Κάλλιστος Διακογεωργίου : «Αθλητικός Τουρισμός : Το μεγάλο στοίχημα για τη Ρόδο, βασίζεται στο Rhodes Circuit»


Η αλήθεια είναι, ότι, η Ρόδος πάσχει εδώ και αρκετές δεκαετίες, από έλλειψη δραστηριοτήτων τύπου «ατραξιόν» ικανών να προσελκύσουν υψηλής εισοδηματικής στάθμης τουρίστες. Χωρίς να απαξιώνεται η σημασία του μαζικού τουρισμού, προορισμοί, όπως αυτός της Ρόδου, διατηρούνται στην παγκόσμια τουριστική επικαιρότητα και γίνονται ελκυστικοί, μόνον εφόσον διαθέτουν εντυπωσιακές δράσεις.

Με δέος αναφερόμαστε στο Monte Carlo και στις αθλητικές – τουριστικές δραστηριότητες, με  προσέλκυση τουριστών υψηλής εισοδηματικής στάθμης, λόγω των αγώνων μηχανοκίνητων που διεξάγονται εκεί. Και μάλιστα, χωρίς να έχει τα χαρισματικά, ποιοτικά και φυσικά, νησιωτικά χαρακτηριστικά. Όσοι δε, αδυνατούν να παραβρεθούν, καθηλώνονται στους τηλεοπτικούς δέκτες, για  να παρακολουθήσουν τους αγώνες, διαπιστώνοντας κάθε φορά ότι, συχνοί θαμώνες είναι, αρχηγοί κρατών, μέλη  βασιλικών οικογενειών ανά τον κόσμο, πρίγκιπες, ονόματα του διεθνούς jet -set, καλλιτέχνες παγκοσμίου φήμης, κορυφαίοι αθλητές, διάσημοι συγγραφείς, γνωστοί δημοσιογράφοι.

Συχνά – πυκνά, κατά τη διάρκεια των αγώνων, ο τηλεοπτικός φακός, εστιάζεται σε αυτά τα πρόσωπα, ώστε, εκτός του αθλητικού ενδιαφέροντος, η δραστηριότητα να κατατάσσεται στις glamorous δράσεις και το γεγονός να αποκτά επί πλέον, δημοσιογραφικό, κοινωνικό και τουριστικό ενδιαφέρον.  

Τι σημαίνει αυτό; Υψηλότατα επί πλέον εισοδήματα, για τον επιχειρηματικό κόσμο της Ρόδου… Και αποτελεί  ζητούμενο, κάθε φορά, σε κάθε σύσκεψη για τον τουρισμό, αφού ο αθλητισμός που αφορά σε μηχανοκίνητα, κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις δημοφιλίας και αποδοχών.

Με το σκεπτικό αυτό και βασιζόμενος στις πλεονεκτικές ιδιαιτερότητες της Ρόδου, λόγω φυσικού, νησιωτικού περιβάλλοντος, αλλά και στο γεγονός ότι, η Ρόδος υποστήριξε επιτυχώς, διεθνείς διοργανώσεις, ο Περιφερειακός Σύμβουλος, Ν.Α.  Κάλλιστος Διακογεωργίου, ξεκίνησε δυναμικά την υλοποίηση του RHODES CIRCUIT, έχοντας δίπλα του ένα επιτελείο άξιων συνεργατών, που απαρτίζουν την Οργανωτική Επιτροπή, με το ίδιο σκεπτικό και την ίδια θέρμη.  

Μια μορφή τουρισμού επομένως που κερδίζει συνεχώς έδαφος, είναι ο αθλητικός τουρισμός, αποτελώντας ένα ταχέως αναπτυσσόμενο φαινόμενο, με παγκόσμιες διαστάσεις και σημασία, σε πολλά επίπεδα. Σήμερα ο αθλητισμός και ο τουρισμός, αποτελούν δύο μεγάλους κοινωνικούς θεσμούς που γιγαντώθηκαν ειδικότερα μετά το 1960 και αποτελούν δύο κερδοφόρες βιομηχανίες, που αποφέρουν τεράστια κέρδη. Οι έννοιες του τουρισμού και του αθλητισμού, αλληλοσχετίζονται και έχουν κοινό έδαφος. 

Πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν αναπτύξει στρατηγικές αθλητικού τουρισμού, οι οποίες έχουν διαφορετικό βαθμό επιτυχίας. Στην ακαδημαϊκή σφαίρα το πεδίο των δοκιμίων που έχουν γραφεί πάνω στον αθλητικό τουρισμό έχει αυξηθεί μετά το τέλος της δεκαετίας του ’90. Ο αθλητικός τουρισμός είναι ένα φαινόμενο σύγχρονο, αλλά έχει ιστορικές ρίζες. Οι απαρχές του αθλητικού τουρισμού, εντοπίζονται στην αρχαία Ελλάδα, όπου οι κάτοικοι της εκάστοτε πόλης-κράτους, ταξίδευαν πολύ μακριά, για να παρακολουθήσουν ή να συμμετάσχουν σε σπουδαία αθλητικά γεγονότα, με σημαντικότερο, αυτό των  Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΑ). Ο Ηρόδοτος μάλιστα, στο έργο του, αναφέρει το γεγονός ως αθλητικό περιηγητισμό. Η πρώτη μορφή τουρισμού στην Ιστορία εμφανίζεται λοιπόν, να είναι ο αθλητικός τουρισμός.

 Δύο άξονες διαχωρισμού της σχέσης αθλητισμού – τουρισμού διέκριναν οι Gammon και Robinson (1997) και τους εκφράζουν με τις έννοιες «αθλητικός τουρισμός» και «τουριστικός αθλητισμός». Παράλληλα, δίνουν έναν «στενό» και έναν «ευρύ» ορισμό για κάθε κατηγορία.

