Καρναβάλι, η αρχαιότερη Ελληνική εορτή που τρομάζει την εκκλησία

Ως γνωστόν η γονιμότητα αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους της λατρευτικής πρακτικής στα πλαίσια της Αρχαίας Ελληνικής Θρησκείας. Η γονιμότητα της Φύσης, για την ικανοποίηση των αναγκών του καρποσυλλέκτη, του κυνηγού και του αλιέα, η γονιμότητα των αγρών, για την ανταμοιβή του μόχθου του καλλιεργητή, η γονιμότητα των κοπαδιών, για τη διατήρηση και την αύξηση του ζωντανού πλούτου του κτηνοτρόφου, η γονιμότητα τέλος των ανθρώπων, για την αύξηση και την διαιώνιση των κοινωνιών.

Με το κριτήριο λοιπόν της γονιμότητας ερμηνεύεται εύκολα όλος εκείνος ο διάχυτος ερωτισμός της Ελληνικής Μυθολογίας – πάμπλουτης αυτής ποιητικής έκφρασης της Αρχαίας Ελληνικής Θρησκείας η οποία αποτυπώνεται σε κάθε μορφή της αρχαίας Ελληνικής Τέχνης – εφόσον ο θεοποιημένος Έρως είναι αυτός που διασφαλίζει την πολυπόθητη και πολύμορφη γονιμότητα διαμέσου της χαράς και της ηδονής της ερωτικής συνεύρεσης.

Εν τέλει η βιωματική εμπειρία του Έλληνα ανθρώπου ότι όλα γύρω του δια του Έρωτος γεννιώνται και αναγεννιώνται, του υπαγόρευε την πεποίθηση πως όχι μόνον τα όντα του άμεσου περιβάλλοντός του αλλά και ο κόσμος ολόκληρος, το Σύμπαν, αποτελεί το σύνολο των καρπών αέναων ερωτικών πράξεων – έλξεων, συμμίξεων και γεννήσεων – πεποίθηση η οποία ειδωμένη ποιητικά και συμβολικά όχι μόνον δεν διαψεύθηκε αλλά αντίθετα επιβεβαιώθηκε από τη σύγχρονη επιστήμη, τα ογκώδη θεμέλια της οποίας έθεσε ο Ελληνικός Πολιτισμός.

Ως εκ τούτου ο Έρως, ως έννοια και ως πρακτική, ως έκφραση και ως εκδήλωση, ελλοχεύει σε κάθε πτυχή της Ελληνικής Κοσμοαντίληψης και κυριαρχεί σε όλα τα πεδία της Ελληνικής Θρησκείας. Τα πάντα έλκονται δια του Κάλλους και πάντα σμίγουν ηδονικά και γεννούν τους καρπούς των ερώτων τους. Εάν λοιπόν έχουμε κατά νου τη θεμελιώδη σημασία του Έρωτα στη δομή της Ελληνικής Κοσμοαντίληψης, μπορούμε πλέον να προσεγγίσουμε και να κατανοήσουμε οποιαδήποτε επιμέρους έκφραση του αρχαίου Ελληνικού βίου αλλά και να αναγνωρίσουμε τις παραφυάδες εκείνες, οι οποίες, αν και αλλοιωμένες συχνά εκ πρώτης όψεως, εντούτοις διατηρούνται ακόμη διαμέσου των αιώνων και ερήμην των μισελληνικών διώξεων και κατατρεγμών, και αναπαράγονται γεμάτες σφρίγος και νεανικό παλμό. Μια από τις παραφυάδες αυτές, η παλαιότερη κατά την ταπεινή μου γνώμη, η οποία επιβιώνει και αναπαράγεται σε ετήσια βάση είναι η γιορτή του Καρναβαλιού.

