Η Greenpeace μιλάει με τα Οικολογικά Ροδιακά

Η GREENPEACE βρέθηκε στη Ρόδο από την Πέμπτη 25 έως την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής εκστρατείας για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Αυτή τη φορά το ενδιαφέρον της οργάνωσης εστιάζεται στο μη διασυνδεδεμένο δίκτυο της χώρας μας, δηλαδή στα νησιά.
Τα Οικολογικά Ροδιακά είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το σκάφος της οργάνωσης, το Rainbow Warrior 3, και να μιλήσουν με τους εκπροσώπους του ελληνικού γραφείου της Greenpeace, τον Τάκη Γρηγορίου, υπεύθυνο για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών και το Δημήτρη Ιμπραήμ, συντονιστή εκστρατειών της οργάνωσης.

Το Rainbow Warrior 3 σε αντίθεση με το κότερο του  Αμπράμοβιτς. Δύο διαφορετικές φιλοσοφίες

Η ταυτότητα της οργάνωσης

Η Greenpeace είναι μια διεθνής ανεξάρτητη οργάνωση που ενεργεί για να αλλάξει τις στάσεις και συμπεριφορές των πολιτών, να προστατεύσει και να διατηρήσει το περιβάλλον και να προωθήσει την ειρήνη. Αποτελείται από 27 ανεξάρτητα εθνικά/περιφερειακά γραφεία που καλύπτουν πάνω από 40 χώρες στην Ευρώπη, Ασία, Β. και Ν. Αμερική, στον Ειρηνικό, καθώς επίσης και από ένα συντονιστικό όργανο, την Greenpeace International.
Η ίδρυση του ελληνικού γραφείου της οργάνωσης έγινε το 1991 από τον David MacTaggard, διευθυντή της διεθνούς Greenpeace, τον Γιώργο Βερνίκο, πρώην Πρόεδρο του ελληνικού γραφείου της Greenpeace, το δικηγόρο Παναγιώτη Κανελλάκη και τον περιβαλλοντολόγο Ηλία Ευθυμιόπουλο. Σήμερα το Ελληνικό γραφείο της Greenpeace παίζει αποφασιστικό ρόλο για τη λύση των περιβαλλοντικών προβλημάτων της χώρας μας με τρεις πολύ δραστήριες εκστρατείες (κλιματικές αλλαγές και ενέργεια, μεταλλαγμένα και θαλάσσια οικολογία). Τη δράση της οργάνωσης στηρίζουν 20.000 ενεργοί υποστηρικτές, ενώ από τη δημιουργία του γραφείου μέχρι σήμερα πάνω από 100.000 άνθρωποι έχουν κατά καιρούς βοηθήσει το έργο της.

Το σκάφος

Rainbow Warrior III

Το Rainbow Warrior 3 (RW3) είναι το τρίτο στη σειρά Rainbow Warrior και ένα από τα τρία πλοία που διαθέτει η οργάνωση αυτή τη στιγμή. Τα άλλα δύο είναι το Arctic Sunrise και το Esperanza.
Το πρώτο RW βομβαρδίστηκε από Γαλλικές ειδικές δυνάμεις το 1985 στην Νέα Ζηλανδία, όταν προετοιμαζόταν να κάνει ταξίδι για να διαμαρτυρηθεί κατά των πυρηνικών δοκιμών της Γαλλίας στα νησιά Μουρουρόα. Το δεύτερο RW που αντικατέστησε το πρώτο το 1986 αποσύρθηκε το 2011 και πουλήθηκε σε μία συμβολική τιμή 1ευρώ σε μία ΜΚΟ στο Μπανγκλαντές όπου τώρα το έχουν μετατρέψει σε πλωτό νοσοκομείο.
Το τρίτο RW χτίστηκε το 2011. Η καρίνα του χτίστηκε στο Gdansk της Πολωνίας κατόπιν όμως μεταφέρθηκε στο Bremen της ίδιας χώρας όπου τελειοποιήθηκε η κατασκευή του. Κόστισε στην οργάνωση 20 εκατομμύρια ευρώ, λεφτά που προήλθαν από τους υποστηρικτές της οργάνωσης από όλο τον κόσμο. Πάνω από 100.000 άτομα έδωσαν λεφτά για τη κατασκευή του πλοίου αγοράζοντας ένα εικονικό μέρος (κάποιο κομμάτι) του πλοίου σε μία crowdfunding ιστοσελίδα που σχεδιάστηκε ειδικά για αυτό το σκοπό.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Στη γέφυρα του σκάφους με τον υποπλοίαρχο και τον Τάκη Γρηγορίου

Το πλοίο έχει μήκος 58 μέτρα, πλάτος 11,3 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 5,15 μέτρα. Η ολική χωρητικότητα του είναι 855 τόνοι. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι 15 κόμβοι, αλλά συνήθως κινείται με μέση ταχύτητα 7 κόμβων. Φέρει ολλανδική σημαία με κύριο λιμάνι το Άμστερνταμ.
Το πλοίο έχει επιβλητικά κατάρτια, ύψους 55 μέτρων, και σκελετό καταρτιού τύπου Α. Το συγκεκριμένο σχήμα δεν είναι αποκλειστικό του RW 3 αλλά είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο με αυτό το σχήμα. Έχει σχεδιαστεί για να δώσει τη δυνατότητα να προσγειώνεται ελικόπτερο στο κατάστρωμα αλλά και να φέρει πολύ μεγαλύτερο όγκο πανιών από τα συμβατικά κατάρτια. Τα κατάρτια του έχουν 5 πανιά, με συνολικό εμβαδόν 1255 τμ.

