ΣΥΡΙΖΑ – Ιστορίες Ακαδημαϊκής Σπουδής

«Ιστορίες Ακαδημαϊκής “Σπουδής”»
Τις τελευταίες μέρες διαβάζουμε συνεχώς άρθρα & δ. τύπου πολιτευτών της αντιπολίτευσης (νυν και πρώην βουλευτών και άλλων), οι οποίοι κόπτονται για την τύχη των τμημάτων «διοίκησης τουρισμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με έδρα τη Ρόδο, και του Πανεπιστημίου Κρήτης, με έδρα το Ρέθυμνο», ενώ ανησυχούν για την τύχη των «αγγλόφωνων τμημάτων» τα οποία η μνημονιακή συν-κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι θα δημιουργήσει στα Πανεπιστήμια Αιγαίου, Κρήτης και Θράκης. Τονίζουν σε κάθε ευκαιρία ότι «η Παιδεία και ο Τουρισμός αποτελούν εθνική μας υπόθεση», και τονίζουν πως «πρέπει να κυριαρχήσει η αντίληψη ότι το Κράτος έχει συνέχεια και καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να γκρεμίζει, άκριτα, ό, τι θετικό έγινε»! Θα θέλαμε να θυμίσουμε στους κυρίους της Ν.Δ., οι οποίοι μιλούν για Παιδεία και «εθνικές υποθέσεις», ότι τα τελευταία 5 χρόνια:
Τα ΑΕΙ της χώρας –και το Π. Αιγαίου φυσικά— υπέστησαν μείωση της τακτικής χρηματοδότησης άνω του 50% (σε σχέση με το 2009).
Εκμηδενίστηκε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (και ό,τι γίνεται βασίζεται στο ΕΣΠΑ, με ό,τι σημαίνει αυτό για καθυστερήσεις στις επενδύσεις για υποδομές, …).
Καταργήθηκε ουσιαστικά ο θεσμός των συμβασιούχων διδασκόντων του Π.Δ. 407/80.
Υπήρξε (σκόπιμη) εγκληματική καθυστέρηση στις Π.Υ.Σ. & Κ.Υ.Α. για τη χρήση των ταμειακών διαθεσίμων των ΑΕΙ για πρόσληψη συμβασιούχων.
Έγιναν δραστικές περικοπές στην έγκριση κονδυλίων για τη σίτιση/στέγαση των φοιτητών/τριών μας.
Ψηφίσθηκαν (και από τους 2 βουλευτές της Ν.Δ.!) τυχοδιωκτικές νομοθετικές ρυθμίσεις για τις μετεγγραφές, οι οποίες, αν συνέχιζαν να εφαρμόζονται με τους ίδιους ρυθμούς, θα οδηγούσαν στην ερήμωση του Πανεπιστήμιου Αιγαίου (σύμφωνα με επίσημα στοιχεία των πρυτανικών αρχών, τα περισσότερα τμήματα είχαν απώλειες φοιτητών/τριών από 35% μέχρι σχεδόν 60% των εισαχθέντων!).
Θα θέλαμε επίσης να θυμίσουμε στους συμπολίτες και τις συμπολίτισσές μας περί τίνος πρόκειται όταν γίνεται λόγος περί τμημάτων «διοίκησης τουρισμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με έδρα τη Ρόδο». Μέχρι και το 2013, με διαχρονικές, ομόθυμες και τεκμηριωμένες αποφάσεις της Συγκλήτου του Π.Α., αλλά και με την έγκριση του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Π.Ε.) (24.07.2008) και του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας (Φ.Ε.Κ. Α’ 205/2.10.2009), το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ανέμενε να λειτουργήσει Τμήμα Τουρισμού στη Χίο. Ένα νησί στο οποίο –μην ξεχνάμε— βρίσκονται όλα τα τμήματα Οικονομίας & Διοίκησης, και όπου λειτουργεί, ήδη από το 1997, Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών πάνω στη Διοίκηση του Τουρισμού! Ένα τμήμα (δημόσιο, δωρεάν και για αποφοίτους λυκείου), το οποίο βρισκόταν στον ακαδημαϊκό σχεδιασμό του Π.Α. σε κείμενα και του Μαΐου του 2013. Ξαφνικά, το Σχέδιο ΑΘΗΝΑ (του κύριου Αρβανιτόπουλου) το «ξέχασε» (…), και τον αμέσως επόμενο χρόνο (ήδη από τις αρχές του 2014, και με νέο Υπουργό, τον Α. Λοβέρδο, το φθινόπωρο του 2014) άρχισε να “γυρίζει” ο τροχός, και να μιλάμε πλέον για «ξενόγλωσσα τμήματα διοίκησης τουρισμού» (και) στη Ρόδο, τα οποία θα ήταν για αλλοδαπούς και με δίδακτρα!…. Το ενοχλητικό είναι ότι το όλο θέμα προέκυψε μετά από «πρωτοβουλίες κορυφής» (το είπε ο ίδιος ο Λοβέρδος σε ΜΜΕ) ή από μεμονωμένες «τοπικές πρωτοβουλίες» (ο Μ. Κόνσολας δημοσιοποίησε σχετικό δ. τύπου στις 17.10.2014), και ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΣΥΖΗΤΗΘΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ/ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ, ούτε σε επίπεδο Συγκλήτου, ούτε φυσικά σε επίπεδο Σχολής ή Τμήματος!.. Το ακόμα πιο περίεργο είναι ότι η Σύγκλητος του Π.Α. (εκούσα άκουσα από την επιβολή της «αλλαγής» αυτής του Υπουργείου) έκανε δεκτή καταρχήν την «πρόταση» του Υπουργού (και των ντόπιων βουλευτών), παρόλο που έθεσε έντονα και κατ΄ επανάληψη την ανακολουθία, έλλειψη στρατηγικής στον εθνικό σχεδιασμό της ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά και την έντονη υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ της χώρας την τελευταία πενταετία!…. Τελικά, με το νόμο 4316/2014 (άρθρο 73 παρ.2), ιδρύθηκαν αγγλόφωνα προπτυχιακά τμήματα στα Πανεπιστήμια Αιγαίου, Κρήτης και Θράκης, που απευθύνονται σε αλλοδαπούς φοιτητές και συνδέονται με την καταβολή διδάκτρων!…. Ούτε λόγος για ελληνόφωνα (τα οποία υποτίθεται πως είχαν προτείνει οι βουλευτές)!…