Καρναβάλι λοιπόν… Ή «Κάρνα» – «βάλι». Προφανώς είναι μια σύνθετη λέξη. Ποιά είναι όμως η προέλευση των δύο αυτών συνθετικών;

Ας ανοίξουμε τον Όμηρο. Σε πάμπολλους στίχους τόσο της Ιλιάδας όσο και της Οδύσσειας (Θ 306, Π 392, ε 376, θ 92, ι 140, υ 75 κ.α.) συναντάμε τη λέξη «καρ» και τα παράγωγά της. Η λέξη αυτή σημαίνει «κεφάλι» και σύγχρονη επιβίωσή της είναι βεβαίως η «κάρα». Εάν τώρα προσθέσουμε και το ευφωνικό «ν» στην ομηρική λέξη «καρ», φτάνουμε κιόλας στη λέξη «κάρνος». Τι σημαίνει η λέξη αυτή;

Η Ελληνική Μυθολογία μας πληροφορεί ότι ο Κάρνος ήταν κάποιος μάντης του Θεού Απόλλωνα από την Ακαρνανία, τον οποίο σκότωσε ο Ηρακλείδης Ιππότης, ο γιος του Φύλαντος. Οι συγγενείς του Ιππότου μάλιστα αναγκάστηκαν στη συνέχεια να προσφέρουν πλούσιες θυσίες στον Απόλλωνα προκειμένου να εξευμενίσουν την οργή του για τον φόνο του Κάρνου. Ο περιηγητής Παυσανίας αναφέρει τον Κάρνο και ως Κριό (Λακωνικά 13, 4) γεγονός που δεν αφήνει καμιά αμφιβολία ότι η λέξη «κάρνος» σημαίνει «κριός».
Κάρνος ονομαζόταν επίσης κι ένας αρχαιότατος ποιμενικός, κριόμορφος και ιθιφαλλικός Θεός των Πελοποννησίων, προστάτης της γονιμότητας, άγνωστος ίσως σήμερα στους περισσότερους αλλά αντίστοιχος περίπου με τον γνωστότερο Πρίαπο του Ελλησπόντου. Ουσιαστικά δηλαδή ο Κάρνος ήταν ένας γονιμοποιητικός Θεός, τόσο των Λακώνων όσο και των Μεσσηνίων, πριν από την επικράτηση των Δωριεών στη νότια Πελοπόννησο, ενταγμένος στην χορεία των ζωόμορφων θεοτήτων οι οποίες, σύμφωνα με την ιστορία των θρησκειών, προηγήθηκαν των ανθρωπόμορφων.

Από το ουσιαστικοποιημένο επίθετο «Κάρνειος» παράγεται στον πληθυντικό η ονομασία της εορτής «τα Κάρνεια», η οποία κατά τους ιστορικούς χρόνους τελείτο σε όλες τις δωρικές πόλεις προς τιμή του Καρνείου Απόλλωνος. Εορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα στο Γύθειο, στο Οίτυλο και στα Λεύκτρα της Λακωνίας, στη Καρδαμύλη και στις Φαρές Μεσσηνίας, στην Σικυώνα της Κορινθίας, στο Άργος της Αργολίδος και προπάντων στο Ιερό Άλσος με τα κυπαρίσσια, το λεγόμενο Καρνάσιον ή Καρνειάσιον στη μεσσηνιακή Οιχαλία. Το Άλσος αυτό βρισκόταν δίπλα στην όχθη του ποταμού Χάραδρου και το κοσμούσαν τα περικαλλή αγάλματα του Κριοφόρου Ερμού, της Αγνής (τοπική ονομασία της Περσεφόνης) και του Καρνείου Απόλλωνα (βλ. Παυσανίας Μεσσηνικά 2,2). Οι εορταστές μεταμφιέζονταν όλοι και συμμετείχαν σε μυστήρια παρόμοια με εκείνα της Ελευσίνας, τα οποία κατά την μυθολογική παράδοση ίδρυσε ο Ελευσίνιος Καύκων, ο γιος του Κελαίνου, ενώ κατά το πέρας της γιορτής γινόντουσαν πάνδημα συμπόσια και «πανηγυρισμοί»!

