Μποτιλιάρισμα στον αέρα – Πάνω απο 20.000 πτήσεις προς τη Ρόδο

Διεθνής πόλος έλξης καθίσταται η χώρα μας για τις ανά τον κόσμο αεροπορικές εταιρείες που κυριολεκτικά συνωστίζονται στα ελληνικά αεροδρόμια, «ψηφίζοντας» την Ελλάδα… ως τον πιο δημοφιλή τουριστικό προορισμό για φέτος.

Μπαίνουν στην ουρά για να διεκδικήσουν μια θέση στο ελληνικό… FIR, καθώς ύστερα από μια περίοδο «αποχής» 2-3 ετών, ξαναβάζουν τη χώρα μας στο πρόγραμμα των δρομολογίων τους. Μάλιστα, μεγάλη είναι και η λίστα των νεοεμφανιζόμενων εταιρειών, που πετούν πλέον με προορισμό την Ελλάδα.

Η αύξηση του αριθμού των πτήσεων προς τη χώρα μας φθάνει φέτος το 25%, ξεπερνώντας σε αριθμό τις 200.000 και ανεβάζοντας τον πήχη των διεθνών αφίξεων στα 19 εκατ. Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις, όπως το αεροδρόμιο της Μυκόνου, όπου οι προγραμματισμένες πτήσεις φέτος είναι αυξημένες κατά 85% σε σχέση με πέρυσι. Δεδομένου ότι το 70% των ξένων τουριστών έρχεται στη χώρα μας αεροπορικώς -σε πολλά νησιά το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 90%-, οι αεροπορικές συνδέσεις αποτελούν τις βασικές «αρτηρίες» και το φετινό «μποτιλιάρισμα» των ξένων εταιρειών στα αεροδρόμια, αναμένεται να οδηγήσει σε χρονιά-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό.

Εύλογα μάλιστα παρατηρείται ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των προγραμματισμένων πτήσεων τους μήνες αιχμής (Ιούλιο και Αύγουστο). Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στη διάρκεια μόνο μίας ημέρας και συγκεκριμένα στις 2 Αυγούστου -σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΣΕΤΕ- θα προσγειωθούν στη χώρα μας 760 αεροσκάφη, μεταφέροντας σχεδόν 150.000 τουρίστες από το εξωτερικό. Σημαντικά αυξημένη είναι φέτος και η συχνότητα πτήσεων. Στη Σαντορίνη θα σημειωθεί άνοδος 46% σε σχέση με πέρυσι, ενώ στον αεροδιάδρομο του Ηρακλείου, θα προσγειωθούν φέτος περισσότερα από 24.000 αεροσκάφη μεταφέροντας σχεδόν 4 εκατ. επιβάτες από το εξωτερικό.

Η γραμμή τσάρτερ που συνδέει τη Σανγκάη με την Αθήνα αναμένεται να αυξήσει κατακόρυφα τον αριθμό των Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα.

Απογειώνεται η Ρόδος
Αντίστοιχης κίνησης αεροδρόμιο που «μαγνητίζει» τις ξένες εταιρείες είναι αυτό της Ρόδου, όπου υπολογίζεται ότι ο αριθμός πτήσεων από το εξωτερικό θα ξεπεράσει φέτος τις 20.000 με περισσότερους από 3 εκατ. επιβάτες. Μαζί με τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας… απογειώνεται και το «Ελ. Βενιζέλος». Συγκεκριμένα, για τον Μάιο σημειώθηκε αύξηση 18,4%, καθώς υποδέχθηκε συνολικά 1.351.873 επιβάτες, έναντι 1.141.604, τον ίδιο μήνα του 2013. Οι 876.268 επιβάτες προέρχονται από το εξωτερικό, ενώ οι υπόλοιποι 474.605 αφορούν την κίνηση του εσωτερικού. Στο πρώτο πεντάμηνο η αύξηση σε σχέση με πέρυσι ανέρχεται στο 15,4%.

Θετικά είναι τα μηνύματα και από τις «χαμηλού κόστους» εταιρείες. Από το φετινό καλοκαίρι 17 νέες «low cost» αερομεταφορείς άρχισαν να πετούν από και προς το «Ελ. Βενιζέλος», σε σχέση με το καλοκαίρι του 2013, ποσοστό που αντιστοιχεί σε αύξηση των εξυπηρετούμενων προορισμών κατά 40%. Σύμφωνα με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, οι χαμηλού κόστους αεροπορικές αποτελούν το 29,3% του συνόλου των αερομεταφορέων που θα επιχειρούν προγραμματισμένες πτήσεις στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2014. Ταυτόχρονα, οι 203 εβδομαδιαίες συχνότητες που πραγματοποιούν συνολικά, αποτελούν το 13,9% του συνόλου των εβδομαδιαίων συχνοτήτων του ΔΑΑ. Η Ryanair προχώρησε στη δημιουργία βάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και υπολογίζει πως σε ετήσια βάση θα μεταφέρει στη χώρα μας 2,8 εκατ. ταξιδιώτες. Από την άλλη, η EasyJet ξεκίνησε ήδη να διευρύνει τη δραστηριότητά της στην ελληνική αγορά, εγκαινιάζoντας εννέα νέα δρομολόγια. Πλέον ανεβαίνουν στα 63, με αντίστοιχη αύξηση προσφερομένων θέσεων κατά 20%, έναντι του 2013.