Το ελικοδρόμιο

Τα πανιά και ο ηλεκτροκίνητος κινητήρας (e drive) είναι η κύρια κινητή δύναμη του πλοίου. Πέρα από αυτά το πλοίο έχει μία κανονική ντίζελ μηχανή, η οποία χρησιμοποιείται σε σπάνιες περιπτώσεις με προτίμηση πάντα στα πανιά ή πανιά + e-drive. Το πλοίο έχει τα πιο υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα στον κόσμο και για τις 2 μηχανές (IMO Tier-II).
Πέρα από τα πιο πράσινα συστήματα διαχείρισης εκπομπών, το πλοίο περιέχει βιολογικό καθαρισμό για τα λύματα. Μέσα στο πλοίο μπορούν να αποθηκευτούν μέχρι και 59 κυβικά μέτρα ακάθαρτου ύδατος, έτσι ώστε να μην υπάρχει ανάγκη για απόρριψή τους στη θάλασσα.
Είναι ένα πλοίο σχεδιασμένο ως εργαλείο για εκστρατείες γιατί είναι γρήγορο, έχει 3 φουσκωτά τα οποία μπορούν να είναι στο νερό μέσα σε λίγα λεπτά για γρήγορες αντιδράσεις σε οποιεσδήποτε περιπτώσεις. Στην πρύμνη υπάρχει ελικοδρόμιο και αμπάρι για ελικόπτερο. Το ελικόπτερο, αν χρειαστεί, μπορεί να φέρει πολύ σημαντικές πληροφορίες όταν ψάχνουν για άλλα σκάφη σε ανοιχτό ωκεανό (παράνομα αλιευτικά σκάφη, σκάφη που μεταφέρουν παράνομη ξυλεία ή τοξικά απόβλητα κλπ).
Μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 8 τόνους επιστημονικό εξοπλισμό, το οποίο επιτρέπει στους επιστήμονες να δουλεύουν πάνω στο καράβι όταν κάνουν επιστημονική έρευνα για να αναδείξουν τα προβλήματα του πλανήτη μας. Από την άλλη πλευρά η συνεχής σύνδεση με το δορυφόρο του επιτρέπει να είναι συνέχεια online ώστε να δίνει γρήγορα και έγκαιρα στοιχεία για περιβαλλοντικά εγκλήματα.

Πλήρωμα

Ο θρυλικός καπετάνιος και των τριών RW, Peter Willcox
Το πλήρωμα αποτελείται από 30 άτομα, από τους οποίους συνήθως οι 18 είναι μόνιμο προσωπικό ενώ οι 12 θέσεις είναι για το κομμάτι των εκστρατειών στην χώρα που επισκέπτεται το πλοίο.
Τα 12 άτομα από την εκστρατεία συνήθως περιλαμβάνουν το διεθνή συντονιστή του πρότζεκτ, το διεθνή υπεύθυνο επικοινωνίας, τον τοπικό υπεύθυνο του πρότζεκτ, τον τοπικό υπεύθυνο της εκστρατείας, τον υπεύθυνο εξοπλισμού, το φωτογράφο και το βιντεογράφο, τον υπεύθυνο εθελοντών, τον υπεύθυνο επικοινωνίας και φυσικά τους ακτιβιστές και εθελοντές.

Η επίσκεψη στο νησί μας

Πρόσκοποι στο Rainbow Warrior

Το πλοίο έτυχε πολύ θερμής υποδοχής από τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες του νησιού μας. Περίπου τρεις χιλιάδες φίλοι της οργάνωσης, ανάμεσα τους και πολλά παιδιά, είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά το θρυλικό πλοίο και να συνομιλήσουν με τους υπεύθυνους της οργάνωσης για θέματα περιβάλλοντος. Από την άλλη πλευρά είναι θετικό ότι το πλοίο επισκέφτηκαν ο Περιφερειάρχης, ο Δήμαρχος Ρόδου και άλλοι παράγοντες τους οποίους οι εκπρόσωποι της οργάνωσης ενημέρωσαν για την προσπάθεια που πρέπει να γίνει για την απεξάρτηση από το πετρέλαιο.