Όσον αφορά την καταγωγή του Καρναβαλιού αρκετοί ανοιχτόμυαλοι ερευνητές, ημεδαποί τε και αλλοδαποί, αρχίζουν να εγκαταλείπουν πλέον στις ημέρες μας τις θεωρίες περί του «χορού του κρέατος» ή της «απόσυρσης του κρέατος», παρεπόμενες της χριστιανικής απόκρεω, και αποδίδουν τη μεγάλη γιορτή της γενικευμένης εαρινής λαϊκής ευωχίας σε εθιμικές επιβιώσεις διονυσιακών τελετών. Οι φίλοι αυτοί, παρόλο που πορεύονται προς τη σωστή κατεύθυνση, τελικά σφάλουν. Διότι το Καρναβάλι είναι μεν επιβίωση αρχαίων Ελληνικών θρησκευτικών γονιμοποιητικών τελετών, όχι όμως των διονυσιακών αλλά των απολλώνιων.

Πάμε τώρα στο δεύτερο συνθετικό της λέξης «Καρναβάλι».
Κατ’ αρχήν το επίρρημα «βάλλε» ή «άβαλε» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει «είθε» και «μακάρι». Έπειτα, μερικές από τις δεκαπέντε και πλέον σημασίες του ρήματος «βάλλω» έχουν την έννοια του «στρέφω», «σείομαι πέρα δώθε», «ελαύνω», «φορώ», «προκαλώ», «ρίπτομαι» αλλά και… «φωτίζω».
Από εδώ κι έπειτα περνάμε στο ρήμα «βαλλίζω» που σημαίνει «χοροπηδώ», στα ουσιαστικά «βαλλισμός» δηλαδή «πηδηχτός χορός».
Με βάση τα προηγούμενα θα μπορούσαμε λοιπόν να συμπεράνουμε ότι:
Μια έκφραση του τύπου «καρνάβαλε», θα μπορούσε να σημαίνει «είθε Θεέ Κάρνε» να εκπληρώσει τις γονικοποιητικές μας προσδοκίες για την αύξηση των γεννημάτων μας.
Μια έκφραση του τύπου «καρναβάλλω» θα μπορούσε να σημαίνει «στρέφομαι ή σείομαι πέρα δώθε», κατά την διάρκεια της σχετικής εορτής, πρός τιμή του Θεού Κάρνου ή του Καρνείου Απόλλωνα.
Μια έκφραση του τύπου «καρναβαλίζω» θα μπορούσε να σημαίνει ότι «χοροπηδώ» στο πανηγύρι του Κάρνου, φορώντας τα κέρατα του Θεού ή το κριόμορφο προσωπείο του.

Αποσπάσματα από τo βιβλίο:
Μάριος Βερέττας
, Καρναβάλι, η αρχαιότερη Ελληνική γιορτή,
εκδόσεις Μάριος Βερέττας (ISBN 960-7756-50-9)

 

Μερικά παραδείγματα τρόμου της εκκλησίας απέναντι σε οτιδήποτε Ελληνικό . Γιατί στο αίμα των Ελλήνων κυκλοφορούν οι μνήμες της Εθνικής μας θρησκείας , ένα παράδειγμα είναι το καρναβάλι .

Παραθέτουμε μερικά ενδεικτικά παραδείγματα αντιμετώπισης των Καρναβαλικών εκδηλώσεων από την χριστιανική εκκλησία από διάφορα μέρη της Ελλάδος (Λάρισα, Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη, Λαμία).
Όπως και στην περίπτωση του εθίμου των αναστενάρηδων που οι ρίζες του βρίσκονται στην προ-χριστιανική Ελλάδα έτσι και το Καρναβάλι δέχεται την ανθελληνική επίθεση της χριστιανικής εκκλησίας.

Από την Εφημερίδα «Ελεύθερη Θράκη» ( 16 / 02 / 2004 )
Αντίθετη στην παρέλαση καρναβαλιών η Μητρόπολη Αλεξ/πολης
Σε σύσκεψη που έγινε την παρελθούσα Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου στο Επισκοπείο, υπό την προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Ανθίμου και με την συμμετοχή των ιεροκηρύκων της Ιεράς Μητροπόλεως και των εφημερίων ιερέων των ενοριών της Αλεξανδρουπόλεως και των προαστείων αυτής, ελήφθη η εξής απόφαση, επί του τεθέντος υπό πολλών Χριστιανών μας θέματος της διοργανώσεως υπό του Δήμου Καρναβαλικών εκδηλώσεων στην πόλη μας.