Και λίγα λόγια για τη σκοπιμότητα του να έχουμε «προπτυχιακά τμήματα για αλλοδαπούς, με δίδακτρα». Παραβλέπουν –με περισσή ευκολία— οι συγκεκριμένοι πολιτευτές των μνημονιακών κομμάτων ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ανέκαθεν υποστήριζε την ουσιαστική εφαρμογή του άρθρου 16 του Συντάγματος, δηλαδή την ΔΩΡΕΑΝ παροχή ανωτάτων σπουδών, σε ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ, αποκλειστικά από ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ, και ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας με εντολή να τιμήσει τις προεκλογικές δεσμεύσεις της και στην ΠΑΙΔΕΙΑ! Και για όσους/ες δεν γνωρίζουν το προγραμματικό πλαίσιο του ΣΥΡΙΖΑ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μπορούμε να τους/τις πληροφορήσουμε πως, σε πρώτο, μεταβατικό στάδιο, το νέο προσχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (βρίσκεται σε στάδιο αρχικής διαβούλευσης με θεσμικούς φορείς και συλλογικότητες) προβλέπει:
Άμεση κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος. Οι αρμοδιότητες του Συμβουλίου Ιδρύματος (Σ.Ι.), καθώς και ορισμένες αρμοδιότητες του Πρύτανη μεταφέρονται στην Σύγκλητο.
Η Σύγκλητος επανέρχεται ως το ανώτατο όργανο έκφρασης γνώμης και διοίκησης με τεκμήριο αρμοδιότητας για τα ακαδημαϊκά, οικονομικά και διοικητικά θέματα, και το Τμήμα επανορίζεται ως η βασική ακαδημαϊκή και διοικητική μονάδα, το οποίο καλύπτει το γνωστικό αντικείμενο μιας επιστήμης.
Επαναφέρεται με άλλη σύνθεση το Πρυτανικό Συμβούλιο που αποτελείται πλέον από τον Πρύτανη, τους 3 Αντιπρυτάνεις και 3 μέλη που ορίζει η Σύγκλητος.
Η φοιτητική συμμετοχή προβλέπεται σε όλα τα συλλογικά όργανα (Γ.Σ. Τμήματος, Σχολή, Σύγκλητο) για να συνεισφέρουν οι φοιτητές στον καθορισμό των προβλημάτων και την εύρεση λύσεων.
Μεσοπρόθεσμα, θα ετοιμαστεί νόμος-πλαίσιο ο οποίος θα φροντίσει για τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα, τη δημοκρατική λειτουργία των ΑΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων, και την προώθηση της ποιότητας σε όλες τις διαστάσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Τώρα που ξεκαθαρίσαμε τα παραπάνω, ας μας πουν οι διάφοροι καλοθελητές γιατί εγείρουν τόσο έντονα το θέμα (δήθεν) της αναβάθμισης της Τουριστικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας τώρα; Γιατί επιδιώκουν τη σύγκληση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων προκειμένου «να συζητηθούν όχι μόνο τα συγκεκριμένα ζητήματα αλλά  τα ζητήματα που συνδέονται με όλες τις βαθμίδες και τις δομές της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης». Επειδή είδαμε για 5 χρόνια (και βάλε…) τι έκαναν για την τουριστική εκπαίδευση (όπως και γενικά για την εκπαίδευση…), ας μας πουν τελικά: ο καβγάς είναι ή όχι «για το πάπλωμα», δηλαδή για την άσκηση μια στείρας αντιπολίτευσης, σε συνθήκες τεράστιας οικονομικής πίεσης από ξένα και ντόπια οικονομικά & πολιτικά συμφέροντα; Ενδιαφέρονται για την «Δημόσια, Δωρεάν και Λαϊκή Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», ή για την «Ιδιωτική, Επί πληρωμή και Ταξική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»; Άραγε, έχουν συνειδητοποιήσει πόσο καταστροφική και διχαστική είναι η πολιτική τους, ή απλά ακολουθούν προσωπικές διαδρομές;… Ο καιροσκοπισμός έχει και τα όριά του!
ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ – Θεματική ομάδα συζήτησης για τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ στο χώρο της Παιδείας. Αποτελείται από μέλη και φίλους του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι δημιουργούν και επεξεργάζονται θεματικές απόψεις/θέσεις/προτάσεις/νομοσχέδια με κριτική στάση, συνδράμοντας έτσι με παραγωγική σκέψη στις θέσεις του κόμματος και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σε τοπικό, περιφερειακό και κεντρικό πολιτικό επίπεδο.

Pin It on Pinterest