Η δαπάνη για πετρέλαιο στα νησιά

Συγκεκριμένα τονίστηκε η σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας από όλους και η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και πρακτικών όπως η αυτοπαραγωγή ενέργειας. Επίσης τονίστηκε η ανάγκη ενεργειακής αναβάθμισης όλων των κτιρίων με προτεραιότητα στα δημόσια και δημοτικά.
Από τα άλλη μέλη της Greenpeace είχαν την ευκαιρία να αναλάβουν δράσεις, κυρίως συμβολικές, για να τονίσουν τη σημασία της απεξάρτησης του νησιού μας, και όχι μόνο, από το πετρέλαιο. Οι άνθρωποι της Greenpeace επισκέφτηκαν τη Ν. Ρόδο για να δουν από κοντά το νέο σταθμό παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και κατά την αναχώρησή τους μπλόκαραν συμβολικά το σύστημα εκφόρτωσης μαζούτ του πετρελαϊκού σταθμού της ΔΕΗ στην Σορωνή της Ρόδου με κεντρικό σύνθημα «Όχι άλλα δις στο πετρέλαιο»

GREENPEACE - ΑΗΣ Σορωνής

Η συζήτηση με τα Οικολογικά Ροδιακά

Η συζήτηση της Greenpeace με τα Οικολογικά Ροδιακά

Η ομάδα μας επισκέφτηκε το σκάφος το Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου και αφού ξεναγήθηκε σ’ αυτό έκανε μια μεγάλη συζήτηση για τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα του νησιού μας. Τονίστηκε από την πλευρά μας ότι το λεγόμενο τουριστικό θαύμα της Ρόδου είναι κτισμένο σε πήλινα πόδια αφού τα τεράστια περιβαλλοντικά ζητήματα, που μεγαλώνουν κάθε χρόνο, υποβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν που είναι αυτό στο οποίο κατεξοχήν στηρίζεται η οικονομία του νησιού.
Έγινε ενημέρωση για την άθλια κατάσταση των δικτύων αποχέτευσης, των αντλιοστασίων και των σταθμών βιολογικού καθαρισμού. Επισημάνθηκε πώς εάν δεν προχωρήσουν τάχιστα τα έργα αποχέτευσης, με κορυφαίο την αναβάθμιση του ΒΙΟΚΑ στο Βόδι, οι συνέπειες θα είναι τραγικές.
Ένα άλλο σοβαρό θέμα που συζητήθηκε εκτενώς είναι το θέμα των σκουπιδιών και της ανακύκλωσης. Οι τεράστιες καθυστερήσεις στη σωστή διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων καθώς και η κακή διαχείριση της καθημερινότητας σε αυτήν (βλέπε δυσοσμία του νέου ΧΥΤΑ) θα επιφέρει όχι μόνο σοβαρά προβλήματα στο νησί αλλά και μεγάλα πρόστιμα για τους πολίτες.
Άλλα θέματα στα οποία αναφερθήκαμε ήταν η παράνομη βόσκηση πάνω από 50.000 αιγοπροβάτων στο νησί, η κακή κατάσταση των προστατευομένων περιοχών όπως η Κοιλάδα των Πεταλούδων και η τραγική κατάσταση στη Μεσαιωνική Πόλη.
Από τη μεριά τους οι εκπρόσωποι της Greenpeace αφού ευχαρίστησαν την ομάδα μας για το ενδιαφέρον και τη βοήθεια, εξέφρασαν την επιθυμία να «υιοθετήσουν» ένα κτήριο το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από την οργάνωση ώστε να παράγει το ρεύμα που θα χρησιμοποιεί το ίδιο αλλά και η περίσσια του θα διοχετεύεται στο δίκτυο μόλις ψηφιστεί η σχετική νομοθεσία. Τον Οκτώβρη θα επανέρθουν στο θέμα με προτάσεις για συγκεκριμένα κτήρια.

Επίλογος

Τα Οικολογικά Ροδιακά έχουν ασχοληθεί πολλές φορές με το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού και έχουμε υπερθεματίσει για την εξοικονόμηση ενέργειας που πρέπει πρώτα απ’ όλα να γίνει. Χωρίς αυτήν δεν είναι δυνατόν να υπάρξει καμιά σωστή πολιτική για το ενεργειακό στο νησί μας. Το δείχνουν άλλωστε και οι αριθμοί που έχουμε δημοσιοποιήσει και τους οποίους ανέδειξε και η Greenpeace πρόσφατα.
Είναι σε κάθε περίπτωση θετικό που οργανώσεις διεθνούς εμβέλειας όπως η Greenpeace ενδιαφέρονται για τα περιβαλλοντικά προβλήματα του νησιού μας. Είναι επίσης θετικό ότι οι πολίτες δείχνουν ενδιαφέρον αφού μέσα σε λίγες μέρες πάνω από 1.000 άνθρωποι όλων των ηλικιών επισκέφτηκαν το σκάφος. Στα θετικά όπως είπαμε και το ενδιαφέρον της τοπικής ηγεσίας φτάνει να μη μείνουμε πάλι στα εθιμοτυπικά, και στα ευχολόγια.

Pin It on Pinterest