποιητική, ενώ η επιλογή της ανακύκλωσης βοηθά τη λειτουργία, ειδικά στην αρχή. Πηγή: Audi

Οι ειδικοί λένε πως μια πολύ σωστή κίνηση είναι να κλείνει κανεις τον κλιματισμό περίπου ένα χιλιόμετρο πριν φτάσει στον προορισμό του, ώστε να προλάβουν να στεγνώσουν οι σωληνώσεις και να μην τρέχουν νερά από το συμπύκνωμα.

Αν πρόκειται να ταξιδέψετε αποφύγετε τις μεσημεριανές ώρες και προτιμείστε τις πρωινές ή τις απογευματινές που είναι κατά κανόνα πιο δροσερές, ενώ θα πρεπει να έχετε μαζί σας νερό. Για όλους τους επιβάτες..

Αν κινείστε μέσα στην πόλη και είστε μποτιλιαρισμένοι για αρκετή ώρα πατήστε λίγο το γκάζι με νεκρά στο κιβώτιο για να κυκλοφορήσει καλύτερα το ψυκτικό υγρό. Στην περίπτωση που ακουμπάτε το χέρι σας στη βάση του παραθύρου στην πόρτα ή ακόμα περισσότερο αν έχετε την κακή συνήθεια να το κρεμάτε έξω το έγκαυμα από τον ήλιο καραδοκεί, οπότε μην ξεχνάτε το αντηλιακό.

Φυσικά προκειμένου όλα τα παραπάνω να γίνουν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά, πιο οικονομικά και με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια φροντίστε και το αυτοκίνητό σας, μιας και η υπερβολική ζέστη το ταλαιπωρεί ακόμα περισσότερο. Τσεκάρετε λοιπόν το επίπεδο του υγρού στο ψυγείο και συμπληρώστε αν χρειαστεί, ελέγξτε τη στάθμη των λαδιών, αλλά και τη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού. Η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι η σωστή ή λίγο μεγαλύτερη προκειμένου να μην υπερθερμανθούν, ενώ όσο και αν ακούγεται περίεργο με τον καύσωνα η μπαταρία ταλαιπωρείται περισσότερο σε σχέση με το κρύο, καθώς η εσωτερική διαδικασία αποφόρτισης είναι πιο έντονη.

Πηγή: Γιάννης Σκουφής, cnn.gr