Στον αθλητικό τουρισμό, η αθλητική δραστηριότητα, αποτελεί το κύριο κίνητρο της μετακίνησης, ενώ το τουριστικό στοιχείο, ενισχύει τη συνολική εμπειρία. Στο στενό του ορισμό, αφορά στα άτομα που παρακολουθούν ή συμμετέχουν σε ένα ανταγωνιστικό αθλητικό γεγονός. Στον ευρύ ορισμό, αφορά σε άτομα που ταξιδεύουν, για να συμμετέχουν σε δραστηριότητες αθλητικής αναψυχής, ενεργά ή παθητικά.

Το ταξίδι σε αυτή την περίπτωση είναι το κύριο κίνητρο μετακίνησης. Στον στενό του ορισμό αφορά σε άτομα που ταξιδεύουν και ο αθλητισμός είναι δευτερεύον κίνητρο. Στον ευρύ του επίσης ορισμό, αφορά σε άτομα τα οποία συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες σε εντελώς τυχαία ή περιστασιακή βάση κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. 

Τα 3 κύρια συστατικά του αθλητικού τουρισμού, είναι ο αθλητισμός, ο χώρος και ο χρόνος και είναι αλληλένδετα τμήματα του ίδιου συστήματος. Αυτή η προσέγγιση έγινε από τους Higham & Hinch (2003) και μπορεί να βοηθήσει τους αθλητικούς μάνατζερ να επεκτείνουν την αγορά του αθλητικού θεάματος, με επαγωγή στον αθλητικό τουρισμό.

Εξετάζοντας τις εμπειρίες των καταναλωτών του αθλητικού τουρισμού οι 28 Bouchet, Lebrun & Auvergne (2004) δημιούργησαν το Optimal Stimulation Level (OSL), ένα περιεκτικό μοντέλο, που παρουσιάζει τις μεταβλητές που εξηγούν την κατανάλωση αθλητικού τουρισμού (μεταβλητές που σχετίζονται με την αξία του κάθε ατόμου, χωρικές μεταβλητές και διαπροσωπικές μεταβλητές), συνεχίζει με το αποτέλεσμα της κατανάλωσης (που σημαίνει τις εμπειρίες από τη φυσική δραστηριότητα και τον προορισμό) και καταλήγει στις νέες παρατηρούμενες συμπεριφορές (δηλαδή ότι οι συμπεριφορές των αθλητικών τουριστών χαρακτηρίζονται από νέες σχέσεις με τον εαυτό τους, τον χώρο και τους γύρω τους).  

Και σύμφωνα με την  Κοινή διακήρυξη του Γ.Γ. Παγκόσµιου Οργανισµού Τουρισµού Francesco Frangialli και του Προέδρου της ∆ιεθνούς Ολυµπιακής Επιτροπής Jacques Rogge, µε αφορµή την Παγκόσµια Ηµέρα Τουρισµού, στις 27 Σεπτεµβρίου 2004 : «Ο Αθλητισµός και ο Τουρισµός οραµατίζονται κοινούς στόχους : το χτίσιµο γεφυρών κατανόησης µεταξύ των διαφορετικών πολιτισµών, των τρόπων ζωής και των παραδόσεων, η διασφάλιση της ειρήνης µεταξύ των εθνών, η κινητοποίηση των νέων ανθρώπων και η παροχή διασκέδασης, ώστε να ανακουφίζονται από την καθηµερινή πίεση της ζωής.

Ο Αθλητισµός – σαν επαγγελµατική δραστηριότητα περιλαµβάνει ένα σεβαστό αριθµό ταξιδιών που πραγµατοποιούνται τόσο για προπονήσεις όσο και για αγώνες σε διάφορους προορισµούς. Η πλειονότητα των αθλητικών γεγονότων, όπως οι Ολυµπιακοί Αγώνες, τα πρωταθλήµατα ποδοσφαίρου και οι αγώνες αυτοκινήτων έχουν γίνει από µόνα τους µεγάλα τουριστικά εκθέµατα, µεγεθύνοντας κατά αυτό το τρόπο το τουριστικό προϊόν ενός προορισµού.

Τόσο ο Αθλητισµός όσο και ο Τουρισµός αποτελούν και οι δύο µαζί ισχυρές δυνάµεις για την ανάπτυξη και την επένδυση στο χώρο των υποδοµών µιας χώρας, όπως αεροδρόµια, δρόµοι, στάδια, ξενοδοχεία και εστιατόρια, που µπορούν να χρησιµοποιηθούν όχι µόνο από τους ντόπιους αλλά και από τους επισκέπτες. Αυτές οι δύο ωφέλιµες βιομηχανίες θα αποτελέσουν το έναυσµα για οικονοµική ανάπτυξη, για δηµιουργία νέων θέσεων εργασίας και για τη δηµιουργία νέων εσόδων. Αλλά ταυτόχρονα, είναι και οι δύο δραστηριότητες µε τις οποίες οι άνθρωποι έρχονται κοντά και αναπτύσσουν ισχυρές διαπροσωπικές σχέσεις.

Με αυτό το τρόπο κάνουν τον κόσµο μικρότερο και οι άνθρωποι μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο στοιχεία, που αφορούν τόσο τον πολιτισµό του ενός, όσο και τον τρόπο ζωής του άλλου, προσπαθώντας να επιτευχθεί έτσι µια παγκόσµια ειρήνη». 

Με εκτίμηση Διακογεωργίου Κάλλιστος

Αφήστε τα σχόλια σας

σχόλια

5 Shares
Share5
Tweet
Share
+1
Pin
Stumble