Στη λίστα των εταιρειών που θα πετάξουν και πάλι στους ελληνικούς αιθέρες, προστίθενται ακόμα δύο… πεντάστερες. Η Singapure Airlines επαναφέρει τις εβδομαδιαίες πτήσεις της από/προς Σιγκαπούρη, ύστερα από έναν χρόνο αποχής από την αγορά της Αθήνας, ενώ η Gulf Air προχωρά στην επανέναρξη του δρομολογίου από το Μπαχρέιν προς την Αθήνα.

Σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2013 προστέθηκαν τη φετινή θερινή περίοδο 150 νέες εβδομαδιαίες πτήσεις από εταιρείες όπως η Vueling (Ρώμη), η Transavia.com (Αϊντχόβεν), η Τransavia France (Ναντ, Παρίσι και Λυών), η Meridianna (Νάπολη), η Alitalia (Μιλάνο), η Brussels Airlines (Βρυξέλλες), η Croatia Airlines (Σπλιτ) κ.ά.

ΟΙ ΑΝΕΡΧΟΜΕΝΕΣ «ΑΓΟΡΕΣ»
Κινέζοι, Τούρκοι και Ρώσοι αλλάζουν τον τουριστικό χάρτη

Μπορεί χώρες όπως η Βρετανία, η Γερμανία και η Γαλλία να αποτελούν τις μεγάλες παραδοσιακές δυνάμεις του τουρισμού στην Ελλάδα, ωστόσο τα τελευταία δύο-τρία χρόνια οι Ρώσοι, οι Τούρκοι και οι Κινέζοι τουρίστες είναι εκείνοι που κλέβουν την παράσταση. Η Ελλάδα μπήκε στο… κάδρο με τους πιο δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς, έλκοντας ταξιδιώτες από χώρες που δεν υπήρχαν μέχρι πρότινος στον τουριστικό «χάρτη» της χώρας. Οι πλέον ανερχόμενες αγορές τουριστών στην Ελλάδα είναι η Ρωσία και η Τουρκία, ενώ η πιο πολλά υποσχόμενη αγορά μοιάζει να είναι αυτή της Κίνας.

Δεκάδες αεροπορικές εταιρείες της Ρωσίας και της Τουρκίας άρχισαν να κάνουν τα τελευταία δύο χρόνια την εμφάνισή τους στους ελληνικούς αιθέρες, εκτοξεύοντας με απευθείας πτήσεις τσάρτερ τον αριθμό των αφίξεων στην Ελλάδα. Χαρακτηριστική περίπτωση η νεοσύστατη αεροπορική εταιρεία Ellinair του 52χρονου ομογενούς επιχειρηματία Μπορίς Μουζενίδη που μεταφέρει στην Ελλάδα σχεδόν τους μισούς Ρώσους τουρίστες. Μόνο το 2013, το γραφείο του δραστήριου επιχειρηματία έφερε στην Ελλάδα 400.000 τουρίστες, ενώ για το 2014 φιλοδοξεί να ανεβάσει την «επίδοση» στους 500.000.

Σύνδεση με Κωνσταντινούπολη
Χαρακτηριστικά απόβασης παίρνει και η ραγδαία αύξηση τουριστών από τη γείτονα χώρα, με πολλές τουρκικές αεροπορικές εταιρείες να ξεκινούν απευθείας πτήσεις από την Κωνσταντινούπολη με νησιά όπως η Μύκονος και η Ρόδος. Μόλις προ ημερών η τουρκική εταιρεία Bora Jet εγκαινίασε τη νέα σύνδεση από Κωνσταντινούπολη προς Ρόδο με τρεις πτήσεις την εβδομάδα, ενώ ήδη έχει παρουσία και στο αεροδρόμιο της Μυκόνου συνδέοντας το ελληνικό νησί με την πόλη Μπόντρουμ δύο φορές την εβδομάδα.

Πέρυσι υπολογίζεται ότι 55.000 Τούρκοι επισκέφθηκαν τη Μύκονο και φέτος εκτιμάται ότι οι αφίξεις από τη γειτονική χώρα στο νησί των ανέμων θα φθάσουν τις 75.000. Στη Μύκονο άλλωστε πετά καθημερινά και η τουρκική Atlas Jet συνδέοντας το νησί με την Κωνσταντινούπολη.

Οι Κινέζοι που θεωρούνται οι πιο «γαλαντόμοι» ταξιδιώτες του κόσμου, εύλογα αποτελούν μια από τις πολλά υποσχόμενες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό. Μπορεί σε απόλυτους αριθμούς οι αφίξεις να μην εντυπωσιάζουν, ωστόσο οι τάσεις είναι έντονα ανοδικές. Μάλιστα, φέτος για πρώτη φορά ξεκίνησε να λειτουργεί γραμμή τσάρτερ που θα συνδέει την Κίνα από τη Σανγκάη με την Αθήνα μέσω Τεχεράνης, με τελικό προορισμό τη Μύκονο και τα Μετέωρα.

Ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στη Σανγκάη Ευγένιος Καλπύρης μιλώντας στο «Εθνος της Κυριακής» ανέφερε ότι το Γενικό Προξενείο ενθάρρυνε μεγάλο κινεζικό πρακτορείο να ξεκινήσει να λειτουργεί 19 πτήσεις τσάρτερ Τεχεράνη – Αθήνα- Τεχεράνη, κάθε Κυριακή, κατά την περίοδο 15 Ιουνίου – 26 Οκτωβρίου 2014. Η γραμμή αυτή προβλέπεται να πυκνώσει του χρόνου, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του «είναι εφικτό σε βάθος τριετίας να μιλάμε για άνω των 100.000 τουριστών προς την Ελλάδα από την περιοχή μας, όταν το 2011 ο αριθμός ήταν 3.000».

Κώστας Νάνος
nanos@pegasus.gr

Pin It on Pinterest