Εργασιακή επιτυχία & “Soft Skills”

Γράφει η mm

Στην αγορά εργασίας συχνά αναφερόμαστε σε ικανότητες/δεξιότητες που θα πρέπει να έχει κάποιος ώστε να θεωρηθεί κατάλληλος για μια νέα πρόσληψη, μια προαγωγή, για να παρακολουθήσει κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, κλπ. Αυτές οι πολυπόθητες δεξιότητες διακρίνονται σε τυπικά προσόντα που αποκτάμε κυρίως μέσω της εκπαίδευσης (π.χ. πτυχία, διπλώματα, αποδεικτικά χρήσης Η/Υ, γλωσσομάθειας – “hard skills”) και σε χαρακτηριστικά της προσωπικότητας ή συμπεριφορές – τα “soft skills” – τα οποία όχι μόνο δεν είναι απλή υπόθεση, αλλά πολλές φορές καθορίζουν την καριέρα μας σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τα τυπικά προσόντα.

Η ανάπτυξη και η καλλιέργεια των soft skills απαιτεί αποφασιστικότητα, επιμονή και θέληση. Παρακάτω ξεχωρίσαμε 7 βασικές δεξιότητες που μπορούν να φανούν χρήσιμες σε οποιοδήποτε επάγγελμα.

1) Υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη (EQ). Σίγουρα έχετε ξανακούσει αυτόν τον όρο, γιατί όμως του δίνουμε τόση σημασία? Η συναισθηματική νοημοσύνη μας καθορίζει το πόσο εύκολα μπορούμε να δημιουργήσουμε σχέσεις με άλλους ανθρώπους, να μπούμε στη θέση τους και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πως αισθάνονται και τελικά το πόσο εύκολα κερδίζουμε τη συμπάθεια των άλλων. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι πολύ σημαντική όταν δουλεύουμε σε ομάδες ή έχουμε την ευθύνη μιας ομάδας και η ανάπτυξη της είναι ανεκτίμητη για την καθημερινότητα μας και την εξέλιξη μας στον εργασιακό χώρο. Ένας εύκολος τρόπος να την αναπτύξετε είναι να προσπαθείτε συνειδητά να «μπείτε στα παπούτσια του άλλου», να νοιώσετε τις ανάγκες και τις ανησυχίες του και να δείχνετε κατανόηση.

2) Επικοινωνιακές δεξιότητες. Μπορεί να έχετε τις καλύτερες ιδέες του κόσμου αλλά σε τι θα σας χρησιμεύσουν αν δεν μπορείτε να τις εκφράσετε και να τις επικοινωνήσετε στον προϊστάμενο ή στους συναδέλφους σας? Ένας καλός τρόπος να αυξήσετε την «επικοινωνιακότητα» σας είναι να καταγράψετε τις λέξεις ή φράσεις που δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε (επειδή για παράδειγμα στο παρελθόν δεν σας οδήγησαν σε κάτι ευχάριστο) και να προσέχετε περισσότερο τι λέτε.

3) Λήψη αποφάσεων. Λοιπόν, εδώ λίγο το εκπαιδευτικό μας σύστημα, λίγο η υπερπροστατευτική ελληνική οικογένεια και ο τρόπος που έχουμε μεγαλώσει, δεν μας βοηθάνε στην ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας. Η ικανότητα λήψης αποφάσεων είναι μια κρίσιμη δεξιότητα που γίνεται ακόμα πιο σημαντική όσο ανεβαίνουμε στην εργασιακή ιεραρχία. Τα άτομα που έχουν ανεπτυγμένη αυτήν την ικανότητα είναι ευκολότερο να πάρουν προαγωγές ή να επιλεγούν ως υπεύθυνοι στο χώρο εργασίας. Από την άλλη το να σου παίρνει πάρα πολύ χρόνο να πάρεις μια απόφαση ή να μετανιώνεις και να το σκέφτεσαι πάλι από την αρχή, δεν οδηγεί κάπου. Ας παίρνουμε αποφάσεις και ας κάνουμε λάθος, δεν πειράζει γιατί την επόμενη φορά θα πάρουμε τη σωστή απόφαση.

4) Ακεραιότητα. Στο χώρο εργασίας ακεραιότητα σημαίνει να παραδέχομαι και να αναγνωρίζω τα λάθη μου, να κάνω αυτό που είπα ότι θα κάνω, να αναγνωρίζω ότι δεν έχω πάντα δίκιο και να λέω «δεν ξέρω». Τα άτομα θα εκτιμήσουν πολύ περισσότερο έναν συνάδελφο που δεν φοβάται να παραδεχτεί ότι δεν είναι «παντογνώστης» και που αναγνωρίζει τα λάθη του, παρά κάποιον που πιστεύει ότι έχει πάντα δίκιο και ρίχνει τα βάρη στους άλλους.

5) Κίνητρο. Το να δείχνουμε ενδιαφέρον για τη δουλειά μας δε σημαίνει να δουλεύουμε 80 ώρες την εβδομάδα, ούτε να συμμετέχουμε σε οτιδήποτε κάνει η εταιρεία μας. Αντίθετα, να έχουμε κίνητρο σημαίνει να δουλεύουμε επιμελώς όταν είμαστε στη δουλειά μας, να συμμετέχουμε σε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προκειμένου να γίνουμε καλύτεροι, ή να βάλουμε τα δυνατά μας για ένα project που μας ανατέθηκε.

6) Συγκέντρωση. Το να παραμένουμε συγκεντρωμένοι στους στόχους μας, να μην ξεφεύγουμε και να μην παρασυρόμαστε από άλλες σκέψεις ή προσωπικά μας θέματα είναι μια εξαιρετική και δυσεύρετη ικανότητα. Χρειάζεται πολλή προσπάθεια και κόπο να μην αφήσεις ένα πρόβλημα υγείας για παράδειγμα να σε αποσπάσει από τη δουλειά σου και να παραδώσεις την εργασία σου στην ώρα της. Για την ανάπτυξη αυτής της ικανότητας προτείνω στοχοθεσία και επιμονή, επιμονή, επιμονή.

7) Ισορροπία. Ίσως το κλειδί της επιτυχίας για κάθε επάγγελμα να είναι τελικά η υγιής ισορροπία. Μόνο ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να καθορίσει τι σημαίνει επιτυχία για εκείνον, αλλά είναι σημαντικό να ισορροπούμε την καριέρα και την καθημερινότητα μας με πράγματα που μας κάνουν πραγματικά ευτυχισμένους. Για παράδειγμα, μετά τη δουλειά μπορούμε να πάμε για περπάτημα, να κάνουμε κάποιο σπορ ή ό,τι μας ευχαριστεί και όταν επιστρέψουμε η εσωτερική μας ισορροπία, αλλά και η συγκέντρωση μας θα έχουν βελτιωθεί.

Αυτά ήταν κάποια από τα “soft skills” που ξεχωρίσαμε ως βασικά σημεία βελτίωσης της προσωπικότητας μας και της καριέρας μας. Φυσικά ο κατάλογος δεν τελειώνει εδώ και η αυτοβελτίωση είναι μια συνεχής διαδικασία που ωθείται μόνο από τη θέληση του ίδιου του ατόμου.

Pin It on Pinterest