Ο ιερός κλήρος της τοπικής Εκκλησίας μας:

  1. Εκφράζει την απόλυτη διαφωνία του για την διοργάνωση καρναβαλικών εθίμων στην Αλεξανδρούπολη, που άρχισαν πέρυσι δειλά με την υποστήριξη του καρναβαλιού της Ξάνθης, και τώρα εξελίσσονται εντονώτερα.
  2. Υπενθυμίζει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία υπήρξε ανέκαθεν αντίθετη στις εκδηλώσεις αυτές, που αποτελούν κατάλοιπα ειδωλολατρικών εορτών, και οι οποίες νοθεύουν το περιεχόμενο του ιερού Τριωδίου, το οποίον αποτελεί την απαρχή για τον κατάλληλο εορτασμό του Πάσχα.
  3. Εχει την άποψη ότι οι καρναβαλικές εκδηλώσεις είναι παντελώς ξένες προς τον χαρακτήρα και την φήμη της Αλεξανδρουπόλεως, αφού θεωρείται μια πόλη με αξιοπρέπεια, με σοβαρότητα, με πολιτισμό, με ορθόδοξη παράδοση, με παιδεία και με καλές κοινωνικές ισορροπίες.
  4. Επισημαίνει πως εάν κάποιες πόλεις διοργανώνουν έντονο εορτασμό του καρναβαλιού, με σκοπούς κυρίως εμπορικούς, στο τέλος οι κοινωνικές και ηθικές συνέπειες από όλη αυτή την διαδικασία είναι οδυνηρές για πολλά κυρίως νεαρά άτομα.
  5. Παρακαλεί και προτρέπει τους αγαπητούς εκπαιδευτικούς της πρωτοβαθμίου και δευτεροβαθμίου εκπαιδεύσεως της πόλεώς μας, καθώς και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, να αποτρέψουν τα παιδιά μας από την συμμετοχή σε παρέλαση και χορούς καρναβαλιού, για να αποφύγουν δυσάρεστες συνέπειες στις τρυφερές ψυχές τους, τις ψευδαισθήσεις για την ζωή και τις οποιεσδήποτε αθέλητες προκλήσεις.
  6. Παρακαλεί τον κ. Δήμαρχο Αλεξανδρουπόλεως και το Δημοτικό Συμβούλιο να αναθεωρήσει την απόφασή του για του χορούς και την παρέλαση και να περιορισθεί ο εορτασμός στην Πλατεία της Ακαδημίας, όπως και κατά το παρελθόν έτος.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμος έκαμε την ακόλουθη δήλωση:

«Ο αρχηγός της πίστεώς μας Κύριος Ιησούς Χριστός, η Θεοτόκος Παναγία Μητέρα Του, ο προστάτης μας άγιος Νικόλαος και οι άλλοι άγιοί μας, μας χαρίζουν ένα μεγάλο δώρο, εδώ και τριάντα και πλέον χρόνια. Μας προφύλαξαν από πολέμους, από σεισμούς, από πλημμύρες, από ανεμοθύελλες, από χιονοθύελλες, από τρικυμίες, από πυρκαϊές, από επιδημίες και από άλλες συμφορές.
Ας μη προκαλούμε λοιπόν τη θεία Βουλή Του, με πράξεις αντίθετες στην χριστιανική πίστη μας. Ελάτε να ζήσουμε τούτη την περίοδο του Τριωδίου με την ανείπωτη χαρά της πίστεως, της μετανοίας, της αγάπης και των καλών έργων.

Καλή Σαρακοστή. Ευλογημένο το Πάσχα Κυρίου».

Κείμενα απο www.ysee.gr

Pin It on Pinterest